Pahojakin vikoja?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kyllönen
Matalapaineturbo

Pahojakin vikoja?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Ostin muutama päivä sitten 9000i:n, -88, 240tkm.

Ikkunat höyrystyvät ja lämmityslaite pukkaa omenaiset tuoksut matkustamoon. Tämä esiintyy varsinkin säädettäessä ilmastoinnin venttiilejä.

Vaihdelaatikossa tuntuu väljää, kun löysää pienellä vaihteella kaasun.
Alkaa "pomppimaan" eteen ja taakse. Paikallaan moottorin ollessa sammuksissa, vaihdepäällä voi autoa liikuttaa edestakaisin muutamia senttejä.

Ohjauspyörän ollessa käännettynä ääriasentoon, kuuluu kompuralta ulinaa. Pitäisikö siinä olla yksi vai kaksi hihnaa? Toivottavasti ulina johtuu hihnasta, eikä laakerista.

Tyhjäkäynti seilaa välillä 800-900 rpm.

Teemu
worcmik
"Kaasari"

Kyllöselle vinkkejä

Viesti Kirjoittaja worcmik »

:twisted: Voi olla että kahdesta viasta selkii melko vähällä.
1) toi vaihdelaatikon eläväisyys saattaa poistua, kun vaihtaa kytkinlevyn, ja liikkuminen lakkaa samalla, kun kytkinasetelma alkaa irroittamaan kunnolla.
2) kompuran ulina saattaa johtua siitä, että tehostajassa on nesteet vähissä.
3) Motonetistä saa ostaa Alfamer- kustantamon opusta" Saab 9000 korjausopas" hintaan 27 eskoa tai sinne päin, kantsii hankkia, ainakin jos on tee-itse korjaaja.
Hyvää kevättä länsi- Suomesta!
Kyllönen
Matalapaineturbo

Kiitos, Mimmi!

Voiko kyseessä olla kenno, kun tätä höyrystymistä tapahtuu lähes ainoastaan ilmastointia säädettäessä.
Siis ei pukkaa koko aikaa tuoksua ja höyryä, vaikka pitäisi lämpöjä täysillä. Vain silloin, kun ilmastointiin koskee.

Onko tuo ylipaineventtiilin kunnostaminen kalliskin rupeama?

Tyhmä kysymys, mutta mistä löytyy tyhjäkäyntimoottori?
Ja kuinka se puhdistetaan?
Kyllönen
Matalapaineturbo

Re: Kyllöselle vinkkejä

worcmik kirjoitti::twisted: Voi olla että kahdesta viasta selkii melko vähällä.
1) toi vaihdelaatikon eläväisyys saattaa poistua, kun vaihtaa kytkinlevyn, ja liikkuminen lakkaa samalla, kun kytkinasetelma alkaa irroittamaan kunnolla.
2) kompuran ulina saattaa johtua siitä, että tehostajassa on nesteet vähissä.
3) Motonetistä saa ostaa Alfamer- kustantamon opusta" Saab 9000 korjausopas" hintaan 27 eskoa tai sinne päin, kantsii hankkia, ainakin jos on tee-itse korjaaja.
Hyvää kevättä länsi- Suomesta!
Kiitos vastauksista!
1) Niin juuri! Kytkin ottaa kiinni todella ylhäältä ja pelivaraa kytkimen kanssa on n.1cm. Kuinka kauan kytkinremontissa aikaa vierähtää?
2)Pitääpi tarkistaa.
3)Käyn hakemassa kirjastosta ja skannaan pdf:ksi...

Hyvää kevättä sinulle myös, worcmik!
Kyllönen
Matalapaineturbo

Minkälainen kenno?

Näkeekö kennon purkamatta koko autoa ensin?
Pitäisi tietää, onko kyseessä pienempi vai isompi.
Motonet ainakin myy kahta erilaista...
Kyllönen
Matalapaineturbo

Ohjeita kennon vaihtamiseen?

Kävin hakemassa kirjastosta Alfamerin korjausoppaan, eikä siinä puhuta mitään kennon vaihtamisesta...
Jaksaisikohan joku antaa siihen ohjeita?
9000tfor4ever
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja 9000tfor4ever »

onko kalliskin homma toi moottorin kannakkeitten vaihto? minulla tonnarin keppi myös heilahtaa melkein takapenkille esim 3 pykälällä kun himmaan kaasua.

eli paljonko liikkeet ottaa kyseisestä vaihdosta, ja jos tekee itte ni mitä työkaluja/ osia tarvii?
Auto = 4 kirjainta
Saab = 4 kirjainta
ex 9000tfor4ever :)
Sabo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sabo »

B202 koneessa tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti löytyy imusarjan päältä. Tunnistat sen helposti: noin 10cm pitkä, 4cm halk. oleva metellinvärinen "mötikkä", johon tulee 2 letkua ja sähköjohto.[/quote]

Missähän mun koneessa tuo tk-moottori luuraa. -92 2.3T. Ei pistä silmään niin sitten mistään. Hakenut olen sitä riittävästi... vai onko sitä, kun on elektroninen kaasuläpän ohjaus?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Se luuraa imusarjan alla B234 koneissa.

Katso:

http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html

Tuolla homma on vaan mielestäni tehty turhan vaikeasti. Sitä viimeistä kumikäppyrää ennen kaasuläppää ei tarvitse irrottaa. Jos haluaa tilaa niin kannattaa irrottaa ennemminkin akku.
Kyllönen
Matalapaineturbo

Kytkin vaihtoon?

Kytkin irrottaa n.1cm matkalla. Eli pitäisi saada kytkin vaihdettavaksi, jotta vaimokin autolla pystyisi ajamaan. :wink:

Olisiko teillä suositella jotakin tiettyä luotettavaa korjaamoa pk-seudulta?
Ja kuinka kauan aikaa kytkimenvaihtotyö vie?

Tänään rupean mahdottomaan hommaan. Eli vaihdan kennon. Autossani on siis ACC ja joidenkin ohjeiden mukaan sitä ei tarvitsisi kokonaan irrottaa. Pitääkö paikkansa?
YKÄ
"Hirsch"

norttia palaa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

jos oot tupakki miehiä voi olla että ei yks aski riitä jos vaihat kennon ja kytkimen tonnariin varsinkin kun on ilmastointi.kun teet sitä kytkintä
vaihda kaikki samalla eli levy,asetelma,laakeri,takapään stefa,työ syl,
laatikko öljyt. TYÖN ILOA !!
Jamppa
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Sabo kirjoitti:

Missähän mun koneessa tuo tk-moottori luuraa. -92 2.3T. Ei pistä silmään niin sitten mistään. Hakenut olen sitä riittävästi... vai onko sitä, kun on elektroninen kaasuläpän ohjaus?

Jos sulla kerran on tuo elektroninen kaasuläppä, ei sulla ole tyhjäkäyntimoottoria siinä 8)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Sabo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Jamppa kirjoitti:
Sabo kirjoitti:

Jos sulla kerran on tuo elektroninen kaasuläppä, ei sulla ole tyhjäkäyntimoottoria siinä 8)

Hyvä, KIITOS! Ajattelinkin jo että olen tullut sokeeks, kun ei moista mötikkää mistää löydy. Mikäs ajaa sen virkaa, eli tuohon tyhjäkäynnin seilailuun vaikuttava tekijä? Onko siellä edes sellaista lian kerjää mikä oireilee samalla lailla? Auttaako ruiskun räjäytys ja putsaus merkittävästi eli se kaasuläppä härdelli? ... saakohan sitä enään samallalailla takaisin?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jamppa
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tyhjäkäynti säädetään kaasuläpällä. Jos sulla toimii vaan kaikki, niin eipä taida kannattaa alkaa sitä sen suuremmin purkailemaan. omassa mulla on ja tuo elektroninen kaasuläppä, ja se pelaa ihan hyvin. Ainoa mikä kannattaa joskus katsella, ettei ole siinä mutkassa mikä tulee läppäkoteloon, murtumia. se voi aiheuttaa pientä hämminkiä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Kyllönen
Matalapaineturbo

Kenno vaihdettu, täytyykö ilmata?

Homma oli aika työläs ja vaikea.
Kenno olisi jäänyt vaihtamatta ilman "2,3T sportin" apua.
Suuret kiitokset hänelle!!!

Kuinka ilmaus suoritetaan?
Vastaa Viestiin