Miten muuten on, sopisikohan tuo bensa 9-3:n GT1752 TiD:iin GT15:n tilalle?
Jos vaikka hieman saisi Karalan säädön kanssa lisätehoa. Vähänlaisesti itsellä tietoa näistä turbon ominaisuuksista.
http://www.900aero.com/main/tech_main_turbo.htm
http://www.900aero.com/images/turbomaps ... mpress.jpg
9-3 2,2 TiD:iin isompi ahdin?
9-3 2,2 TiD:iin isompi ahdin?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Bensakoneen ahdin ei sovellu diisseliin ja päin vastoin.
Toki joku huomauttaa sen ilman olevan samanlaista, mutta unohtaa dieselin toimivan moninkertaisella ilmaylimäärällä. Eli diesel ei mene laihalle, vaikka pytyssä olisi ylimääräistäkin ilmaa. Polttoneste (diesel) käyttää vain tarvitsemansa ilman ja loppu tulee pois. Eli dieselissä ahdin menee tukkoon ahtaalla pakopuolella, ja vastaavasti bensakoneessa ylimitoitettu pakopesä/turbiini aiheuttaa heräämis ongelmia.
Rudolffin keksinnössä pakokaasuahtimen pakopuoli tulee siis olla huomattavasta suurempi kuin vastaavan tehoisen Otto-moottorin.
Toki joku huomauttaa sen ilman olevan samanlaista, mutta unohtaa dieselin toimivan moninkertaisella ilmaylimäärällä. Eli diesel ei mene laihalle, vaikka pytyssä olisi ylimääräistäkin ilmaa. Polttoneste (diesel) käyttää vain tarvitsemansa ilman ja loppu tulee pois. Eli dieselissä ahdin menee tukkoon ahtaalla pakopuolella, ja vastaavasti bensakoneessa ylimitoitettu pakopesä/turbiini aiheuttaa heräämis ongelmia.
Rudolffin keksinnössä pakokaasuahtimen pakopuoli tulee siis olla huomattavasta suurempi kuin vastaavan tehoisen Otto-moottorin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84