Lucas titaani lambdoista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Lucas titaani lambdoista

Viesti Kirjoittaja smantila »

Tarkoituksena on kytkeä tuohon Lucaksen ruiskulla olevaan moottoriin lambda-mittari, mutta mutta Lucaksessahan on tuo titaani lambda ja sehän on käytännössä säätövastus, eli lucas mittaa virtaa.

Kysymys kuuluukin että voiko tuohon anturijohtoon kytkeä normaalin lambda mittarin (korkea impedanssi)? Ja millä alueella jännite yleensä liikkuu (johdosta haisteltuna) paljonko on rikas/laiha seos n. voltteina, onko jopa samalla 0-1V alueella kuin perus zirconi lambdoissa?
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Eli jos, ymmärsin oikein niin esim 900S- lambda-anturin toiminta periaate on täysin erillainen kuin esim 2.1-16v.
Mielestäni johdot ovat ainakin täysin samat: lambda + 2piuhaa lämmitykseen.

Miten tällaiseen asennetaan lambda-mittari niin ettei Ässän kone sekoa?
Täytyykö laittaa täysin erillinen anturi mittaria varten?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

http://www.ngk.de/Function_and_technology.683.0.html

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... as&start=0

Lucasiin vain lucasin antureita. 900S:n anturi on täysin sama kuin 2.1-16v jos molemmissa on lucas ruisku. Jos 2.1-16v:ssä on boschin boksi niin anturi ei käy ässään.

Lambda mittaria varten täytyy rakentaa jonkinlainen mittapiiri titaanilambdalle tai selvittää että onko joku netissä jo tehnyt sen. Mittarpiirin täytyy olla jokin mittasilta oppikirjan esimerkeistä virtamittaukseen ja lisäksi täytyy muistaa laskea ettei mitattava virta muutu oman piirin vaikutuksesta.

Toinen vaihtoehto on asentaa toinen anturi.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Kiitos selvennyksestä.

En taida tuohon konehuoneeseen mitään mittapiiriä rakentaa.
Taitaa olla helpointa pistää toinen anturi (0-1VDC zircon) tuolle seosmittarille, kun vielä sattuu sellainenkin löytymään hyllystä.
Kokeilin sitä aikoinaan 2.1 moottoriin jotka kaikki on boschin boksilla LH2.4, mutta sekin toimi paremmin orkkislamballa.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smantila »

Olen tässä pöydällä mittaillut tuota lambdamittaria (netissä pyörivät LM3914 piirikaaviot esim. http://koti.mbnet.fi/www-max/ledipa.gif) ja vaikuttaisi siltä että se on jo melko korkea impedanssinen, Koitan vähän vielä muuttaa kytkentää josko saisi tuon sisääntulon todella korkea ohmiseksi n. 0.5 - 1 Mohm niin silloinhan tuo mittari ei vaikuta lucasin toimintaan.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Niin mutta sehän ei muuta sitä että titaanilambda ei tuota jännitettä 0-1vdc mittarille.?
En usko että erittäin korkeaohmisen mittarin kytkeminen anturiin sekoittaa lucasta, mutta eihän siitä ole iloakaan ellei mittari näytä mitään.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Just näin. Voisit saada tuon LM3914 kytkennän toimimaan jos teet sen sisääntuloon vaikka wheatstonen mittasillan ja kytket sen sarjaan titaanilambdan kanssa. http://en.wikipedia.org/wiki/Wheatstone_bridge

Voit tietenkin tarkistaa ja kokeilla mitata jännitettä lambdasta ajellessasi ja katsoa että edustaako se mitään? Mahd. korkeaohminen jännitemittaus lienee helpoin tapa jos vain jännite kertoo jotain.

Wheastonen sillassa piirissä kulkeva virta on luettavissa jännitteenä ja sopisi suoran LM3914:n sisäänmenoon. Ongelmana on se että lambdan kanssa sarjassa olevana sen täytyisi olla mahd. matalaohminen ettet muuttaisi virtaa jota lucas mittaa, mikä tekee homman haastavaksi.

Hommassa voisit onnistua jos kytket anturin kanssa sarjassa olevan virtamittasillan rinnan lucasin kanssa ja käytät lucasin antamaa jännitettä. Molempien haarojen vastukset lasket niin että virta on sama kuin ilman mittapiiriä. Tällöin voit valita mittasillan impedanssin siten että se on mahdollisimman korkeaohminen.

Vaikka näin:

Kuva

Oikea puoli mahdollisimman korkeaohminen (herkkyys kärsii, mutta varmasti saa toimivan vaikka oparilla ennen LM 3914:ää)

Toki harva meistä on purkanut titaani lambdaa ja katsonut että minkälainen piiri siellä lambdan sisällä on? Kaikki käsitys on netistä luettuja toimintaselosteita ja sen pohjalta arvailua.. Vähän pioneerihommaa siis tuon rakentelu mutta ei mahdotonta.
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smantila »

Ahaa jos lucaksessa reguloidaan mittasignaali ja se on tasan 1V kokoajan lambdalle niin sittenhän tuo suora 1 Mohmin ryöstökytkentä ei toimi.

Oletin että lucaksen sisäinen kytkentä on näin: http://upload6.postimage.org/530100/photo_hosting.html vähän epäselvä kuva. Eli tuossa lucas mittaisi jännitettä jännitteen jakopiiristä. Jos lucaksessa olisi sisäinen kytkentä kuvan tavalla niin sittenhän tuo 1 Mohm ryöstö mittapisteen kohdasta toimisi.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kannattaa kokeilla. Itseasiassa en ole varma että onko mittasignaali reguloitu. Tuntuisi fiksuimmalta lucaksen suunnittelun kannalta jos lambda olisi osana jotain mittasiltaa ja silloin yli oleva jännite on verrannollinen samoin kuin lucaksenkin suuntaan eli toi korkeaohminen jännitemittaus voisi toimia.

Tämähän selviää nopeasti jo kokeilemalla että onko anturin toinen pää maata vasten.

Lambdan käyttöjännite taas on reguloitu ja joskus kokeilleena totesin että zircon lamda ei toimi lucaksessa oikein. Sen pidemmälle en oikeastaan asiaa selvittänyt. Kerro meillekin että miten kävi. Rakentelijoita hyödyttäisi myös jännitteet joita vasten kalibroida lambda mittarin jos saat sen toimimaan.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Jos mä kuitenkin laitan lämmitettävän zircon lambdan pelkästään mittarin anturiksi, niin miten sen lämmitystä ohjataan?
Voinko kytkeä lämmityksen suoraan titaanilambdan lämmityksen rinnalle, vai mistä saan jännitesyötön? Meneekö anturiin jatkuvasti virtaa vai vain kylmänä, eli ohjaako boksi sitä lämmitystä vai onko se aina päällä?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smantila »

Muokkasin hieman tuota peruskytkentää ja nyt lambdamittari toimii Lucaksen rinnalla, häiritsemättä lucasta. Lambdamittari (kaavio: http://upload6.postimage.org/560653/photo_hosting.html) haistelee lucaksen lambdasignaalia 1 Mohmin vastuksen yli joten lucakselle se ei näy. Jännitealue jolla lambda-arvot liikkuvat on normaali ajossa n. 0-0.9V ja lusikka pohjassa 1V, ehkä aavistuksen yli. Säädin oman mittarin suoraa 0-1V alueelle jolloin 1 ledi on 100mV.

Yllättävän paljon lucas säätää suoraan lambdan avulla, vasta hieman lujempaa kiihdytettäessä siirtyy open loop tilaan.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Kytkin ihan kokeilumielessä autogaugen seossuhde-mittarin 0-1vdc, suoraan ässän lambdaan, ja se toimii ihan kohtalaisesti. :?:
Mittari on erittäin korkea vastuksellinen, joten se ei ainakaan vaikuta lucasin mittauksiin.
Ilmeisesti tästä titaanilambdastakin saa 0-1vdc tietoa. :roll:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja minulla on lucasissa normaali bosch lambda ja hyvin on toininut vaikka ei pitäisi, seokset näyttää hyviltä jne...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin