900i -85 tyhjäkäynnin säätö
900i -85 tyhjäkäynnin säätö
Palasinpas taas 900 kuskiksi, on se kiva auto.
Tänään hain kulkineen kun viikonloppuna tonnari poistu pihasta. Autohan on muuten kuin uusi mutta tyhjäkäyntiä pitäisi säätää korkeammaksi. Nyt noin 500 ja just jaksaa käydä siis.
Ja kun ulkona tulee vettä kuin esterin persiistä en halua viettää aikaa etsien missä on ruuvi josta sitä säädetään. Joten mahd tarkat koordinaatit/ohjeet olisi paikallaan, kiitos. Koitin hakua ja laulatin googleakin mutta ei löyry.
On se vaan niin hyvä auto.
Tänään hain kulkineen kun viikonloppuna tonnari poistu pihasta. Autohan on muuten kuin uusi mutta tyhjäkäyntiä pitäisi säätää korkeammaksi. Nyt noin 500 ja just jaksaa käydä siis.
Ja kun ulkona tulee vettä kuin esterin persiistä en halua viettää aikaa etsien missä on ruuvi josta sitä säädetään. Joten mahd tarkat koordinaatit/ohjeet olisi paikallaan, kiitos. Koitin hakua ja laulatin googleakin mutta ei löyry.
On se vaan niin hyvä auto.
Kuulostaa pikemminkin vialta kuin säätöjutulta. Alipainevuoto vie K-Jetronicin tyhjäkäynnin alas. Kannattaa tsekata ensin, onko öljyntäyttökorkki kunnolla kiinni ja ovatko alipaineletkut ehjät.
Parkkihalli on sateella oiva paikka, mutta joutaa tuo homma ehkä odottamaan poutasäitäkin?
Parkkihalli on sateella oiva paikka, mutta joutaa tuo homma ehkä odottamaan poutasäitäkin?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Joutaahan tuo odottaa mutta kun olisi mielenkiintoa säätää se nyt =). Ja wiskikin lasissa hupenee joten parkkihalliin liikkuminen on poissuljettua ja kun täällä maalla niitä ei joka korttelissa ole, kun ei ole edes niitä kortteleita.
Kävin tuossa noin 4min sateen tauolla tsekkaamassa korkin ja silmämääräisesti+käsikopelolla letkut ja hyviltä vaikuttaa.
Joko seuraavaksi saan koordinaatit itse säädölle vai vieläkö harrastan jotain muuta oheisliikuntaa ensin
.
Kävin tuossa noin 4min sateen tauolla tsekkaamassa korkin ja silmämääräisesti+käsikopelolla letkut ja hyviltä vaikuttaa.
Joko seuraavaksi saan koordinaatit itse säädölle vai vieläkö harrastan jotain muuta oheisliikuntaa ensin

Joutokäynnin säätö tapahtuu kaasuläppäkotelon yläreunassa olevaa pulttia kiertämällä. Kaasuläppäkotelohan on se mötikkä ilmanpusarilta tulevan mustan tötterön ja imusarjan välissä. Ensin pitää löysätä pultin juuressa oleva lukitusmutteri. Pultti on vaakatasossa kanta kohti vasenta lokasuojaa kylmäkäyntisuuttimen alla. Ei pidä sekoittaa alapuolella jököttävään isompaan mutteriin joka pitelee kaasuläpän akselia. Oikea tyhjäkäynti on Alfamerin mukaan 850 rpm. Kaks pikkujakaria messiin niin homma on tehty parissa minuutissa.
Tuota ufoa voi joutua myös säätämään. Kannattaa muistaa, että kuten tuossa aiemmin todettiin, siellä voi olla imuvuoto- ja/tai jotain muuta vikaa.
Eli säätö hoitaa mahdollisesti vain oiretta, ei korjaa tautia.
Onko se tyhjäkäynti matala moottori kylmänä vai kuumana vai molempina?
Kuva on -88 satkun ruiskusta.

Eli säätö hoitaa mahdollisesti vain oiretta, ei korjaa tautia.
Onko se tyhjäkäynti matala moottori kylmänä vai kuumana vai molempina?
Kuva on -88 satkun ruiskusta.

OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Dodiin,
kehrää kuin kissa.
Kierrokset olivat alhaalla jatkuvasti, ihan sammumisen rajoilla.
Säädin tuosta pultista sopivaksi, oisko noin sen 850-900 ja tasasesti hyrrää. Ufoa en joutunut sormeilemaan.
295tkm ajettu ja mallikkaalla huollolla ollut, pari viimeistä vuotta tosin hyvin vähän ajolla. Toivotaan että ei ole vuotoja.
Kiitos!
kehrää kuin kissa.
Kierrokset olivat alhaalla jatkuvasti, ihan sammumisen rajoilla.
Säädin tuosta pultista sopivaksi, oisko noin sen 850-900 ja tasasesti hyrrää. Ufoa en joutunut sormeilemaan.
295tkm ajettu ja mallikkaalla huollolla ollut, pari viimeistä vuotta tosin hyvin vähän ajolla. Toivotaan että ei ole vuotoja.
Kiitos!
Ja kumpikaan kuvan nuolella merkitty paikka ei ole tyhjäkäynninsäätö.. vaan tyhjäkäynninsäätö on 10mm kannalla oleva M6 pultti vaakatasossa jonka juuressa on M6 mutteri(10mm kanta) lukituksena. Kuvassa oikea säätöruuvi jää siis hieman kuvan ulkopuolelle.. suurinpiirtein kaasuläppäakselin yläpuolelle.tpsaab kirjoitti:
Kuva on -88 satkun ruiskusta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Oikeata siis säädin kun kahta 10mm kiintolenkkiä käytin ja kierrokset muuttuivatMyrkky kirjoitti:Ja kumpikaan kuvan nuolella merkitty paikka ei ole tyhjäkäynninsäätö.. vaan tyhjäkäynninsäätö on 10mm kannalla oleva M6 pultti vaakatasossa jonka juuressa on M6 mutteri(10mm kanta) lukituksena.tpsaab kirjoitti:
Kuva on -88 satkun ruiskusta.

KYllä, näin teit. Kerkesin jo luulla että säädit tyhjäkäyntiä ylemmäs kaasuläpän stoppariruuvista.. nousee se siitäkin, mut sit on tuurissaan paljonko tyhjäkäynti on milläkin kerralla kaasun hölläämisen jälkeen.vonchili kirjoitti:
Oikeata siis säädin kun kahta 10mm kiintolenkkiä käytin ja kierrokset muuttuivat
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
On.tpsaab kirjoitti:Onko se tuo? http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... yritys.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No voihan viiva, meikäläinen on säädelly vääristä ruuveista.jus kirjoitti:On.tpsaab kirjoitti:Onko se tuo? http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... yritys.jpg
Tyhjäkäynti pysyy suunnilleen tonnin korvilla, mutta palautuu korkeilta kierroksilta aivan liian hitaasti.
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Se pieni kello siinä on läpän hidastin. Sen säätö pitää olla sillälailla, että kun kaasua painetaan ja kaasu vapautetaan, niin kaasuläppä menee hitaasti kiinni ja toppaa siihen läpän stoppariruuviin.
Sitten 10pisteen vihje vastaisuuden varalle. Jos autosi ei meinaa pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä ja käyttäytyy muutenkin vähän laiskasti ja tämä oire tulee ihan yhtäkkiä: koitappa laittaa öljytikku paremmin. Eräälle tuttavalle kävi näin, että ihmeteltiin sen autoa, tutkin sytkät, katoin ennakkosäädöt, vaihdoin rikkinäisen jakajan kellonkin, ja ei vaan saada pelaamaan kunnolla. Öljytikkuhan siinä vielä oli puolinaisesti paikallaan...
Sitten 10pisteen vihje vastaisuuden varalle. Jos autosi ei meinaa pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä ja käyttäytyy muutenkin vähän laiskasti ja tämä oire tulee ihan yhtäkkiä: koitappa laittaa öljytikku paremmin. Eräälle tuttavalle kävi näin, että ihmeteltiin sen autoa, tutkin sytkät, katoin ennakkosäädöt, vaihdoin rikkinäisen jakajan kellonkin, ja ei vaan saada pelaamaan kunnolla. Öljytikkuhan siinä vielä oli puolinaisesti paikallaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Öljynpaineet eivät katoa, vaikka korkki olisi auki. Sensijaan moottori vetää ylimääräistä happea avonaisen öljykorkin ja siitä jatkaen moottorin öljytilan kautta, koska huohotusputket ovat yhteydessä venttiilikopasta tuonne imusarjaan. Seokset menee yksinkertaisuudessaan niin laihalle, että moottori sammuu sen takia.beeba kirjoitti:Jos öljyntäyttö korkki ei ole kunnolla kiinni auto kiihtyy laiskasti ja sammuu vähän ajan kuluttua vaikka painaisi kaasua, kun öljypaineet katoavat!!! Itselläni on tyhjäkäynti 500rmp ja pari korjaajaa on sanonut, että vika on pytyssä??? tiedä sit voisi kokeilla tuota tyhjäkäynti säätöä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01