ajovalot reistaa!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
agi-
"Kaasari"

ajovalot reistaa!!

Viesti Kirjoittaja agi- »

Mistä mahtaa johtua että ajovalot eivät toimi kunnolla? välillä palaa hyvin ja välillä joutuu pitkiä väläytteleen ennen kuin lyhyet alkaa palamaan.. Vika vai ominaisuus??
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Yleisin syy tähän on valojen vaihtorele konehuoneen etunurkassa akun edessä, se oranssi tuplarele. Nimimerkki "mimmi" tietää enemmän näistä, ja yleisin syy releen reistaamiseen vaikuttaa olevan tinausten murtuminen. Tosin omassa tapauksessa releen sisällä sijaitseviin kärkiin oli jostakin syystä tullut mojova piikki joka jumitti koko systeemin...

Edit: Tosiaan malli ja vuosimalli? Käsittääkseni vanhemmissa vaikuttaa myös valo/vilkkuviiksen kärkien kunto, sitäkautta kun tietääkseni niissä kulkee suurempia virtoja.

Ja tuolla esimerkiksi juttua valo-ongelmista, ja Haulla löytyy runsaasti lisää:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=valot
agi-
"Kaasari"

valot toimii

näillä ilmoilla valot kyllä toimii hyvin mutta helteillä ja kovilla pakkasilla ongelmat alkaa..
agi-
"Kaasari"

se on vm. 94
viiksi
"Tuplakaasari"

valot reistailee

Viesti Kirjoittaja viiksi »

Se on se valorele joka temppuilee, minä avasin kuoret ja juotin uudestaan releen kantojen juotokset, muistaakseni Mimmi neuvoi ? Nyt pelaa valot hyvin. Jos et pysty itse juottamaan, niin ota Mimmiin yhteys, hänellä on vaihtoreleitä ollut myynnissä.
swolking
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja swolking »

Oiskohan mullakin sitten kyseessä viallinen valorele? Kyseessä '92 Tonnari CD ja tässä oireet:

Kun valokatkaisin oikealla, ei itse katkaisimessa pala valo, eikä ajovalot välttämättä syty autoa käynnistettäessä. Jos ovat syttyneet, jota tapahtuu silloin tällöin, niin jos kääntää valokatkaisimesta parkeille tai ääri vasemmalle ja uudestaan ajoasentoon oikealle, niin ei välttämättä syty.

Valokatkasimen ollessa muissa asennoissa kuin oikealla, kaikki pelaa normaalisti, jopa kytkimessä palaa vihreät valot.

Missä siis vika? Releessä (ja jos niin kummassa, punaisessa vai oranssissa) vaiko itse valokytkimessä?

Viisaammat auttakaa! :-o
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
J.V.A
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Vedäppä se valokatkaisin ulos ja tarkista katkaisin sekä pohja. Itsellä oli katkaisimen liittimet kuumentuneet jolloin sekä valokatkaisin ja myös pohja meni vaihtoon! Kuumuus oli sulattanut koko systeemin käyttökelvottomaksi. Vaihdoin kytkimen pohjan sekä "huonot johdot" liittimineen sekä valokatkaisimen.
Tuhon syyksi sanoisin katkaisimen kontaktivikaa.
Korjauksesta on kulunut jo vuosia ja toiminut on täydellisesti ilman ongelmia!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
swolking
Matalapaineturbo

Eikös se valokatkaisin ole tonnarissa ja satkussa ihan samanlaiset, vai onko niissä esim erilaiset navat? Ulkoisesti ainakin näyttäisi samanlaisilta... Voisi testata toimivalla satkun kytkimellä, josko ongelma katoaisi...
Saabismi on sairautta...

Jäsen # 2684
swolking
Matalapaineturbo

Re: ajovalot reistaa!!

Nyt on kytkin vaihdettu Satkusta ja sama meininki jatkuu... Ainoana erona, että nyt valokytkimessä palaa merkkivalo kytkimen ollessa joka asennossa, eli toimii niin kuin pitääkin. Valot sen sijaan edelleenkin sammahtelee eikä syty uudestaan vaikka käyttäisi kytkintä esim parkeilla välillä. Sitten taas kun jossain kohtaa yrittää uudestaan niin valot pelaa ihan moitteetta... kunnes taas sammahtavat. Kytkimen siis ollessa äärivasemmalla valot toimivat ihan ok.

Olisiko ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi? Esim vaihtaa johtonippua, tms?
Saabismi on sairautta...

Jäsen # 2684
swolking
Matalapaineturbo

Re: ajovalot reistaa!!

Nyppäsin sen punaisen, isomman, valoreleen irti ja kolvilla lämmitin liitinten juotokset, kasasin ja nakkasin paikalle. Nyt toimii niin kuin pitääkin! :D
Saabismi on sairautta...

Jäsen # 2684
Vastaa Viestiin