Öljynvaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Eli olisi tarkoitus vaihtaa vaihdelaatikon ja moottorin öljyt.
Öljylaadut on tiedossa,mutta mitähän sinne te-halliin pitäisi ottaa työkaluja mukaan?
Auto on naisystävän,ja työkaluvalikoima on vähän huonossa mallissa.
Eli pitää öljyjä ja suodatinta ostaessa ostaa samalla tarvittavat työkalut :oops:

9000 cd 2.3 vapari -92

Vaikea katsoa tossa kadunlaidassa sitäkään,että missäpäin ne vaihdelaatikon proput on,minkälaiset,ja pitääkö ne öljyt imeä sieltä pois,vai tuleeko ihan pohjapropusta 8O
Kaikkeen sitä sortuu : )
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Edestäpäin katsottuna öljypannun oikeassa takareunassa 13mm -kantanen proppu vakiona jollei ole vaihdettu suurempaan. Onnistuu vaikka kadunreunassa kun nostaa apukuskin puolelta tunkilla auton etukulman yles, niin pääsee käsiksi tuohon roppuun helposti makuuasennosta. Apurungon alle varmistukseksi sitten joku tuki... niin ei tunkin pettäessä käy heikosti.

Vm. 92:n lootassa lienee vain öljyn lisäysreikä etuyläreunassa. Ei ole mahdollisesti edes mittatikkua tuossa. Poistoreikää ei pitäisi olla mikäli sitä ei ole ite tuunattu jälkikäteen. Imuhommiksi siis menee.

Lootassa pitäisi olla 2.5l öljyä... itte sain ihan muovisella öljynimupumpulla, joka oli varustettu 6mm muoviletkulla imettyä omasta lootastani kaikki 2.5 litraa ulos. Letku täytyy pystyä taiteilemaan vaan sopivasta raosta askin pohjamutiin asti... muuten ei tule kuin jotain 1.5litraa.

Mikäli askilitkuja ei ole vaihdettu säännöllisesti, suosittelen tekemään tuplavaihdon. Eli ajaa uusilla öljyillä vaikka joku 500km ja vaihtaa ne sitten toistamiseen. Nimittäin uudet öljyt saavat askin seinämiltä liikkeelle niille kertyneen paskan, joka on sitten hyvä saada pikapuoliin pois ja puhdas neste tilalle, jotta vältytään mahdollisilta vaurioilta.

Suodattimen irrotukseen sopiva työkalu... lähtee myös läpi-isketyllä ruuvarilla.

Edit: kannattaa laittaa sitten uutta askiöljyä 2.6 - 2.7 litraa... kuulemma kytkinakselilla sijaitseva ylin laakeri meinaa helposti käydä 2.5litran määrällä hiukan kuivana. Mikäli käytät mineraalia niin suosittelen Mobilin 10W -30 perus Delvac:ia ainakin puhdistusöljyiksi.... tuossa on nimittäin erinomaiset puhdistusominaisuudet... eikä muutenkaan paskemmat litkut ihan käyttö-öljyiksi. Ovat ittellä tälläkin hetkellä sisällä. Halvimmillaan myyvät siinä 13€/4l kannu.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ma Elo 06, 2007 13:24. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Suosittelen sitä läpi iskettyä ruuvaria, muuten menee vaan taisteluks. ...joskus kyl sen ruuvarinkin kanssa. Ja proppu on tosiaan 13mm tai varaosa proppu 22mm.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

No ilmankos... selvispä sitten tuokin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Motonetissa näkyy olevan myynnissä semmonen 12mm 6-kolo proppu siihen laatikkoon.
Voisko olettaa,että semmonen sieltä vaihdelaatikon kyljestäkin löytyy?
Kaikkeen sitä sortuu : )
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

http://www.genuinesaab.com/psi/files/trans-oil-9000.pdf ...näyttäisi äkkisiltään ihan normaaleilta pulttikannoilta nuo roput ko. kuvissa. Parhaiten selviää kun vilkasee konepellin alle. Itte tyhjensin tosiaan myös tuosta öljyn mittatikun tarkistusreijästä. Eli ei kuvan A tai B vaan alalaidassa hieman keskikohdan oikealla puolella olevasta ropusta.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Vielä kun varaat uudet kuparitivisteet ja momenttiavaimen niin eköhän se siitä. Oljypropun oikea kiristystiukkuus on 25 Nm.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tosiaan toi orkkis propun pitäs olla ½tuumaa samoin kuin dowpipen mutterienkin, mulla joku vissiin vaan vaihtanut molemmat 13mm kantaisiin kun ei tuuma avain käynyt...
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

AnttiR kirjoitti:Vielä kun varaat uudet kuparitivisteet ja momenttiavaimen niin eköhän se siitä. Oljypropun oikea kiristystiukkuus on 25 Nm.
Kyllä sinne varmaan ihan ns "rannetiukkuus" riittää. Se uusi kupariprikka kun vähän menee kasaan, niin se on siinä.
Tietysti jos sinulla on hyvä momenttiavain, niin go for it. Mutta, ei sitä työkohtaa varten tarvitse erikseen 50-100€ työkalua ostaa.

-Hessu-
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

hessu75 kirjoitti: Mutta, ei sitä työkohtaa varten tarvitse erikseen 50-100€ työkalua ostaa.

-Hessu-
Liitelissä oli taannoin joku "momenttiväännin" 29,90€ ;) ...itteltä löytyy pakista B-kaupan halvin viisarilla oleva mom.väännin 4.99€/kpl. :D Tosin tuon ostin 1/2":n päällä olevaksi pitkävartiseksi perusvääntimeksi kun semmonen sattui puuttumaan, viisari tuli niin sanotusti kaupan päälle, ja näyttäähän se jotain lukeamiakin. :P

Öljyroppu on mullakin tähän asti mennyt ihan lenkilläkin kiinni... ei mitään järkeä kiristää hampaat irvessä kun pitää öljyt sisällä ihan kevyelläkin kiristyksellä ja tuolloin lähtee aukikin ilman, että hitsaa propun päähän 22mm mutterin.... nimimerkillä been there done that, kun edellinen öljynvaihtaja oli mitä ilmeisemmin vetäny paineilmavehkeellä propun kiinni :roll:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

No on tässä kumminkin ranteessa "momenttia" ihan kokemuksen kautta,et ei sentään momenttiavainta tarvitse kuin kannen tai laakerikaulojen kiristykseen :)
Kaikkeen sitä sortuu : )
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Ne öljyt on vieläkin vaihtamatta,mutta sen verran katsoin,että siitä vaihdelaatikosta löytyy mittatikku,eikä niitä muita proppuja ollenkaan.

Johtuisikohan siitä,että siihen on vaihdettu ihan uusi laatikko muistaakseni reilu 200tkm ajettuna?
Kaikkeen sitä sortuu : )
Vastaa Viestiin