Projekti Saab 99 turbo -80
Projekti Saab 99 turbo -80
Eli nyt tuli pitempiaikainen "harrasteauto" hommattua. Kiitokset stressfläktille joka viimein taipui luopumaan autosta. Auto olisi tarkoitus käydä pikkuhiljaa läpi ja laittaa joka paikka kuntoon. Ruostetta löytyy vähän sieltä sun täältä. Joka paikkaa en ole vielä edes kolunnut läpi, mutta tällähetkellä ovien alareunat ja takaluukun pohja ovat pahimmat paikat. Autoa on jokunen vuosi takaperin hitsailtu, joten toivottavasti ei hirveästi paikkailtavaa löydy. Hitsihommat luovutan suosiolla jollekkin ammattilaiselle, koska itse on tullut hitsattua viimeksi yläasteella.
Tällähetkellä auto seisoo vanhempien tallissa odottamassa parempaa säilöä, missä projekti voitaisiin potkaista käyntiin.
Sen pitemmittä puheitta, tuolla kuvia lähtötilanteesta : http://pp.kpnet.fi/mityynel/99tbo/alku
Tällähetkellä auto seisoo vanhempien tallissa odottamassa parempaa säilöä, missä projekti voitaisiin potkaista käyntiin.
Sen pitemmittä puheitta, tuolla kuvia lähtötilanteesta : http://pp.kpnet.fi/mityynel/99tbo/alku
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
tuo on uudemman tupliksen maski. Pari alkuperäistä löytyy kyllä varastosta.
Alkuperäinen ehjä turbo, ahtopainemittari ja ratti on hakusessa, eikä noita ihan hirveesti tunnu kenelläkään nurkissa pyörivän.
Sisusta olisi nyt tarkoitus purkaa tuosta ensin niin näkisi vähän tuota pohjan kuntoa ja samalla pestä penkit ja lattiamatto.
Alkuperäinen ehjä turbo, ahtopainemittari ja ratti on hakusessa, eikä noita ihan hirveesti tunnu kenelläkään nurkissa pyörivän.
Sisusta olisi nyt tarkoitus purkaa tuosta ensin niin näkisi vähän tuota pohjan kuntoa ja samalla pestä penkit ja lattiamatto.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Joono, tuostahan se nyt vaan paheni taas..
Tuli nimittäin tänään mieleen kun jälleen hitsailin tuota omaa -83 GL:ää ja jouduin siitä tankinkin pudottamaan pois, että tiedossahan olisi aika sopiva vm.82 cooleriton APC H-turbokone siihen...sekä about sata muuta siistiä ideaa seuraavan vartin aikana mitä siihen samalla menisi. -83 99 T8...siinä olisi kyllä jotain mun mieleen. Eikä tietenkään mitään muuta kuin 99/900:n vakio-osista rakennettu. Jepjep..
Täytyypä vähän sulattaa asiaa nyt vielä, ja saada edes tuo kori ruosteettomaksi.
Tuli nimittäin tänään mieleen kun jälleen hitsailin tuota omaa -83 GL:ää ja jouduin siitä tankinkin pudottamaan pois, että tiedossahan olisi aika sopiva vm.82 cooleriton APC H-turbokone siihen...sekä about sata muuta siistiä ideaa seuraavan vartin aikana mitä siihen samalla menisi. -83 99 T8...siinä olisi kyllä jotain mun mieleen. Eikä tietenkään mitään muuta kuin 99/900:n vakio-osista rakennettu. Jepjep..
Täytyypä vähän sulattaa asiaa nyt vielä, ja saada edes tuo kori ruosteettomaksi.
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Jaa sen näkönen se olikin pestynä
Joo alko harmittamaan ajanpuute/projektien määrä.
Vaikka nyt on talli niin ei oo aikaa siellä pyöriä.
Eli liityin tähän isoon kaikkea ei vain ehi joukkoon (priorisointikysymys)
6tkm taisin lisätä mittariin ja jonkuverran tuli alkuperäisosia haalittua.
Mielestäni ahtopainemittari oli ainoa puuttuva, muuten vaan kiinnipulttausta ja puunailua.
Tieten konetta ei haittais aukasta ja kattoa kun onhan se jo 200tkm ajettu.
Mun ottamat kuvat http://koti.mbnet.fi/stress/99T/
Joo alko harmittamaan ajanpuute/projektien määrä.
Vaikka nyt on talli niin ei oo aikaa siellä pyöriä.
Eli liityin tähän isoon kaikkea ei vain ehi joukkoon (priorisointikysymys)
6tkm taisin lisätä mittariin ja jonkuverran tuli alkuperäisosia haalittua.
Mielestäni ahtopainemittari oli ainoa puuttuva, muuten vaan kiinnipulttausta ja puunailua.
Tieten konetta ei haittais aukasta ja kattoa kun onhan se jo 200tkm ajettu.
Mun ottamat kuvat http://koti.mbnet.fi/stress/99T/
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Mitäs tuossa on enää sulattelemista, ei muutakuin tuumasta toimeenTri-Lo kirjoitti:Täytyypä vähän sulattaa asiaa nyt vielä, ja saada edes tuo kori ruosteettomaksi.
Tuossa kun asiaa vähän tutkin niin tulin siihen tulokseen että tuo varaosaturbo on t8-koneisesta satkusta.Stressfläkt kirjoitti:Mielestäni ahtopainemittari oli ainoa puuttuva, muuten vaan kiinnipulttausta ja puunailua.
Ja eiköhän se konekkin keulilta tipahda kun vaan joku tila löytyy missä tehdä.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Juu, onhan tuo maalipinta ihan kohtuullinen, mutta valitettavasti tuo on ylimaalattu jollakin opelin värillä. Luultavasti auto tulee saamaan alkuperäisen värin ylleen ruosteidenpoiston jälkeen. Puskurit on aikalailla saanut aurinkoa, mutta eiköhän nuo silikonilla tms. kyllästämällä saada ainakin melko hyvään kuntoon.gls kirjoitti:maalipintakin näyttää vielä hyvältä.
Pitääköhän tuo turbon keskikonsolikin laittaa hankintalistalle?
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Projektia on hiljalleen saatettu alulleen. Eilen vaihdettiin isäukon kanssa öljyt, öljynsuodatin ja tulpat. Samalla vaihtui omat vanteet ja renkaat alle. Vanteina Ronalin tykit ja renkaiksi tuli Nokian NRHi:t. Incat on kohtuu huonossa jamassa ja ne luultavasti tulee talven aikana vietyä lasikuulapuhallukseen ja maalaukseen.
Tänään päivällä alettiin tutkia laturia, joka piti melko rumaa ääntä. Lisäksi säätöjalka oli mennyt poikki koska laturi pääsi liikkumaan hiukan yhden katkenneen pultin takia. Laturin irroituksen jälkeen selvisi, että kapineen kuuluisi olla jossakin aivan muunmerkkisen auton konehuoneessa. Tyyppilätkässä oli audin ja volkkarin logot.
Klubilaiselta löytyi sitten laturi varastosta sekä uusi säätöjalka tuon katkenneen tilalle. Aloin tutkimaan sitten tarkemmin noita laturin liittimiä ja tällaista teippien alta paljastui:
Samalla tuli vähän siivottua ylimääräisiä johtoja konehuoneesta:
Kojelaudan alaosat tuli samalla irroitettua kun etsi noiden ylimääräisten johtojen määränpäätä:
Tällainen patentti tuolta löytyi. Samassa nipussa noiden johtojen kanssa tuli myös ahtopainemittarille se "ilmaletku":
Ja myös peräluukun verhoilut poistin ja huomasin, että vetokoukun johdotuksille tulee äkkilähtö huomenna
Pientä kukkastahan tuolta luukusta löytyi sekä vanhoja paikkauksia, mitkä näytti vielä ihan hyvältä
Laturin noudon yhteydessä sain myös vähän iltalukemista...
Ja projekti jatkuu huomenna....
Tänään päivällä alettiin tutkia laturia, joka piti melko rumaa ääntä. Lisäksi säätöjalka oli mennyt poikki koska laturi pääsi liikkumaan hiukan yhden katkenneen pultin takia. Laturin irroituksen jälkeen selvisi, että kapineen kuuluisi olla jossakin aivan muunmerkkisen auton konehuoneessa. Tyyppilätkässä oli audin ja volkkarin logot.
Klubilaiselta löytyi sitten laturi varastosta sekä uusi säätöjalka tuon katkenneen tilalle. Aloin tutkimaan sitten tarkemmin noita laturin liittimiä ja tällaista teippien alta paljastui:
Samalla tuli vähän siivottua ylimääräisiä johtoja konehuoneesta:
Kojelaudan alaosat tuli samalla irroitettua kun etsi noiden ylimääräisten johtojen määränpäätä:
Tällainen patentti tuolta löytyi. Samassa nipussa noiden johtojen kanssa tuli myös ahtopainemittarille se "ilmaletku":
Ja myös peräluukun verhoilut poistin ja huomasin, että vetokoukun johdotuksille tulee äkkilähtö huomenna
Pientä kukkastahan tuolta luukusta löytyi sekä vanhoja paikkauksia, mitkä näytti vielä ihan hyvältä
Laturin noudon yhteydessä sain myös vähän iltalukemista...
Ja projekti jatkuu huomenna....
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Pieni kysymys koskien noita keskikonsoleja. Kumpi on oikea konsoli turboon? Tämä mikä gls:n autossa on:
vai tämä mikä mulla on:
vai tämä mikä mulla on:
Tuo on lähinnä tuommonen liite 99:n normaaliin korjaamokäsikirjan lisäksi. Sisältää turbolle tarvittavan lisäohjeistuksen huoltoihin yms. Sekä jotain teknisiä tietoja. On suunnitelmissa joko kopioida tuo tai skannata pdf-tiedostoksi.axtec kirjoitti:mitäs tuo Saab Turbo m1978 pitää sisällään?
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80