Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Paluuletku paikalleen

Kuva

Toi palikka kiristää noi letkut vakiot putket paikoilleen. Mutta ei sovi enää paikalle.

Kuva

Sahasin siitä puolet veke rälläkällä. Nyt sopii paikalleen.

Kuva

Sitten tohon vakiopaikkaan ruuvi.

Kuva

Ja nyt pysyy paluuletku kiinni tossa kannessa.

Kuva

Tohon modailin noita pumppuja.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten tein tollasen uoman tohon missä noi letkut mahtuu kulkemaan hyvin.

Kuva

Sitten toi tukiholkki tonne kovaan muoviputkeen, toihan estää sen lyttyynpainumisen ja mahdollistaa tiiviin letkuliitoksen.

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten vaan toi letku paikalleen. Ja kiristys.

Kuva

Sitten noita isoja imuletkuja paikalleen.

Kuva

Tossa toinen jo paikallaan.

Kuva

Sitten toinen paikalleen. Noi kulmat oli kyllä ihan hyvä idea, lähtee letkut paljon fiksummin tosta.

Kuva

Tossa jo molemmat suhtkohtpaikallaan.

Kuva

Sitten nippareilla nippuun.

Kuva

Tollanen siitä uomasta tuli.
Viimeksi muokannut moonlight-tuning, To Elo 30, 2007 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Sitten pumppujen kimppuun, eli ensin pumput tohon telineeseen.

Kuva

Sovitus.

Kuva

Ja sitten vaan ruuveilla paikalle.

Kuva

Sitten noi isot imuletkut paikoilleen.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Tollaselta näyttää kun noi imuletkut on paikallaan.

Kuva

Sitten tollaset pätkäletkut tohon pumppujen päihin.

Kuva

Ja T-kappaleella yhteen.

Kuva

Sitten tohon T-haaran jalkahaaraan toi syöttöletku.

Kuva

Ja nippareilla siistiksi.

Kuva

Sitten tehtiin toinen uoma sähköjohdoille.

Kuva

Orggispumpun johdoista liitin pois ja toinen siis uuden releen 86 napaan ja toinen 85 napaan.

Kuva

Kuva

Sähköt suoraan akusta releen 30 napaan.

Kuva

Sitten pumpuista johdot releen 87a ja 87b napoihin (tuplalähdöillä oleva rele.)

Kuva

Teipillä siistiksi ja valmis. Ei muuta kun kokeilemaan. Tosin toi paluu pitää vielä porata suuremmaksi.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Tossa näkyyt oi rele. Ihan perus rele, sulakkeeksi laitoin 30amp sulakkeen.

Kuva

Kuva

Luukku on edelleen täysin toimiva ja noi bensaletkut mahtuu olemaan tuolla alla ihan hyvin.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Sitten porasin ton paluun auki. Tässäkohtaa kävi taas vahinko. Eli ton alla oli se letkunlähtö joka täyttää ton ämpärin mutta nyt se letku ei enää olekkaan yhtenäinen koska painoin siihen niin isolla poralla että varmaan irtosi toi lähtö siitä kannesta. Eli nyt ruiskii paluun vaan tonne tankkiin eikä sinne ämpäriin niinkun pitäisi. Joudun siis ottamaan sen auki vielä kerran.

Kuva

Sitten tosta paluun kannasta toi ristikko pois ettei humahda tonne tankkiin sisälle.

Sitten kasausta. Meinas noista aiemmista kommenteista johtuen usko loppua kun molemmat pumput kröhii ja lämpeää. No otin ton paluun auki eikä yhtään soppaa paluulinjassa 8O

Sitten paineensäätimelle, ei yhtään soppaa säätimen läpi 8O

Löysäilin tota säädintä aikani ja sitten alko tulemaan paluulinjastakin tavaraa, oli toi orkkis pumppu kai sitten niin loppu että kun toi säädin oli täysin kiinni niin paine oli sopiva 8O

Kun sain paluun toimimaan pumputkin hiljeni, toinen yskii välillä pikkasen kun saa ilmaa linjaan kun se paluulinja on poikki sieltä kannesta. 100km ehdin ajelemaan sen kanssa ja tuntu ainakin toimivan ihan hyvin, ei kröhi pumput eikä mitään.

Kuva

Kuva

Pitkästä aikaa poissa pihalta :twisted:

Kuva

Kuva

Ja tuntu ihan ok lähtevänkin.

v**tu kun vituttaa toi etten tajunnut ajoissa laajentaa sitä paluulinjaa, kun teoriassahan paluulinjasta menee kaasu ylhäällä sama määrä ainetta kun painelinjasta.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Nyt ei muuta kun nosseja testaamaan ja videoita kehiin!! :twisted:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ei ihan vielä päästä kokeilemaan. Mennään eka tonne L:rantaan kokeilemaan tota bensapuolta ym..

Just hain trailerin, kiitokset Vlle Nikkanen KY..

Öljyt kun vielä vaihdan ja tollasta pientä niin kai se tästä lähtee..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ei ihan vielä päästä kokeilemaan. Mennään eka tonne L:rantaan kokeilemaan tota bensapuolta ym..

Just hain trailerin, kiitokset Vlle Nikkanen KY..

Öljyt kun vielä vaihdan ja tollasta pientä niin kai se tästä lähtee..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tervetuloa-----tulen moikkaamaan.-----
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Jaaha sitä on käyty mjösundissa kruisilla!
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Kuva

Nyt on öljyt vaihdettu. Paljonko tollaseen kuuluu mennä oljyä ? Ja lainaako joku huomenna öljytikkua kun oma oli päässyt hukkumaan jonnekkin ?

Kuva

Jees ja pakollinen säätö, kun toi kiihdytys on aika tuskasen kallista autolla jolla ehkä 20 veto alkaa sujumaan kun kaikki on just niputettu niin menen sitten laittamaan kummit kankaille tai jotain muuta pahennusta aiheuttavaa.

Kuva

Kaikki valmiina, jos joskus viiden aikoihin lähtis ajelemaan Lappeenrantaan..

Laitoin tossa Midnightin pojille viestiäkin jo että ollaan tulossa ja että pitää paikan varattuna, kerrankin varasin ajoissa 8)

Kun toi kaksipaikkanen turbomitsu vaan kestäis koko reissun.. :roll:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onnea kiihdyttelyihin!

Normaalisti 4litran pönikästä on jääny vain pieni liru kanisterin pohjalle kun on vaihtanu myös suodattimen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kiitos..

Mutta katellaan nyt ihan varovasti ensin ja kokeillen, luulen että noi kiihdytykset jää aika vähiin kun toi on kuitenkin käyny vasta pari päivää, tyhjäkäyntikin on jossain 2000rpm korvilla... Mutta mennään fiilistelemään..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tsemppiä ja onnea tosiaan koeajoille! Mitä tulee tuohon aikaisemmin kyselemääsi kommenttien puutteeseen, niin ainakin näin maallikkona on mahdotonta ja täysin turhaa kommentoida mitään mistä ei ymmärrä.

Seurattu on, ja seurattu kyllä tiiviisti, mutta kuten edellä on mainittu niin kokeilemattoman on turhaa kommentoida jonkun toisen tekemää Pioneerityötä.

Onnea kuitenkin kokeiluun!
Vastaa Viestiin