satkun pyyhkijöistä ja tihkureleestä
satkun pyyhkijöistä ja tihkureleestä
mistähän lähtisi vikaa etsimään kun pyyhkijät pysähtyvät mihin sattuvat kun pyyhkijän viiksen kääntää takaisin ylä-asentoon? Voisiko tuo olla tihkureleestä kiinni kun tihku-asento ei näytä toimivan.
autohan on -84 900T8.
-tuomas-
autohan on -84 900T8.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Hjuu.. noita releita kyllä löytää omastakin takaa, kiitos vain. Mutta tarkennetaan tuota vielä sen verran, että pyyhkimet jäävät siis juuri siihen kohtaan kun nostaa viiksen takaisin ei-pyyhintä-asentoon, eivätkä palaudu alas.
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Ihan varmaksi en nyt uskalla luvata, mutta luulisin että satkun ja tonnarin tihkureleellä on jonkunlainen rooli myös pyyhinten lepoasentoon ajamisessa. Lienee ainakin helpointa aloittaa tutkiminen releenvaihdolla ja jatkaa sitten moottorin lepoasentokontaktin tutkimisella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niin, lepoasentoon ajon mahdollistava kontakti on kyllä moottorissa, mutta sen antama virta kulkee tihkureleen napojen 3 (53S) ja 1 (53M) sekä pyyhinviiksen napojen 5 (31b) ja 4 (53) läpi moottorille. Tämän perusteella väittäisin, että ilman tihkurelettä tai navat 53S ja 53M oikosulkevaa hyppylankaa ei tonnarin tuulilasinpyyhkijät osaa palata lepoasentoon.
Ja satkun rele on sama, joten kytkentäkin lienee samaa sukua.
http://townsendimports.com/Web/electric ... wiring.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... erwire.htm
Ja satkun rele on sama, joten kytkentäkin lienee samaa sukua.
http://townsendimports.com/Web/electric ... wiring.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... erwire.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ja itse moottorimekanismissa on kytkin mikä tunnistaa milloin sulat on alhaalla. Jos se juonittelee niin pysähtyy missä kohti viiken nostaa ku ei tunnista alaasentoa. 2 kpl. tällaista on ollut 99 aikoinaan vikana.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Lainaanpa tätä vanhahkoa topikkia, kun oma ongelma liippaa läheltä otsikkoa.
Pyyhkijät toimivat muuten moitteetta, mutta tihkuasennossa ja sammutettaessa pyyhkimet eivät palaudu ala-asentoon. Tai oikeastaan palautuvat, mutta ala-asento on tällä hetkellä noin 30cm tuulilasin alareunan yläpuolella. Pyyhin ei siis tunnista ala-asentoa oikein. Epäilisin vian olevan tuossa kytkimessä, josta hieman ylempänä on jo puhetta. Mistä tämä kytkin löytyy? Kannattaako irrottaa koko mekanismi sen tarkastamiseksi?
Toisaalta mietin, että voisiko mekanismissa olla ikään kuin "klappia". Jokin kohta mekanismissa vaikuttaisi olevan löysällä, sillä viikon aikana tuo pyyhkijöiden tunnistama "ala-asento" on hivuttautunut hiljalleen ylemmäs ja ylemmäs.
Autohan oli -88 900.
Pyyhkijät toimivat muuten moitteetta, mutta tihkuasennossa ja sammutettaessa pyyhkimet eivät palaudu ala-asentoon. Tai oikeastaan palautuvat, mutta ala-asento on tällä hetkellä noin 30cm tuulilasin alareunan yläpuolella. Pyyhin ei siis tunnista ala-asentoa oikein. Epäilisin vian olevan tuossa kytkimessä, josta hieman ylempänä on jo puhetta. Mistä tämä kytkin löytyy? Kannattaako irrottaa koko mekanismi sen tarkastamiseksi?
Toisaalta mietin, että voisiko mekanismissa olla ikään kuin "klappia". Jokin kohta mekanismissa vaikuttaisi olevan löysällä, sillä viikon aikana tuo pyyhkijöiden tunnistama "ala-asento" on hivuttautunut hiljalleen ylemmäs ja ylemmäs.
Autohan oli -88 900.
Hiukan myöhässähän tää vastaus tulee tuohon offtopic-kyssään. Kyllä 99:iin pystyy jälkiasentamaan tihkureleen. Meikäläinen teki tohon omaan ja laitoin vielä luxus version, eli sen opetettavan.ng900aero kirjoitti:Vähän aiheen sivusta mutta saiskos tuohon mun -73:een asennettua tihkun ilman että originaliteetti pahemmin kärsisi, eli viiksi näyttäisi alkuperäiseltä? Olis vaan aika kätevä varuste.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01