Öljyä ja metallinsilppua ahto- ja imuputkistoissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Öljyä ja metallinsilppua ahto- ja imuputkistoissa

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tuli tutkittua tuon T16:sen ahtoputkistoa ja imuputkea. Luonnollisesti ne olivat öljyiset kuten varmaan kaikissa T16:ssa. Se mikä pisti murehtimaan oli se, että ahtoputkissa ja imuputkessa oli havaittavissa hienoa metallinsilppua. Epäilisin, että voisi olla ahtimesta peräisin, jos kompuran siipi on raapinut koteloa. Ihmetyttää vain kun myös imuputkessa oli sitä metallinsilppua ja öljyä. Ei kai se silppu nyt vastavirtaan voi tulla? Tämän takia epäilin myös sitä, että olisiko tuo öljy + metallinsilppu tullut huohotuksesta? Immulta lähtevä kumihaitariputki oli siihen mutkaan asti öljyinen, immun puolelta se oli täysin kuiva.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja tarvitseeko tässä oikeasti olla huolissaan. Itse kuitenkin epäilen, että tuo silppu olisi peräisin ahtimesta, sillä kun ahdin alkaa spoolaamaan, alkaa kuulumaan sellainen sirittävän vislaava ääni.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olisikos pässin kautta kiertänyt imupuolelle silppua? ei se oikein muualtakaan voi olla peräisin kuin turbosta.. eikös tuohon ollut vaihdettu turbo aiemmin? olisiko siis vanhasta turbosta??
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

mikkoimp kirjoitti:olisikos pässin kautta kiertänyt imupuolelle silppua? ei se oikein muualtakaan voi olla peräisin kuin turbosta.. eikös tuohon ollut vaihdettu turbo aiemmin? olisiko siis vanhasta turbosta??
Juu, tuohon on jossain vaiheessa vaihdettu T03 mitsun tilalle. Pitää ottaa ja putsata nuo putket ja seurata sitä silppua. Millähän tuon coolerin puhdistaisi sisältä?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ne kannattaa pestä liuttimella puhtaaksi.

yleinsäkkin kannattaa noita putsata säännöllisesti vaikuttaa ainakin coolerin jäähdytys tehoon, kun ei ole sisältä ja päältä öljy töhnässä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tinneriä olen laittanut cooleriin huljutellut, sitä kun sattuu olemaan saatavilla ja ainakin on tehokasta eikä ole tuo coolerin muovi mitenkään siihen reagoivaa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei pitäis vaikutta (ainakaan paljoa) coolerin muoveihin bensat, liuottimet jne. jos on polyamidia (>PA<).

Onkos teillä on kosteat nuo putket sisältä? Jäähdytintä vaihtaessa käytin sen amuliinisen putken irti ja se kyllä likainen mutta kuiva. Ei siis sellaisessa tyypillisessä kostessa öljysotkussa kuten moottorit ruukaa päältä olla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

autosta on riippunut joissakin on ollut ihan märkiä öljystä, joissakin vaan kuivan pien peitossa... kuvittelisin että jälkimmäisen kone ja turbo ovat terveempiä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin