olli9000CDturbo kirjoitti:Jatka mukavia maantiekyytejä ysikolkilla ja osta trailerin ja tukkikuorman veturiksi joku HJ60 toitsu tai turbo patrolli 80 tai 90 luvulta. Ne ei enään monta tonttua maksa.
Minustakin tässä olisi ideaa
Ei tarvi parin tonnin HJ:ssä kaskoa, häläriä, valittaa takuun piiriin kuuluvista natinoista ym... tuskin edes laittaa ovia yöksi lukkoon
Tai laita vanha 900 combi ja siihen jäykemmät jouset. Sehän menee jo maasturista, eikä maksa paljoa. Takapenkki alas, niin mahtuu varmasti muutama koirakin kyytiin.
Ja jää rahaa paljon muuhunkin
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastikään oli jotain uutista että puolustusvoimat olis myymässä panssarivaunuja?
Ne kai on kans melko huolella testattu Suomen maastossa, semmonen safaripirssiks?
Ei vaan oikeasti ajattelin kun aloin tätä ketjua lukemaan milloinka joku kertois Volvon XC:stä, muotoilu ja yleinen ulkonäkö kyllä mun mielestä syvältä mutta maasto-ominaisuudet kai ihan jees.
Kaverilla on vähän karumpi... Puolustusvoimien huutokaupasta hankittu UAZ maastopakettiauto. Ei tosin sovellu koiria kuskaaville, vaikka moottori onkin hytissä etupenkkien välissä, kuuluu Volgan moottorin jyly hienosti peräosastollekin, korvatulpat korvissa.
Ehkä ainoa oikea vaihtoehto olis Toyotan se jeeppimallinen maasturi, Nissan Patrol, Lada Niva, Land/Range Rover. Ja vuosimalliltaan ennen -85 tms
Saappi Kuski kirjoitti:Oikeassa maasturissa on 3 tasauspyörästön lukkoa, edessä, keskellä ja takana sekä niiden lisäksi alennusvaihteisto.
Markkinoilla on itse asiassa tasan kolme autoa jotka täyttävät nämä vaatimukset, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery 3 sekä Range Rover.
Minusta samaan listaan pitäisi ainakin liittää G mallin mersu. Siinä on todellinen maasturi, huono puoli autolla on vain siinä että maksaa kuin synti, käytettynäkin. Hyvä puoli on siinä että vanhankin auto näyttää uudelta ja sama toisin päin.
Lähipiiristä löytyy juuri G mallin mersu, ei ole löytynyt vielä sellaista paikkaa minne olisi jäänyt. Cityvehkeillä kuitenkaan kyseisiin paikkoihin ei olisi ollut mitään asiaa...
Ootkos pyöritellyt mielessä Audin A6 Allroadia? Ei varmaan hävinne maavarassa perus citareille, saa dieselinä ja farkkuna ja neliveto pitäisi olla hyvä. Tietysti jos haluat aivan uuden auton, silloin kustannukset menevät aika reippaasti yli perus katumaastureista. Ja luulisi olevan kuitenkin vielä henkilöautomaisempi kuin nuo puolikkaat maasturit.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Saappi Kuski kirjoitti:Oikeassa maasturissa on 3 tasauspyörästön lukkoa, edessä, keskellä ja takana sekä niiden lisäksi alennusvaihteisto.
Markkinoilla on itse asiassa tasan kolme autoa jotka täyttävät nämä vaatimukset, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery 3 sekä Range Rover.
Minusta samaan listaan pitäisi ainakin liittää G mallin mersu. Siinä on todellinen maasturi, huono puoli autolla on vain siinä että maksaa kuin synti, käytettynäkin. Hyvä puoli on siinä että vanhankin auto näyttää uudelta ja sama toisin päin.
Lähipiiristä löytyy juuri G mallin mersu, ei ole löytynyt vielä sellaista paikkaa minne olisi jäänyt. Cityvehkeillä kuitenkaan kyseisiin paikkoihin ei olisi ollut mitään asiaa...
G-mallin mersu on tosiaan neljäs lisättävä tuohon listaan, en vaan sattunut muistamaan sitä.
Ainakin G sisältää aimo annoksen "mafiatyyliä"
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Ihan off topic, mulla vaihtui Saab 900 Turbo Jeeppiin. Grand Cherokee 5,9. Aika erilainen kokemus Saabin jälkeen. Mutkia tällä ei mennä,
mut talvea odotellessa...
2.3i-16 kirjoitti:
Minusta samaan listaan pitäisi ainakin liittää G mallin mersu. Siinä on todellinen maasturi, huono puoli autolla on vain siinä että maksaa kuin synti, käytettynäkin. Hyvä puoli on siinä että vanhankin auto näyttää uudelta ja sama toisin päin.
Lähipiiristä löytyy juuri G mallin mersu, ei ole löytynyt vielä sellaista paikkaa minne olisi jäänyt. Cityvehkeillä kuitenkaan kyseisiin paikkoihin ei olisi ollut mitään asiaa...
G-mallin mersu on tosiaan neljäs lisättävä tuohon listaan, en vaan sattunut muistamaan sitä.
Ainakin G sisältää aimo annoksen "mafiatyyliä"
Mitä intissä tuolla G mallilla joutunu ajaa, oli se ihan hel.....n huono ajaa epätasaisella hiekka tiella.. oli monttu pieni tai iso, niin aina auto otti ilmalennon, ellei ajanut todellakin hiljaa. Mutta siinä vaiheessa sitten jäi jo pahasti jälkeen edellä menevästä transportterista.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
olli9000CDturbo kirjoitti:Jatka mukavia maantiekyytejä ysikolkilla ja osta trailerin ja tukkikuorman veturiksi joku HJ60 toitsu tai turbo patrolli 80 tai 90 luvulta. Ne ei enään monta tonttua maksa.
Minustakin tässä olisi ideaa
Ei tarvi parin tonnin HJ:ssä kaskoa, häläriä, valittaa takuun piiriin kuuluvista natinoista ym... tuskin edes laittaa ovia yöksi lukkoon
Tai laita vanha 900 combi ja siihen jäykemmät jouset. Sehän menee jo maasturista, eikä maksa paljoa. Takapenkki alas, niin mahtuu varmasti muutama koirakin kyytiin.
Ja jää rahaa paljon muuhunkin
Kannatan myös tätä linjaa.
Ja mielestäni City-maasturit on aika rumia, mut jos siellä kokoa saa kompensoitua niin kyllähän sit pitäis sellainen hankkia...
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Tässä vaan omat mielipiteeni citymaastureista:
- korkeita, estävät näkyvyyden eteenpäin (koskee myös kaikenmaailman tila"ihmeitä" - miksi se tila on vain ylöspäin?) - ohi on päästävä
- tientukkeina just talvella - **tutti Hondan radiomainos, jossa joku äijäporukka jutusteli jostain mökkireissusta talvella ja "hondamies" oli sit pääsemässä vaikka mihin (en muista tarkkaan) ja samanaikaisesti edessä pikkuliukkaalla 80 km rajoituksella samanlainen Honda körötti ykköstiellä 50 km nopeudella (ja kaikkihan tietää, että siellä ei juuri ruuhka-aikana ole ohituspaikkoja)
- naapuri osti viime syksynä uuden CR-V:n ja eka liukkaalla karautti sen meidän ojaan ja tuli soittamaan ovikelloa pyytäen nostoapua
- ilmeisesti jo ennestäänkin surkeat kuskit ostavat noita luullen että nelivedolla / korkealla autolla uskaltaa ajaa paremmin ja siten ovat juuri niitä tientukkeita, kun eivät kuitenkaan hallitse niitä
- oikeat maasturit ovat asia erikseen
Oikeaa maasturia tuskin kannattaa ottaa jos ainoa syy on se että pitää ajella huonokuntoisilla metsäteillä. SIlloinhan riittää pelkkä maavaran lisääminen.
UAZ:ia ei kannata ostaa koska poltto-aineen kulutus korkeaa ja katsastuksen läpäisy vaikeaa.
Ruotsin puolustusvoimat myy käytöstä poistettuja maasto-volvoja (TGB10) ja noilla olisi menoa maastossa mutta taas on poltto-aineen kulutus vastassa (30 l/100 km bensiiniä.) Noita on tainnut joku dieselöidä mutta se taas nostaa kustannuksia.
Vanhat oikeat maasturi (toyota HJ 60/70, M-b G jne.) voivat olla hyviä sijoituksia. Halvalla saa ja käyttökulut voivat olla pienet tai sitten ei ja kaikki osat puskurien välissä pitää remontoida.
Jos sitten puhutaan tämän päivän autoista ajatuksella ettei ota mitään halpaa maasturia 2. autoksi tulee aina tuo vääntö sitten ajo-ominaisuuksien vuoksi. Kun auto muuttuu korkeammaksi niin ajo-ominaisuudet maantiellä voivat huonontua paljonkin ja siksi ne Honda CRV:t köröttää 50 km/h. Huomiota kiinnittää myös se että talvisin aika monesti se auto siellä ojan pohjalla on neliveto. Kiihtyvyys paranee nelivedolla mutta hidastuvuus ei parane ja tehokkaampi eteneminen ulos mitataan turvallisuudessa... Poikkeus edellä mainitsemaani on siis volvo XC70, jossa tavalliseen volvoon verrattuna ajo-ominaisuudet maantiellä tuntuivat paranevan
Joo, näinhän sa tais olla. Mutta eipä silti. Outlanderin jälkeen kun hyppäsi SC:n sisuksiin ja kaasutti kauas liikkeen pihasta niin ei voi edes harkita vaihtoa.
SC asettaa vaatimukset niin korkealle ettei noita SUVeja voi millään konstilla sanoa lähelleskään yhtä hyviksi ajettaviksi "normi-oloissa". Se vain on niin.
Ja nuo Saabin valot. Tuntui tosissaan, että Outlanderin valoissa ois ollut jotain vikaa kun kävi ajelemassa tuossa tuttuja teitä pimeällä. Vaimokin totesi, että laita nyt edes pitkät päälle... ne kun vain oli jo päällä!
Että pitäskös alkaa katseleen tosissaan jotain vanhaa satkua ja hommata siihen pollariauton jouset / kuormajouset. Pellistä suojaa pohjaan jarruputkien yms suojaksi ja metsään vain. Niinhän tuo totesi ysk eläkeläispoliisikin että oli ne sentään satkut jotain, kun niillä jos joutui ajamaan ulos tieltä niin sieltä pääsi vielä poiskin. Nykyisillä kun jää heti sinne ja kaikki muovihärpäkket on levinneet pitkin pientareita!