Onko Suomen nopeusrajoituksilla ajaminen kovaa moottoritieajoa?MattiR kirjoitti:Valitettavasti Aerosta ei pelkällä "lastulla" saa lisää oikeita hevosvoimia. Lisää vääntöä keskikierrosalueelle kyllä, mutta ei sellaista lisätehoa josta olisi iloa / apua ns. suuremmisssa nopeuksissa. Todellinen pitempään (esim. pitkäkestoisessa kovassa moottoritieajossa) käytettävissä oleva lisäteho vaatii sellaisia hardismuutoksia joita Hirschin 280 hv setti sisältää.
virilastusta
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Siis Suomen oloihin oikeita hevosvoimia. Riittänee monelle.JouniH kirjoitti:Ei kai tuossa suomen moottoritiestä puhuttu mitään.JKen kirjoitti:Onko Suomen nopeusrajoituksilla ajaminen kovaa moottoritieajoa?Ja kaipa nuo viritykset ohitus kiihtyvyyksiin vaikuttaa.
![]()
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
No juu, ehkä. Käsittääkseni ainakin 9-5 Aeron tapauksessa rauta on jo vakiosoftalla siinä rajoilla, että koneesta saadaan toistuvissa tehontarpeissa kaikkea irti.JKen kirjoitti:Siis Suomen oloihin oikeita hevosvoimia. Riittänee monelle.JouniH kirjoitti:Ei kai tuossa suomen moottoritiestä puhuttu mitään.JKen kirjoitti:Onko Suomen nopeusrajoituksilla ajaminen kovaa moottoritieajoa?Ja kaipa nuo viritykset ohitus kiihtyvyyksiin vaikuttaa.
![]()
Hyvin huomaa saman asian tällä 2,3t - vehkeellä, Stage 1 - softalla (235 paperiheppaa).
Ei pahemmin kesähelteillä loikkaa suoralla enää toisen tai ainakaan kolmannen rekan ohi, jos ei välillä ole minuuttien toipumisaikaa

Oikeat hepat ovat aina käytössä

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Juuri kuten Matti kirjoitti, jos haluaa ajaa kovaa vaikka Saksassa tai missä saa ajaa kovaa, niin siihen hirschin satsi on tehty. Olin lomalla Saksassa, jossa tuli ajettua maa päästä päähän p-e ja taas tuli todettua, että kyllä lähtee 200 km hyvin vielä kiihtymään ja hetkessä on 260km lasissa ja voi ajella yli 200 km vaikka kuinka kauan jos vain liikenne sallii ja pää kestää. No pakosta joutuu välillä hiljentelemään mutta ne kiihdytykset on tosi kivoja taas yli 200 km, ei tahdo deutse madit pysyä mukana. Kerta kaikkiaan makea peli, uskomattoman hyvä ajaa kovissa nopeuksissa, vaimokin huomasin vasta tovin jälkeen että hei sulla on 250 lasissa. Tosin Suomessa ei voi juuri hyödyntää näitä lisähevosia.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Mietiskelin, että eikai tuo hirssin sarja sen kummempi ole jos ostaa vaikka samat osat jostain viri pajasta? Isompi cooleri jne. Kyllähän sitä hintaa sitten alkaa kertymään mille viri satsille vain. Miten tuo takuu homma? Olen ymmärtänyt, että nordicilla on kans jonkunlainen takuu?valtteri kirjoitti:Hirsch:in 9-5 aeron 30 hv:n viriin tulee uusi ohjelma, pakoputkisto katilta loppuun asti,uusi cuuleri, imuputkisto,ilmanputsari.
Hinta saksassa ilman asennusta 4.300 e
Part number
E280008211
Description
Performance upgrade kit including:
intercooler, air filter system, intake, exhaust system and software.
With Saab Original factory warranty.
Price
EUR4,300.00, incl. VAT
Price excluding installation.
Audi A4 2.0TFSIq
Minulle on aeroon kesällä laitettu BSR steg 1 viriohjelma. Kyllä siitä perstuntumalla jonkin verran tehoa lisää tuli juurikin ala-keskialuelle. Ohittamisessa ja esim. moottoritierampilta kiihdyttäessä kyllä huomaa eron. Käyntiääni tuli myös hivenen raaemmaksi. Ei tuo ero tosin niin suuri ole, että huomaisi jos ei tietäisi.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Enpä tosiaan tarkoittanut suomalaisia moottoritienopeuksia tuossa kommentissani. Itselläni on kokemusta erään ruotsalaisen virityspajan "virityssarjasta" vm. 2000 aerossa. Hyvin lepuutettuna suomalaisessa maantienopeudessa sai tehtyä ohituksen silloin toisen tällöin suht. ripeästi, mutta oikeasti isoissa nopeuksissa meni vanhan vitsin mukaiseen kategoriaan "onnistuneet viritykset kun teho laski alle 10%:a". Ei ollut minun mielestäni euronkaan arvoinen "viritys". Esim. Ruotsin Saab Turbo Clubilla silloin tällöin nimimerkillä Br. Boost kirjoitteleva, Saabin moottorilabrassa työskentelevä kaveri on vahvistanut sen, että ilman hardismuutoksia aeron koneesta ei lisätehoa saa.
Joukolainen: onko sinulla 280 vai 305 hv setti autossasi?
Joukolainen: onko sinulla 280 vai 305 hv setti autossasi?
No sitten takapuoleni on tosiaan väärässä. Suomessa tarvitsee harvoin ajella pitkiä aikoja esim. yli 200 km/h.MattiR kirjoitti:Enpä tosiaan tarkoittanut suomalaisia moottoritienopeuksia tuossa kommentissani. Itselläni on kokemusta erään ruotsalaisen virityspajan "virityssarjasta" vm. 2000 aerossa. Hyvin lepuutettuna suomalaisessa maantienopeudessa sai tehtyä ohituksen silloin toisen tällöin suht. ripeästi, mutta oikeasti isoissa nopeuksissa meni vanhan vitsin mukaiseen kategoriaan "onnistuneet viritykset kun teho laski alle 10%:a". Ei ollut minun mielestäni euronkaan arvoinen "viritys". Esim. Ruotsin Saab Turbo Clubilla silloin tällöin nimimerkillä Br. Boost kirjoitteleva, Saabin moottorilabrassa työskentelevä kaveri on vahvistanut sen, että ilman hardismuutoksia aeron koneesta ei lisätehoa saa.
Joukolainen: onko sinulla 280 vai 305 hv setti autossasi?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Kokeilkaapa tosiaan ajaa niillä halpis-steg kolmosilla vaikkapa 500 km päiväetappi pedaali tuliseinässä aina kun liikenne antaa myöten. Saattaa tunne lisätehosta ja hyvästä investoinnista kadota. Mutta monelle varmaan riittää se, että lisätehoa on käytössä muutama sekunti silloin tällöin viileissä sääolosuhteissa
9-5:n virittämiselle asettaa rajoja sekä hardis että T7-moottorinohjausjärjestelmä, joka ei liene sieltä helpoimmasta päästä rukata. Jos laatua haluaa, lienee järkevää hankkia Hirschin sarjoja. Heillä varmaankin on käytössä tehtaan kaikki T7:ää koskeva asiantuntemus.

9-5:n virittämiselle asettaa rajoja sekä hardis että T7-moottorinohjausjärjestelmä, joka ei liene sieltä helpoimmasta päästä rukata. Jos laatua haluaa, lienee järkevää hankkia Hirschin sarjoja. Heillä varmaankin on käytössä tehtaan kaikki T7:ää koskeva asiantuntemus.
Joo en viitsi laittaa ihan ehdoin tahdoin korttia kuivumaan, enkä viitsi turhanpäiten 500 km muutenkaan ajella. Minulle riitävät nuo muutamat tilapäishevosvoimat toistaiseksi. Mitä enemmän noita hevosvoimia haluaa, sitä kalliimmaksi tulee ja luulen, että lisähevosvoiman hinta nousee progressiivisesti, mitä enemmän hankki niitä.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Niin kyseltiin mikä hirschin satsi mulla on ja pienempi on eli 280 satsi. Mutta kuten totesin Suomessa ei sitä tarvi, se on nimenomaan tarkoitettu tuonne 200 km ja yli nopeuksiin. Ei sitä huomaa normaali ajossa, on samantuntuinen kuin vakio aero Suomen nopeuksissa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Tarvi ja tarvi...itse sanoisin mieluummin niin että niitä halpissatseja ei tarvi Suomessa eikä missään muuallakaan. Suomessa tavallinen aero piisaa ohituksiin ihan hyvin, eikä Saab toisaalta ole omimmillaan liikennevalokiihdyttelyissä. Joskus voi tulla eteen tuollainen Saksan reissu ja silloin siitä todellisesta lisätehosta on paljon iloa. Kyselin lähinnä siksi että ilmeisesti siis jo tuo 280 hv sarja tuo mukavasti lisäpuhtia nimenomaan sinne 200+ nopeuksiin. Siellä nimittäin tuo vakioaero (samoin kuin nuo psuedoviritetyt) uupuu jo pahasti.
En tiedä että olisko autoissa mitään eroa jos ostaisin aeroon steg3 ja lisään siihen pakettiin coolerin ja kaikki vastaavat osat mitä hirschiin tulee siihen 280 hepan pakettiin. Elikkä jos autoista penkitetään sitten niillä osilla se 280heppaa siinä lyhyessä ajassa ja rauta on samaa, mutta softa eri. En luule, että "halppis" rauta\softa uupuu sen kummemmin kuin hirsch satsi pitkällä matkalla? Vai miten on? 

Audi A4 2.0TFSIq
Kyllä "halpispalikoillakin" saa periaatteessa varmaan saman tuloksen jos tekee tarvittavat rautamuutokset, tietysti edellyttäen että softanvääntäjä on tiennyt mitä tekee. Mutta siinäpä se vitsi sitten piileekin. Kuten tälläkin palstalla on useaan otteeseen todettu, T7:n taitajat taitavat olla todella harvassa.