Moottorinlämpö.
Moottorinlämpö.
Olen tossa pikku pakkasilla huomannut että moottorinlämpömittari ei nouse kuin noin neljänneksen vaikka olen ajanut jo 10 km. Sitten kun pysähdyn risteykseen hetkeksi niin mittari nousee puoleenväliin. Onko muilla samoja kokemuksia. Onko vika vai ominaisuus.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Vika
Ajattelin vaan että jos Saabissa on niin hyvä jäähdytys että ei meinaa lämmetä talvella. Ostin auton Kesäkuussa ja autosta ei ole talvikokemusta oikeastaan vieläkään.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Omassa autossa teki toissa syksyna lämpömittarin neula samaa - ajossa roikotti ja paikallaan käydessä nousi normaaliin. Korjaustoimenpiteeksi riitti moottorin kupeessa olevan lämpötila-anturin liittimen puhdistus ja kiristys - ei ole lämpömittari sen jälkeen temppuillut.
Kannattaa kokeilla tuo ennen termarin vaihtoa.
Kannattaa kokeilla tuo ennen termarin vaihtoa.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
9-5 3.0t kirjoitti:Omassa autossa teki toissa syksyna lämpömittarin neula samaa - ajossa roikotti ja paikallaan käydessä nousi normaaliin. Korjaustoimenpiteeksi riitti moottorin kupeessa olevan lämpötila-anturin liittimen puhdistus ja kiristys - ei ole lämpömittari sen jälkeen temppuillut.
Kannattaa kokeilla tuo ennen termarin vaihtoa.
Pikkasen rupeaa samanlaista oiretta olemaan täälläkin, välillä ei neula nouse ollenkaan. Missäpäin toi lämpötila-anturi tarkemmin sijaitsee?
Anturi löytyi ja luultavasti vikakin, ainakin pikaisen koeajon aikana toimi mittari normaalisti. Irrotin liittimen ja anturinkin. Vika oli luultavasti liittimessä/huonossa kontaktissa. Liittimen lukitusklipsi oli murtunut pois ja joku oli amatöörimaisesti korjannut sen kietaisemalla kierroksen teippiä ympärille. Luonnollisesti se oli löystynyt, joten suoritin korjauksen pro-tasoisesti kontaktisprayllä ja varmistin nippusiteellä 

Vastaavaa vikaa, sillä erotuksella että kovalla pakkasella ei riitä lämpöä sisälle asti
Eberiä kun pitää vartin päällä ni lämmöt puolessa. Kone käyntii ja hetken ajon jälkeen laskee neljänneksee ja jopa alle
Voisko olettaa että vika termarissa? Auto tuotu Belgiasta ja siellä tuskin tarvitsevat samanlaista termaria kuin täällä?


Voisko olettaa että vika termarissa? Auto tuotu Belgiasta ja siellä tuskin tarvitsevat samanlaista termaria kuin täällä?
Mitä eroa 06:sta lähtien on - 07 tuntuu lämpenevän paljon nopeammin kuin 02 (tai sitten mittari vain valehtelee). Viisari alkaa nousta jo ennen kuin ehtii sulkea tallin oven, kun taas 02:lla sai ajaa kilometrin ennen kuin pääsi samaan.9-5T kirjoitti:Vm ja kone tiedot puuttuu mutta en epäile etteikö belgiassa olisi samoja termostaatteja 4 syl bensa 98-05 mittaria ei helpolla saa tippumaan jos kaikki kunnossa, 06-> 4 syl. bensa lämpömittari voi hiukan tippua tosi kovalla pakkasella.
Re: Moottorinlämpö.
Hei !
Itsellä heittelee tuo lämpöviisari kanssa aika omitusesti.
Voisi ensihätään kokeilla tuota liittimen puhdistusta.
Nyt ei oo auto vieressä , joten missäs tuo anturi sijaitsee ?
Onko anturi marmoritavaraa , vai löytyykö tarvikkeena?
Itsellä heittelee tuo lämpöviisari kanssa aika omitusesti.
Voisi ensihätään kokeilla tuota liittimen puhdistusta.
Nyt ei oo auto vieressä , joten missäs tuo anturi sijaitsee ?
Onko anturi marmoritavaraa , vai löytyykö tarvikkeena?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Moottorinlämpö.
Mullahan kävi tuon kanssa niin, että ensin vaihdoin termarin. Se kesti pari vuotta, vaihdoin uudestaan. Kesti n. 4kk ja alko lämmöt heittelee. Vaihdoin di-kasetin ja sen jälkeen on toiminu niin ku pitääki. Ei toki tuolla syyllä, mutta sillä asettui lämpöjen heittely. PCS tarjosi lämpötila-anturia muistaakseni hintaan 14€.
Ahdonvoimaa
Re: Moottorinlämpö.
No nyt on kontaktispräytä laitettu anturin liittimeen ja ainakin
aamuajelulla jämähti viisari normaaliin asentoon.
Moottoritie nopeudessa lämmöt heitteli SID infon mukaan
välillä 84 - 91 celssiusta... viisarissa tuo ei näkyny.
aamuajelulla jämähti viisari normaaliin asentoon.
Moottoritie nopeudessa lämmöt heitteli SID infon mukaan
välillä 84 - 91 celssiusta... viisarissa tuo ei näkyny.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Moottorinlämpö.
Mittari suuntailee neulaansa softan ohjaamana eli tietyllä lämpötilavälillä pysyy tiukasti vaakasuorassa. WISsistä löytyy speksit muistaakseni.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: Moottorinlämpö.
Meillä kahdessa saabissa 9-3 ja 9-5 oli samaa ongelmaa. Yksi termostaatin vaihto (Biltema) ei auttanut nostamaan lämpöä. Kunnes kuulin, että Saabiin läy ainoastaan alkuperäinen termostaatti ja oli vain 4€ kalliimpi,kuin Bilteman. Lämpö on nyt normaali molemmissa autoissa! Tarvike termari oli kai jatkuvasti liikaa auki.