9000cc ikuisuusprojekti, voimaa hakusessa :)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jarno.O
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 14:47
Paikkakunta: Laitila

9000cc ikuisuusprojekti, voimaa hakusessa :)

Viesti Kirjoittaja Jarno.O »

Projekti aihiona on vm-89 USA-mallin tonnari. Tuli ostettua sika säkissä ja nyt edessä unettomia öitä :)
Autosta mennyt viim. kuukauden aikana etu-ja takajarrut, ilmamäärä mittari, katalysaattori, laturi, by-bass, imusarjassa vuoto ja nyt viimeisenä ahdin. Aluksi tarkoitus oli vain hitsailla ja laittaa auto katsastuskuntoon mutta tuo ahtimen hajoamisen myötä tuli hyvä tekosyy samalla hakea muutama lisähevonen koneesta.

Auto siirrettiin talliin odottamaan motivaation alkua :D Tähän mennessä saatu aikaiseksi ahtopainemittarin asennus, laturin vaihto (harvinaisen veemäinen urakka), jarruremppa ja katalysaattorista rojut pihalle.
Lisäksi ostettu imusarja joka kunnostettu, pikkuisen isompi ahdin, dumppi ja vapari. Tarkoitus olisi tällä viikolla vääntää pakosarja, downpipe ja putkisto. Sen jälkeen ruvetaan asentamaan kaikki paikalleen.

Mut lisää tekstiä kun projekti etenee ja kuhan kameran saan toimintaan niin kuviakin tulossa.
Viimeksi muokannut Jarno.O, To Joulu 20, 2007 21:00. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Opel Vectra 2.0-89 (projekti)
Saab 9.5 -98 2.3T (-myyty)
Saab 9000 -89 2.0T (-myyty-)
Saab 9000 -86 2.0T (varaosa-auto) myynnissä
Nissan Patrol (pätkä) Off-Road projekti

- ilo alkaa kilosta, hupi puolestatoista ja kahdesta alkaa tyhjä kukkaro -
Jarno.O
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 14:47
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Jarno.O »

Sen verran edistystä tapahtunut että imusarja purettu pois paikaltaan ja uusi kunnostettu laitettu paikalleen. Oli kyllä ihme sätös tuo vanha imusarja. En tiedä että onko ihan alkuperäinen vai sitten joku viisas itse laittanut imusarjan kahteen osaan, väliin laittanut vain kumisukat letkuklemmareilla kiinni. Kumit oli ihan haperoa joten ei se ihmekään jos "hieman" oli imuvuotoja :D
Onko muuten kellään antaa neuvoa suuttimien suhteen. Ton toisen imusarjan mukana tuli toiset suuttimet, semmoset Boschin oranssit ja loppunumero 711, kun taas noi mitkä oli jo paikallaan on keltaiset Boschit ja loppunumero 712 ? Eli onko näillä minkälaisia tuottoeroja yms?

Tänään pitäs lähteä taas jatkamaan, kiristää jakoketju ja laittaa venttiilikoppa takas paikoilleen. Sen jälkeen purkaa ahtoputkisto, pakosarja,ahdin ja välijäähdytin pois. Ensi viikolla pitäs käydä
Fin-Turbolta hakemassa uusi cooleri keulille. Uusi pakosarja ja putkisto saa vielä odottaa jonkun aikaa. Pitää saada nyt saabbi pikaiseen liikenteeseen ku katsastus edessä. Sen jälkeen sitten auto uudestaan halliin.

Tässä muutama kuva. Kuvat otettu kamera kännykällä joten kuvan laatu ei ihan paras

Vanha imusarja http://i182.photobucket.com/albums/x300 ... 007006.jpg

Uusi imusarja paikalleen asennettuna
http://i182.photobucket.com/albums/x300 ... 007007.jpg
Opel Vectra 2.0-89 (projekti)
Saab 9.5 -98 2.3T (-myyty)
Saab 9000 -89 2.0T (-myyty-)
Saab 9000 -86 2.0T (varaosa-auto) myynnissä
Nissan Patrol (pätkä) Off-Road projekti

- ilo alkaa kilosta, hupi puolestatoista ja kahdesta alkaa tyhjä kukkaro -
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kyllähän tuollaista 2-osaista imusarjaa on ollut, epc kertoo että 1985-1989 on tuollaista löytynyt. Yleensä vapareissa, mutta juurikin jenkkimalleissa myös turboissa. Nuo kumilutterot tuossa välissä ovat jo taatusti aikansa eläneet jos alkuperäiset olivat.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tobbana kirjoitti:Kyllähän tuollaista 2-osaista imusarjaa on ollut, epc kertoo että 1985-1989 on tuollaista löytynyt. Yleensä vapareissa, mutta juurikin jenkkimalleissa myös turboissa. Nuo kumilutterot tuossa välissä ovat jo taatusti aikansa eläneet jos alkuperäiset olivat.

-Sami
Mitä nyt itse olen nähnyt, niin -88 ja vanhemmissä on ollut tuo 2-osainen imusarja, -89 ja eteenpäin yhdessä osassa. Turbot siis.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

M87 uutuudet korjaamokirjassa kerrotaan huoltotöitä helpottavasta kahteen osaan jaetusta imusarjasta..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Haza kirjoitti:M87 uutuudet korjaamokirjassa kerrotaan huoltotöitä helpottavasta kahteen osaan jaetusta imusarjasta..
Ahaa, sittenhän nuo ilmeisesti löytyy vaan -87 sekä -88:sta. -86 tai vanhempaa turboa ei mulla tosin ole ollutkaan, mutta pihassa yksi saksalainen -88b katilla/jakajalla, jossa tuo jaettu imusarja.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ja minulla on 87-turbotonttu jossa on koko imusarja yhtä ja samaa valua.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... nturi1.jpg
Alkuperäisyydestähän ei tässä vaiheessa ole enää takeita.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

En nyt jaksa tarkistaa mutta taisi olla ainakin alkuun tarkoitus olla vain vapareissa se jaettu imusarja.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Haza kirjoitti:En nyt jaksa tarkistaa mutta taisi olla ainakin alkuun tarkoitus olla vain vapareissa se jaettu imusarja.
Itsellä on -88 turbotekniikka ja siinä on tuo 2-osainen imusarja. On muuten huomattavasti helpompi irroitella imusarja pois edestä jos tarvetta.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Täälläkin M87 ja yksiosainen imusarja.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

samsikki kirjoitti: On muuten huomattavasti helpompi irroitella imusarja pois edestä jos tarvetta.
No näistä tulee sitten kohta kysyntää, kiinnostuneita..? :wink:
Jarno.O
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 14:47
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Jarno.O »

Jos joku tuon kaksiosaisen imusarjan haluaa niin pilkkahintaan siitä voin luopua :D Nyt auto taas liikenteessä sen aikaa että leimalla käydään ja sit laitetaan taas levälleen kun maksullinen nainen. Toimii ihan eritavalla kun ei ole imuvuotoja, mut vois vielä paremminkin toimia. Tuli asennettua dumppi by-bassin tilalle, vaikka kaikki pelotteli että ei tule toimimaan kunnolla, mutta ei ole ainakaan tähän mennessä ollut ongelmia minkään suhteen.

Seuraavaksi tarkoitus olisi vaihtaa tuo ahdin ja välijäähdytin, sekä valmistaa pakosarja, 3" downpipe ja 3" putki. Lisäksi hyllyssä odottaa 350cc suuttimet asennusta. Moottorin ohjaus toteutetaan tod.näköisesti megaruutalla, kun ei budjetti anna periksi Hestecille tms ja kaverilla on jonkun verran kokemusta megasta. Lisää juttua kunhan saadaan taas auto talliin ja projekti etenee.
Opel Vectra 2.0-89 (projekti)
Saab 9.5 -98 2.3T (-myyty)
Saab 9000 -89 2.0T (-myyty-)
Saab 9000 -86 2.0T (varaosa-auto) myynnissä
Nissan Patrol (pätkä) Off-Road projekti

- ilo alkaa kilosta, hupi puolestatoista ja kahdesta alkaa tyhjä kukkaro -
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Rälläkällä, rautasahalla tai jollain vastaavallan, 1osainen imusarja vaan kahteen palaan, niin tadaa nyt sinulla on kaksiosainen imusarja. (Noissa 1 osaisissa imusarjoissa näyttäisi vieläpä olevan valmiina ne "kynnet" joiden päälle se letku kiristetään.)
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Jarno.O
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 14:47
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Jarno.O »

Jahas, eipä menny tonnari leimalta läpi. Käsijarru, tukivarren helat, pari ruoste kohtaa (ylläri ylläri), päästöt pikkasen yli ja Airbag ei ole toiminnassa. Auto ajettiin tänään talliin, aikaiseksi sain vaihdettua nuo helat, pudotettua putkiston alas ja purkamaan Airbag ratin (vaihtuu normirattiin ja muutenkin airbag poistetaan käytöstä kun laki ei sitä vaadi).

Coolerin kennoa kävin hakemassa ison läjän romuttamolta (kuorma-auton kenno 3€/kilo :D) josko noista sais mieleisen coolerin. Coolerin paikka ois tarkoitus vaihtaa jäädyttäjän ja ilmastointikennon välistä niiden alle. Lisäksi hyllyssä on ne isommat suuttimet, kansi, ahdin + muuta pientä palikkaa. Tästä on hyvä aloittaa ja katsoa millon tulee valmista :D
Opel Vectra 2.0-89 (projekti)
Saab 9.5 -98 2.3T (-myyty)
Saab 9000 -89 2.0T (-myyty-)
Saab 9000 -86 2.0T (varaosa-auto) myynnissä
Nissan Patrol (pätkä) Off-Road projekti

- ilo alkaa kilosta, hupi puolestatoista ja kahdesta alkaa tyhjä kukkaro -
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Ohhoh, Vesannolla saabisti :D T: Suonenjokelainen. Taitaa olla siellä suunnassa vähän vähemmällä meikäläisiä. Mutta kuvia projektista!
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Vastaa Viestiin