satkun pyyhkijöistä ja tihkureleestä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

satkun pyyhkijöistä ja tihkureleestä

Viesti Kirjoittaja tuomas »

mistähän lähtisi vikaa etsimään kun pyyhkijät pysähtyvät mihin sattuvat kun pyyhkijän viiksen kääntää takaisin ylä-asentoon? Voisiko tuo olla tihkureleestä kiinni kun tihku-asento ei näytä toimivan.

autohan on -84 900T8.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Epäilisin että pyyhkijöiden viiksessä on jotain maadoitushäikkää.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jos vikaa on tihkureleessä , niin multa löytyy niitä.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Hjuu.. noita releita kyllä löytää omastakin takaa, kiitos vain. Mutta tarkennetaan tuota vielä sen verran, että pyyhkimet jäävät siis juuri siihen kohtaan kun nostaa viiksen takaisin ei-pyyhintä-asentoon, eivätkä palaudu alas.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ihan varmaksi en nyt uskalla luvata, mutta luulisin että satkun ja tonnarin tihkureleellä on jonkunlainen rooli myös pyyhinten lepoasentoon ajamisessa. Lienee ainakin helpointa aloittaa tutkiminen releenvaihdolla ja jatkaa sitten moottorin lepoasentokontaktin tutkimisella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Niin ja jos releitä löytyy , niin kokeile vaihtaa se.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Niin, lepoasentoon ajon mahdollistava kontakti on kyllä moottorissa, mutta sen antama virta kulkee tihkureleen napojen 3 (53S) ja 1 (53M) sekä pyyhinviiksen napojen 5 (31b) ja 4 (53) läpi moottorille. Tämän perusteella väittäisin, että ilman tihkurelettä tai navat 53S ja 53M oikosulkevaa hyppylankaa ei tonnarin tuulilasinpyyhkijät osaa palata lepoasentoon.

Ja satkun rele on sama, joten kytkentäkin lienee samaa sukua.

http://townsendimports.com/Web/electric ... wiring.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... erwire.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Isä ukon autosta vastaava vika korjaantui releen tinauksella.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vähän aiheen sivusta mutta saiskos tuohon mun -73:een asennettua tihkun ilman että originaliteetti pahemmin kärsisi, eli viiksi näyttäisi alkuperäiseltä? Olis vaan aika kätevä varuste.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ja itse moottorimekanismissa on kytkin mikä tunnistaa milloin sulat on alhaalla. Jos se juonittelee niin pysähtyy missä kohti viiken nostaa ku ei tunnista alaasentoa. 2 kpl. tällaista on ollut 99 aikoinaan vikana.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
sanni
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 20:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja sanni »

Lainaanpa tätä vanhahkoa topikkia, kun oma ongelma liippaa läheltä otsikkoa.

Pyyhkijät toimivat muuten moitteetta, mutta tihkuasennossa ja sammutettaessa pyyhkimet eivät palaudu ala-asentoon. Tai oikeastaan palautuvat, mutta ala-asento on tällä hetkellä noin 30cm tuulilasin alareunan yläpuolella. Pyyhin ei siis tunnista ala-asentoa oikein. Epäilisin vian olevan tuossa kytkimessä, josta hieman ylempänä on jo puhetta. Mistä tämä kytkin löytyy? Kannattaako irrottaa koko mekanismi sen tarkastamiseksi?

Toisaalta mietin, että voisiko mekanismissa olla ikään kuin "klappia". Jokin kohta mekanismissa vaikuttaisi olevan löysällä, sillä viikon aikana tuo pyyhkijöiden tunnistama "ala-asento" on hivuttautunut hiljalleen ylemmäs ja ylemmäs.

Autohan oli -88 900.
sanni
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 20:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja sanni »

Vikahan paikallistui heti, kun mekanismia vähän katsoi. Niveliä pyörittävän akselin pultti oli löysällä, ja oli pienoinen ihme, että pyyhkimet toimivat ylipäänsä noinkin hyvin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Vähän aiheen sivusta mutta saiskos tuohon mun -73:een asennettua tihkun ilman että originaliteetti pahemmin kärsisi, eli viiksi näyttäisi alkuperäiseltä? Olis vaan aika kätevä varuste.
Hiukan myöhässähän tää vastaus tulee tuohon offtopic-kyssään. Kyllä 99:iin pystyy jälkiasentamaan tihkureleen. Meikäläinen teki tohon omaan ja laitoin vielä luxus version, eli sen opetettavan. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin