Tarjoan 300-500e apumiehelle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

Tarjoan 300-500e apumiehelle

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

Eli olen kiireinen ihminen enkä luota riittävästi omaan taitooni/tietooni sylinterikannen remontista. En ole ehtinyt viime aikoina koskea autoon yhtään ja se on nyt seissyt kuukauden päivät jo pihalla. Haluaisin kuitenkin päästä (luonnollisesti) ajelemaan vielä kesällä, mutta en kuitenkaan halua maksaa 1200e korjaamolle, koska en ole itse autostakaan maksanut kuin 600e.

Eli mitä kaipaan? Tarvitsen apumiehen, jolla on kokemusta sylinterikannen remonteista ja mielellään tilat, jonne auton voisi hinata korjauksen ajaksi vaikka se nyt ei liene välttämätöntä. Toivoisin myös, että ko. henkilöllä olisi kokemusta sanoa, onko esim. jokin osa uusinnan tarpeessa. Mukavaa olisi, jos siinä saisi samalla vähän opetusta auton korjauksesta noin yleisesti.

Jos siis jonkun kanssa saan auton ajokuntoon, maksan mielelläni em. summan.

Auto seisoo tällä hetkellä Vantaalla.

Kiitos.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saattaisi olla hyödyllistä vielä kertoa jotakin autosta, 8V / 16V, turbo, ilmastointi yms.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuten myös itse viasta ja oireista olisi hyvä saada lisäinformaatiota, eli onko vikana vuotava kannentiiviste vai onko kansi täydellisen remontin tarpeessa?
Jos kyseessä 8v-kansi niin sellaisia löytyy ehjinä (eli jokin alle 250tkm ajettu) muutamalla kympillä, kannen plaanaus (jos kiero) alle 40e ja takaisin nippuun maks uuden imu-ja pakosarjan tiivisten kera.
Jos taasen kyseessä 16v-kansi niin voi maksaa nuo koneistamon jutut joitain satasia eli ohjurit uusiksi, luultavasti ainakin uudet pakovenat, uudet painimet (vanhat luultavasti loppu), seetien koneistus ja venojen hionta, sekä ohjureiden kumit.

Jos kyseessä 8v niin Tattarisuon teknologiakylän Hyöty-osalla oli jokin aika sitten 210tkm ajettu purku-noppa josta varmaankin saisi kannen sopuhinnalla, en jaksa uskoa etteikö voisi heittää suoraan paikoilleen uuden tiivisten kera.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

No juu, tuota tattarisuota olen kyllä miettinyt.

Tässä on vähän tietoa vaivasta, eli kaksi aiempaa viestiä, jotka olen kirjoittanut.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=savuttaa
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... inkannesta

Tällä hetkellä pitäisi siis kai ainoastaan laittaa kansi kiinni uuden tiivisteen kanssa (olen ostanut jo yläpään tiivistesarjan ja kannenpultit) + muut osat, jotka olen irroittanut. Mutta ongelmaa tuottaa juuri oma kokemuksen puute näistä asioista, jonka takia mieluummin tekisin homman jonkun kanssa, jolla on kokemusta. Kaipa se tuosta yksinkin menisi, mutta lopputulos arvelluttaa... :lol:

Edit: Niin ja auto siis -90 OG900 16v kannella.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

ng900aero kirjoitti:Jos taasen kyseessä 16v-kansi niin voi maksaa nuo koneistamon jutut joitain satasia eli ohjurit uusiksi, luultavasti ainakin uudet pakovenat, uudet painimet (vanhat luultavasti loppu), seetien koneistus ja venojen hionta, sekä ohjureiden kumit.
Yhdessäkään B202:ssa johon on tullut tehtyä kansiremppa tai koottua koko kone ei ole ollut mitään ongelmia vaikka ohjureita tai venttiileitä ei ole edes harkittu uusittavan. Venttiilit hiotaan ja kansi oikaistaan jos on syytä epäillä että voisi olla kiero.

Noita kansiakin on ainakin mulla niin monta hyllyä koristamassa että luulisi ehjiäkin löytyvän ihan järkevään hintaan (8v kannet on kunnosta riippumatta heitetty romukuormaan jo pitkään)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Haza kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Jos taasen kyseessä 16v-kansi niin voi maksaa nuo koneistamon jutut joitain satasia eli ohjurit uusiksi, luultavasti ainakin uudet pakovenat, uudet painimet (vanhat luultavasti loppu), seetien koneistus ja venojen hionta, sekä ohjureiden kumit.
Yhdessäkään B202:ssa johon on tullut tehtyä kansiremppa tai koottua koko kone ei ole ollut mitään ongelmia vaikka ohjureita tai venttiileitä ei ole edes harkittu uusittavan. Venttiilit hiotaan ja kansi oikaistaan jos on syytä epäillä että voisi olla kiero.

Noita kansiakin on ainakin mulla niin monta hyllyä koristamassa että luulisi ehjiäkin löytyvän ihan järkevään hintaan (8v kannet on kunnosta riippumatta heitetty romukuormaan jo pitkään)
Joo en itsekään ole muuta tehnyt kuin hionut venttiilit ja puhdistanut palotilat sekä vaihtanut uudet ohjurinkumit, meinasinkin vain että jos olisi ollut kyseessä kansiremonttia vaativa 16v-kansi josta olisi esim puhaltanut öljyä läpi niin ohjurithan sinne olisi kannattanut vaihtaa.
On niissä pakopuolen ohjureissa ja pakovenoissa jo välystä 200tkm:n kohdalla eli ei ohjurien vaihtokaan huonoa tekisi..

Kumma juttu kun olen kysellyt 16v-osien perään (h-koneisen 99:in tekisi mieli muuttaa 16-tappiseksi eli kansi ja jakopään hilppeet tarttis) niin mistään ei tunnu löytyvän :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Sylinteri kannen korjaus kannattaa jättää ammatti miehille, en tosin tarkoittanut ettteikä täältä yhteisösötä joku siihen pystyisi itse veisin suoraan kannen jollekkin ammatti miehelle..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

SB90 kirjoitti:Sylinteri kannen korjaus kannattaa jättää ammatti miehille, en tosin tarkoittanut ettteikä täältä yhteisösötä joku siihen pystyisi itse veisin suoraan kannen jollekkin ammatti miehelle..
Miksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:
Kumma juttu kun olen kysellyt 16v-osien perään (h-koneisen 99:in tekisi mieli muuttaa 16-tappiseksi eli kansi ja jakopään hilppeet tarttis) niin mistään ei tunnu löytyvän :?
Paras tapa on melkeinpä lähteä seuraamaan kolaroitujen ja muiden varaosa-autoksi joutuneiden kulkineiden markkinoita. Ostaa koko perhanan 16-venttiilisellä koneella varustetun auton, niin saapahan kaikki tarvittavat osat sitten helposti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos kyseessä on vain kansipahvin vuoto, eivätkä venttiilivarren tiivisteet vielä pahemmin falskaa niin tuo alkuperäisen kirjoittajan ehdottama budjettiremppa on ihan asiallinen ratkaisu. Ei sitä kantta tarvitse aina kiikuttaa koneistamoon asti jos näyttää irrotuksen jälkeen hyvältä.

Auttaisin kyllä hommassa mieluusti, mutta Oulusta on vähän pitkä matka.. Ensi viikon alusta on kyllä käyntiä siellä etelässä päin, joten jos ei ole ketään löytynyt avuksi niin voidaan kattoa jos saisi aikataulut sopimaan kohdalleen.
Parissa päivässä leppoisaan tahtiin tai yhdessä päivässä jos jostain syystä kiire tulee tuo hoituu, eikä tarvita mitään kummempia erikoistyökaluja tai pihaa kummempaa remppapaikkaa. Venttiilin hiontityökalut eivät maksa juuri mitään, jos haluaa ne putsata. VV-tiivisteiden vaihto on vähän työlästä, mutta multa löytyy kyllä siihen sopivat pihdit, sähkötoiminen venttiilien irrotuskone on vaan niin järeä ettei sitä voi kuljettaa mukana mitenkään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

ng900aero kirjoitti: Kumma juttu kun olen kysellyt 16v-osien perään (h-koneisen 99:in tekisi mieli muuttaa 16-tappiseksi eli kansi ja jakopään hilppeet tarttis) niin mistään ei tunnu löytyvän :?
Voishan noita myydäkin yhden tai kaks pois (jakopäätäkin löytyy) mutta ihmisten pitäisi priimaa saada (lähes) ilmaiseksi niin ei kiinnosta alkaa kaupustelemaan tuollaisia toimivia mutta käytettyjä..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin