mittarit sekoilee
mittarit sekoilee
missähän vika kun -97 turbossa epämääräisin välein mittaristosta menee kaikki mittarit nollille ja valot pimeaksi, ja taas päälle ja samalla käsijarrun, bensiinin loppumisen ja iso kolmiomerkkivalo palaa. Joskus katkos kestää vain hetken, mutta toistuu peräperää niin että mittarit ja valot välkkyy edestakaisin. Joskus taas yksi vilkahdus ja vaikka 50 km ei mitään. Samaan aikaan sidin keskikulutus alkaa tasakaasullakin nousta hetken aikaa ihan sikana, ja sitten taas laskea.
voima on turvallisuutta
9-5 Aero autom. -2000 nykyään ex
VW Golf GTI DSG -05
Suzuki GSX-R 1000 -08
9-5 Aero autom. -2000 nykyään ex
VW Golf GTI DSG -05
Suzuki GSX-R 1000 -08
400 e
Ei sen enempää, Itellä sama homma ja muistaakseni jotain tollasta makso. Mittariston elektroniikkayksikkö on tullut elinkaarensa päähän -> vaihtoon.
Roima tinkaus . En tota maksanut, mut eip sitä nyt muista. mitä pulitin.
Roima tinkaus . En tota maksanut, mut eip sitä nyt muista. mitä pulitin.
Mä en tiedä mitä on tapahtunut. Keskikulutusmittari alko pari päivää sitten antamaan kummallisia arvoja. Nollauksen jälkeen kun auto käy parkissa tyhjäkäyntiä (1000rpm) keskikulutus mittarin arvot nousee hiljalleen 7,5 -> 13,0. En ymmärrä mikä on. Auto käy ihan tasaisesti, eikä mitään normaalista poikkeavia ääniä ole tullut sen mukana. Sen jälkeen kun lähtee vaikka motarille hiukan kaasuttelemaan arvot nousee 18-19l/km. Onkohan autossa sellainen vika että se kuluttaa paljon vai onko ajotietokone alkanut sekoilemaan?
NG 900 S Turbo '97
Sen huomaa suoraan lompakosta...Ullner kirjoitti:Mä en tiedä mitä on tapahtunut. Keskikulutusmittari alko pari päivää sitten antamaan kummallisia arvoja. Nollauksen jälkeen kun auto käy parkissa tyhjäkäyntiä (1000rpm) keskikulutus mittarin arvot nousee hiljalleen 7,5 -> 13,0. En ymmärrä mikä on. Auto käy ihan tasaisesti, eikä mitään normaalista poikkeavia ääniä ole tullut sen mukana. Sen jälkeen kun lähtee vaikka motarille hiukan kaasuttelemaan arvot nousee 18-19l/km. Onkohan autossa sellainen vika että se kuluttaa paljon vai onko ajotietokone alkanut sekoilemaan?
Kulutusmittari siis antaa keskikulutuksen per 100km. Jos autolla on ajettu nollauksen jälkeen vaikkapa kaksi kilometriä, jonka jälkeen pysähdytty ja käytetty autoa tyhjäkäynnillä vaikkapa vartti. Tällöinhän kone laskee kulutusta koko ajan vaikka auto ei liikkuisikaan. Autohan kuluttaa bensaa koko ajan, mutta kilometrejä ei kulu samaan tahtiin. Tällöin tuo kulutus "jyvittyy" niille metreille mitä on ajettu, eli kone laskee, että "Tällä menolla kulutus per 100 km on näin ja näin paljon", jos kahden kilometrin ajon jälkeen on mennyt näin paljon "kakkua" , vaikka auto onkin käynyt tyhjäkäyntiä tuon polttoainemäärän edestä.Ullner kirjoitti:Mä en tiedä mitä on tapahtunut. Keskikulutusmittari alko pari päivää sitten antamaan kummallisia arvoja. Nollauksen jälkeen kun auto käy parkissa tyhjäkäyntiä (1000rpm) keskikulutus mittarin arvot nousee hiljalleen 7,5 -> 13,0. En ymmärrä mikä on. Auto käy ihan tasaisesti, eikä mitään normaalista poikkeavia ääniä ole tullut sen mukana. Sen jälkeen kun lähtee vaikka motarille hiukan kaasuttelemaan arvot nousee 18-19l/km. Onkohan autossa sellainen vika että se kuluttaa paljon vai onko ajotietokone alkanut sekoilemaan?
Näin olen asian itse ymmärtänyt.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Onko mittarit menneet hetkeksi "pimeiksi", vai onko ainoa vika tämä kulutusmittarin sekoilu? Siitähän näkee oikean kulutuksen vasta muutaman sadan kilometrin jälkeen nollauksesta. Omassa autossani mittarit pimeni, kulutusmittari sekoili, ja samalla saattoi koko auto sammahtaa, ja vika oli virtalukonpohjassa. Se maksaa melkoisesti, joten turhaan ei kannata vaihtaa. Purkamaan joutuu keskikonsolia myöden.
Virtalukonpohjassa on mitä ilmeiseisemmin vikaa, koska kuukausi sitten ilmeni kummallinen vika. Kun auton on startannut ja päästä normaalisti avaimesta, niin silloin auto sammuu. Jotta auto ei sammuisi on avain tuotava takaisin starttauksesta on-asentoon varovaisesti. Tosin viime viikkojen ajan vika on ollut poissa jostain kumman syystä. Vika tuskin on avaimessa tai lukkopatruunassa. Sen lisäksi ilmastoinnin näytön valot palavat kovin kirkkaasti starttauksen yhteydessä, kuten myös ajotietokoneen valot. En tiedä johtuuko sekin tästä samaisesta viasta, että joskus (noin kerran kymmenestä käynnistyksestä) ajotietokone ilmoittaa että - REAR LIGHT FAILURE - mutta takavalot kuitenkin toimivat. Onko muuten normaalia että ajotietokone kehoittaa tarkistamaan jarruvalot joka käynnistyksen yhteydessä?
NG 900 S Turbo '97