Vikakoodit 900i -91 (LH-jet)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Vikakoodit 900i -91 (LH-jet)

Viesti Kirjoittaja roilo »

Elikkäs seisonnassa oleva vanhus kehitti talven aikana Check Engine-vian. Viaksi arvelen lambda-sensorin vikaantumista, kenties hapettumisen takia, mutta haetaampa raadilta varmennusta.

Luetut vikakoodit:

1-2-2-3-1 (käyn. signaali puuttuu)
1-2-1-1-1 (learning fault lambda)
1-2-2-2-3 (laiha seos)
1-2-1-1-2 (learning fault lambda)
1-2-2-2-4 (rikas seos)

Muilla lukukierroksilla on esiintynyt lisäksi:
1-2-2-2-5 (lambda, esilämmitys)

Lyhyesti siis seos heittelee sekä rikkaalle että laihalle ja lambda antanee lisäksi outoja arvoja - "learning fault".

Lieneekö tavatonta, että lämbda (alkuperäinen...) hajoaa seisonnassa vai pitääkö ennemmin epäillä jotain muuta, kuten massamittaria. Edellisvuoden katsastuksessa oli vielä erinomaiset arvot.

Käynti saattaa lämmetessä vähän aaltoilla mutta ei niin paljoa kuin selkeämmässä ilmavuodossa, käydessään saattaa aloittaa röpötyksen ja melkein sammuu mutta pieni kierrätys korjaa. Alkuun saattaa pitää kierroksia vähän korkeallakin. Pienen ajelun jälkeen käy pitkään nätisti ilman CE-valoa, siinä tyhjäkäynnillä jyskytellessä valo sitten syttyy muutaman minuutin jälkeen.

Kannatetaanko Lambda-vikaa?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Hapettumia liittimissä...en usko että muuta vikaa olisi...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannatetaan lambdavikaa tai liittimien hapettumia. Itse anturihan ei hapetu, mutta väsähtää kyllä vanhemmiten ja aiheuttaa kuvatunkaltaisia oireita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

immu ja lambda tuon tyhjäkäynnillä syttymisen ja kierrosten kyykähtämisen useimmiten aiheuttaa.. kokeile lambda johto irti jos ei vaikuta niin immu irti...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, liittimet ja maadoituspisteet kun käyt läpi, niin vaiva tod näk poistuu.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Dodii - joha paskan lykkäs - meinasin jäädä pysäkille.

Putsailin liittimiä ja herkistelin kaasuläppää ja muuta pientä sillä aikaa kun akku oli latauksessa (taitaa peräti vuotaa jostain maihin tai sitten akku alkaa muuten vaan olemaan kaputt - menee koht' nopeasti tyhjäksi).

Nätisti kävi tyhjäkäyntiä kun laitoin käyntiin, kun lähdin normaalisti ajelemaan niin 200m jälkeen rupesi hyytymään – ei ottanut kierroksia ja röpöteltyään hetken sammahti. Lähti kuitenkin uudelleen käyntiin. Sain juuri ja juuri ajettua kärryn takaisin pihaan – kertaalleen hyytyi mutta taas lähti ok käyntiin… Huonoon sellaiseen, kierrokset olivat luokkaa 100-200RPM – meinasi kokoa ajan sammua eikä kytkintä voinut juurikaan näyttää. Startilla avittamalla motti potkaisi lisäksi sen verran, että sain takaisin parkkiin. Sitten akku olikin tyhjä.

Siis eikös tuollainen noin matala kierroksilla pysyminen (pompotteli useita sekuntteja matalilla kierroksilla) ja täysi tunnottomuus kaasunannolle & kuitenkin hyvä käynnistyvyys ole viitettä ennemminkin p-aineen saannin ongelmista kuin sytkä/elektroniikkaviasta. Jos säätöarvot puuttuisivat kokonaan niin varaohjelmallehan se menisi. Silloin oltaisiin rikkaalla ja kaasulla pitäisi voida pumpata kierroksia.

Eli äänestäisikö joku muukin näiden oireiden perusteella viaksi jotain pumppu / p-suodatin / paineentasaaja / “vanhentunut bensa” / tyhjä tankki akselilta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

roilo kirjoitti:Startilla avittamalla motti potkaisi lisäksi sen verran, että sain takaisin parkkiin. Sitten akku olikin tyhjä.
Kannattaisiko vaihtaa ehjä akku tilalle tai ainakin varmistaa että auton oma laturi yrittää ladata ajon aikana? Ei se sähköruisku toimi ilman sähköä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Lisää vanhuksen rukkausta. Akku meni uudelleen lataukseen - laturikin kyllä lataa (valo sammuu ja ulkoisen laturin latausjänite nollaan käydessä).

Ohjelmassa oli lambdan, immun ja polttoainepuolen tutkailu - kuten yleensä, näissä tulee ropattua montaa kohdetta ja raportointi oireista/muutoksista on vähän vaikeaa. Yritetään kuitenkin.

Alkuun olin avannut virranjakajan kannen ja siellä olikin jonnin verran kuoppautumaa ja hiilikarstaa - niille poispois, vaan ei isoa muutosta käyntiin tullut. Käynnistyksen jälkeen auto käydä röpötteli ok mutta ei ihan hyvinkään ja taisi poltella CE:täkin. Koputtelin tankkipumpun tienoille - ei sillä ainakaan heti ollut vaikutusta. Pikkasen lämmettyään rupesi käynti pätkimään - 4s tasaista, pätkäisy, 4s. tasaista. Jossain välissä usean käyntiminuutin jälkeen käynti notkahti hetkeksi silleen kuin lambda-säädön tulleessa kuvioon. Koska tankissa oli viimevuotista kamaa (~15l.) kaaadoin jerrystä vähän tuoreempaa sekaan (~4l.) Nyt voisi sanoa, että käynti parani jonkin verran - muistaakseni pätkintä loppui tai ainakin väheni. Jos oikein muistan niin koneen lämmettyä edelleen alkoi käynti kuitenkin soutamaan 500-1000RPM.

Seuraavaksi lähdin tutkimaan lambda-signaalia (elektr. mittarilla, jossa pitäisi olla sopiva etuvastus). Alkuun ei näyttänyt mitään 0.000-0.001V ja meinasin että vika löytyi! Ei sentään, vähän parempaa maata ja lukema oli 0.5V, kaasun painalluksessa arvo ei tosin paljoa heilahtanut - vain kierrosten laskiessa lukema muuttui 0.35V tienoille. Taitaa se jonkin verran väsynyt olla tosin saattaa mittarissakin olla hitautta ettei 0.2-0.8V heilahtelu tule ilmi.

Sitten irroittelemaan immua. Johan tapahtui - melkoisen hyvä käynti meni erittäin huonoksi, ei ihan sammumisen rajalle kuitenkaan. Liitin kiinni > kierrokset tasaiseen 1500RPM (ilm. hätäohjelmalle). kierrokset eivät siinä sitten muuttuneet millään konstilla joten luulin jo ECUn pamahtaneen.

Sitten - kuka väittää, ettei boottaaminen auta - sammutin auton ja uuden käynnistyksen jälkeen nättiä käyntiä, ei CE-valoa, ei mitään.

Mitä ..ttua tapahtui?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Windows toimii taas :D :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli sulla oli immun liitin huonosti paikoillaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Eipä vanhus vieläkään parantunut. Pistin taas vaihteeksi virrat päälle ja vähän siirtelinkin autoa. Vaan hetken perästä taisi CE-valo taas syttyä (vai olikohan se sittenkin myöhemmin??).

Siitä sitten tutkailemaan muutoin nätisti käyvää konetta ja lähinnä lambdaa (L) - arvo aika tasaista 0.5V:tä, lataus 13,5V ja silleen. Lämmettyään kone alkoi kuitenkin kakistelemaan ja sammahti melko pian - just niin kuin bensa lopuisi. Lähti nätisti uudelleen käyntiin hetken tuumauksen jälkeen - sammahti kuitenkin melko pian samalla tavalla "röpsähtäen". Kaasulla pumppaamisella ei ollut mitään vaikutusta - ei pysynyt käynnissä millään, käyntiin lähti ihan kivasti. Olin kuitenkin mittaavinani L:n nousevan 0.5V:sta hyytymisen aikana 0.7V:iin eli ilmoitus rikkaammasta seoksesta.

Seuraavaksi ajattelin tutkia lämpöanturin ja p-aineen saannin.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Polttoaine suodin tukossa :oops: :oops:

Ja latauksen pitäisi olla 14 voltin tietämissä valot päällä... 8) 8)
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Ja lisää vanhuksen tutkailua. Käynnin yleisperiaate näyttäsi olevan:

1) Käyntiin lähdetään ok - lambda-arvo (turhankin) tasainen 0,5V.
2) Lämmettyään 5-7min käynti lähtee huononemaan - lambda nousee +0,6V
3) Käynti menee vaivalloiseksi - Lambda menee +0,7V:iin
4) Sammuu, vikakoodi taisi näyttää _laihaa_ seosta.
5) Lähtee uudestaan käyntiin -> sammuu samoin melko pian

Tarina muistuttaa kovin paljon tämän tarinan,

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... =vikakoodi

loppuhuipennusta. Tarinassa ECU-oli rikki aiheuttaen samankaltaiset oireet (sammuminen piakkoin, ei kestä kaasua) mutta antamalla laiha-signaalia (0,2-0,4V) ja vikakoodiksi rikasta seosta.

Mulla siis vikakoodi "laiha" ja signaali "rikas"?

Onko kukaan vähemmän äimänkäkenä?
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Kesän aikana tarinaan on tullut hieman tarkennusta.

Ykkösvaihe: Kun koneen pistää käyntiin niin joka ikinen kerta 5-7 minuutin kuluttua lambda-arvo alkaa nousemaan, 0,5>0,6>0,7>1,2 (ilmeisesti mittausvirhettä - arvon ei kaiketi pitäisi nousta yli yhden) ja käynti alkaa ahdistamaan lopulta sammuen.

Pakokaasu haiseekin rikkaanpuoleiselle mutta ei kuitenkaan ole "mustaa".

Koneen (/jäähdytysnesteen) lämpötila tässä vaiheessa pikkasta vaille täydet.

Kaasunanto rikkaalle siirryttäessä (röpötysvaihe) yleisesti antaa mopoista tuttua "möö"-ääntä - kuitenkin pumpattaessa kaasuläppää nopeasti (aivan kokonaan kiinni, kaasuläppäkytkimeltä idle-signaalia?) saa kierrokset hetkeksi pumpattua ylös ja venytettyä sammumista.

Kakkosvaihe: Kun koneen laittaa sammumisen jälkeen saman tien, tai vaikka hetken perästä, käymään se käy ja kukkuu kyllästymiseen asti lambdan antaessa likimain horjumatonta 0,5V-arvoa (en tiedä paljonko tuo digimittari sitten tasoittaa heiluntaa).

Se sammuminen uudestaan on siis kadonnut - CE-valo palaa ykkösvaiheessa kakkosessa taitaa olla pimeänä - en katsonut (kun en CE-tarkistusprosessia ulkoa vielä muista ja lappu oli hukassa) mutta "lean/rich mixture" ja "lambda learning" herjoja sieltä on tullut.

Muuta:
-lämpötila-anturi antaa (melkein) lämpöisenä 450 Ohm (jos tulkitsin sitä perhanan Bilteman digimittaria oikein) - kylmänä en vielä kokeillut
-Pumppu pyörii nätisti jumpperoimalla sulakkeet 27 ja 30
-Sammumisen kesto ei tunnu olevan juurikaan kiinni kabiinin tai ympäristön lämpötilasta (ainakaan välillä +10 - +25)

Mitäs muita testattavia kohteita, joilla voisi olla vaikutusta, vielä olisi?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Lämpötila C° Resistanssi Ω
0.............................5500-5900
20...........................2400-2600
40...........................1100-1300
60...........................500-700
80...........................300-400


Taitaa nämä surullisen kuuluisat Bilteema mittarit näyttää taas omiaan...

Lambda

Resistanssi tunnistimen 2 napaisen liittimen väliltä alle 10 Ω. Jännite ecun navan 23 ja maadoituksen välillä 0,05-1 V aaltoillen.
Tarkastus: Irrota sulake 1. Irrota lambda anturin lämmitys. Kytke V-mittari liitäntänapojen väliin ja käynnistä moottori.
Mittarin tulisi näyttää akun jännitettä. Jos ei niin tarkista harm/punainen johdin ja polttoainepumpun releen navan 87B välillä yhteys. Moottorin ollessa kylmä tarkasta resistanssi kaksinapaisesta liittimestä.
Kytke V-mittari ecun 23 ja maadoituksen välille, käynnistä moottori ja vertaa arvoihin.
Vikakoodi 13225
Vastaa Viestiin