Ei inahdakkaan pikkusen vaan surisee?"Nyt OK laturin va

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Ei turpoo
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 13:02

Ei inahdakkaan pikkusen vaan surisee?"Nyt OK laturin va

Viesti Kirjoittaja Ei turpoo »

Saab 9000 2.0i -90

Eli kaikki alkoi kun akunlatausvalo alkoi palaa ajossa ja akun jännite alkoi laskea. Kotiin päästiin ja foorumilta luin että jännitteensäädin on varmaan sökönä.

Tyhjensin öljyt ja poistin öljynsuodattimen päästäkseni paremmin säätimen ruuveihin kiinni. Säädin oli tosi löysästi kiinni ja alemman ruuvin kohdan maa kontaktipinta oli likainen. Puhdistin kontaktipinnan hiomalla ja elektr.puhdistus-spraylla ja toivoin että se ois riittänyt.

Ruuvasin säätimen takas ja laitoin uudet öljyt. Käynistäessä ladatulla akulla kone pöyrähti vähän ja sammu. Sen jälkeen ei edes pyöritä starttia. Kojetaulun kaikki valot palaa ja ABS-releiden alta jostain kuuluu tasaista surinaa virta-avaimen ollessa käännettynä ajoasentoon.

Jos säädin tai vaikka koko laturi on rikki niin pitäishän startin kuitenkin pyöriä, eikö? Vai onsk jotain muutakin sökönä?
Eli apuja tarvittais...
Viimeksi muokannut Ei turpoo, Ma Elo 20, 2007 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Haeppa varaosaliikkeestä uus säädin, vertaa hiilien pituuksia vanhaan, melko varmasti on huikea ero :) Eli uus säädin.
Ei turpoo
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 13:02

Viesti Kirjoittaja Ei turpoo »

Vaihdoin uuden säätimen ja ladatulla akulla lähti käyntiinkin, mutta lataus jännite edun mukaan on n. 11,7-11,8 eli ei lataa niin kuin pitäis. Eikö latausen pitäis alkaa heti kun kone pyörii kunnolla?

Aikamoiset urat oli kyllä siinä vastakappaleessa mitä hiilet hankaa eli taitaa olla tiesä päässä?. Onks se vastakappale muuten nimeltään liukurengas?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eiväthän ne hiilet heti sovi liukurenkaaseen kuluneisiin uriin, kestää jonkin aikaa että kuluvat sopiviksi. Itse avitin tilannetta viilaamalla hiilten kärjistä terävät kulmat pois että sopeutuvat uriin nopeammin. Viila haukkaa sitten muuten todella ahnaasti hiileen eli varovaisuus on tarpeen...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mimmi kirjoitti:Liukurenkaat ovat loppu ja säätimen hiilet eivät tapaa niitä.
Viilauspatenttia en suosittele.
No vastikään vaihdoin lataussäätimen, vanhat hiilet ulkonivat telineestään enää 4-5mm kun lakkasivat tapaamasta liukurenkaaseen, ja uudet taas ulkonivat ainakin sen 15mm, eli kyllä ne hiilet osuvat liukurenkaaseen mutta kantavat terävistä reunoistaan, kun taas liukurenkaaseen kuluneet urat ovat reunoiltaan pyöreät.

Jos ja kun ne hiilet on jo ostettu ja paikallaan käytetty, niin rahojahan niistä ei takaisin saa ja mitäänhän viilauspatentilla ei enää menetä, päinvastoin voi saada auton lataamaan ainakin siksi aikaa että pääsee sinne laturikauppaan :wink:
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Meillä CD:ssä lataili sitä 13V pitkän aikaa, sitten alko jossain vaiheessa pitemmällä matkalla näyttää 14V.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Ei turpoo kirjoitti:Vaihdoin uuden säätimen ja ladatulla akulla lähti käyntiinkin, mutta lataus jännite edun mukaan on n. 11,7-11,8 eli ei lataa niin kuin pitäis. Eikö latausen pitäis alkaa heti kun kone pyörii kunnolla?

Aikamoiset urat oli kyllä siinä vastakappaleessa mitä hiilet hankaa eli taitaa olla tiesä päässä?. Onks se vastakappale muuten nimeltään liukurengas?
Sama juttu mulla. Antoi vain 4,5A ulos uudella säädin/hiilipaketilla. Luulenpa että tuo Mimmin ajatus liukurenkaiden loppumisesta on meidän molempien Suappien ongelma.
Hiilien kauttahan kulkee magnetisointivirta, jota säädin ohjaa. Jos virta ei pääse perille, niin latausjännitekään ei nouse. Korjatkaa jos olen hakoteillä laturin toimintaperiaatteesta :lol:
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Ei turpoo
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 13:02

Viesti Kirjoittaja Ei turpoo »

Nyt toimii! Irroitin laturin ja liukurenkaat näyttikin ihan OK! Arvelin et on käämi tai diodit rikki.

Hain romikselta vastaavanlaisen laturin, jonka käytin vielä liikkeessä penkissä kokeiltavana. Liikkeen kaveri sano et nää 2.0 koneen laturit ruostuu rungosta käämin kohdalta ja menee siksi sököks.

Suositteli vielä 2.4 koneen laturia, johon olisi kyllä pitänyt vaihtaa 2.0:n kapeempi rulla, mut mulle se suositus tuli liian myöhään. Ajellaan nyt tällä mikä on.
Viimeksi muokannut Ei turpoo, Ti Elo 21, 2007 23:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Ei turpoo kirjoitti: Suositteli vielä 2.4 koneen laturia
2.4 ?????
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Ei turpoo
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 13:02

Viesti Kirjoittaja Ei turpoo »

Sorry, ...2.3 litrasen koneen. Tarkoitin.
Vastaa Viestiin