ABSit satkuun jälkiasennuksena?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Huikko kirjoitti: Vaatii ajonaikaisen päästömittauksen, jota suomessa tekee esim. VTT.
Maksaa noin 1500€
Ja edelleenkin ot:
Kait noita mittauspuulaakeja on useampia (ja reilusti edullisempia), tuskin voi olla yksinomaan VTT:n monopoli?
Ja eikös aina ole mahdollista hakea poikkeuslupaa, tiedossahan on siis päästöt, tosin vain eri kopassa, ja tässä tapauksessa päästöt olisivat reilusti pienemmät kun 2d tuplis painaa monta sataa kg vähemmän kuin esim. 5d 900s, luulisi että vähäpäästöisyyteen riittäisi vain jokin lonkalta arvioitu päästöarvo näillä perusteilla, ei voi millään olla niin hiton tarkkaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Sopii yrittää AKEn poikkeuslupa=ei lupaa -automaattia :)

Ainoastaan E-hyväksyntä muussa maassa on autuus poikkeuslupaa haettaessa, muuten on seinä vastassa.

Kannattaa kysyä konttorilta. hankalaa on. Ainoastaan tuo käytönaikainen päästötesti pelastaa, sillä saa vähäpäästöisyysmerkinnän. Jos ei ole testiä kaikin osin läpäisty, niin turha hakea poikkeuslupaa.

On katsos helppo sanoa ei.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Huikko kirjoitti:Sopii yrittää AKEn poikkeuslupa=ei lupaa -automaattia :)

Ainoastaan E-hyväksyntä muussa maassa on autuus poikkeuslupaa haettaessa, muuten on seinä vastassa.

Kannattaa kysyä konttorilta. hankalaa on. Ainoastaan tuo käytönaikainen päästötesti pelastaa, sillä saa vähäpäästöisyysmerkinnän. Jos ei ole testiä kaikin osin läpäisty, niin turha hakea poikkeuslupaa.

On katsos helppo sanoa ei.
Ok, helppo kyllä uskoa että noin se täällä autorakentelijoiden paratiisissa menee :?
Eli halvempaa olisi ajaa auto vaikka kesälomareissulla Saksaan ja muuttaa siellä vähäpäästöiseksi ja rekisteröidä saksalaisiin kilpiin esim 5 min. ajaksi ja sitten tuoda maahan vähäpäästöisenä?
Veroahan tuosta ei voi joutua maksamaan enää toistamiseen kerran on uutena verotettu Suomeen?
Joo siis tottakait yksinomaan teoreettinen kysymys siis mutta kait noita säädöksiä jollain pitäisi pystyä kiertämään (ainakin teoreettisesti).

Entäs pystyykö 99:iin asentamaan ABS:t, prosenttejahan ei mene jarrujen ja (niiden vaatimien muutosten) vaihtamisesta uudempiin eli samalla voisi vaihtaa mm. taka-akselin jarruineen, käppärimekanismin, etunavat, vetarit (uudemmanmallisen vaihdelootan) jne osat joita uudemman jaon jarrut vaatisivat (ja tietty kaikki edellälueteltu mitä abs-jarrujen jälkiasentaminen vaatii)

Vai meneekö se niin että automalliin pitää olla hyväksytty lukkiutumattomat jarrut jotta ne olisi mahdollista jälkiasentaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

ng900aero kirjoitti: Vai meneekö se niin että automalliin pitää olla hyväksytty lukkiutumattomat jarrut jotta ne olisi mahdollista jälkiasentaa?
Tätä tässä selvitetään...konttorilla eivät osanneet sanoa vielä mitään. Todennäköisesti AKEn lupa riittää. Saabilta sellaista ei saa.

Käyttivät verrokkina xenon-valopykälää, mutta sanoin että tässä on kyse turvallisuustekijästä ja jäivät miettimään. Väitin että kolmipisteturvavyötkin saa laittaa, että miksei sitten ABSeja?

Palataan.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Taitaa olla muutamalla labralla oikeus tehdä noita, mutta hinta on kyllä saunottu VTT:n kanssa yksiin.

Sen tiedän, että esim. TTKK:n laboratorion mittaukset, jotka ovat täysin vastaavat eivät riitä, kun ei ole virallisen mittauksen statusta.
Tuota yritettiin volvon kanssa jossakin vaiheessa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Soittivat konttorilta:

- Luovuttaja-auton rekisteriote, jossa on maininta vähäpäästöisyydestä
- Osalista mitä on vaihdettu
- Vapaamuotoinen todistus saabilta, että tuo osalista kattaa koko moottorinohjauksen ja pakokaasujen hallinnan. Voi kirjoittaa itse ja hakea leiman / nimen.
- Normaalit paperit, jos teho muuttuu ja muutokset jarruihin ja alustaan.

Tällä saa esim. 99:n vähäpäästöiseksi, kunhan tietysti luovuttajatekniikka on teho ja tilavuusrajojen sisällä.

ABSit voi laittaa, kun on osalista vaihdetuista osista. Toiminta testataan katsastuksessa.
Airbageja saa laittaa vaikka sata, kunhan jokaisen bagin ohjausyksiköt ovat KOKONAISUUKSIA kaikkine antureineen jne.
Todistuksia ABSeihin ja SRS:ään ei vaadita.

Kas näin.

Lähteenä Hämeen Autokatsastus Oy, Tampere
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Mutta miksi laittaa ABSit satkuun? Mutkat taittuvat mukavammin, kun saa vasemman jalan jarrulla takapyörät lukkoon. :wink:
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kysyin...

Menee noin kuin Mimmi kertoi, mutta ainoastaan jos osalista ei kelpaa inssille ja se epäröi.

Ainakin tuolla konttorilla sanoivat, että jos osalista on riittävän vakuuttava, niin ei tartte todistella.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onko jollakin roikkumassa sähköisessä muodossa toiminnallista kaaviota satkun ABSeista?

Eli että voisi osoittaa konttorilla, että putket ja toiminta on alkuperäisen kaltainen. Eivät halua uskoa, että taakse tulee vain yksi putki.

Tästä oli äsken juttua juuri...miten juttu päättyi konttorilla?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Huikko kirjoitti:Onko jollakin roikkumassa sähköisessä muodossa toiminnallista kaaviota satkun ABSeista?

Eli että voisi osoittaa konttorilla, että putket ja toiminta on alkuperäisen kaltainen. Eivät halua uskoa, että taakse tulee vain yksi putki.

Tästä oli äsken juttua juuri...miten juttu päättyi konttorilla?
Laitoin siihen keskusteluketjuun löytämäni toimintakaaviokuvan. Kävin seuraavana päivänä konttorilla pelkän vm. 91:n käyttöohjekirjan kanssa. Poistivat jälkitarkastuksen ja hyväksyivät auton vuosikatsastuksen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Huikko kirjoitti:Onko jollakin roikkumassa sähköisessä muodossa toiminnallista kaaviota satkun ABSeista?
Tuossa on jonkunlainen kuva:
http://www.jus.liitin.net/Saab900_ABS.pdf
Viimeksi muokannut jus, To Helmi 14, 2008 08:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tosta saisit muuten turvatyynyt ja paljon muuta osaa. http://www.blocket.se/vi/12866649.htm?ca=11_s

Aidon Aeron määritelmä taitaa nykykäsityksen mukaan olla se että se oli täysipaine turbo ja Aero varustelulla, koska mistään muusta sitä ei voi erottaa. Aero varustelutasoa tosin sai automaatilla ja matalapaineturboina yms. Mutta onko aito aero sitten semmoinen joka on suoraan saanut aero varustelutason ilman että asiakas on halunnut samaa varustelutasoa jollain muilla ominaisuuksilla (esim:automaati, matalapaine yms..) Olisi pitänyt myyjien silloin olla tarkkoja ja muistuttaa uuden auton ostajaa että tulevaisuudessa tulee ongelmia varustelutason aitouden kanssa jos et nyt ota aitoa aero varustelupakettia..

Itse tuli 93 kysyttyä autokaupasta tarjousta tuommoisesta Aerosta matalapaineversiona tosin ilman turvatyynyjä. Värin olisin valinnut punaiseksi:) Ostin sitten samasta liikkeestä vm. 84 ruiskusatkun..

Tossa olisi kuitenkin halvalla iso kasa kaikenlaista osaa. Tai miksei autoksi. Hieno matalapaine Aero.
Vastaa Viestiin