T16 kannen avartaminen/porttaus
T16 kannen avartaminen/porttaus
Olisiko täällä ketään joka voisi avartaa T16 kannen ja imusarjan? Tai osaako joku suositella halvahkoa ja hyvää työstäjää? Varmasti täälläkin käy rallipuolen ihmisiä jotka tuntevat jonkun virivelhon?
Tarkoituksena olisi avartaa kanavia paremmin virtaaviksi, sovittaa imusarja ja kansi portaattomasti toisiinsa, muokata palotiloja parempien palo-ominaisuuksien saamiseksi ja puristussuhdekin saisi mieluusti laskea 9,0:1 vakiolukemasta johonkin 8,0:1-8,5:1 välille.
-John
Tarkoituksena olisi avartaa kanavia paremmin virtaaviksi, sovittaa imusarja ja kansi portaattomasti toisiinsa, muokata palotiloja parempien palo-ominaisuuksien saamiseksi ja puristussuhdekin saisi mieluusti laskea 9,0:1 vakiolukemasta johonkin 8,0:1-8,5:1 välille.
-John
Niin paljon en pysty sijoittamaan
Tarkoitus olisi parantaa vakiokantta hieman, eli mitään maksimivirtausta ei tarvitse hakea. Sanotaanko että koneesta olisi varmaan tarkoitus vapauttaa n. 250-300 heppaa, niin tämän muokatun kannen olisi hyvä virrata ainakin sen verran.
Suoraan sanoen, olin ajatellut 500 euroa sijoittaa maksimissaan. Toinen vaihtoehto on että teen itse dremelillä mutta kyllä 500 eurolla nyt kai jotain saa aikaiseksi?
-John

Suoraan sanoen, olin ajatellut 500 euroa sijoittaa maksimissaan. Toinen vaihtoehto on että teen itse dremelillä mutta kyllä 500 eurolla nyt kai jotain saa aikaiseksi?
-John
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Kyllähän se vakikansi jo pikkasen ahistaa yli 250 tehoilla.Ainakin siitä päätellen että kun saabin insinöörit tekivät EV1 proton,niin porttasivat kantta mutta jättivät venttiilikoneiston vakioksi.Kyseisestä laitteestahan lähti 285 SAE hevosta,isommalla turbolla ja polttoaine puolen muutoksilla.Muutenkin auto oli aika mielenkiintoinen tekele.Tehtaan arviot huipuista 270kmh ja 0-100kmh n5.8 sek.Ellen nyt aivan väärin muista.
Joo siis kyllähän se varmaan *riittää* noille tehoille mutta se onkin eri asia että miten paljon kantta avartamalla saisi sitten lisätehoja... Siis eli jos saan autostani irti 250hp ilman kansityötä, niin voipi hyvinkin olla että jos sen jälkeen teen kansityöt niin autosta irtoaakin 260-270 hummaa puhumattakaan siitä että moottorin luonne muuttuu todennäköisesti aikamoisesti.
Olen kuullut isojen poikien huhuja parantuneesta kaasunvastaavuudesta, alaväännöstä sekä ahtojen stabiloituminen (nakutuksen väheneminen) yläkierroksilla.
Voishan sen 500e huonomminkin tuhlata... Mutta palatakseni asiaan, onko ketään joka tuon tekisi? Ihan suoraan sanoen ei tarvitse olla mikään hi-tech virtauspenkissä käytetty kansi vaan Saabin kanavien orkkismuodot riittää kunhan kanavat olisivat mielellään pikkaisen 2.1 kantta avarammat ja keskenään tasakokoiset sekä palotilaa pitäisi kasvattaa.
-John
Olen kuullut isojen poikien huhuja parantuneesta kaasunvastaavuudesta, alaväännöstä sekä ahtojen stabiloituminen (nakutuksen väheneminen) yläkierroksilla.
Voishan sen 500e huonomminkin tuhlata... Mutta palatakseni asiaan, onko ketään joka tuon tekisi? Ihan suoraan sanoen ei tarvitse olla mikään hi-tech virtauspenkissä käytetty kansi vaan Saabin kanavien orkkismuodot riittää kunhan kanavat olisivat mielellään pikkaisen 2.1 kantta avarammat ja keskenään tasakokoiset sekä palotilaa pitäisi kasvattaa.
-John
Mulla hyvät kokemukset:
Kansiset
Jarmo Saastamoinen
Puh; 0400-425570
Laitamaantie 43
02820 Espoo
http://www.kansiset.com
Halpa, ja ihan asiallinen jälki:
JR Tehokansi, Rauno Järvenpää
Kankaanpää
Puh (02) 572 3467
Eiköhän noissa kummassakin riitä se 500e jo aika pitkälle...
Kansiset
Jarmo Saastamoinen
Puh; 0400-425570
Laitamaantie 43
02820 Espoo
http://www.kansiset.com
Halpa, ja ihan asiallinen jälki:
JR Tehokansi, Rauno Järvenpää
Kankaanpää
Puh (02) 572 3467
Eiköhän noissa kummassakin riitä se 500e jo aika pitkälle...

- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Saabin ahtokoneissahan puristukset ovat suht korkeat. Luulisi, että jos ruvetaan kunnolla ahtamaan ( hakemaan tehoja ) niin puristuksia kannattaisi laskea reippaasti.
Mitä tiedän muun merkkisten turboautojen virityksestä niin pienelläkin porttaamisella saadaan kyllä tuntuvaa hyötyä...
Laitan sulle privalla yhden osaavan kyläsepän numeron tästä lähettyviltä, josta saatat saada apua vaivoihin.
Mitä tiedän muun merkkisten turboautojen virityksestä niin pienelläkin porttaamisella saadaan kyllä tuntuvaa hyötyä...
Laitan sulle privalla yhden osaavan kyläsepän numeron tästä lähettyviltä, josta saatat saada apua vaivoihin.

No eiköhän noihin puristuksiin auta matalapuristeisemmat männätkin, esim petro saapin.9-3Tid kirjoitti:Saabin ahtokoneissahan puristukset ovat suht korkeat. Luulisi, että jos ruvetaan kunnolla ahtamaan ( hakemaan tehoja ) niin puristuksia kannattaisi laskea reippaasti.
Mitä tiedän muun merkkisten turboautojen virityksestä niin pienelläkin porttaamisella saadaan kyllä tuntuvaa hyötyä...
Kai sitä pitää vissiin ottaa vaan vinku käteen ja kokeilla itte, ei mulla 500e ainakaan oo rahaa kanteen laittaa

#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Juu tottakai kannattanee männät vaihtaa muutenkin, jos yli 300 haluaa ja nälkä kasvaa syödessä. Tosin petrosaabin mäntiin voi ruveta aika äkkiä toukat nakertaa koloja?hewidero kirjoitti:No eiköhän noihin puristuksiin auta matalapuristeisemmat männätkin, esim petro saapin.
Kai sitä pitää vissiin ottaa vaan vinku käteen ja kokeilla itte, ei mulla 500e ainakaan oo rahaa kanteen laittaa.
Porttaamisella tarkoitin lähinnä juuri kanavien muotoilua. Pienet purseet saa kyllä itsekkin, mutta jos enempi haluaa ottaa niin ainakin itse jätän ne hommat alan ammattilaiselle, jolla virtauspenkki ja tarvittavat muut välineet.
Mutta eikös nuo petron männät nyt ole yhtälailla takomännät, niin kuin turbonkin männät, mutta vaan matalapuristeisemmat. Eli eiköhän ne vielä tämmöisessä budjetti-virittelyssä menettele.9-3Tid kirjoitti:Juu tottakai kannattanee männät vaihtaa muutenkin, jos yli 300 haluaa ja nälkä kasvaa syödessä. Tosin petrosaabin mäntiin voi ruveta aika äkkiä toukat nakertaa koloja?hewidero kirjoitti:No eiköhän noihin puristuksiin auta matalapuristeisemmat männätkin, esim petro saapin.
Kai sitä pitää vissiin ottaa vaan vinku käteen ja kokeilla itte, ei mulla 500e ainakaan oo rahaa kanteen laittaa.
Porttaamisella tarkoitin lähinnä juuri kanavien muotoilua. Pienet purseet saa kyllä itsekkin, mutta jos enempi haluaa ottaa niin ainakin itse jätän ne hommat alan ammattilaiselle, jolla virtauspenkki ja tarvittavat muut välineet.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Kyllä se on jo ruvettava uskomaan tohon kannen modaukseen...Ansis kirjoitti:Erään kamraatin 2,0 tonnaista lähti hyvällä kannella ja orkkis garretilla 237 kaakkia 0,7 barin paineella, oli tosin joutunut tekemään omavalmiste imusarjan kun kannen kanava tuli isommaksi kuin sarjassa ulkomitta
Hmmm.....
Kyllä se uskottava onsaabracing kirjoitti:Kyllä se on jo ruvettava uskomaan tohon kannen modaukseen...Ansis kirjoitti:Erään kamraatin 2,0 tonnaista lähti hyvällä kannella ja orkkis garretilla 237 kaakkia 0,7 barin paineella, oli tosin joutunut tekemään omavalmiste imusarjan kun kannen kanava tuli isommaksi kuin sarjassa ulkomitta
Hmmm.....

Kun vain sais otettua omastakin venttiilit pois, niin vois rveta miettimään tuota kannen avarrusta. Kuinkakohan paljon noista kanavista ja palotiloista uskaltaa materiaa pois ottaa ja mikähän siinä olis paras väline. Vinku tulee ekana mieleen, mutta oliskohan joku dremelin tapainen parempi???
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero:
Kun lyöt vinkuus kierroksia niin varo ettei tule vesikanava morjestaa...
Pienestä säästöstä voi tulla iso vahinko eikä niitä silmällä saa kyllä mitenkään kohdalleen vaikka kuinka olisi rasvanäppi ja polte veressä...
Niin tuosta miun ilmoittamasta hinnasta oma valurautakansi vaatii suuren työn kanavien ja palotilojen muokkaamisessa. Lisäksi se sisältää uusien seetien ajon isommille venttiileille / pronssiohjurit yms. sälän.
Kun lyöt vinkuus kierroksia niin varo ettei tule vesikanava morjestaa...

Niin tuosta miun ilmoittamasta hinnasta oma valurautakansi vaatii suuren työn kanavien ja palotilojen muokkaamisessa. Lisäksi se sisältää uusien seetien ajon isommille venttiileille / pronssiohjurit yms. sälän.