Vika ketjunkiristimessä, fiksattu patentilla, saba pelittäää
Vika ketjunkiristimessä, fiksattu patentilla, saba pelittäää
Moro saapistit, katsastus lähestyy...
Mulla on tuossa kansiremontti menossa ja laitan nyt uuden kannen paikoilleen. Elikääs kysymys on jaosta, jossakin vaihessa remonttia alakerta on pyörähtäny eli siitä moottorin etuosassa olevasta aukosta katsottuna 0-merkki on siirtynyt kehältä katsottuna noin 4cm. Eli viiva ei ole enään nollamerkin kohalla. Lisäksi kun laitan uuden kannen siinä ei tietenkään ole nokka akseli kohallaan. Elikkäs miten saan jaon kuntoon?
(Hieman sekavasti selitetty, otan kohta kuvia avuksi.)
Mulla on tuossa kansiremontti menossa ja laitan nyt uuden kannen paikoilleen. Elikääs kysymys on jaosta, jossakin vaihessa remonttia alakerta on pyörähtäny eli siitä moottorin etuosassa olevasta aukosta katsottuna 0-merkki on siirtynyt kehältä katsottuna noin 4cm. Eli viiva ei ole enään nollamerkin kohalla. Lisäksi kun laitan uuden kannen siinä ei tietenkään ole nokka akseli kohallaan. Elikkäs miten saan jaon kuntoon?
(Hieman sekavasti selitetty, otan kohta kuvia avuksi.)
Viimeksi muokannut Joni900, Ke Elo 08, 2007 14:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kyllä nokka-akseli pitää olla kohdallaan jo kantta paikalleen laittaessa, tai muuten tulee ekat törmäykset. Jos en ihan väärin ole katsonut, niin tossa saabin h-koneessa kone ei sovi pyörähtämään ympäri, jos nokka-akseli pysyy paikallaan, eli mäntä osuu venttiiliin... Miten se sitten laitetaan oikein? No, ennen kannen laittoa koneeseen nokkapyörä siihen nokka-akselille, pyöritetään nokkapyörän nollamerkki siihen akselipukin merkkiin ja samoin tehdään moottorille, eli pyöritetään vauhtipyörän nollamerkki siihen muovikopassa olevan viivan kohdalle. Sit vaan nokkapyörä pois nokka-akselin päästä, kansi paikalleen ja jakopää kasaten. Kun rojut on paikallaan, niin kannattaa toki tarkastaa että nollamerkit on vielä kohdillaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mie vetasin nippareilla tuon jakoketjun kiinni rattaisiin, kun laitoin porukoiden 900S -92:n kannen. Tuossa 16-tappisessa ehkä helpoin tapa pitää jako kohdillaan, kun otetaan kansi veke. Pikkusen ne toki karhaa vastaan siinä vaiheessa, kun kantta nostaa pois/paikalleen, mutta säästää vaivaa sitten jakoa asettaessa moninverroin.akyttala kirjoitti:Ja 16-naulaisessahan siihen nokka-akselien ajoitusmerkkien väliin piti ketjuun jäädä 15 lenkkiä. Ei se ollut yhtään niin helppoa tuo ajoituksen kohdalleen saaminen kun alun perin arvelin. Aina joku paikka pyörähti hampaalla pieleen, kun toisen sai kohdalleen..
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No niinhän se on. Katoin nalleoluen viestistä että nokista puhutaan monikossa joten siitä mun turhaksi osoittautunut kommentti.ASTech kirjoitti:Siinä riittääkin laskemista 8 venttiilisessäSami kirjoitti:Kannattaa katsoa nimimerkki "jus":n joskus tälle foorumille postaama tarkistus ketjun lenkkejä ketjupyörien välistä laskemalla. Jossain oli ihan kuvia asiasta.
Citroen C5, OG900t16
Juuri näin se toimii myös 8-venttiilisessäkin.Mertmi kirjoitti: Mie vetasin nippareilla tuon jakoketjun kiinni rattaisiin, kun laitoin porukoiden 900S -92:n kannen. Tuossa 16-tappisessa ehkä helpoin tapa pitää jako kohdillaan, kun otetaan kansi veke. Pikkusen ne toki karhaa vastaan siinä vaiheessa, kun kantta nostaa pois/paikalleen, mutta säästää vaivaa sitten jakoa asettaessa moninverroin.
Voi sjaatana! Nyt meni joku pahasti pieleen. Siinä kun tein kansiremonttia (eka kerta) tohkeisssani minulta jäi huomaamatta että nokkaakseli oli väärässä asennossa kun kiristin kannen. Pelkään pahinta eli että venttiili otti männältä nokkiinsa. Sitten kun huomasin virheen avasin äkkiä kannenpultit ja pyöräytin nokan kohalleen. Ja kannenpultit takasi kiinni. Sitten kun kaikki oli vihdoin kasassa startattiin autoa. Nii sehän hyrähti ilosesti käyntiin ja sitten alkoi KAUHEA NAKUTUS, kuullosti ihan joltaki 80-luvun diisseliltä. kun kone oli käynyt noin 10s alkoi kuulu kauhea kolina tai oikeastaan sellainen rahina. Elikkäs ennakko on ainakin väärä mutta mistä tuo kolina johtuu. Olisiko se venttiili siellä sylinterissä palasina Vai voiko se kolina johtua väärästä ennakosta??
Ei huvittaisi aukaista kantta uudestaan ja katsoa mikä siellä mättää. Minulla on kyllä entinen kansi jossa olisi hyvät venttiilit, ja jos siitä vaihtaisi mahdollisesti hajonneen venttiilin tilalle ehjän. tarviiko tähän jotakin erikoistyökaluja?
Jos joku Saabisti asuu täällä Oulun suunnalla voisi tulla kuuntelemaan ääntä ja tekemään johtopäätöksiä olisin todella kiitollinen.
Ei huvittaisi aukaista kantta uudestaan ja katsoa mikä siellä mättää. Minulla on kyllä entinen kansi jossa olisi hyvät venttiilit, ja jos siitä vaihtaisi mahdollisesti hajonneen venttiilin tilalle ehjän. tarviiko tähän jotakin erikoistyökaluja?
Jos joku Saabisti asuu täällä Oulun suunnalla voisi tulla kuuntelemaan ääntä ja tekemään johtopäätöksiä olisin todella kiitollinen.
Puristimen, jolla saat jousen puristettua kasaan ja otettua ne lukituspalat pois. Itse käytin semmoista motonetin halvinta puristinta joka hajosi just sopivasti kun sai viimeisen jousen ja lukituspalat paikalleen. Jos venttiilinvaihtoon ryhdyt on täytyy ne hioda uuteen kanteen sopivaksi. Siihen käytin sitä hiomistahnan mukana tulevaa imukuppia jonka kiinnitin akkuporaan ja pienillä kierroksilla pyörittelin venttiiliä istukassaan. Sen erikoisempaa ei tarvita.Joni900 kirjoitti: Ei huvittaisi aukaista kantta uudestaan ja katsoa mikä siellä mättää. Minulla on kyllä entinen kansi jossa olisi hyvät venttiilit, ja jos siitä vaihtaisi mahdollisesti hajonneen venttiilin tilalle ehjän. tarviiko tähän jotakin erikoistyökaluja?
Citroen C5, OG900t16
99:iin kantta vaihtaessa tein juurikin noin miten okaalto yllä ehdotti. Nokkapukit auki ja jakoavaimella kantikkaasta kohdasta pyöritin (en tiedä onko muissa nokissa, ainakin b-koneen nokassa oli). Samalla sai öljyä tippakannusta nokan ja pukin väliin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001