Tuulilasin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
xmakex
"Tuplakaasari"

Tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Haulla löytyi tuulilasinvaihdosta paljon tietoa.Ei kuitenkaan ihan täydentävästi.
Eli lasi pitäisi vaihtaa, alkuperäisestä pyydetään Saabilla 362 € ja
tarvikelasi samalla tehtaalla kuulemma valmistettu 220 € johon tulee lisäksi alkuperäinen tiiviste 70 €
Saabilla ei tiedetty tiivisteestä mitään, onkohan se alkuperäisen lasin mukana jo hinnassa?
Pystyykö lasin itse vaihtamaan kun pitäisi tehdä vähän ruosteen poistoakin molemmat palkit on ruosteessa. Joutuuko verhoilua purkamaan tai jotain muuta.
Haluaisin kaiken olevan viimisen päälle tehty alkuperäistä vastaavassa kunnossa.
Olisiko kenelläkään fakta tietoa asiasta, itse vaihtanut tai vaihdattanut alkuperäisen tuulilasin. Saab oli 9000t cs vm-96
Kiitos etukäteen vaivannäöstänne.
9000LPT
"Hölösuu"

Ainakin

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ainakin Jossakin paikoissa merkkiliikkeet vaihdattavat lasinsa lasiliikkeillä.

Alkuperäinen lasi on Sekuritin valmistama ja sitä saa myös tarvikeena. Kyseiset hinnat ovat todennäköisesti pelkän lasin hintoja. Lisäksi tulee liima ja listapaketti.

Kokonaishinta lasin vaihdolle pitäisi olla 300-400€ välissä, jostakin tosin voi löytää halvemmankin paikan.

Jos mahdollista, niin asennuta alkuperäinen listapaketti, koska ainakin omassa vaihdettiin aikoinaan tarvikelista ja se ei ole alkuperäisen veroinen.

Lasin vaihto ei taida oikein itse onnistua, koska on "liimalasi". Kun viet lasiliikkeeseen, niin ota itse tai vaadi lasiliiketta irroittamaan A-pilarin verhoilut. Omassa lasiliike oli tunaroinut kyseiset verhoilut liimalla kiinni.

Haulla löytyy lisää jutuja.

Jos autossa on ACC, pitää lasin olla juuri siihen vuosimalliin, koska aurinkotunnistimen tyyppi on vaihdellut eri vuosimalleissa/lasityypeissä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Tobbana
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Vaihdoin omaani vuosi sitten tuulilasin. Tutussa firmassa, töille ei jäänyt hintaa, mutta pelkkä lasi maksoi 199e ja tiiviste 49e, noi oli listahinnat ja niistä en päässyt tinkimään. Tuo tiiviste kannattaa hommata, sillä vanha harvoin lähtee ehjänä pois ja hirveä työ puhdistaa se.
Valmistaja Saint-Gobain Autover. Saman valmistajan lasi oli myös aiempi lasi, enkä auton mukana tulleista papereista löytänyt dokumenttia että olisi aiemmin vaihdettu.

Työt yleensä ~30-80e, riippuen paikasta.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Xedo
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Xedo »

270e oli täällä paikallisessa firmassa asennuksen kanssa ja lista tuli metri tavarana oiskohan ollut 7e/m
Saab 9000 Aero -93
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Noita tarvikelistojakin on kyllä sekä parempia että huonompia. CD:ssä mulla oli tosi huono sellainen, joten viimeksi kun vaihdatin mustaan CSE:hen (tutulla)myyjällä riitti tekemistä kun yritti saada mulle myytyä toista listaa(halvempaa) kuin alkuperäistä. Se alkuperäinen OLISI kyllä löytynyt siltä myös, mutta oli jyrkästi sen tarvikkeen puolella.

No, se meni sinne sitten loppujen lopuksi ja vaikutti kyllä oikeasti hyvältä. Oli ainakin selvästi erilainen kuin se huono mikä toisessa autossa ennen oli. Harmi kun ei tullut otettua lähikuvaa noista.. :?
rami191
"Tuplakaasari"

Lasin

Viesti Kirjoittaja rami191 »

vaihdatin lomareissulla Raisiossa,hiukan oli vaikeuksia alareunan reunapeltiä oli ruostesyönyt eikä ollut aikaa ruveta korjailemaan en tiedä millä konsttilla olis helpoin korjata hitsauskin aika hankalan näköistä.No lasi laitettiin muttei annettu vuototakuuta.Jälkeenpäin huomasin,että lasin ulkoreunaa kiertävä kuminen pölysuoja näytti olevan ihan kuin pieni kulmista vesi lorottaa suoraan tiivisteen alle olisko alareunoissa vesirejät muuten mädättää loputkin pellit.Hajin mustaa sikakittiä ja vedin kumitiivisteen ympäriinsä peltiin kiinni,ei kai se ainakaan huononna järkeilin,että tokkokopa sen sadeveden kuuluu lorottaa tiivisteen alle.Lasi maksoi listoineen 290 euroa.
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Itse kävin yhteen ex-autoon vaihdattamassa n. 20 vuotta vanhan alkuperäisen lasin, liimalasi ja lasin vaihtaja puukolla veti reunoja ja etupenkkiä vasten koitti jaloilla punnata, potkimalla sen sai loppujen lopuks pois eli palasiks meni.
Siinä mielessä kun se kuitenkin on tiukasti liimattu ja joutuu väkivaltaisesti irrottaa, vois helpottaa asennusta irrottamalla kotona/hallissa itse parin kaverin kanssa lasin vaikka palasina jos ei muuten lähde, ja sitten käsitellä ne ruosteet. Sitten trailerilla liikkeeseen jos ei ilman lasia halua ajaa (ötökät tulee ikävästi silmille, fiilis on parhaimmillaan kuin kunnon HD-miehillä jotka "avopotta" päässä ajelevat ja taukopaikoilla kärpäsiä syljeskelevät).
xmakex
"Tuplakaasari"

Kiitos hyvistä ohjeista. Olen sen verran tumpelo että pyydän avuksi kaveria joka on vuosikymmenet tehnyt kolariautoista kulkevia pelejä.
Tiedustelisin vielä mikä on se alle kymmensenttinen läpyskä lasissa kiinni kuskinpuolella alhaalla, siinä on joku numerosarjakin.
Lasin ympäri kulkee vielä joku täysin musta, muutaman sentin leveä raita?
xmakex
"Tuplakaasari"

KIITOS tiedosta. "Kaasarilla"vasta toka vuosikurssi menossa, eli mikä tämä VIN-Koodi on. Ja kun vaihdan lasin niin mitä tälle läpyskälle tehdään?
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Vehicle Identification Number.
Sisältää ajoneuvon järjestysnumeron, varustelutietoja, valmistusmaan yms.
Risto
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Mulla on lasissa "aukko" jota kiertää tummennettu alue, mitään läpyskää ei missään näy eikä näytä koskaan olleen.
Sinänsä ihmetyttää, mutta onhan noi VIN-koodit muuallakin paremmin suojatuissa paikoissa.
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

liteFun kirjoitti:Mulla on lasissa "aukko" jota kiertää tummennettu alue, mitään läpyskää ei missään näy eikä näytä koskaan olleen.
Sinänsä ihmetyttää, mutta onhan noi VIN-koodit muuallakin paremmin suojatuissa paikoissa.
Juu, ei noissa vanhemmissa lasin reunassa pitäskään olla. Ei ainakaan mulla -89:ssä ole.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Seuraavan tuulilasin vaihdan ihan varmasti itse. Nykyinen lasi on vaihdettu noin viisi-kuusi vuotta sitten ja ollut nyt jonkin aikaa ruostuneena alareunastaan irti. Ilmeisesti "ammattimies" on vanhan lasin liimoja irrottaessaan raapinut puukolla karmeista maalit irti, ja nyt olisikin edessä sitten ruostevaurioiden korjausta :evil:

Muuten lasi on ihan priima ja harmittaa jos sitä ei saa ehjänä irti. Ohutta pianolankaa voisi tietenkin kokeilla avustajan kanssa.
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Lankaa apurin kans, toinen ulkona toinen sisällä ja vielä kolmas punnaamaan lasia jaloilla penkillä istuen/maaten?
Ei ruostesuojaukset oo niitten hommaa jotka ammatikseen laseja laittavat... Ja yleensä jos liimalasi ei nätisti lähe ne lyö vaikka lekalla palasiks ja sitte tosiaan puukolla rapsii reunoille jääneet ja oikein yrittävät edistää ruostumista ;)
Paras keino lasin vaihtoon olis just ottaa ite parin kaverin kans irti, hioa pellit ja tehdä kunnon ruostesuojaukset, sitten laitattaa uus lasi ja valvoa vieressä etteivät pilaa ruostesuojausta.
Vastaa Viestiin