Lootaan Nesteen 10w30 mineraalia(vain parasta autolleni
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Koneeseen tulee Castrolin Magnateciä 5w40, sen verran hyvää palautetta kuullut.
Väittäisin, että ongelma on kuitenkin tiivisteiden pettäminen. Tosin, tuossa lootassani on uusittu tiivisteet...antti.hakamaa kirjoitti:eikös tuo synteettisen öljyn pesevät aineet pehmitä saabin laatikosta synkrot ja kuluta ne ennne aikaisesti loppuun.
tälläinen muisti kuva olis minulla miksi saabi antaa laittaa laatikkoon vain mineraali öljyä.
Kokeillaan.antti.hakamaa kirjoitti:kun olen kysynyt tätä saabin mekaanikolta niin sanoi että ei muuta väli mitä laittaa kun vaan ei ole synteettistä, että pilaa ajan mittan synkroni renkaat.
Ei kai synteettisyydellä tietääkseni ole tuon synkrojen kulumisen kanssa tekemistä, vaan hataran muistikuvani mukaan ainakin EP- lisäaineistettujen vaihteistoöljyjen rikkipitoiset pintapaineenkestoa tuovat lisäaineet syövyttävät pronssi- ja kupariseosteiset osat pilalle, ja satkun vaihdelaatikon sijainnista johtuva lämpörasitus vielä kiihdyttää reaktiota.antti.hakamaa kirjoitti:eikös tuo synteettisen öljyn pesevät aineet pehmitä saabin laatikosta synkrot ja kuluta ne ennne aikaisesti loppuun.
tälläinen muisti kuva olis minulla miksi saabi antaa laittaa laatikkoon vain mineraali öljyä.
Eipä ne kovin hallaa olleet ainakaan mun 99:n laatikkoon olleet tehneet. Kyllä siitä meni selkeesti kaikki laakerit, apuakseli ja tiivisteet uusiksi, mutta synkrot jäiantti.hakamaa kirjoitti:kun olen kysynyt tätä saabin mekaanikolta niin sanoi että ei muuta väli mitä laittaa kun vaan ei ole synteettistä, että pilaa ajan mittan synkroni renkaat.
Siis kyllähän siinä selkeästi on kakkosen synkro jo ehtoopuolella, eli lootassa on mekaaninen vika. Tuskin siun kannattaa mihinkään Hondan MTF-öljyyn lähteä sijoittamaan. Se loota saattaa lähteä vielä jotenkin pelaamaan jollakin vaihteistoöljyllä, joka olisi tarpeeksi paksua kuumana. (Ei välttämättä huono vaihtoehto tuo 75W90 tai 80W90.) Jäykempi öljy ainakin omien kokemusten mukaan auttaa, jos synkrot alkaa olla jo kuluneet ja vaihteet kurahtelee. Siis tuo 10W30 voi olla liiankin luirua, jos se kakkonen ei kerta pelaa oikein. 10W40:ssä olisi tuo kuuman pään viskositeetti vähän "paksumpaa", mutta en uskalla arvata riittääkö se avuksi ongelmaasi. Kaikki ratkaisuthan on käytännössä vain vaihteistorempan siirtämistä vähän kauemmaksi. Sen kun pidät mielessäsi, niin ei tule kauheita pettymyksiä.Breadfan kirjoitti:Ei toimi kakkonen normaalisti ei. Kylmänä meinaa rusahdella ylöspäinkin vaihtaessa ja moottorijarrutuksissa ei mitään toivoa saada kakkosta yli viidenkympin vauhdissa päälle.
Tokeneekohan tuo, vai haenko Hondan MTF:ää![]()
Eiku oikeesti, onko tuo moottoriöljy sitten liian paksua tai jotaki? Eikä mitenkään kivaa ole vaihdella tuohon noita öljyjä, kun pitää perälevyn välistä valuttaaPitää ostaa pumppu.
Samat öljyt vaihdoin ja ero vaihteistossa on kuin yöllä ja päivällä...Vaihteet menee liukkaammin päälle...Pitääpä seurata pysyykö ne askissa sisällä...Mertmi kirjoitti:Teboilin EP 75W90 on synteettinen öljy. Nyt, mitä on vähän kokemuksia tuosta öljystä, niin kokoajan toimii toi kakkonen paremmin ja paremmin. Samoin muutkin vaihteet. Öljyjen laihuus kylmänä tuottaa ensimmäisessä vaihteenvaihdossa 2-vaihteen kiroamisen, mutta sekin näköjään jää pois, kun vaan tarpeeksi rivakkaan vaihtaa. Tämä tapahtuu käytännössä tuossa parkkipaikalla. Keppi liikkuu liuhakkaan viileämpänäkin ja kaikki pykälät menee nätisti päälle. Ihan positiivinen vaikutelma on syntynyt tuosta öljystä.