Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Ei kestä vakio bensapumpun sähköt kahta pumppua. Bensapumpunrele lopettaa yhteistyön.


Omassa kolmen pumpun hommassa on yksi normi valorele hoitanut tehtävänsä hyvin.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

TuPe kirjoitti:Ei kestä vakio bensapumpun sähköt kahta pumppua. Bensapumpunrele lopettaa yhteistyön.


Omassa kolmen pumpun hommassa on yksi normi valorele hoitanut tehtävänsä hyvin.
Millanen pumppusysteemi sulla on ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kaveri tossa höpötti että jenkeissä nostetaan noita bensapumpun jännitteitä että saadaan lisää tuottoa ? Mahtaako toi Sabaksen pumppu nöyrtyä heti ?

JOKO

Kahden pumpun järjestelmä joko niin että pumput tulee auton alle ja orggispumppu korvataan letkulla, tuleeko ongelmaksi pumpun feedlinen virtausmäärä ?

TAI

Konehuoneeseen nykyiseen feedlineen kerääjäsäiliön johon toi vakiopumppu painaisi tavaraa, ja siitä kahdella pumpulla suuttimille, riittääkö vakiopumpun tuotto tässä tapauksessa koska painehan tuolla kerääjässä on nolla ja tuleeko ongelmia kun on korkeapainepumppu syöttöpumppuna eli alkaako vahdottamaan tai jotain ?


Eli molemmissa tapauksissa pumpuilta yksi linja omille suuttimille ja siitä NX:n suuttimille ja siitä paineensäätimelle, koska omien suuttimien ja NX:n suuttimien paineen on molempien muututtava ahtojen mukaan.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

moonlight-tuning kirjoitti:Kaveri tossa höpötti että jenkeissä nostetaan noita bensapumpun jännitteitä että saadaan lisää tuottoa ? Mahtaako toi Sabaksen pumppu nöyrtyä heti ?
Ei oo kokemuksia mutta jos mietitään missä pumppu on, niin sillä saattaa tuossa tilanteessa alkaa olemana merkitystä. Periaatteessahan pumpun läpi menevä bensa jäähdyttää sen ihan ok, mutta jos jännitettä nostetaan, niin ainakin vajaalla tankilla jäähdytys ei ole samaa tasoa kuin täydellä.

Jos on sellatti ämpäri-systeemi, niin sittenhän jäähdyttävää nestettä on aina pumpun ulkopuolellakin.

Tiedä sit paljonko ne sitä jännitettä nostavat. Jos nostetaan vaikka 14V -> 20V niin varmaan menee niine hyvineen missä vaan.


Kahden pumpun sarjaan pistämisestä niin ainakin vesiruiskusysteemissäni toimi ihan mainiosti. Painetta oli sen verta että lemmarit siinä piti olla hyvin kiinni jne, joku 4-5baaria kait. Pissapojan normipumppu ja sitten korkeapainepumppu perään, ei se pumppu tiedä mikä paine siellä sitä ennen on, kuhan kuoret kestävät. Komean kaaren heitti kyl suuttimesta.

Sarjaan pistää niin apaut lineaarisesti loppupaine kasvaa. Jos korkeapainepumppu on vaikka 3baarin pumppu, niin jos sitä tuutataan 1bar paineistettuun imusarjaan -> hyötypaine sen 2baaria. Jos ennen korkeapainepumppua on esipumpulla nostettu paine jo baariin, niin saadaan hyötypaineeksi 3bar taas.

En usko vaahtoamisiin sun muihin. Jos sinne pari kuplaa tulee niin painehan puristaa niitäkin kasaan, mutta nesteen tilavuushan ei pienene paineessa.
99T-museopeli
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

En tarvii painetta lisää vaan tuottoa. Hylkäsin jo ajatuksen ton 380tkm ajetun vakiopumpun jännitteen nostamisesta, ihan vaan oman turvallisuudenkin kannalta.

Eli joko kerääjä konehuoneeseen tai pumput taakse..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

moonlight-tuning kirjoitti:En tarvii painetta lisää vaan tuottoa. Hylkäsin jo ajatuksen ton 380tkm ajetun vakiopumpun jännitteen nostamisesta, ihan vaan oman turvallisuudenkin kannalta.

Eli joko kerääjä konehuoneeseen tai pumput taakse..
Tuli tässä taas mieleen, että perhana soittappas Uspartsiin 02-2791400 Juttelin turussa Mäen kanssa aika pitkään noista heidän valikoiman pumpuista ja siellä oli tosiaan jos jonkin näköistä pumppua..

Itse heittäisin sinuna MSD 2225 pumpun tai peräti 2kpl
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Eli noi pumput ajattelin laittaa, kun en nyt ole rakentamassa mitään hipo vehettä (rahat on loppu), toinen on siitä A-Conasta kun siihen tuli uusi pumppu ja toinen kai omegasta, eli kaksi samanlaista pumppua..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Eli saabissahan toi pumppu löytyy tuolta takaluukun pohjan alta, siinä on sellanen lautanen päällä ja sen alla on toi pumppukompleksi

Kuva

Torx ruuvi auki ja sitten noi letkut lähtee hiukan nitkuttamalla ja toi liitin tietty auki..

Kuva

Sitten toi pumppu veke tuolta ämpäristä kun ainakaan mä en saanut tota koko pakettina ylös tuolta.

Kuva

Sitten toi letku irti ja pumppu ja toi ämpäri erikseen, aika paljon oli roskia tuolla ämpärissä..

Kuva

Pumppu

Kuva

Ämpäri

Kuva

Huono kuva mutta ton kokonen reikä 8O oli tossa ämpärin ulostulossa, eli suunitelma on seuraava, teen tohon isomman lähdön ja vedän siitä letkun pumpuille jotka meinasin pistää tonne vararenkaan viereen, ja siitä tota orkkis linjaa pitkin koneelle.. Mahtaako toi orkkis linja riittää vai onko siellä tollasia kuristuksia lisää ?? Ja millä liimailen sen putken tonne ämpäriin, erikeeper ainakin liukenee bensaan :roll: ? Ja sinne päähän pitää kai ainakin rakentaa joku siivilä ? Ja toi orkkis ulosotto taitaa ahdistaa noilla pumpuilla imupuolella jos en vedä siitä poralla läpi (varmistan vain) ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kyllä sen koko ämpärin sieltä saa tulemaan kun vääntelee hetken ;)

Näyttäisi olevan joskus vaihdettu bensapumppukin kun on tuollainen letku siellä pömpelin sisällä pumpulta eteenpäin
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Noh... :?
Mulla toimii homma tankissa olevalla org. pumulla josta löpö menee paineettomaan tilavuudeltaan1,5l "catch" tankkiin josta kahden mumpun ja bensalinjan välityksellä omille bensakiskolleen (8 suutinta) Takaisin bensa tulee yhtä paksua linjaa pitkin joka menee catch tankkiin josta on ylivuoto tankkiin.


Catch tankki: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img180629.jpg

Suuttimet: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img170709.jpg
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ite suunittelin just tota samaa, tosin kun olen laiska niin meinasin tota kerääjää konehuoneeseen, ei tarvi mitään uusia linjoja mihinkään, mutta vielä pääsee helpommalla kun laittaa noi pumput tonne taakse ja käyttää tota omaa linjaa. Mikäli joku vaan vastais noihin aiempiin kysymyksiin...
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Huomenissa koitan pinnistellä ton bensasysteemin kanssa, teen nyt sillai että vedän pumpulta letkun tankkiin ja feedlinenä käytän tota saabin omaa linjaa, toivottavasti riittää. Monenko millin linja toi kova saabin orggisputki on kun unohdin itte mitata sen äskön ? Kun pitäisi sellanen holkki hakea siihen ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Onko se alkuperäinen bensaputki nyt sitten 8mm ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

moonlight-tuning kirjoitti:Onko se alkuperäinen bensaputki nyt sitten 8mm ?
On.
Foxbody turbo
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Thänks

Nyt on letkut ja muut palikat ja tukiholkit ym..
Illalla kasaamaan. Kohta päästään kokeilemaan :twisted:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin