Tuplis-threadin aika
Kyllä tossa on paljon työtä, mutta on se sitten myöskin palkitsevaa, kun saa ajella sillä omalla projektipirssillä. Itekin tänään kruisailin tolla omalla 99cc:lläni hymy korvissa. Tossa on vielä vaikka sun mitä tehtävää, mutta tuon auton tulevaisuuden kannalta on tärkeätä, että sillä voi ajaa ympärivuoden. Ainakaan tällähetkellä minulla ei olisi rahkeita pitää yhtä autoa kesäautona. Näinollen 99cc palvelee perheen kakkosautona ja meikäläisen harrasteena.jariha kirjoitti: Totuushan on kuitenkin se, ettei tästä tuplis enää paljon parane. Harvinainen malli ja väri ja lähes virheetön kunto. Mitä nyt pohjassa vähän laittamista. Minullahan tämä tulisi ympärivuotiseksi käyttöautoksi, ettei se liian hyvä saa olla, ettei sillä raskis enää ajaa
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jos ei ole mahdollisuutta laitella itse pikkuhiljaa pala kerrallaan / ainoa vaihtoehto on tuntihommana tehtävä korjaus, niin voi sanoa morjens. Näkyvissä olevan ruosteen voit kertoa rauhassa yhä kolmella vähintään, siinä on lähtökohta. Koko taka-akselisto tuentoineen, isknvaimennuksineen on lahonnutta tavaraa, massan alta löytyy lisää, jos vaan jaksat kaivaa. Ei tuossa ole enää kovin kantavia osia perässä, jos moinen olisi ratsupaikoilla koottu, toivoisin, että ei tulisi julkisilla teillä vastaan. Nättihän tuo on päällepäin, mutta täyttä silkkoa muuten.
Älkääs nyt täysin masentako Jaria, kieltämättä tuosta täytyy purkaa tankki ja taka-akseli veke jotta pääsee hitsaamaan, ja oletettavastikin lisää reikiä melko varmasti löytyy, mutta tehtävissä tuo on jos on vaan paikka jossa saa perän purettua ja hitsattua samalla kun perä on ylhäällä.
Taka-akseli tuskin voi olla mädäntynyt kummoisestikaan, hiekkapuhaltamalla tai elektrolyysillä siitä tulee melko varmasti ihan kelvollinen, edellisen -73:nkin akseli oli aika rotansyömän näköinen mutta siitäkään ei ollut ainevahvuutta paljoa kadonnut vaan ruoste oli pinnassa.
Varmaankin reaktiotankojen kiinnitykset ja taka-alatukivarsien etukiinnitysten paikat pitäisi tutkia, panhardin kiinnityspiste ei onneksi tapaa mädäntyä.
Ei kenelläkään satu olemaan 99:in korjaamokäsikirjaa, jotenkin ihmeen pieneltä kuulostaisi tuo Jusaun mainitsema b-koneen kannen kiristysmomentti (95Nm)?
Taka-akseli tuskin voi olla mädäntynyt kummoisestikaan, hiekkapuhaltamalla tai elektrolyysillä siitä tulee melko varmasti ihan kelvollinen, edellisen -73:nkin akseli oli aika rotansyömän näköinen mutta siitäkään ei ollut ainevahvuutta paljoa kadonnut vaan ruoste oli pinnassa.
Varmaankin reaktiotankojen kiinnitykset ja taka-alatukivarsien etukiinnitysten paikat pitäisi tutkia, panhardin kiinnityspiste ei onneksi tapaa mädäntyä.
Ei kenelläkään satu olemaan 99:in korjaamokäsikirjaa, jotenkin ihmeen pieneltä kuulostaisi tuo Jusaun mainitsema b-koneen kannen kiristysmomentti (95Nm)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juu, vähän epäselvästi kirjoitettu, eihän noista akselit hevillä lahoa. Mutta tuo muu ympäristö, eikä ollut tarkoitus masentaa omistajaa, mutta joko tuon korjaa kunnolla tai sitten ei ollenkaan. Tuli vaan mieleen 96 palstalla ollut kuva lahosta 96:sta, jossa auto meni aika palasiksi perästään, kun joku oli hypännyt puskurin päälle, toki onhan tuossa paljon enemmän ehjää peltiä, mutta taka-akselisto tuentoineen ottaa kyllä aikamoista kuormitusta sopivassa tilanteessa.
Mites nuo tupliksen rengaskoot, ajattelin -83 99:iin (Incoille) 195/60r15 ja nopeusluokka H, ja -73:een (jalkkiksille) 185/65r15 ja nopeusluokka T. Eikös tuollaisten pitäisi olla ihan passelit 99:iin, mitään noita korkeampia ja kapeampia renkaita en ala kyllä hankkimaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
5" leveälle jalkapallovanteelle optimi koko olisi 165R15 tai 175/70R15 mutta kun niitä ei tahdo enää saada mistään. 185 on levein, mitä 5"vanteelle suositellaan.
5,5" vanteelle puolestaan 185/65R15 on juuri optimi.
Nopeusluokaksi T (=190 km/h) on varmasti riittävä, H on hieman jäykempi.
(99:ssä vyörenkaat olivat alunperin S-luokkaa = 180 Km/h)
5,5" vanteelle puolestaan 185/65R15 on juuri optimi.
Nopeusluokaksi T (=190 km/h) on varmasti riittävä, H on hieman jäykempi.
(99:ssä vyörenkaat olivat alunperin S-luokkaa = 180 Km/h)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
On paljon mahdollista, jopa aika todennäköistäkin, että seisoneessa vanhassa autossa jarrusylintereitä jumittelee, takalevyissä on ruostetta yms.Sami kirjoitti: Jarrut ei juurikaan pidä tai on todella tehottomat.
Otit kai kuitenkin huomioon, että vanhassa tupliksessa jarrutehostus ei ole yhtä voimakasta kuin 90-lukuisessa satkussa - nykypäivän muovi'autoista' puhumattakaan? Totuttua suurempi poljinvoiman tarve luo helposti mielikuvan tehottomista jarruista, vaikka toiminta olisikin sellainen kuin pitääkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Tuohon jarihan ongelmaan törmäsin oman 99:n kanssa. Autossa on hitsattavaa ja niin paljon muuta laitettavaa, että kunnollisen tallipaikan ja hitsausvälineistön sekä ajan puuttuessa päätin laittaa auton romuksi ensi viikon alusta. Auto on vm. -76.
Tämän ikäiset autot taitavat olla "harrasteautoja" enemmän tai vähemmän. Tällä tarkoitan sitä, että laitettavaa löytyy ja korjaustaito ja tilat eivät ole pahitteeksi. Joskus sitä tuumaa, että onpas sitä tullut valinneeksi itselleen haastavan harrastuksen...
Tämän ikäiset autot taitavat olla "harrasteautoja" enemmän tai vähemmän. Tällä tarkoitan sitä, että laitettavaa löytyy ja korjaustaito ja tilat eivät ole pahitteeksi. Joskus sitä tuumaa, että onpas sitä tullut valinneeksi itselleen haastavan harrastuksen...
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Kun vertaa joskus omistuksessa olleisiin vanhoihin satkuihin vanhan mallisilla jarruilla niin kyllä nää jarrut tuntuu vähän samalta kuin yrittäisi hidastaa vauhtia tunkemalla kenkää asfalttiin. Mikä lie jarruissa, niin ne menee uusiksi jokatapauksessa. Koko jarrusysteemi satuloineen lentää mäkeen ja uutta tilalle.Juha96 kirjoitti:On paljon mahdollista, jopa aika todennäköistäkin, että seisoneessa vanhassa autossa jarrusylintereitä jumittelee, takalevyissä on ruostetta yms.Sami kirjoitti: Jarrut ei juurikaan pidä tai on todella tehottomat.
Otit kai kuitenkin huomioon, että vanhassa tupliksessa jarrutehostus ei ole yhtä voimakasta kuin 90-lukuisessa satkussa - nykypäivän muovi'autoista' puhumattakaan? Totuttua suurempi poljinvoiman tarve luo helposti mielikuvan tehottomista jarruista, vaikka toiminta olisikin sellainen kuin pitääkin.
Tää auto on niin vasurilla/kiireellä laitettu katsastukseen ettei mitään rajaa. Mutta se on jotain jonka tiesin jo ennen ostopäätöstä ja olen erittäin tyytyväinen hankintaan koska tämä on hyvä aihio rakentaa hieno auto. Eli en harmittele asiaa eikä tullut yllätyksenä. Tarkoitus oli hankkia alkuperäinen 99 turbo entisöitäväksi.
Mistä olen positiivisesti yllättynyt on se että tupliksen alusta on pehmeämpi ja parempi suomen huonokuntoisilla teillä kuin satkun ja silti jämäkkä. Mun kaikki päälle kymmenen satkua kaikilla erilaisilla alustoilla (turbo, ruisku jne..) on ottanut töyssyt, kuopat ja siltojen raudat todella kovalla kolauksella vastaan. Tuplis menee niistä pehmeämmin. Vaikka ripustus on samanlainen ilmeisesti geometriassa on pieni ero joka tuon aiheuttaa. Satkulle tyypillistä on tajuton kovuus terävissä rosoissa joka on ajettavuudessa sen ainut miinus (mikään ei voi olla täydellistä).
Alan olla aivan myyty tuplikselle:)
Haastavampiakin harrasteita on. Tää vanhojen saabien rakentaminen on lisäksi vielä aika halpa harrastus. Tosin osuit naulan kantaan että harrasteena haastava jos sitä tekee pakkotilanteessa harrasteauton saamiseksi enemmän käyttöautoksi. Silloin ehkä voisi harkita myös uudempaa ajokalustoa. Tarvii olla oikeasti innostunut että näkee vanhassa parhaat päivät nähneessä autossa hienon, laitetun ja kiiltelevän kappaleen autoilun historiaa.. Innostus tuo mukanaan sen korjaustaidon, tilat ja paljon muuta.saab84 kirjoitti:
Tämän ikäiset autot taitavat olla "harrasteautoja" enemmän tai vähemmän. Tällä tarkoitan sitä, että laitettavaa löytyy ja korjaustaito ja tilat eivät ole pahitteeksi. Joskus sitä tuumaa, että onpas sitä tullut valinneeksi itselleen haastavan harrastuksen...
Citroen C5, OG900t16
OT: Joo, sori etten tarkentanut enempää.Jusau kirjoitti:Tuli vaan mieleen 96 palstalla ollut kuva lahosta 96:sta, jossa auto meni aika palasiksi perästään, kun joku oli hypännyt puskurin päälle, toki onhan tuossa paljon enemmän ehjää peltiä, mutta taka-akselisto tuentoineen ottaa kyllä aikamoista kuormitusta sopivassa tilanteessa.
Toi Kuuppahan oli siis seissyt metsämaassa n.10 vuotta, ennenkun haettiin se purkuun/paaliin, eli ei se liikenteessä tossa kunnossa ole ollut, joskin paljon oli mätää ollu jo ajossakin!
(Ja astuin muuten vetokoukulle..)
Mut se on totta, että näkyvät ruosteet voi aina huoletta kertoa kolmella!
Suhteellisen halpa joo, ja osiakin saa ainakin vielä kohtuudella. Melkoista vauhtiahan nuo vanhatkin metsälöydöt ja hyvätkin yksilöt menee paalattavaksi tänäpäivänä.Sami kirjoitti: Haastavampiakin harrasteita on. Tää vanhojen saabien rakentaminen on lisäksi vielä aika halpa harrastus. Tosin osuit naulan kantaan että harrasteena haastava jos sitä tekee pakkotilanteessa harrasteauton saamiseksi enemmän käyttöautoksi. Silloin ehkä voisi harkita myös uudempaa ajokalustoa. Tarvii olla oikeasti innostunut että näkee vanhassa parhaat päivät nähneessä autossa hienon, laitetun ja kiiltelevän kappaleen autoilun historiaa.. Innostus tuo mukanaan sen korjaustaidon, tilat ja paljon muuta.
On tosiaan haastavaa tehdä vanhasta klassikosta käyttöauto. Sen haastavuutta voi käydä kurkkimassa tuolta minun projektikertomuksesta. Jos joku muukin hairahtuu pitämään harrasteklassikkoaan käyttöautona, niinkuin minä teen, niin suosittelen yhtä ohjenuoraa käyttöön. Jos joutuu jotakin korjausta tekemään, niin on erittäin kaukonäköistä korjata se kohde samalla vaivalla viimeisenpäälle kuntoon. Esim. noiden jarrujen kanssa ei tule, kuin harmaita hiuksia, jos ei malta uusia tai täyskunnostaa satuloita. Käyttöklassikon kanssa ei kannata tehdä kompromissejä. Samoin jos moottoria joutuu korjaamaan, niin tekee sitten kerralla kunnolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01