Nyt Pikaista apua

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Juujoo
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Heinä 15, 2007 20:22
Paikkakunta: Mänttä

Nyt Pikaista apua

Viesti Kirjoittaja Juujoo »

SAAB 9000 vm 95 2,3kone ilman turboa tullut hetki sitten kiertokangenlaakereiden vaihdosta ja nyt sytty check engine kierrokset on tyhjäkäynnillä jossain 1500 kohdilla mutta asettuu hiljalleen ajossa tapahtuu pientä nykimistä check engine valo palaa ajaessa ja tekee 6 vilausta
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vaikeata on auttaa tuntematta tapausta (vaikka tahtoa olisikin), mutta olettaisin että noinkin isossa remontissa on revitty erinäisiä määriä sensoreiden ja tunnistimien liittimiä irti, mutta onko liitetty oikein takaisin?

Tuolta löytyy jotakin osviittaa vikakoodeihin, ja 6 vilkautusta viittaisi Lambdaan: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... eck+engine

Toivottavasti on edes jotakin apua, haulla löytyy kyllä lisää asiasta.
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Laitoitko itse sen koneen paikalleen?
Jos joo,niin sitähän pitää pyörittää ilman tulppia niin kauan,että öljynpaineet nousee.
Itsellä joskus koneremonttia tehdessä (ei saab) meinas loppua usko kesken.
Siis siihen,että milloinkahan se öljyvalo oikein sammuu,sammuuko ollenkaan,vai onko joku johtosekaannus :)
Kaikkeen sitä sortuu : )
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

En tiedä miten Saabeissa, mutta Opel Omegasta on kokemusta check enginen palamisesta, syynä oli liian laiha seos, ei tarvinnu ku ruuvata takasinpäin seosruuvia jota hetkiä aikasemmin olin ruuvannut.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

eikai lambdan johto vaurioitunu asennuksessa? ja korkea tyhjänkäynti oli mulla ainakin IMM vika.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

liteFun kirjoitti:En tiedä miten Saabeissa, mutta Opel Omegasta on kokemusta check enginen palamisesta, syynä oli liian laiha seos, ei tarvinnu ku ruuvata takasinpäin seosruuvia jota hetkiä aikasemmin olin ruuvannut.
scorpio_88 kirjoitti:eikai lambdan johto vaurioitunu asennuksessa? ja korkea tyhjänkäynti oli mulla ainakin IMM vika.
Kuinkas moni katsoi mikä vuosimalli tuossa ekassa viestissä mainitaan? M95 ei ole enää IMMiä, joten seoksia ei edes pysty ruuvailemaan vaan trionic hoitaa moisen toimenpiteen itse.
Kontaktivikaa veikkaisi allekirjoittanut, mutta mun veikkauksilla harvemmin on osunut oikeaan. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kontaktivika / vaurioitunut johto tai ilmavuoto (joku klemmari kiristämättä tai hapertunut alipaineletku saanu "lopullisen" niitin rempan aikana).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tobbana kirjoitti:Kuinkas moni katsoi mikä vuosimalli tuossa ekassa viestissä mainitaan?
Mainitsinhan etten tiedä miten Saabeissa? :)
Eli seoksista noi *tronicit ainaki saattaa herjata, voi olla hapertuneita letkuja joista tulee vuotoja taikka sitten jokin piuha kärsinyt ja sillon tällön ottaa maihin tms.
Vikakoodin lukemisellakin voisi päästä eteenpäin.
Mitenkäs, onnistuuko vikakoodien luku kuinka helposti tonnareissa? Opel Omega A '88 ainakin riitti kun pari pinniä yhdisti ja tarkkailemaan mittaristoa.
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Itselläni on tuoretta kokemusta samasta vikakoodista.

DI-kasetti laukesi ajossa ja bensaa paloi putkessa katalysaattoria myöten.
Seonnut seos laukaisi lambdan vikakoodin. Saabbihan ei osaa koodilla ilmaista kasetin hajoamista.

Kyllä tuo nykiminen ja seos-ongelmat voisivat johtua juuri di-kassusta, eli kokeileppa lainakasetilla ennen kuin alat vaihtelemaan happitunnistinta tms.

Vikakoodin saat poistettua irrottamalla akunkengän pariksikymmeneksi minuutiksi.

-mikko L
Hki
cse 23TA
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

liteFun kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Kuinkas moni katsoi mikä vuosimalli tuossa ekassa viestissä mainitaan?
Mainitsinhan etten tiedä miten Saabeissa? :)
Eli seoksista noi *tronicit ainaki saattaa herjata, voi olla hapertuneita letkuja joista tulee vuotoja taikka sitten jokin piuha kärsinyt ja sillon tällön ottaa maihin tms.
Vikakoodin lukemisellakin voisi päästä eteenpäin.
Mitenkäs, onnistuuko vikakoodien luku kuinka helposti tonnareissa? Opel Omega A '88 ainakin riitti kun pari pinniä yhdisti ja tarkkailemaan mittaristoa.
Vikakoodin saa luettua kun kääntää virta-avaimen on-asentoon, käynnistämättä autoa, kotvan kuluttua rupeaa check-engine-valo vilkkumaan ja kertomaan mahdollisista vioista.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Minun -91 volkkarissa ei ollut seosruuvia nii tuskin Saabeissakaan on =)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

j0ne kirjoitti:Minun -91 volkkarissa ei ollut seosruuvia nii tuskin Saabeissakaan on =)
Mun -88 Omegassa on, niin varmaan on monessa muussakin katittomassa jetronicissa/motronicissa. En ole ekoautoilija katin kanssa, kukkaistädeille haistatan pitkän bensan :)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

9-5T kirjoitti:En tiedä varmasti mutta oliskahan niin että missään katalysaattori autossa(1995=kat) ei ole enää seossäätöruuvia, ei ainakaan Saabissa vaikka ei olisikaan vielä trionic.
Mites satkut, joissa i8/T8 kat?

Taitaa siellä määräjakajassa seosruuvikin killittää. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9-5T kirjoitti:missään katalysaattori autossa(1995=kat) ei ole enää seossäätöruuvia, ei ainakaan Saabissa vaikka ei olisikaan vielä trionic.
Tämä olettamus lienee väärä, koska vm 86 ja 87 tonnareissa on ollut sama ilmamassamittari -005 tai -009 sekä kattiversiossa että katittomassa. Tuolloin on ollut katillisessa LH2.2-Saabissa säätöruuvillinen IMM. Korjaamokäsikirja vielä neuvoo tuollaiseen kattiautoon tahtisuhteen mittaamisen ja tarvittaessa säätämisen.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... _eikat.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/LH_osat_kat.jpg

Satkuissakin oli vastaava tilanne samoina vuosina.

Tämähän ei tietenkään koske Suomiautoja, eikä muutenkaan vaikuta mihinkään puhuttaessa 95-trionic-tontusta, mutta offtopicin puolellehan tämä lipsui jo ajat sitten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin