Virtalukon releestä? Ja muista releistä?
Virtalukon releestä? Ja muista releistä?
Nyt kun sain pestyt suuttimet paikoilleen, ja tarkoitus oli lähteä testaamaan, niin eikös tämä pommari tehnyt sen tempun että eipäs mennäkkään testilenkille.
Eli nyt on epäilyksen alaisena virtalukon rele, kerrankin olin käynnistämässä autoa radion ollessa pois päältä ja nyt tuli havaittua hanskalokeron takaa pari naksausta ja pärinää kytkiessäni virrat päälle.
Luulisin että startin/virtalukon rele siellä elämöi, ja voi olla että hitsasi kiinni?
ei tuolla hämärässä pihalla enää näe repiä hanskalokeroa irti ja reletaulua alas, mutta jos joku sattuu tietämään että mikä rele siinä taulussa on virtalukon rele, ja vielä että käykö tilalle tarvikerele ja jos käy niin minkälainen, vai täytyykö mennä SAAB-kauppaan ostamaan SAAB-rele, SAAB-hintaan?
Haulla löysin kyllä kuvia reletaulusta mutta en selityksiä releitten järjestyksestä.
Kiitollisena luen mahdollisia neuvoja.
Eli nyt on epäilyksen alaisena virtalukon rele, kerrankin olin käynnistämässä autoa radion ollessa pois päältä ja nyt tuli havaittua hanskalokeron takaa pari naksausta ja pärinää kytkiessäni virrat päälle.
Luulisin että startin/virtalukon rele siellä elämöi, ja voi olla että hitsasi kiinni?
ei tuolla hämärässä pihalla enää näe repiä hanskalokeroa irti ja reletaulua alas, mutta jos joku sattuu tietämään että mikä rele siinä taulussa on virtalukon rele, ja vielä että käykö tilalle tarvikerele ja jos käy niin minkälainen, vai täytyykö mennä SAAB-kauppaan ostamaan SAAB-rele, SAAB-hintaan?
Haulla löysin kyllä kuvia reletaulusta mutta en selityksiä releitten järjestyksestä.
Kiitollisena luen mahdollisia neuvoja.
Viimeksi muokannut Minuteman, Su Elo 05, 2007 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuolla 87-auton releiden sijoittelu, virtalukon rele paikassa G
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 372#100372
Oman autosi tilanteen tiedät kun irrotat hanskalokeron, hanskalokeron kannessa on relejärjestys selitettynä.
Sama virtalukon rele näyttäisi Saabsiten mukaan menevän kaikkiin tonnareihin 86 - 98, osanumero 9522061

Sama rele on tuntuisi olevan satkuissa ja muissakin EPC:n tuntemissa autoissa virtalukon releenä. Uudemmissa autoissa tuota on käytetty myös kaksinopeuksisen jäähdytyspuhaltimen releenä.
96-tontussa virtalukon releen kautta ohjataan virta hanskalokeron sulakkeille 2, 3, 5 - 12 ja moottoritilan boksin sulakkeille 3 ja 9.
Jos lämppärinpuhallin tai pyyhkijät toimivat kun laitat virrat päälle, ei pitäisi olla tuossa releessä vikaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 372#100372
Oman autosi tilanteen tiedät kun irrotat hanskalokeron, hanskalokeron kannessa on relejärjestys selitettynä.
Sama virtalukon rele näyttäisi Saabsiten mukaan menevän kaikkiin tonnareihin 86 - 98, osanumero 9522061

Sama rele on tuntuisi olevan satkuissa ja muissakin EPC:n tuntemissa autoissa virtalukon releenä. Uudemmissa autoissa tuota on käytetty myös kaksinopeuksisen jäähdytyspuhaltimen releenä.
96-tontussa virtalukon releen kautta ohjataan virta hanskalokeron sulakkeille 2, 3, 5 - 12 ja moottoritilan boksin sulakkeille 3 ja 9.
Jos lämppärinpuhallin tai pyyhkijät toimivat kun laitat virrat päälle, ei pitäisi olla tuossa releessä vikaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos jus!
Hemmetti kun menee taas iltaan ennenkuin ehtii tuota ihmetellä ja purkaa. Onhan tuossa ollut starttiongelmia ennenkin, ja siitä on jo toisessa ketjussakin muutaman muun kloksahtelevan kohtalotoverin kera, mutta eilen kaara mykistyi totaalisesti. Enää rele ei naksahda tumppukotelon takana sen eilisen pärinän jälkeen, pahus vaan etten voinut haistaa mitään mahdollista palaneen käryäkään koska eilen hitsasin koko päivän erästä japanilaisromua ja oli nokka lievästi sanoen tukossa ja kaikki haisi muutenkin palaneelle..
Täytynee tässä päivällä hakea tuo rele varmuuden vuoksi Metrosta.
Hemmetti kun menee taas iltaan ennenkuin ehtii tuota ihmetellä ja purkaa. Onhan tuossa ollut starttiongelmia ennenkin, ja siitä on jo toisessa ketjussakin muutaman muun kloksahtelevan kohtalotoverin kera, mutta eilen kaara mykistyi totaalisesti. Enää rele ei naksahda tumppukotelon takana sen eilisen pärinän jälkeen, pahus vaan etten voinut haistaa mitään mahdollista palaneen käryäkään koska eilen hitsasin koko päivän erästä japanilaisromua ja oli nokka lievästi sanoen tukossa ja kaikki haisi muutenkin palaneelle..
Täytynee tässä päivällä hakea tuo rele varmuuden vuoksi Metrosta.
Vika voi löytyä myös virtalukon pohjasta. Itellä oli autossa samankaltaiset oireet ja korjaantui virtalukonpohjan vaihdolla! Mullakin oli startti ongelmia jo jonkun aikaa kunnes käynnistys venyi huoltiksella lähes tunnin mittaiseksi
Ostin käytetyn pohjan tutulta purkaamolta ja on nyt pelittänyt jo vuosia. Mutta olihan hintakin "hirveä" taisi olla 10e 


46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Sama kävi minullakin mielessä mutten tullut kirjoittaneeksi. Nyt kun kuitenkin mainitsit, niin vanhan virtalukonpohjankin voi kokeilla elvyttää kärjet putsaamalla ja liuskoja vähän taivuttelemalla:J.V.A kirjoitti:Vika voi löytyä myös virtalukon pohjasta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 756#421756
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No niin, virtalukon rele vaihdettu SAAB-hintaan 68€. Pyysivät 86€, mutta pari muinaissuomalaista voimasanaa ja mutina vaikutti hintaan alentavasti.
Releellä ei vaikutusta vaikka vanha olikin kärähtäneen oloinen. Lähtihän se kuitenkin starttaamaan kun nyt sille päälle sattui, ja pääsinkin koeajamaan huollettuja suuttimia, tosin sillä reissulla halkesi by-passin alipaineletku...
Seuraavaksi syynätään tosiaan virtalukon pohja kontakteineen.
Releellä ei vaikutusta vaikka vanha olikin kärähtäneen oloinen. Lähtihän se kuitenkin starttaamaan kun nyt sille päälle sattui, ja pääsinkin koeajamaan huollettuja suuttimia, tosin sillä reissulla halkesi by-passin alipaineletku...

Seuraavaksi syynätään tosiaan virtalukon pohja kontakteineen.
Ei siitä ole pitkääkään aikaa kun tätä vikaa ihmetellessäni purin ja putsasin se akun takana olevan pää(?)maadoituspisteen kaikkine liittimineen. Tosin eipä siinä paljoa putsaamista ollut, näytti ihan hyvältä ja kirkkaalta. Startin johdotukset on myös kopeloitu liitoksistaan.Mimmi kirjoitti:Mites maadoitukset?
Seuraa lisää relekysymyksiä. Irroittelin hanskalokeron, taas, ja kappas sisävalon viiverele oli jostakin syystä irroitettu? Löysin keltaisen releen irtonaisena, syötin osanumeron hakuun ja tarkastin että se on viiverele ja asensin ja nyt toimii kuten pitääkin, en käsitä miksi rele oli poistettu.
Samalla kojelaudan uumenista paljastui erinäisiä määriä kummallisia rosvoliitäntöjä, katkaistuja ja eristämättä jätettyjä johdonpäitä, pari jälkikäteen asennettua irrallaan roikkuvaa relettä joiden tarkoitusta en tiedä ynnä muuta mukavaa.. Ei ihme jos autossa on sähköongelmia, ja itse en noista ymmärrä mitään.
Samalla huomasin että reletelineessä on paikka ja kannat turvavyön merkkiäänelle, onko mahdollista saada se ärsyttävä "pling pling"- ääni toimimaan pelkällä releen asennuksella, ja minkälaisen releen?
Samalla kojelaudan uumenista paljastui erinäisiä määriä kummallisia rosvoliitäntöjä, katkaistuja ja eristämättä jätettyjä johdonpäitä, pari jälkikäteen asennettua irrallaan roikkuvaa relettä joiden tarkoitusta en tiedä ynnä muuta mukavaa.. Ei ihme jos autossa on sähköongelmia, ja itse en noista ymmärrä mitään.
Samalla huomasin että reletelineessä on paikka ja kannat turvavyön merkkiäänelle, onko mahdollista saada se ärsyttävä "pling pling"- ääni toimimaan pelkällä releen asennuksella, ja minkälaisen releen?
No niin, Tonnari ei ole temppuillut muutamaan päivään startatessa (tai starttiyrityksessä).
En tiedä mitä loppujen lopuksi oikein tein, mutta eristelin kojelaudan uumenissa irrallaan roikkuvat katkaistujen ja eristämättä jätettyjen johtojen päät, sekä laittamalla alkuperäisen sisävalon viivereleen paikalleen, startti- ja akunpurkautumisongelmat näyttäisivät kadonneen.
Kun oikein muistelen, niin tuossa autossa taisi toimia sisävalon viive jonkin aikaa, mutta enpä kiinnittänyt huomiota siihen että koska ominaisuus katosi.. Nyt kuitenkin alkuperäinen viiverele toimii hälyttimen kanssa.
"Normaalisti", näillä hellekeleillä auto on temppuillut juuri startin kanssa ja purkaen akkua. Nyt moneen päivään ei, voi tietenkin olla että auto saa taas yhtäkkiä päähänsä ryhtyä temppuilemaan, mutta seuraillaan...
En tiedä mitä loppujen lopuksi oikein tein, mutta eristelin kojelaudan uumenissa irrallaan roikkuvat katkaistujen ja eristämättä jätettyjen johtojen päät, sekä laittamalla alkuperäisen sisävalon viivereleen paikalleen, startti- ja akunpurkautumisongelmat näyttäisivät kadonneen.
Kun oikein muistelen, niin tuossa autossa taisi toimia sisävalon viive jonkin aikaa, mutta enpä kiinnittänyt huomiota siihen että koska ominaisuus katosi.. Nyt kuitenkin alkuperäinen viiverele toimii hälyttimen kanssa.
"Normaalisti", näillä hellekeleillä auto on temppuillut juuri startin kanssa ja purkaen akkua. Nyt moneen päivään ei, voi tietenkin olla että auto saa taas yhtäkkiä päähänsä ryhtyä temppuilemaan, mutta seuraillaan...