Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kyllä sä Terolta kävit kysymässä tiedän sen :DD

Sitä paitsi miksi juoksemaan kauemmas kysymäänkään...

Siellä omankin satkun muutoskatsastin :)

Tero suhtautuu hyvin ja asiantuntevasti näihin muutoksiin ja kaikki tehdään lain puittessa vieläpä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Saabinsti kirjoitti:Toivotaan että Saabi kestää ainakin muutaman vedon :twisted:
Jep, olis hieno hiukan ehtiä fiilistelemäänkin. Tosin mullahan on toi pohjakone ihan perus vapari joten ton paketin siirto autosta toiseen ei kauan kestä :lol:
Turbo16 kirjoitti:Kyllä sä Terolta kävit kysymässä tiedän sen :DD

Sitä paitsi miksi juoksemaan kauemmas kysymäänkään...

Siellä omankin satkun muutoskatsastin :)

Tero suhtautuu hyvin ja asiantuntevasti näihin muutoksiin ja kaikki tehdään lain puittessa vieläpä.
En myönnä :twisted:
Lain puitteista tullut joskus hiukan sanomista meijän auton suhteen jossain aken kontrollissa..lähettivätpä tuolta ilmaseksi sillon uuden rekisteriotteenkin, tosin eri tiedoilla kun vanhan, Sai meijän pajerolla päästää meinaan 120km/h vaikka oli paku ja painoi :arrow: 80km/h ajoneuvokohtainen, arvaa suostuinko ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Jees eli sateet hellitti ja meikäläinen uskalsi ulos tuunaamaan Saabia...
Eli kaikki muuhan oli valmista sähköissä, enää katkaisija puuttu.

Kuva

Lähin liikkeelle että purin ton kaijutinritilän veke tosta edestä, mulla on muuten jotkin philipsin HiFi kajarit tossa.. 20w ja 6,2ohm ja made in china

Kuva

Johdot menee tosta vanhasta valon reijästä tonne kojetaulun sisään.

Kuva

Ja tosta ilmakanavan reijästä tonne konehuoneen puolelle.

Kuva

Sitten mitattiin että mihenkä tulee virtaa, tonne tulee muuten virta aina kun avain on ON asennossa. Eli on otettu suoraan tosta valon johdosta, ja tossahon on vain releen ohjauksia joten virtatarve on ihan minimaalinen.

Kuva

Eli tossa on valon johdot ja katkaisijan virta jo paikalla, puuttuu enää toi herätejohto tonne konehuoneeseen..

Kuva

Tossa on jo kaikki johdot alustavasti vedetty.

Kuva

Tollai konehuoneessa eli kylmästi tökätty tuolta ilmanottokaukalon luukusta sisään..

Kuva

Ylimääränen johto mahtuu hyvin olemaan tuolla kaukalossa..

Kuva

Eli tollai kun ei ole enää extra johtoa tuolla hanskalokerossa..

Kuva

Sitten vedin tosi kauniin 8O värisellä erkkalla noi johdot nippuun..

Kuva

Kuva

Eli tollanen valmiina 8)

Kuva

Ja tollanen sitten kun omaiset on nähnyt :twisted:

Nyt kuuluu jo kun kääntää katkaisijasta ja sen jälkeen survasee kaasun pohjaan sellanen töksähdys kun noi solenoidit vetää heti kun poljin painuu pohjaan :twisted: Eli seuraavaksi pitäis kai tehä noita bensapuolen hommia, eli tuplapumppua huutaa..

Mites toi bensapumpun rele jaksaako se pyörittää kahta pumppua ???
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

moonlight-tuning kirjoitti:
Kuva

Ylimääränen johto mahtuu hyvin olemaan tuolla kaukalossa..
Tuosta liitoksen sijainnista tulee kyllä sadekelilla sanomista. Kaikki vesi mikä menee konepellin ilmanottoreiästä sisään huuhtelee tuota kohtaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hyvin epätodennäköistä, että kaikki vesi huuhtelee tuota liitintä. Mulla on menny 99:in etusumarista läpivienti rikki, umpio oli about puolillaan vettä ja silti valo toimi. Keväällä huomasin, että sama umpio oli täynnä jäätä eikä vieläkään näkynyt merkkejä, että ei sähkö kulkisi (hapettumia jne.).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Se on auki toi kotelo sieltä alhaalta, se ei ole mikään ampäri, ja sateella suurin ongelma on siinä etten ole ehtinyt nostaa sitä puolaa pois sieltä konehuoneen pohjasta ja se vetää kosteutta sinne ja meno katkee kun seinään.. Ja kunhan löydän sytkärin niin saa ton liittimen edes kutistettua niin luulen kyllä että se kestää yhtäkauan kuin loppukone ja laatikko.. Mikä ei kyllä välttämättä ole vuosissa laskettava aika :roll:

Kyllä tota liitosta voi pikkusen justeerata kun tässä ehtii..

Mites se bensapumpun rele ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Katoppas mitä releen päälle on merkitty. Onko 10A vai 20A rele. Pitäis kuitenkin kestää mutta mikäs estää laittamasta toista relettä rinnalle... sehän ei ole kuin yhden johdon veto lisää pumpulle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Missä toi bensapumpun rele on ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pumpunrele on Lh-poksin yläpuolella jalkatilassa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Virallinen johtojen läpivienti olis ollu hyttiin 20 sentin päässä alipainesäiliön edessä...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

toms kirjoitti:Virallinen johtojen läpivienti olis ollu hyttiin 20 sentin päässä alipainesäiliön edessä...
:oops:
Joo mut toi oli kaikkein helpoin aikanaan, kun sai johdot tosta hanskalokerosta valon reijästä toökityksi pihalla tonne..

Mihen muuten ton oikeen läpiviennin johdot tulee kabiinissa ?

Ja vissiin hantin jalkatilassa toi rele..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

moonlight-tuning kirjoitti: Mihen muuten ton oikeen läpiviennin johdot tulee kabiinissa ?

Ja vissiin hantin jalkatilassa toi rele..
Kun löydät releen, niin löydät samalla läpiviennin johdot... eli pelkääjän jalkatilassa on tosiaan rele ja johdot menevät jalkatilan sivuun ruiskuboksille.

En nyt millään muista, että pitääkö polvisuoja irroittaa päästäkseen käsiksi releisiin. Joku viisaampi varmaan tietää...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

JuHem kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti: Mihen muuten ton oikeen läpiviennin johdot tulee kabiinissa ?

Ja vissiin hantin jalkatilassa toi rele..
Kun löydät releen, niin löydät samalla läpiviennin johdot... eli pelkääjän jalkatilassa on tosiaan rele ja johdot menevät jalkatilan sivuun ruiskuboksille.

En nyt millään muista, että pitääkö polvisuoja irroittaa päästäkseen käsiksi releisiin. Joku viisaampi varmaan tietää...
Se polvisuoja nyt ei ole paha irroittaa mutta ainakin minun käsillä käy ahtaaksi jos sitä ei irroita :D

Siinähän on kaksikin läpivientiä.. Toinen ruiskujohtosarjalla ja toinen pieni muutaman sentin kokoinen pelkääjän jalkojen "alla".. Eli siinä rintapellissä ja siitä laitoinkin oman syöttökaapelin läpi kun toin akun johdon takakonttiin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Turbo16 kirjoitti:
JuHem kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti: Mihen muuten ton oikeen läpiviennin johdot tulee kabiinissa ?
Ja vissiin hantin jalkatilassa toi rele..
Kun löydät releen, niin löydät samalla läpiviennin johdot... eli pelkääjän jalkatilassa on tosiaan rele ja johdot menevät jalkatilan sivuun ruiskuboksille.

En nyt millään muista, että pitääkö polvisuoja irroittaa päästäkseen käsiksi releisiin. Joku viisaampi varmaan tietää...
Se polvisuoja nyt ei ole paha irroittaa mutta ainakin minun käsillä käy ahtaaksi jos sitä ei irroita :D

Siinähän on kaksikin läpivientiä.. Toinen ruiskujohtosarjalla ja toinen pieni muutaman sentin kokoinen pelkääjän jalkojen "alla".. Eli siinä rintapellissä ja siitä laitoinkin oman syöttökaapelin läpi kun toin akun johdon takakonttiin.
Niin eli se kun on tuolla "lokarissa" ? Eli se mistä mullakin tulee päävirta takaata. Olishan siin ollu aika paljon enemmän töitä laittaa noi piuhat sieltä 8O ja sitten vetää tonne hanskalokeroon. Kun toi nykyinen oli aika helppo vaan huitasta noi johdot, en kyllä yhtään muista että mitä releitä siellä jalkatilassa olis ollut..mutta paljon mahollista etten vaan kiinnittäny huomiota niihin kun oli kauhja kiirus saada akku veke kun ahdettiin..

Luulen että laitan takapenkin alle omat releet molemmille pumpuille ja pihan suoraan akusta niin ei ainakaan satu mitään..vaikka eihän tollanen bensapumppu paljoa virtaa vie.. Katon nyt eka sen releen kunhan ehdin.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voihan niille pumpuille tehdä takakonttiin uuden jännitesyötön suoraan akulta uuden sulakkeen ja releen kautta. Käyttää sitä alkuperäistä pumpun virtajohtoa uuden releen herätejohtona. Varmasti nousee pumppujen saama käyttöjännitekin järkeväksi, kun on tuo keulalta perälle tuleva akkukaapeli virransyöttönä. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin