Jarrukilpien ja -satuloiden pintakäsittely
Jarrukilpien ja -satuloiden pintakäsittely
Tervehdys!
Mitäs kannattaisi laittaa vanhoihin jarrukilpiin ja jarrusatuloihin?
Kaikkea ruostetta niistä ei millään saa pois, taikka ne ehkä kunnollinen hiekkapuhallusauttais (mutta ainakin kilvet menee paikkapaikoin aika ohueksi).
Teräsharjalla ja lastalla sekä puukolla raapimalla tuntu lähtevän vanhat kerrostumat aika hyvin, ainakin kilvistä.
Onko näihin parasta kotelosuoja vai terva?
Maalia tai sinkkiä ei kannata laitta jos kerran matellia ei saa ruosteettomaksi.
Ite kokeilin laittaa myös tota kemiallista ruosteenpysäyttäjää ja sitten jotain muuta päälle.
Reunoja jo jouduttiin kilvistä rakenteleen uudestaan kemiallisella metallilla.
Mutta mikä lienee paras aine?
Mitäs kannattaisi laittaa vanhoihin jarrukilpiin ja jarrusatuloihin?
Kaikkea ruostetta niistä ei millään saa pois, taikka ne ehkä kunnollinen hiekkapuhallusauttais (mutta ainakin kilvet menee paikkapaikoin aika ohueksi).
Teräsharjalla ja lastalla sekä puukolla raapimalla tuntu lähtevän vanhat kerrostumat aika hyvin, ainakin kilvistä.
Onko näihin parasta kotelosuoja vai terva?
Maalia tai sinkkiä ei kannata laitta jos kerran matellia ei saa ruosteettomaksi.
Ite kokeilin laittaa myös tota kemiallista ruosteenpysäyttäjää ja sitten jotain muuta päälle.
Reunoja jo jouduttiin kilvistä rakenteleen uudestaan kemiallisella metallilla.
Mutta mikä lienee paras aine?
SAAB
Minä olen laittanut ohuen kalvon 50% mobilin vaseliinia ja 50% ekokem säilöntäöljyä. Sotken aineet purkissa ja "maalaan" siveltimellä satulat ja jarrukilvet. En tiedä että onko paras keino mutta pitkän aikaa on tuntunut toimivan. Satulat lämpenevät melkoisesti joten maali ei oikein toimi.
Tuosta ei tule edes mitenkään sotkuinen. Vaseliini jotenkin hyytyy pintaan ja ekokem imeytyy rosoihin.
Tuosta ei tule edes mitenkään sotkuinen. Vaseliini jotenkin hyytyy pintaan ja ekokem imeytyy rosoihin.
Citroen C5, OG900t16
Normaalissa ajossa ne satulat ei kuitenkaan kovin pahasti lämpene. Rata sitten asia erikseen ja siihen en sano mitään, mutta mulla on pysyny perus miranolit ja modenat aivan hyvin paikoillaan. Likaantuminen on ainoa ongelma ja sehän ei ole maalista riippuvaista.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Itsekkin sattunut joskus jollain projektisivuilla näkemään tuon por 15 nimen. Onko tietoa mistä tuota saa ja onko arvokasta?nalleolut kirjoitti:miranoli kestää auton lohkossakin...joka luulen on kuumempi paikka ku jarrusatulat...!!!
juu por15 on kovaa tavaraa... jopa kuumenkestotuotteena. suosittelen.
900S(T5.5) M1991(KR)
noi kilvet on ikäviä juu, kun puhalluttaa vanhat niin usein käy niin, jotta on aika pitsiä jo. Kevein remppa lie se, jotta irtopaskat vain pois, jolloin ei kosteus haudo niin kauaa. Jos iso into on päällä, niin puhaltaa puhtaaksi ja korjaa pitsikohdat ( esim ohut levynauha reunukseen), sitten vaan hattu kädessä sinkittämöön ja kuumasinkkipataan.
Mitään en juurikaan laittaisi paskaisen pinnan päälle, hautoo vaan ja humalat menee hukkaan.
Ikävä kun eivät oo prässänneet rosterista noita.
Etukilvet muuten lähtee irti avaamatta napaa/ laakerointia ( ainakin 87>) ( jos saa siis ruuvit ehjänä auki), kun katkaisee ne peltisuikaleet peltisaksilla.
Takalaakerointihan on valmis paketti, joten se voi poistaa laakeroinnin kärsimättä ja takakilven saa siten helposti pois.
Mitään en juurikaan laittaisi paskaisen pinnan päälle, hautoo vaan ja humalat menee hukkaan.
Ikävä kun eivät oo prässänneet rosterista noita.
Etukilvet muuten lähtee irti avaamatta napaa/ laakerointia ( ainakin 87>) ( jos saa siis ruuvit ehjänä auki), kun katkaisee ne peltisuikaleet peltisaksilla.
Takalaakerointihan on valmis paketti, joten se voi poistaa laakeroinnin kärsimättä ja takakilven saa siten helposti pois.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31846Sukellusvene kirjoitti:Itsekkin sattunut joskus jollain projektisivuilla näkemään tuon por 15 nimen. Onko tietoa mistä tuota saa ja onko arvokasta?
http://www.mobitive.com
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllä jarrusatula on kuumempi. Lohko lämpiää harvoin yli sata-asteiseksi. Öljytilankaan kohdalta tuskin yli 120 astetta. Vesi ei yleensä kiehu lohkon pinnalla.nalleolut kirjoitti:miranoli kestää auton lohkossakin...joka luulen on kuumempi paikka ku jarrusatulat...!!!
Jarrusatula saattaa helposti olla yli 200 astetta. Radalla jopa yli 300.
(Punahehkuinen jarrulevy on n. 500-600 astetta.)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Eikö apu löydy Biltemasta?
Itse ajattelin suihkia Bilteman"kuumamaalia"spray-purkista pakoputken päälle. Kun ei ole vielä ruoste iskenyt. Tuo aine pitäisi kestää 600ast. Ehkä se ruostuminen sillä siirtyy tuonnemmaksi. Vai? Niin,hopean ja mustan värisenä sitä löytyy. Ja hinta vain 4,50€
eiköhän noi pöntöt lähinnä ruostu sisältäpäin, kun kosteus ja palojämät muhii siellä. Mä pistin parin millin reiän takapönttöön , jotta pahin painolasti edes pääsee pihalle , eikä siten mahdollisesti tärinäväsytä putkea poikki. Näin tässä aiemmin selkeesti on käynyt, siis pönttö ei oo ekana hajonnut.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Samaa itsekin olen miettinyt. Helsingin keskustassa kymmeniä pysähdyksiä valoihin yms. risteyksiin on sen jälkeen ainakin jarrulevyt ja satulan pinta tolkuttoman kuuma. Lämpötilan muutokset on lisäksi nopeita ja olisikohan tällä tekemistä sen kanssa että kaikki vanhemmat satulat on semmoisen melkein keraamisen tuntuisen rosoisen ruosteen peitossa.Svc kirjoitti:Kyllä jarrusatula on kuumempi. Lohko lämpiää harvoin yli sata-asteiseksi. Öljytilankaan kohdalta tuskin yli 120 astetta. Vesi ei yleensä kiehu lohkon pinnalla.nalleolut kirjoitti:miranoli kestää auton lohkossakin...joka luulen on kuumempi paikka ku jarrusatulat...!!!
Jarrusatula saattaa helposti olla yli 200 astetta. Radalla jopa yli 300.
(Punahehkuinen jarrulevy on n. 500-600 astetta.)
Citroen C5, OG900t16