
Jalkapallovanteet??
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Jalkapallovanteet??
Mitä ne on???? 

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
No huh
Kuopion kirpputorilla on myynnissä jalkapallovanteella olevat renkaat. 195x65 (ehkä 65?) . HInta oli koko rengassetille 50e. Ihan hyvältä renkaat näytti ja kulutuspintaa oli jäljellä. Mitään pultteja ym muttereita ei näytä tulevan mukaan. ELi jos yhden mutterin hinta on 5e, niin koko helahoito tulisi maksamaan 50e renkaat ja 80 e muttereihin. Hyvä että en tullut ostaneeksi niitä renkaita vaikka mielessä kävi.. 

Mikä nuiden oikeanlaisten muttereiden perimmäinen hyöty on jalkkiksille/incoille?
Kaveri ompi ajellu incavanteet alla jo monta kuukautta peltivanteiden muttereilla, eikä ongelmia ole ilmaantunut.
Melko suolainen hinta ostaa koko setti kyllä nuita kartiomuttereita.
Onko peltivanteiden muttereilla ollut sitten taipumus löysätä vai vioittaa vannetta??
Kaveri ompi ajellu incavanteet alla jo monta kuukautta peltivanteiden muttereilla, eikä ongelmia ole ilmaantunut.
Melko suolainen hinta ostaa koko setti kyllä nuita kartiomuttereita.
Onko peltivanteiden muttereilla ollut sitten taipumus löysätä vai vioittaa vannetta??
Toi on mielestäni aivan hyvä kysymys ja kyseenalaistus, miksi pitäis käyttäää laipallisia muttereita. No, ensinnäkin kartiomutterit ei välttämättä istu reikään missä ei ole kartiota.
Mutta...olenpa itsekin huomannut, oikeastaan näyttää olevan enemmän sääntö kun poikkeus, että noita vanteita jengi käyttää nykyään kartiomuttereilla. Minun sydäntä särkee sellainen, mutta toisaalta kyseessähän on vain kosmeettinen juttu.
Miksi alunperin on yleensäkään tehty vanteet ilman kartioita, laipallisilla muttereilla? En tiedä oikeasta syytä, mutta oma arvaukseni on se, että ennen vanhaa vannetta ei keskitetty pyörän napaan, vaan tuo aluvanne keskitettiin noiden kartiomuttereiden avulla. Mielestäni vasta 78 muuttui 99 pyörän napa, siihen tuli selvä keskityspykälä ja samalla muuttui jalkapallovannekin, keskireikä muuttui tähän uudempaan malliin sopivaksi. Kuitenkin laipallisten muttereiden käyttöä jatkettiin.
Mutta...olenpa itsekin huomannut, oikeastaan näyttää olevan enemmän sääntö kun poikkeus, että noita vanteita jengi käyttää nykyään kartiomuttereilla. Minun sydäntä särkee sellainen, mutta toisaalta kyseessähän on vain kosmeettinen juttu.
Miksi alunperin on yleensäkään tehty vanteet ilman kartioita, laipallisilla muttereilla? En tiedä oikeasta syytä, mutta oma arvaukseni on se, että ennen vanhaa vannetta ei keskitetty pyörän napaan, vaan tuo aluvanne keskitettiin noiden kartiomuttereiden avulla. Mielestäni vasta 78 muuttui 99 pyörän napa, siihen tuli selvä keskityspykälä ja samalla muuttui jalkapallovannekin, keskireikä muuttui tähän uudempaan malliin sopivaksi. Kuitenkin laipallisten muttereiden käyttöä jatkettiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: No huh
Eli voisit kyllä käyttää noita vanteita myös kartiomuttereilla jos et ole perfektionisti. Mutta siitä huolimatta sun olis pitänyt osata katsoa vanteen sisäpuolelle keskireiän alueelle, onko se ns. uudempaa mallia joka sopii 78 vuosimallista eteenpäin pyörännapoihin, vai onko ns. vanhempaa mallia, joka istuu vain 77 ja vanhemman vuosimallin tupliksiin.Henna Makkonen kirjoitti:Hyvä että en tullut ostaneeksi niitä renkaita vaikka mielessä kävi..
Olisikin muuten fiksua jos ottaisin joskus kuvan noista eroavaisuuksista ja laittaisin tuonne nettisivulle.
Siis laipallisia mutterita.Turbo900 kirjoitti: Melko suolainen hinta ostaa koko setti kyllä nuita kartiomuttereita.
Kyllä kai kartiomutterit vioittaa vannetta jos vanteessa ei ole kartiota mutta väkisin siihen kartiomutterin ruuvaat. Rumaa jälkeähän siitä tulee - mutteri ikäänkuin sorvaa siihen pultin reikään jonkinlaisen säälittävän kartiota muistuttavan muodon - mutta näin moni näyttää tekevän.
keskireiän sisähalkaisijassakin pitäisi olla eroja, omissa vanteissa en tosin ole huomannut vaan kaikki on olleet 59 millin luokkaa. sen sijaan sisäpuolella keskireiän ympärillä olevat mutteriaukkojen kuhmurat, jos niiden yli ei ole ajettu sorvilla, silloin vanne ei mielestäni istu uudempiin tuplayseihin. Luulisin että tästä on kysymys. Tosin korjaamokirjassa esitetään muistaakseni kolmea eri keskireiän kokoa jalkapallovanteelle...mene ja tiedä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ai niin, vanteen sisäpinnalta pitäs löytyy vuosiluku, esim 74 tms. Tosin sekään ei paljon kerro vanteen sopivuudesta, noita vanhempiakin lienee jälkeenpäin (?) sorvattu uudempiin napoihin sopiviksi, kai??saab84 kirjoitti:Voiko vanteen tunnistaa esimerkiksi mittaamalla keskiön halkaisijan tai vertaamalla vanteen sisäpuolella olevaa numerosarjaa johonkin varaosanumerolistaan?
Näistä vanteista löytyi sitten kahta eri vuosimallia, jos ko. numerot tähän viittavat. Yläpuolella teksti NAI-4/ NAI-6 ja alapuolella 73/ 75 eli tämän perusteella nämä vanteet olisivat ns. vanhempaa mallia. Keskiön sisäpuolella on näiden vanteiden kesken pieni ero: 73- keskiössä on sisäpuolella pykälä ja 75- keskiöstä se puuttuu tai on sorvattu pois. (Näyttivät ainakin hieman viilatuilta.) Malli on kuitenkin hieman erilainen.
mun mielestä ton ikäset pitäs olla sitten päältäkin erilaiset, eikös 75 vuoteen asti vanteen kiiltävät osat olleet ei-sorvattuja, eli karheapintaisia ja hopeaksi maalattuja?
Itselläni on yksi sarja moisia, tämä kuva ei parhaimmasta päästä
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/urv799_ta ... ontaan.jpg
Lisäksi pikku detaljina noissa vanhemmissa, maalaus oli hiukka erilainen, eli leveiden aukkojen syvennykset oil hopeat eikä mustat kuten uudemmissa ja yleisemmissä jalkkiksissa. Ja se särmä hopean "jalkapallokuvion" ja syvennyksen (jossa se leveä reikä) välissä ei ollut terävä vaan vähän pyöristynyt.
Itselläni on yksi sarja moisia, tämä kuva ei parhaimmasta päästä
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/urv799_ta ... ontaan.jpg
Lisäksi pikku detaljina noissa vanhemmissa, maalaus oli hiukka erilainen, eli leveiden aukkojen syvennykset oil hopeat eikä mustat kuten uudemmissa ja yleisemmissä jalkkiksissa. Ja se särmä hopean "jalkapallokuvion" ja syvennyksen (jossa se leveä reikä) välissä ei ollut terävä vaan vähän pyöristynyt.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kyllä, juuri näitä eroja on vanhemmissa ja uudemmissa EMS- vanteissa. Nämä vanteet ovat keskeneräiset projektit, jotka on osin joku aikanaan ylimaalannut. Tämän takia vanteista ei tee eroa ilman näitä (numero)merkintöjä.
Aiheesta innostuneena otin jo yhden vanteen työn alle. Vanteiden palauttaminen entiseen kuntoonsa on melkoinen savotta. Puhdistukseen ja käsin hiomiseen menee rutosti aikaa. Kapeat kohokuviot aioin kyllä hioa koneella ja hoitaa viimeistelyn hiomapaperilla. Työ palkitsee viimeistään siinä vaiheessa, kun vanteet saa joskus auton alle.

Aiheesta innostuneena otin jo yhden vanteen työn alle. Vanteiden palauttaminen entiseen kuntoonsa on melkoinen savotta. Puhdistukseen ja käsin hiomiseen menee rutosti aikaa. Kapeat kohokuviot aioin kyllä hioa koneella ja hoitaa viimeistelyn hiomapaperilla. Työ palkitsee viimeistään siinä vaiheessa, kun vanteet saa joskus auton alle.
Hienoa että joku muukin tykkää ja arvostaa noita vanteita. Toistaalta mukava että ne eivät ole liian suuressa suosiossa, markkinahinnat pysyy alhaisina eikä niitä näe jokaisella vastaantulijallasaab84 kirjoitti:Aiheesta innostuneena otin jo yhden vanteen työn alle. Vanteiden palauttaminen entiseen kuntoonsa on melkoinen savotta. Puhdistukseen ja käsin hiomiseen menee rutosti aikaa. Kapeat kohokuviot aioin kyllä hioa koneella ja hoitaa viimeistelyn hiomapaperilla. Työ palkitsee viimeistään siinä vaiheessa, kun vanteet saa joskus auton alle.
