Pahojakin vikoja?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Pahojakin vikoja?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Ostin muutama päivä sitten 9000i:n, -88, 240tkm.

Ikkunat höyrystyvät ja lämmityslaite pukkaa omenaiset tuoksut matkustamoon. Tämä esiintyy varsinkin säädettäessä ilmastoinnin venttiilejä.

Vaihdelaatikossa tuntuu väljää, kun löysää pienellä vaihteella kaasun.
Alkaa "pomppimaan" eteen ja taakse. Paikallaan moottorin ollessa sammuksissa, vaihdepäällä voi autoa liikuttaa edestakaisin muutamia senttejä.

Ohjauspyörän ollessa käännettynä ääriasentoon, kuuluu kompuralta ulinaa. Pitäisikö siinä olla yksi vai kaksi hihnaa? Toivottavasti ulina johtuu hihnasta, eikä laakerista.

Tyhjäkäynti seilaa välillä 800-900 rpm.

Teemu
worcmik
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 20, 2004 18:07

Kyllöselle vinkkejä

Viesti Kirjoittaja worcmik »

:twisted: Voi olla että kahdesta viasta selkii melko vähällä.
1) toi vaihdelaatikon eläväisyys saattaa poistua, kun vaihtaa kytkinlevyn, ja liikkuminen lakkaa samalla, kun kytkinasetelma alkaa irroittamaan kunnolla.
2) kompuran ulina saattaa johtua siitä, että tehostajassa on nesteet vähissä.
3) Motonetistä saa ostaa Alfamer- kustantamon opusta" Saab 9000 korjausopas" hintaan 27 eskoa tai sinne päin, kantsii hankkia, ainakin jos on tee-itse korjaaja.
Hyvää kevättä länsi- Suomesta!
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Kiitos, Mimmi!

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Voiko kyseessä olla kenno, kun tätä höyrystymistä tapahtuu lähes ainoastaan ilmastointia säädettäessä.
Siis ei pukkaa koko aikaa tuoksua ja höyryä, vaikka pitäisi lämpöjä täysillä. Vain silloin, kun ilmastointiin koskee.

Onko tuo ylipaineventtiilin kunnostaminen kalliskin rupeama?

Tyhmä kysymys, mutta mistä löytyy tyhjäkäyntimoottori?
Ja kuinka se puhdistetaan?
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Kyllöselle vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

worcmik kirjoitti::twisted: Voi olla että kahdesta viasta selkii melko vähällä.
1) toi vaihdelaatikon eläväisyys saattaa poistua, kun vaihtaa kytkinlevyn, ja liikkuminen lakkaa samalla, kun kytkinasetelma alkaa irroittamaan kunnolla.
2) kompuran ulina saattaa johtua siitä, että tehostajassa on nesteet vähissä.
3) Motonetistä saa ostaa Alfamer- kustantamon opusta" Saab 9000 korjausopas" hintaan 27 eskoa tai sinne päin, kantsii hankkia, ainakin jos on tee-itse korjaaja.
Hyvää kevättä länsi- Suomesta!
Kiitos vastauksista!
1) Niin juuri! Kytkin ottaa kiinni todella ylhäältä ja pelivaraa kytkimen kanssa on n.1cm. Kuinka kauan kytkinremontissa aikaa vierähtää?
2)Pitääpi tarkistaa.
3)Käyn hakemassa kirjastosta ja skannaan pdf:ksi...

Hyvää kevättä sinulle myös, worcmik!
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Minkälainen kenno?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Näkeekö kennon purkamatta koko autoa ensin?
Pitäisi tietää, onko kyseessä pienempi vai isompi.
Motonet ainakin myy kahta erilaista...
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Ohjeita kennon vaihtamiseen?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Kävin hakemassa kirjastosta Alfamerin korjausoppaan, eikä siinä puhuta mitään kennon vaihtamisesta...
Jaksaisikohan joku antaa siihen ohjeita?
9000tfor4ever
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Touko 20, 2004 19:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000tfor4ever »

onko kalliskin homma toi moottorin kannakkeitten vaihto? minulla tonnarin keppi myös heilahtaa melkein takapenkille esim 3 pykälällä kun himmaan kaasua.

eli paljonko liikkeet ottaa kyseisestä vaihdosta, ja jos tekee itte ni mitä työkaluja/ osia tarvii?
Auto = 4 kirjainta
Saab = 4 kirjainta
ex 9000tfor4ever :)
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

B202 koneessa tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti löytyy imusarjan päältä. Tunnistat sen helposti: noin 10cm pitkä, 4cm halk. oleva metellinvärinen "mötikkä", johon tulee 2 letkua ja sähköjohto.[/quote]


Missähän mun koneessa tuo tk-moottori luuraa. -92 2.3T. Ei pistä silmään niin sitten mistään. Hakenut olen sitä riittävästi... vai onko sitä, kun on elektroninen kaasuläpän ohjaus?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Se luuraa imusarjan alla B234 koneissa.

Katso:

http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html

Tuolla homma on vaan mielestäni tehty turhan vaikeasti. Sitä viimeistä kumikäppyrää ennen kaasuläppää ei tarvitse irrottaa. Jos haluaa tilaa niin kannattaa irrottaa ennemminkin akku.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Kytkin vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Kytkin irrottaa n.1cm matkalla. Eli pitäisi saada kytkin vaihdettavaksi, jotta vaimokin autolla pystyisi ajamaan. :wink:

Olisiko teillä suositella jotakin tiettyä luotettavaa korjaamoa pk-seudulta?
Ja kuinka kauan aikaa kytkimenvaihtotyö vie?




Tänään rupean mahdottomaan hommaan. Eli vaihdan kennon. Autossani on siis ACC ja joidenkin ohjeiden mukaan sitä ei tarvitsisi kokonaan irrottaa. Pitääkö paikkansa?
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

norttia palaa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

jos oot tupakki miehiä voi olla että ei yks aski riitä jos vaihat kennon ja kytkimen tonnariin varsinkin kun on ilmastointi.kun teet sitä kytkintä
vaihda kaikki samalla eli levy,asetelma,laakeri,takapään stefa,työ syl,
laatikko öljyt. TYÖN ILOA !!
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Sabo kirjoitti:

Missähän mun koneessa tuo tk-moottori luuraa. -92 2.3T. Ei pistä silmään niin sitten mistään. Hakenut olen sitä riittävästi... vai onko sitä, kun on elektroninen kaasuläpän ohjaus?

Jos sulla kerran on tuo elektroninen kaasuläppä, ei sulla ole tyhjäkäyntimoottoria siinä 8)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Jamppa kirjoitti:
Sabo kirjoitti:

Missähän mun koneessa tuo tk-moottori luuraa. -92 2.3T. Ei pistä silmään niin sitten mistään. Hakenut olen sitä riittävästi... vai onko sitä, kun on elektroninen kaasuläpän ohjaus?

Jos sulla kerran on tuo elektroninen kaasuläppä, ei sulla ole tyhjäkäyntimoottoria siinä 8)



Hyvä, KIITOS! Ajattelinkin jo että olen tullut sokeeks, kun ei moista mötikkää mistää löydy. Mikäs ajaa sen virkaa, eli tuohon tyhjäkäynnin seilailuun vaikuttava tekijä? Onko siellä edes sellaista lian kerjää mikä oireilee samalla lailla? Auttaako ruiskun räjäytys ja putsaus merkittävästi eli se kaasuläppä härdelli? ... saakohan sitä enään samallalailla takaisin?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tyhjäkäynti säädetään kaasuläpällä. Jos sulla toimii vaan kaikki, niin eipä taida kannattaa alkaa sitä sen suuremmin purkailemaan. omassa mulla on ja tuo elektroninen kaasuläppä, ja se pelaa ihan hyvin. Ainoa mikä kannattaa joskus katsella, ettei ole siinä mutkassa mikä tulee läppäkoteloon, murtumia. se voi aiheuttaa pientä hämminkiä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Kenno vaihdettu, täytyykö ilmata?

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Homma oli aika työläs ja vaikea.
Kenno olisi jäänyt vaihtamatta ilman "2,3T sportin" apua.
Suuret kiitokset hänelle!!!

Kuinka ilmaus suoritetaan?
Vastaa Viestiin