Saab malli kysely? "Lue niin ymmärrät" [c,i,s]
Saab malli kysely? "Lue niin ymmärrät" [c,i,s]
Eli kysäisin tuota kun tuli hommattua saab 90. Entäs kun s tarkoittaa "super".. Niin mitäs tuo c tarkoittaa? Jäi kaivelemaan.. Ja onhan noita muitekin joku voisi laatia semmosen listan niin kopsaisin sen tähän aloitus viestiin.. Aihehan on turha mutta olisihan se mukava tietää mitä nuokin tarkoittavat. Niin ja vielä semmonen erikoisuus kun esim Saab 900Gl Mitäs nuo kaksi merkkiä mahtavat tarkoittaa?
Jostain syövereistä löydettyä Question Shocked Surprised
LPT = Low Pressure Turbo
HOT = High Output Turbo
C900 = classic 900 vm.93 (vm.94 vain cabriolet?) tai vanhempi
OG900 = old generation 900 vm.93 (vm.94 vain cabriolet?) tai vanhempi
OG900 classic = viimeistä vuosimallia? –93 (moottorit?)
EV-1 konsepti-auto 80-luvulla, näkynyt ainakin Paluu tulevaisuuteen elokuvassa
Sedan: 2- tai 4-ovinen
Combi coupe: 3-ovinen
Combi: 5-ovinen
Multicoupe:
Pystykeula: vm.<-86 C900, perusmallia aina vuoteen -89?
Vinokeula: vm.87- 93(94) C900 (vm.94 vain cabriolet?)
B-moottori: 99 ja C900 vm.<-81
H-moottori: 99, 90 ja C900 vm.81->
L: 99
LE: 99
GL: 96, 99, C900
GLs: 96, 99, C900 2-kaasutin malli
GLE: 99, C900 edustus-malli, polttoaineen-ruiskutus (myöh. C900 varustelupaketti)
EMS: 99 2- tai 3-ovinen, vm riippuen, C900 vain 3-ovinen, sport-malli, polttoaineen-ruiskutus
Gli: C900, mekaaninen ruiskutus, K-jetronic
i: 90(swe?), C900, 4-piste mekaaninen polttoaineen-ruiskutus, K-jetronic
i16: 900, 9000, 16-venttilinen sylinterikansi, 4-piste sähköinen ruiskutus, LH-jetronic
turbo: pakokaasuahdin (garret, mitsubishi)
t8: 8-ventt. Turbo k-jetronic
t16: 16-ventt. Turbo LH-jetronic, C900 vm.(89)90-> Lucas-ruiskutus
CC: 9000-korimalli, ensimmäinen (combi coupe?)
CS: 9000-korimalli, viimeinen (combi sedan?)
CD: C900 sedan pidennetty (20cm) edustus-malli, 9000 sedan ns. ”ministeri-malli”
Finlandia: 99, C900, ensimmäinen pidennetty (20cm) edustus-malli, 5-ov. combi-kori
SPG: C900 (Amerikan Aero)
Carlsson: C900, 9000 erikoismalli (swe)
Ruby Edition: C900 (erikoismalli brittein-saarilla)
900 Enduro: C900 (erikoismalli Australia)
Sonett: 97 urheiluauto-malli 60-70-luvulla (Sonett I, II & III)
Super turbo: C900 T8 vesiruiskutus n. 170-175hv (ei tuotantoon, tilalle kehitettiin t16)
Special (Lux)=99 kattoluukullinen erikoismalli ja C900t kaksivärinen erikoismalli
s = 99 ja C900 turbo malleissa vesiruiskutus, 9-3 sport vm. 90-93 900 matalapaineturbo +kat, amerikan C900i
Talladega = 9000, NG900
Airflow = helmasarja 99, 90, C900, 9000
Lumikko = 90 Airflow-sarja, aero-vanteet, koko valkoinen väritys n.20kpl rak. Suomessa
Redbox = saabin oma tehokkaampi muutettu apc-/moottorin punainen ohjausyksikkö
Saab Goes sport:
NG900 = new generation 900 vm.94 tai uudempi
S = Special
SE = Special Edition
OG9-3 = old generation 9-3 vm.02 tai vanhempi
C9-3 = classic 9-3 vm.02 tai vanhempi
(S turbo16) = vm. 90-93 900 täyspaineturbo +kat +vm.89-93 (900 sedan 4d kat mahd.)
SS = uusi vm.03-> 9-3 Sport Sedan
SC = vm.05-> Sport Combi
Helsinki Edition = SS/SC
Turbo Edition = SS/SC
Turbo Pilot = SS/SC 2007
Sport = ng900 205hv
Aero = sport-malli C900 T8(vain ruotsi?), T16, 9000, 9-3, 9-3ss/sc 9-5, varustelutaso
+tehokkain moottori vaihtoehto
Viggen = C9-3 tehokkain malli (2.3L 4-syl.)
Griffin = 9-5 luxus-malli
Jubilee = C9-3, 9000 juhlamalli
Sport = C9-3 varustelumalli
Business = C9-3 varustelumalli
Comfort = C9-3 varustelumalli
Premium = viimeinen 9-3 vanhasarja vm.02-03
Sonic = Laakkosen Juhlavuoden malli
SP = Wink
Nordic = Wink
BSR = Wink
Maptun = Wink
Hirsh = Wink
Arc = varustelutaso
Linear = varustelutaso
Vector = varustelutaso sport
Aero = varustelutaso +tehokkain moottori vaihtoehto
Wagon = 9-5 farmari-malli
Kiitokset vastanneille, tässä onkin jo täyteläinen lista[/b]
Jostain syövereistä löydettyä Question Shocked Surprised
LPT = Low Pressure Turbo
HOT = High Output Turbo
C900 = classic 900 vm.93 (vm.94 vain cabriolet?) tai vanhempi
OG900 = old generation 900 vm.93 (vm.94 vain cabriolet?) tai vanhempi
OG900 classic = viimeistä vuosimallia? –93 (moottorit?)
EV-1 konsepti-auto 80-luvulla, näkynyt ainakin Paluu tulevaisuuteen elokuvassa
Sedan: 2- tai 4-ovinen
Combi coupe: 3-ovinen
Combi: 5-ovinen
Multicoupe:
Pystykeula: vm.<-86 C900, perusmallia aina vuoteen -89?
Vinokeula: vm.87- 93(94) C900 (vm.94 vain cabriolet?)
B-moottori: 99 ja C900 vm.<-81
H-moottori: 99, 90 ja C900 vm.81->
L: 99
LE: 99
GL: 96, 99, C900
GLs: 96, 99, C900 2-kaasutin malli
GLE: 99, C900 edustus-malli, polttoaineen-ruiskutus (myöh. C900 varustelupaketti)
EMS: 99 2- tai 3-ovinen, vm riippuen, C900 vain 3-ovinen, sport-malli, polttoaineen-ruiskutus
Gli: C900, mekaaninen ruiskutus, K-jetronic
i: 90(swe?), C900, 4-piste mekaaninen polttoaineen-ruiskutus, K-jetronic
i16: 900, 9000, 16-venttilinen sylinterikansi, 4-piste sähköinen ruiskutus, LH-jetronic
turbo: pakokaasuahdin (garret, mitsubishi)
t8: 8-ventt. Turbo k-jetronic
t16: 16-ventt. Turbo LH-jetronic, C900 vm.(89)90-> Lucas-ruiskutus
CC: 9000-korimalli, ensimmäinen (combi coupe?)
CS: 9000-korimalli, viimeinen (combi sedan?)
CD: C900 sedan pidennetty (20cm) edustus-malli, 9000 sedan ns. ”ministeri-malli”
Finlandia: 99, C900, ensimmäinen pidennetty (20cm) edustus-malli, 5-ov. combi-kori
SPG: C900 (Amerikan Aero)
Carlsson: C900, 9000 erikoismalli (swe)
Ruby Edition: C900 (erikoismalli brittein-saarilla)
900 Enduro: C900 (erikoismalli Australia)
Sonett: 97 urheiluauto-malli 60-70-luvulla (Sonett I, II & III)
Super turbo: C900 T8 vesiruiskutus n. 170-175hv (ei tuotantoon, tilalle kehitettiin t16)
Special (Lux)=99 kattoluukullinen erikoismalli ja C900t kaksivärinen erikoismalli
s = 99 ja C900 turbo malleissa vesiruiskutus, 9-3 sport vm. 90-93 900 matalapaineturbo +kat, amerikan C900i
Talladega = 9000, NG900
Airflow = helmasarja 99, 90, C900, 9000
Lumikko = 90 Airflow-sarja, aero-vanteet, koko valkoinen väritys n.20kpl rak. Suomessa
Redbox = saabin oma tehokkaampi muutettu apc-/moottorin punainen ohjausyksikkö
Saab Goes sport:
NG900 = new generation 900 vm.94 tai uudempi
S = Special
SE = Special Edition
OG9-3 = old generation 9-3 vm.02 tai vanhempi
C9-3 = classic 9-3 vm.02 tai vanhempi
(S turbo16) = vm. 90-93 900 täyspaineturbo +kat +vm.89-93 (900 sedan 4d kat mahd.)
SS = uusi vm.03-> 9-3 Sport Sedan
SC = vm.05-> Sport Combi
Helsinki Edition = SS/SC
Turbo Edition = SS/SC
Turbo Pilot = SS/SC 2007
Sport = ng900 205hv
Aero = sport-malli C900 T8(vain ruotsi?), T16, 9000, 9-3, 9-3ss/sc 9-5, varustelutaso
+tehokkain moottori vaihtoehto
Viggen = C9-3 tehokkain malli (2.3L 4-syl.)
Griffin = 9-5 luxus-malli
Jubilee = C9-3, 9000 juhlamalli
Sport = C9-3 varustelumalli
Business = C9-3 varustelumalli
Comfort = C9-3 varustelumalli
Premium = viimeinen 9-3 vanhasarja vm.02-03
Sonic = Laakkosen Juhlavuoden malli
SP = Wink
Nordic = Wink
BSR = Wink
Maptun = Wink
Hirsh = Wink
Arc = varustelutaso
Linear = varustelutaso
Vector = varustelutaso sport
Aero = varustelutaso +tehokkain moottori vaihtoehto
Wagon = 9-5 farmari-malli
Kiitokset vastanneille, tässä onkin jo täyteläinen lista[/b]
Viimeksi muokannut SB90, Ke Maalis 05, 2008 15:47. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
GL= Grand Luxe... taitaa olla normi varusteilla ja yhdellä kaasarilla
GLs=Grand Luxe super... jotain superia lisänä ja kaasarit tuplana
Olisko jotensakin noin. Ja se " i " tarkoittaa yleensä ruiskukonetta ei imukaasaria
, ja ei kai se 90 nyt oikeesti ole sentään i koneella, ainakaan alkujaan.
GLs=Grand Luxe super... jotain superia lisänä ja kaasarit tuplana
Olisko jotensakin noin. Ja se " i " tarkoittaa yleensä ruiskukonetta ei imukaasaria

Viimeksi muokannut JugiBoy, La Elo 18, 2007 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Tuo linkki ylätunnisteessa "Saab faq" johtaa tyhjälle sivulle. Onkohan tuonne joskus tulossa jotain perustietoa/sanastoa saabeista?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Eiku siellähän oli jo ihan pirusti tietoa mutta sivustoon tuli joku mitättömän pienivika jota korjaillaan kyllä kokoajan...niin se pienivika tuli noin vuosi sitten, mutta ootellaan vaan ihan rauhassa...Raimo Miettinen kirjoitti:Tuo linkki ylätunnisteessa "Saab faq" johtaa tyhjälle sivulle. Onkohan tuonne joskus tulossa jotain perustietoa/sanastoa saabeista?
Ja tuossa tapauksessa S = SpecialTri-Lo kirjoitti:Paitsi tapauksessa Turbo 16S.Breadfan kirjoitti: S - matalapaineturbo(tosin ulkomaalaisia, a.k.a. Turbo 16 Aero)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Jenkkimallin og-satkuissa tarkoittaa myös varustelutasoa.Breadfan kirjoitti: Näinhän se on, ainakin ng900:ssa meinaa varustelua. En tiedä sitten, onko alkupään og satkuissa ollu ässiä, mutta loppupään ässät on sitten niitä matalapaineturboja
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
GL:hän periytyy ainaki joissaki autoissa siitä että karvalakkimallissa ei ollu mitään, L oli jotain "luxusta" lisää, GL vieläki enempi "luxusta"...
Sitä en muista oliko 80-luvun alussa miten esim. Ford Fiestaa myynnissä, L ja GL mallit ainaki oli, L piti olla karvalakki ilman keskikonsolia ja peruspeltivanteilla, GL taas keskikonsolilla ja niillä paremman näkösillä vanteilla. Muista eroista en niin tiedä. Itsellä oli jonkun aikaa muutama vuosi sitten tuollanen GL-malli, jostain kumman syystä siinä oli peruspeltivanteet mutta keskikonsoli oli helpottamassa cd-soittimen asennusta
Automerkkikohtasia nuo merkinnät aika lailla, Nissaneissa SGL merkintä ei muistaakseni ollu mitenkään verrattavissa jonkun muun automerkin GLS:ään (ainakaan Cedricin/Glorian suhteen).
Sitä en muista oliko 80-luvun alussa miten esim. Ford Fiestaa myynnissä, L ja GL mallit ainaki oli, L piti olla karvalakki ilman keskikonsolia ja peruspeltivanteilla, GL taas keskikonsolilla ja niillä paremman näkösillä vanteilla. Muista eroista en niin tiedä. Itsellä oli jonkun aikaa muutama vuosi sitten tuollanen GL-malli, jostain kumman syystä siinä oli peruspeltivanteet mutta keskikonsoli oli helpottamassa cd-soittimen asennusta

Automerkkikohtasia nuo merkinnät aika lailla, Nissaneissa SGL merkintä ei muistaakseni ollu mitenkään verrattavissa jonkun muun automerkin GLS:ään (ainakaan Cedricin/Glorian suhteen).
Jostain syövereistä löydettyä
LPT = Low Pressure Turbo
HOT = High Output Turbo
C900 = classic 900 vm.93 (vm.94 vain cabriolet?) tai vanhempi
OG900 = old generation 900 vm.93 (vm.94 vain cabriolet?) tai vanhempi
OG900 classic = viimeistä vuosimallia? –93 (moottorit?)
EV-1 konsepti-auto 80-luvulla, näkynyt ainakin Paluu tulevaisuuteen elokuvassa
Sedan: 2- tai 4-ovinen
Combi coupe: 3-ovinen
Combi: 5-ovinen
Multicoupe:
Pystykeula: vm.<-86 C900, perusmallia aina vuoteen -89?
Vinokeula: vm.87- 93(94) C900 (vm.94 vain cabriolet?)
B-moottori: 99 ja C900 vm.<-81
H-moottori: 99, 90 ja C900 vm.81->
L: 99
LE: 99
GL: 96, 99, C900
GLs: 96, 99, C900 2-kaasutin malli
GLE: 99, C900 edustus-malli, polttoaineen-ruiskutus (myöh. C900 varustelupaketti)
EMS: 99 2- tai 3-ovinen, vm riippuen, C900 vain 3-ovinen, sport-malli, polttoaineen-ruiskutus
Gli: C900, mekaaninen ruiskutus, K-jetronic
i: 90(swe?), C900, 4-piste mekaaninen polttoaineen-ruiskutus, K-jetronic
i16: 900, 9000, 16-venttilinen sylinterikansi, 4-piste sähköinen ruiskutus, LH-jetronic
turbo: pakokaasuahdin (garret, mitsubishi)
t8: 8-ventt. Turbo k-jetronic
t16: 16-ventt. Turbo LH-jetronic, C900 vm.(89)90-> Lucas-ruiskutus
CC: 9000-korimalli, ensimmäinen (combi coupe?)
CS: 9000-korimalli, viimeinen (combi sedan?)
CD: C900 sedan pidennetty (20cm) edustus-malli, 9000 sedan ns. ”ministeri-malli”
Finlandia: 99, C900, ensimmäinen pidennetty (20cm) edustus-malli, 5-ov. combi-kori
SPG: C900 (Amerikan Aero)
Carlsson: C900, 9000 erikoismalli (swe)
Ruby Edition: C900 (erikoismalli brittein-saarilla)
900 Enduro: C900 (erikoismalli Australia)
Sonett: 97 urheiluauto-malli 60-70-luvulla (Sonett I, II & III)
Super turbo: C900 T8 vesiruiskutus n. 170-175hv (ei tuotantoon, tilalle kehitettiin t16)
Special (Lux)=99 kattoluukullinen erikoismalli ja C900t kaksivärinen erikoismalli
s = 99 ja C900 turbo malleissa vesiruiskutus, 9-3 sport vm. 90-93 900 matalapaineturbo +kat, amerikan C900i
Talladega = 9000, NG900
Airflow = helmasarja 99, 90, C900, 9000
Lumikko = 90 Airflow-sarja, aero-vanteet, koko valkoinen väritys n.20kpl rak. Suomessa
Redbox = saabin oma tehokkaampi muutettu apc-/moottorin punainen ohjausyksikkö
Saab Goes sport:
NG900 = new generation 900 vm.94 tai uudempi
S = Special
SE = Special Edition
OG9-3 = old generation 9-3 vm.02 tai vanhempi
C9-3 = classic 9-3 vm.02 tai vanhempi
(S turbo16) = vm. 90-93 900 täyspaineturbo +kat +vm.89-93 (900 sedan 4d kat mahd.)
SS = uusi vm.03-> 9-3 Sport Sedan
SC = vm.05-> Sport Combi
Helsinki Edition = SS/SC
Turbo Edition = SS/SC
Turbo Pilot = SS/SC 2007
Sport = ng900 205hv
Aero = sport-malli C900 T8(vain ruotsi?), T16, 9000, 9-3, 9-3ss/sc 9-5, varustelutaso
+tehokkain moottori vaihtoehto
Viggen = C9-3 tehokkain malli (2.3L 4-syl.)
Griffin = 9-5 luxus-malli
Jubilee = C9-3, 9000 juhlamalli
Sport = C9-3 varustelumalli
Business = C9-3 varustelumalli
Comfort = C9-3 varustelumalli
Premium = viimeinen 9-3 vanhasarja vm.02-03
Sonic = Laakkosen Juhlavuoden malli
SP =
Nordic =
BSR =
Maptun =
Hirsh =
Arc = varustelutaso
Linear = varustelutaso
Vector = varustelutaso sport
Aero = varustelutaso +tehokkain moottori vaihtoehto
Wagon = 9-5 farmari-malli



LPT = Low Pressure Turbo
HOT = High Output Turbo
C900 = classic 900 vm.93 (vm.94 vain cabriolet?) tai vanhempi
OG900 = old generation 900 vm.93 (vm.94 vain cabriolet?) tai vanhempi
OG900 classic = viimeistä vuosimallia? –93 (moottorit?)
EV-1 konsepti-auto 80-luvulla, näkynyt ainakin Paluu tulevaisuuteen elokuvassa
Sedan: 2- tai 4-ovinen
Combi coupe: 3-ovinen
Combi: 5-ovinen
Multicoupe:
Pystykeula: vm.<-86 C900, perusmallia aina vuoteen -89?
Vinokeula: vm.87- 93(94) C900 (vm.94 vain cabriolet?)
B-moottori: 99 ja C900 vm.<-81
H-moottori: 99, 90 ja C900 vm.81->
L: 99
LE: 99
GL: 96, 99, C900
GLs: 96, 99, C900 2-kaasutin malli
GLE: 99, C900 edustus-malli, polttoaineen-ruiskutus (myöh. C900 varustelupaketti)
EMS: 99 2- tai 3-ovinen, vm riippuen, C900 vain 3-ovinen, sport-malli, polttoaineen-ruiskutus
Gli: C900, mekaaninen ruiskutus, K-jetronic
i: 90(swe?), C900, 4-piste mekaaninen polttoaineen-ruiskutus, K-jetronic
i16: 900, 9000, 16-venttilinen sylinterikansi, 4-piste sähköinen ruiskutus, LH-jetronic
turbo: pakokaasuahdin (garret, mitsubishi)
t8: 8-ventt. Turbo k-jetronic
t16: 16-ventt. Turbo LH-jetronic, C900 vm.(89)90-> Lucas-ruiskutus
CC: 9000-korimalli, ensimmäinen (combi coupe?)
CS: 9000-korimalli, viimeinen (combi sedan?)
CD: C900 sedan pidennetty (20cm) edustus-malli, 9000 sedan ns. ”ministeri-malli”
Finlandia: 99, C900, ensimmäinen pidennetty (20cm) edustus-malli, 5-ov. combi-kori
SPG: C900 (Amerikan Aero)
Carlsson: C900, 9000 erikoismalli (swe)
Ruby Edition: C900 (erikoismalli brittein-saarilla)
900 Enduro: C900 (erikoismalli Australia)
Sonett: 97 urheiluauto-malli 60-70-luvulla (Sonett I, II & III)
Super turbo: C900 T8 vesiruiskutus n. 170-175hv (ei tuotantoon, tilalle kehitettiin t16)
Special (Lux)=99 kattoluukullinen erikoismalli ja C900t kaksivärinen erikoismalli
s = 99 ja C900 turbo malleissa vesiruiskutus, 9-3 sport vm. 90-93 900 matalapaineturbo +kat, amerikan C900i
Talladega = 9000, NG900
Airflow = helmasarja 99, 90, C900, 9000
Lumikko = 90 Airflow-sarja, aero-vanteet, koko valkoinen väritys n.20kpl rak. Suomessa
Redbox = saabin oma tehokkaampi muutettu apc-/moottorin punainen ohjausyksikkö
Saab Goes sport:
NG900 = new generation 900 vm.94 tai uudempi
S = Special
SE = Special Edition
OG9-3 = old generation 9-3 vm.02 tai vanhempi
C9-3 = classic 9-3 vm.02 tai vanhempi
(S turbo16) = vm. 90-93 900 täyspaineturbo +kat +vm.89-93 (900 sedan 4d kat mahd.)
SS = uusi vm.03-> 9-3 Sport Sedan
SC = vm.05-> Sport Combi
Helsinki Edition = SS/SC
Turbo Edition = SS/SC
Turbo Pilot = SS/SC 2007
Sport = ng900 205hv
Aero = sport-malli C900 T8(vain ruotsi?), T16, 9000, 9-3, 9-3ss/sc 9-5, varustelutaso
+tehokkain moottori vaihtoehto
Viggen = C9-3 tehokkain malli (2.3L 4-syl.)
Griffin = 9-5 luxus-malli
Jubilee = C9-3, 9000 juhlamalli
Sport = C9-3 varustelumalli
Business = C9-3 varustelumalli
Comfort = C9-3 varustelumalli
Premium = viimeinen 9-3 vanhasarja vm.02-03
Sonic = Laakkosen Juhlavuoden malli
SP =

Nordic =

BSR =

Maptun =

Hirsh =

Arc = varustelutaso
Linear = varustelutaso
Vector = varustelutaso sport
Aero = varustelutaso +tehokkain moottori vaihtoehto
Wagon = 9-5 farmari-malli
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Missä kohti? Mä oon vain sitä DeLorean DMC-12:ta niin kuolannu etten mitään EV-1:tä nähny...patse kirjoitti: EV-1 konsepti-auto 80-luvulla, näkynyt ainakin Paluu tulevaisuuteen elokuvassa
Wikipedian mukaan "An EV-1 can be seen in the background of Back to the Future Part II.", mutta.. taustalla missä?!
Löyty: http://www.imcdb.org/images/020/254.jpg ja http://img26.imageshack.us/my.php?image=0011506kg.jpg