Tekikö katsastusmies virheen?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Tekikö katsastusmies virheen?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Tässä on tällainen asia pähkäiltävänä kaverini kanssa. Kaverilla katsastus hylättiin tehottoman seisontajarrun takia sekä liian suuren takajarrujen tehoeron takia. Jälkitarkastushan on siis suoritettava kuukauden sisällä. Jälkitarkastuksessa kävi niin, että edellämainitut viat saatiin korjattua, mutta ilmeisesti käsijarrun säätäminen (käsijarru edessä) aiheutti tehoeron etujarruihin ja tuli uudestaan hylätty. Eikös jälkitarkastuksessa käydä läpi vain hylätyt syyt, eikä etsitä uusia vikoja kuten tässä kävi, eli tekikö katsastusmies virheen. Ja yleensäkin miksi katsastusmies tsekkasi myös etujarrujen tehot vaikka ne oli ensimmäisessä katsastuksessa jo todettu kunnollisiksi.
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Tekikö katsastusmies virheen?

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Henna Makkonen kirjoitti:Tässä on tällainen asia pähkäiltävänä kaverini kanssa. Kaverilla katsastus hylättiin tehottoman seisontajarrun takia sekä liian suuren takajarrujen tehoeron takia. Jälkitarkastushan on siis suoritettava kuukauden sisällä. Jälkitarkastuksessa kävi niin, että edellämainitut viat saatiin korjattua, mutta ilmeisesti käsijarrun säätäminen (käsijarru edessä) aiheutti tehoeron etujarruihin ja tuli uudestaan hylätty. Eikös jälkitarkastuksessa käydä läpi vain hylätyt syyt, eikä etsitä uusia vikoja kuten tässä kävi, eli tekikö katsastusmies virheen. Ja yleensäkin miksi katsastusmies tsekkasi myös etujarrujen tehot vaikka ne oli ensimmäisessä katsastuksessa jo todettu kunnollisiksi.
Virhe tai ei, niin järki käteen. Jos tosiaan hylky tuli etupyöriin vaikuttavan seisontajarrun vuoksi ja korjauksen jälkeen etupyörien käyttöjarruissa liian suuri ero puolilla, niin mielestäni ei tehnyt virhettä.
Tuskin kannatta alkaa saivartelemaan, vaan korjata jarrut asiallisesti käyttökuntoon.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kyllä mun käsittääkseni jarrut tarkastetaan aina kokonaan uusiksi jos tulee hylsy mistä tahansa osa-alueesta (käyttöjarru, seisontajarru, muu jarru).

Esim. viimeksi pomppasi kuuppa takajarrujen epätasapainon takia, niin sekä seisonta- että etu- ja takakäyttöjarrut katsottiin uusinnassa.

Sitä en sitten tiedä määrääkö säännöt vai onko käytäntö.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Re: Tekikö katsastusmies virheen?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Jyrki73 kirjoitti:
Henna Makkonen kirjoitti:Tässä on tällainen asia pähkäiltävänä kaverini kanssa. Kaverilla katsastus hylättiin tehottoman seisontajarrun takia sekä liian suuren takajarrujen tehoeron takia. Jälkitarkastushan on siis suoritettava kuukauden sisällä. Jälkitarkastuksessa kävi niin, että edellämainitut viat saatiin korjattua, mutta ilmeisesti käsijarrun säätäminen (käsijarru edessä) aiheutti tehoeron etujarruihin ja tuli uudestaan hylätty. Eikös jälkitarkastuksessa käydä läpi vain hylätyt syyt, eikä etsitä uusia vikoja kuten tässä kävi, eli tekikö katsastusmies virheen. Ja yleensäkin miksi katsastusmies tsekkasi myös etujarrujen tehot vaikka ne oli ensimmäisessä katsastuksessa jo todettu kunnollisiksi.
Virhe tai ei, niin järki käteen. Jos tosiaan hylky tuli etupyöriin vaikuttavan seisontajarrun vuoksi ja korjauksen jälkeen etupyörien käyttöjarruissa liian suuri ero puolilla, niin mielestäni ei tehnyt virhettä.
Tuskin kannatta alkaa saivartelemaan, vaan korjata jarrut asiallisesti käyttökuntoon.
Ei kysymys olekaan siitä ettei maalaisjärkeä voi käyttää ja korjata vikoja. Kysymys onkin siitä, että voidaanko jälkitarkastuksessa etsiä uusia vikoja tällä tavoin. Jos jälkitarkastukseen menee vaikkapa jarrujen takia niin aika erikoista jos jälkitarkastus hylätäänkin heikkotehoisten iskareitten takia.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

tommij kirjoitti:Kyllä mun käsittääkseni jarrut tarkastetaan aina kokonaan uusiksi jos tulee hylsy mistä tahansa osa-alueesta (käyttöjarru, seisontajarru, muu jarru).

Esim. viimeksi pomppasi kuuppa takajarrujen epätasapainon takia, niin sekä seisonta- että etu- ja takakäyttöjarrut katsottiin uusinnassa.

Sitä en sitten tiedä määrääkö säännöt vai onko käytäntö.
Mäkin oon huomannut näin tehtävän. Siksikin perusteltua, että useinkin käsi- tai käyttöjarrun säätö tai muu laitto vaikuttaa ainakin saman akselin käyttö- tai käsijarruun. Sitäpaitsi etujarrujen epätasapaino on jo varsin vakava vika. Tyhjänpäiväisempiäkin asioita on katsastuksessa katsottu.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kyllä käsittääkseni ajoneuvo voidaan uusintatarkastuksessa asettaa vaikka käyttökieltoon, jos ilmenee riittävän paha uusi vika.

Eli esim. katsastusmies toteaa vaikkapa määrätyn iskareiden vaihdon jälkeen, etteihän tässä perkeleessä toimi jarrut... :D
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kyseisessä tapauksessa ei tietenkään tehnyt väärin. 8O (edit: jos ei muuten niin koska liittyvät täysin toisiinsa) Ymmärrän toki että siltä voi tuntua jos ei tekniikan päälle oikein ymmärrä, mutta silti.. :roll: (kyseessä kuitenkin ETUpyörien käyttöjarrut..)
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Ke Elo 01, 2007 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tekikö katsastusmies virheen?

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Henna Makkonen kirjoitti:
Ei kysymys olekaan siitä ettei maalaisjärkeä voi käyttää ja korjata vikoja. Kysymys onkin siitä, että voidaanko jälkitarkastuksessa etsiä uusia vikoja tällä tavoin. Jos jälkitarkastukseen menee vaikkapa jarrujen takia niin aika erikoista jos jälkitarkastus hylätäänkin heikkotehoisten iskareitten takia.
Lain mukaanhan auton tulisi olla jatkuvasti siinä kunnossa että se läpäisisi katsastuksen tai esim. tienpäällä ratsiassa tehtävän tarkistuksen. Näin ollen katsastusmies voi tehdä jälkitarkastuksessa vaikka täyden vuosikatsastusta vastaavan tarkistuksen halutessaan.

Jos tiedostaisit tuon etujarrujen rakenteen ja toimintaperiaatteen, et ihmettelisi enää yhtään miksi tarkistettiin myös käyttöjarru eikä pelkkää seisontajarrua, senverta ne toisiinsa liittyvät toiminnallisesti. Tästä johtuen olenkin sitä mieltä, että virheen katsastusmies olisi tehnyt siinä vaiheessa jollei olisi tarkistanut myös aiemmin hyväksytyn tuloksen antanutta käyttöjarrua.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Finlexistä "Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 19.12.2002/1245"

13 §
Jälkitarkastuksen sisältö

1. Jälkitarkastuksessa tarkastetaan ajoneuvosta ne tarkastuskohteet, joissa määräaikaiskatsastuksessa on todettu vikoja tai puutteellisuuksia.

2. Jos jälkitarkastuksessa ajoneuvon muissa kuin 1 momentissa tarkoitetuissa tarkastuskohteissa epäillään olevan sellainen vika tai puutteellisuus, jonka vuoksi ajoneuvo olisi ajoneuvolain 56 §:n tai tämän asetuksen 12 §:n nojalla määrättävä ajokieltoon, jälkitarkastuksessa on tarkastettava myös tällainen tarkastuskohde.

--

Siis jos jarruissa on ollut puutteita, tarkastetaan jarrut eli Hennan kertomassa tapauksessa meni oikein.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Muutama vuosi sitten oli ainakin täälläpäin tapana, että jos jälkitarkastuksessa havaittiin jokin katsastuksessa hylkäyksen johtava vika, mutta ei kuitenkaan ajokieltoon johtava vika, niin siitä laitettiin korjauskehoitus rekisteriotteen takapuolelle, mutta toista uusintatarkastusta ei enää tarvittu.

Käsittääkseni kuitenkin jarrujen ja muidenkin auton turvalaitteiden toimimattomuus johtaa melko nopeasti ajokieltoon - ja ihan syystäkin.

Luulisi oman järjen sen verran säteilevän ettei jarrujen kanssa ole pelleilemistä. Mädät lokarinkaaret eivät yleensä aiheuta kellekään välitöntä vaaraa, mutta pidemmällä aikavälillä voivat ratkaista pahemmassa kolarissa ihmishenkiä.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tekikö katsastusmies virheen?

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Henna Makkonen kirjoitti:Tässä on tällainen asia pähkäiltävänä kaverini kanssa. Kaverilla katsastus hylättiin tehottoman seisontajarrun takia sekä liian suuren takajarrujen tehoeron takia. Jälkitarkastushan on siis suoritettava kuukauden sisällä. Jälkitarkastuksessa kävi niin, että edellämainitut viat saatiin korjattua, mutta ilmeisesti käsijarrun säätäminen (käsijarru edessä) aiheutti tehoeron etujarruihin ja tuli uudestaan hylätty. Eikös jälkitarkastuksessa käydä läpi vain hylätyt syyt, eikä etsitä uusia vikoja kuten tässä kävi, eli tekikö katsastusmies virheen. Ja yleensäkin miksi katsastusmies tsekkasi myös etujarrujen tehot vaikka ne oli ensimmäisessä katsastuksessa jo todettu kunnollisiksi.
Jälkitarkastuksessa kuuluisi tarkastaa vain ne viat. Jos menee yli sen kuukauden korjausajan uusintakatsastus, silloin tarkastetaan koko auto uusiksi.
Saab 900 2.0t Cab -97
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Harrimatiakselle : Mieti, mitä varten autot katsastetaan .
Olisko syy siiä , että selvitetään auton kunto ??? , myös jälkitarkastuksessa .
Näin totesi myös nm wesku kirjoituksessaan.

P.S. ei tartte vastata , kunhan oikeasti mietit asiaa ! Kyse on Sinun , minun ja muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moni puhuu katsastuksen löyhtymisestä jne. Onneksi sentäs jarruhommissa ei katella läpi sormien. Minusta tuo menee ihan oikein, jos jarruja ropataan, niin kaikki jarrut mitataan uudestaan. Muistelen itekin saaneeni saman kohtelun, kun oli 900i:n takajarrulevyt ruosteessa ja ne piti uusia jälkitarkastukseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ettäkö käsijarrulla ei olis mitään yhteistä muihin jarruihin? Kyllähän ne jarrut aina katotaan kokonaan uusiks jos yhestäki osa-alueesta on korjauskehotus/hylsy.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

AnttiR kirjoitti:Harrimatiakselle : Mieti, mitä varten autot katsastetaan .
Olisko syy siiä , että selvitetään auton kunto ??? , myös jälkitarkastuksessa .
Näin totesi myös nm wesku kirjoituksessaan.

P.S. ei tartte vastata , kunhan oikeasti mietit asiaa ! Kyse on Sinun , minun ja muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta.
Minäpä kerroinkin vain lauseet jotka olen itse kuullut katsastusmiehen suusta.

Mun ei tarvitse miettiä, tiedän kyllä.
Minä vain vastasin kysymykseen oman kokemuksen perusteella.
Saab 900 2.0t Cab -97
Vastaa Viestiin