Outo sammuminen risteystä lähestyessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
RapidoG
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 12:30

Outo sammuminen risteystä lähestyessä

Viesti Kirjoittaja RapidoG »

Autona parisen viikkoa sitten ostettu 9-5 -98 2.3t SE ml. 270000km.

Kiihdytin kakkosella normaalisti n. 50m matkan ja nostin jalan kaasulta lähestyessäni seuraavaa risteystä. Yhtäkkiä syttyi CE-, akku- ja öljynpainevalo ja moottori sammui virtojen jäädessä päälle. Näytölle ei muistaakseni tullut mitään infoa.
Käynnistin auton uusiksi ja ihan normaalisti lähti käyntiin eikä mitään ongelmaa ajossa seuraavat pari kilsaa, kunnes saavuin kämpille.

Lähdin vajaan tunnin kuluttua uusiksi liikenteeseen tehden pienen lenkin ja tällä matkalla ei esiintynyt mitään ongelmia minkään suhteen.

Missäköhän mahtaa vika piillä?

Ennen tätä teki kerran siten, että kääntyessäni valoista oikealle taisi ohjaustehostin mennä pois päältä, kun ohjaus muuttui todella raskaaksi (hyvä ettei jakajaan mennyt). Samalla CE-valo syttyi. Tätä kesti n. 1-2s, jonka jälkeen matka jatkui normaalisti. Eikä tuon suhteen enää ole ollut ongelmia.

Mistä tällaiset ihmeelliset hetkittäiset viat voisi johtua? Onko tullut kenties jollekin vastaan samankaltaisia?
Autoon oli vaihdettu elokuussa myyjäliikkeen toimesta kaasuläppäkotelo.

Kiitos mahdollisista vikakohteista!
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Outo sammuminen risteystä lähestyessä

Viesti Kirjoittaja Termos »

RapidoG kirjoitti:Autona parisen viikkoa sitten ostettu 9-5 -98 2.3t SE ml. 270000km.

Kiihdytin kakkosella normaalisti n. 50m matkan ja nostin jalan kaasulta lähestyessäni seuraavaa risteystä. Yhtäkkiä syttyi CE-, akku- ja öljynpainevalo ja moottori sammui virtojen jäädessä päälle. Näytölle ei muistaakseni tullut mitään infoa.
Käynnistin auton uusiksi ja ihan normaalisti lähti käyntiin eikä mitään ongelmaa ajossa seuraavat pari kilsaa, kunnes saavuin kämpille.

Lähdin vajaan tunnin kuluttua uusiksi liikenteeseen tehden pienen lenkin ja tällä matkalla ei esiintynyt mitään ongelmia minkään suhteen.
Eikä CE-valo jäänyt palamaan?
RapidoG kirjoitti:
Ennen tätä teki kerran siten, että kääntyessäni valoista oikealle taisi ohjaustehostin mennä pois päältä, kun ohjaus muuttui todella raskaaksi (hyvä ettei jakajaan mennyt). Samalla CE-valo syttyi. Tätä kesti n. 1-2s, jonka jälkeen matka jatkui normaalisti. Eikä tuon suhteen enää ole ollut ongelmia.
Ohjaustehostin on mekaaninen, se saa käyttövoimansa käynnissä olevalta moottorilta. Eli motti sammui tuossakin tilanteessa, ilmeisesti käynnistyi uudelleen "mäkistartilla"?
RapidoG kirjoitti: Mistä tällaiset ihmeelliset hetkittäiset viat voisi johtua? Onko tullut kenties jollekin vastaan samankaltaisia?
Autoon oli vaihdettu elokuussa myyjäliikkeen toimesta kaasuläppäkotelo.

Kiitos mahdollisista vikakohteista!
Loimottaako se CE-valo kojelaudalla?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
RapidoG
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 12:30

Viesti Kirjoittaja RapidoG »

Ei jäänyt palamaan mikään noista valoista. Sitä ihmettelinkin. Tuskin saa mitään tietoa väylältäkään, kun vika ei ole päällä. Vai onko noissa minkälainen muisti vikatiedoille?

Risteys oli kyllä tasainen, joten mäkistarttia siinä tuskin tapahtui. Moottori muistaakseni meinasi sammua. Enkä ohjaustehostimestakaan ole varma mutta mikäpä muukaan voi pistää ohjauksen todella raskaaksi ja hetkellisesti vieläpä:)

Sehän siinä onkin ihmeellistä, kun ei jää mikään varoitusvalo palamaan. Lisäisin vielä tuohon kolmen valon litaniaan sen yleisvaroitusmerkin huutomerkki kolmiossa, joka tosin kait ilmestyy aina, kun joku noista muista syttyy?

Oisko hyötyä, jos veis vikatietojen tarkastukseen?
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

RapidoG kirjoitti:Ei jäänyt palamaan mikään noista valoista. Sitä ihmettelinkin. Tuskin saa mitään tietoa väylältäkään, kun vika ei ole päällä. Vai onko noissa minkälainen muisti vikatiedoille?

Risteys oli kyllä tasainen, joten mäkistarttia siinä tuskin tapahtui. Moottori muistaakseni meinasi sammua. Enkä ohjaustehostimestakaan ole varma mutta mikäpä muukaan voi pistää ohjauksen todella raskaaksi ja hetkellisesti vieläpä:)

Sehän siinä onkin ihmeellistä, kun ei jää mikään varoitusvalo palamaan. Lisäisin vielä tuohon kolmen valon litaniaan sen yleisvaroitusmerkin huutomerkki kolmiossa, joka tosin kait ilmestyy aina, kun joku noista muista syttyy?

Oisko hyötyä, jos veis vikatietojen tarkastukseen?
Ei siitä ainakaan haittaa ole. Vaan muistan täältä lukeneeni, että viallinen sytkäkasetti ei välttämättä sytytä CE-lamppua, satunnaiset sammuilut kyllä passaisivat sytkäkasetin aiheuttamiksi.

Omien kokemusten mukaan läppäkotelon vikatilanteet poikkeuksetta laittavat lampun loimottamaan.
Tuohon siis jää haarukoitavaksi 2/3 perushäiriöistä, kampiakselin asentoanturi tai sytkäkasetti :D
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Bypass- venttiilin viallisuus aiheuttaa sammuilua juuri kaasua nosteltaessa. Onko auto Turbomittarilla vai ilman? Jos mittarilla niin meneekö mittari tyhjäkäynnillä alipaineen puolelle kuten kuuluu? jos ei niin Bypass, tai sen pikkuletku vuotaa.
RapidoG
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 12:30

Viesti Kirjoittaja RapidoG »

Ilman turbomittaria.
Aiheuttaako tuo mahdollinen vuoto sen, että moottori sammuu silloin tällöin? Eikös sen pitäisi suht usein tehdä sitä, vai riippuuko se muistakin tekijöistä?
Lukuunottamatta näitä tapahtumia, ei mitään ongelmaa ole ollut käynnistyksen, tyhjäkäynnin tai muunkaan kanssa. Kone on hyrrännyt mainiosti.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Itselläni sammuili kaksi turbosaabia juuri bypass:in viallisuuden vuoksi, ei tosin 9-5, mutta sama periaate kaikkien bypaasseissa. Kannattaa kuitenkin tarkistaa ensimmäiseksi koska on halvin oire/ratkaisu sammuilemiseen, ennenkuin lähtee läppäkoteloa tai muuta elektroniikkaa epäilemään, merkkiliikkeen(kin) tiskillä Boschin venttiili maksaa vain 40-50€. Viisaammat kertokoot että mihin letkuun piti puhaltaa että venttiilin kunto selviää, itse kun näin sen suoraan kojetaulusta alipaineiden "kadottua" turbomittarista.

Tuolla myös juttua bypass:ista, ja haulla löytyy lisää:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=bypass
RapidoG
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 12:30

Viesti Kirjoittaja RapidoG »

Kiitos linkistä. Tuo kuulostaa juurikin samalta. Täytyypi käydä tsekkauttamassa josko sieltä vikamuistista jotain löytyisi.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Tuosta turbo mittarista tuli kysymys mieleen, kun itselläni tuo viisari on tyhjäkäynnillä siellä vihreällä noin puoli cm. Bypassi ja se pikkuletku ei vuoda, niin pikkuletkun toinen päähän menee johonkin alipaineventtiiliin ja mitenhän sen kuuluisi toimia.

Oiskos hyviä neuvoja?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Vastaa Viestiin