Bosch Motronic tietäjiä?
Bosch Motronic tietäjiä?
Toisella foorumilla kukaan ei tiennyt, niin mitenkäs täällä:
Onko tosiaan niin, että Bosch Motronic MP5.2:n vikakoodien lukeminen vaatii testerin? MP5.1:sta vilkkukoodit saa esiin ihan testipistokettä johdottamalla, mutta 5.2:n luku on hakusessa.
Onko tosiaan niin, että Bosch Motronic MP5.2:n vikakoodien lukeminen vaatii testerin? MP5.1:sta vilkkukoodit saa esiin ihan testipistokettä johdottamalla, mutta 5.2:n luku on hakusessa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Motronic 5.2 on käytetty saab 900 2.5litran V6-koneissa 1995-1996
seuraava http://www.ferrarichat.com:lta lainattua, missä mietiskelyä eri motronic-versioiden väliltä:
M2.7 is OBDI.
M5.2 is OBDII.
OBDI means that the fuel maps and programming are stored on a chip. Chip programmable (i.e. you physically swap chips to change the fuel maps or programs). It also means that you don't need a special tool to "scan" or read the error codes. Instead of using a scan tool, you press a button connected to the ECU and the error codes slowly flash your Check Engine Light (CEL) on your dash.
With OBDI, erasing your error codes is as easy as disconnecting your car battery.
OBDII means that the fuel maps and programming are stored in flash memory. Download-programmable (i.e. you connect to the ECU and download code). Error codes remain in OBDII even if you disconnect your car battery. You need a scan tool to delete error codes. You need a scan tool to read error codes (scan tools are cheap...about $30 on Amazon.com)
Summa summarum, koska M5.2 on obdII, niin siitä ei kuulukaan tarvita saada vilkkukoodeja ulos, vaan menetelmä on silloin obd2 scan tool.
Tämä siis paras vastaus pienellä googlailulla. Ei mitään omakohtaista kokemusta.
...ja koita pysyä poissa pois sieltä toiselta foorumilta

seuraava http://www.ferrarichat.com:lta lainattua, missä mietiskelyä eri motronic-versioiden väliltä:
M2.7 is OBDI.
M5.2 is OBDII.
OBDI means that the fuel maps and programming are stored on a chip. Chip programmable (i.e. you physically swap chips to change the fuel maps or programs). It also means that you don't need a special tool to "scan" or read the error codes. Instead of using a scan tool, you press a button connected to the ECU and the error codes slowly flash your Check Engine Light (CEL) on your dash.
With OBDI, erasing your error codes is as easy as disconnecting your car battery.
OBDII means that the fuel maps and programming are stored in flash memory. Download-programmable (i.e. you connect to the ECU and download code). Error codes remain in OBDII even if you disconnect your car battery. You need a scan tool to delete error codes. You need a scan tool to read error codes (scan tools are cheap...about $30 on Amazon.com)
Summa summarum, koska M5.2 on obdII, niin siitä ei kuulukaan tarvita saada vilkkukoodeja ulos, vaan menetelmä on silloin obd2 scan tool.
Tämä siis paras vastaus pienellä googlailulla. Ei mitään omakohtaista kokemusta.
...ja koita pysyä poissa pois sieltä toiselta foorumilta



9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ettei nyt olisi sama juttu kuin esim. Golf III 92-93 vuonna.. Elikkäs siellä on niin sanottu OBD II vaikka kyseinen kapistus ole tuona vuonna kyseistä liitintä nähnytkään vaan siellä 2kpl 2-nastaista liitin vierekkäin joihin toiseen tulee +-jännite ja toinen on maatto..
Jos viitsit antaa auton tiedot niin voisin tarkistaa tosta softalta jos antaa jotain
Jos viitsit antaa auton tiedot niin voisin tarkistaa tosta softalta jos antaa jotain

#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Auto on tuo sigussa mainittu Citroen ZX Break. Moottori on 1.8 16v, 81 kW.
Sulakerasian vieressä kuskin jalkatilassa on oranssi kaksinapainen liitin, joka voisi olla testiliitin. Toinen vihreä neljänapainen testiliitin on joissain malleissa moottoritilassa ECU:n kotelossa.
PS: En muuten ole edes ainoa Saab-klubin jäsen sillä toisella foorumilla.
Sulakerasian vieressä kuskin jalkatilassa on oranssi kaksinapainen liitin, joka voisi olla testiliitin. Toinen vihreä neljänapainen testiliitin on joissain malleissa moottoritilassa ECU:n kotelossa.
PS: En muuten ole edes ainoa Saab-klubin jäsen sillä toisella foorumilla.

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Elikkäs homma tehdään näin:
1. Kytke sytytysvirta päälle
2. Varmista, että häiriövalo palaa
3. Kiinnitä LED-testivalo vihreän testipistokkeen navan 2 ja akun plusnavan välille
4. Sillota testipistokkeen napa 2 ja maatto kytkimellä varustetulla apujohdolla - kosketukset normaalisti avoinna
5. Käytä kytkintä 2,5-5 sekunnin ajan.
6. LED tai häiriövalo vilkuttavat vikakoodin 12.
7. Jokainen vikakoodi koostuu kahdestä ryhmästä, joista jokaisessa on yksi tai useampi välähdys
8. Pitkät välähdykset osoittavat vikakoodien kymmenluvut
9. Lyhyet välähdykset osoittavat vikakoodien yksittäiset luvut
10. Jokaisen välähdyksen välillä on lyhyt tauko
11. Jokaisen vikakoodin välillä on pitkä tauko
Tossa nyt oli lukemisesta menetelmä... Poistamisesta voin kirjoittaa kohta jos tuolla tavalla saat koodit ulos... Annan myös selostuksen jos saat koodit ulos
1. Kytke sytytysvirta päälle
2. Varmista, että häiriövalo palaa
3. Kiinnitä LED-testivalo vihreän testipistokkeen navan 2 ja akun plusnavan välille
4. Sillota testipistokkeen napa 2 ja maatto kytkimellä varustetulla apujohdolla - kosketukset normaalisti avoinna
5. Käytä kytkintä 2,5-5 sekunnin ajan.
6. LED tai häiriövalo vilkuttavat vikakoodin 12.
7. Jokainen vikakoodi koostuu kahdestä ryhmästä, joista jokaisessa on yksi tai useampi välähdys
8. Pitkät välähdykset osoittavat vikakoodien kymmenluvut
9. Lyhyet välähdykset osoittavat vikakoodien yksittäiset luvut
10. Jokaisen välähdyksen välillä on lyhyt tauko
11. Jokaisen vikakoodin välillä on pitkä tauko
Tossa nyt oli lukemisesta menetelmä... Poistamisesta voin kirjoittaa kohta jos tuolla tavalla saat koodit ulos... Annan myös selostuksen jos saat koodit ulos
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Kiitoksia. Tuo proseduuri näyttää olevan sama, kuin Sitikan Motronic 5.1:llä ja Marelli 8P:llä. Tosin ainakin Marellissa tuo led vaatii etuvastuksen.Turbo16 kirjoitti:Elikkäs homma tehdään näin:
1. Kytke sytytysvirta päälle
2. Varmista, että häiriövalo palaa
3. Kiinnitä LED-testivalo vihreän testipistokkeen navan 2 ja akun plusnavan välille
4. Sillota testipistokkeen napa 2 ja maatto kytkimellä varustetulla apujohdolla - kosketukset normaalisti avoinna
5. Käytä kytkintä 2,5-5 sekunnin ajan.
6. LED tai häiriövalo vilkuttavat vikakoodin 12.
7. Jokainen vikakoodi koostuu kahdestä ryhmästä, joista jokaisessa on yksi tai useampi välähdys
8. Pitkät välähdykset osoittavat vikakoodien kymmenluvut
9. Lyhyet välähdykset osoittavat vikakoodien yksittäiset luvut
10. Jokaisen välähdyksen välillä on lyhyt tauko
11. Jokaisen vikakoodin välillä on pitkä tauko
Tossa nyt oli lukemisesta menetelmä... Poistamisesta voin kirjoittaa kohta jos tuolla tavalla saat koodit ulos... Annan myös selostuksen jos saat koodit ulos
Ongelma on ollut juuri se, että kaikki nuo ohjeet ovat päättyneet Motronic MP5.1:een. Samaisessa ketjussa mainittaan juuri tästä:
Huollosta eivät halunneet neuvoa... (lue: eivät osanneet, koska malleja on niin monia)Jos autosi tietokoneen (ECU) tyyppi löytyy ensimmäisen viestin alussa mainituista, niin ei ajoneston pitäisi vaikuttaa lukuun mitenkään. Uudemmissa tietokoneboxeissa ei vikakoodeja voi lukea moottorin vikamerkkivalon avulla (muistaakseni luin jostain, että vm.95--> Motronicit voi lukea vain testerillä)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ääh. Tietysti unohdin sen olennaisimman tiedon. Auto on vm -97.Turbo16 kirjoitti:Katsoin tuon vuosimalli -93 mutta mikä on sinun vuosimallisi taitaa olla ilmeisesti uudempi kuin -95 ?
EDIT: Mulla näyttää kyllä softa 93-> sama vikakoodien luku... Oletkos koittanut tuolla menetelmällä lukea koodit?
En ole vielä koittanut koodeja lukea etten riko mitään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
No niin... Löytyi lopulta inffoa..Svc kirjoitti:Ääh. Tietysti unohdin sen olennaisimman tiedon. Auto on vm -97.Turbo16 kirjoitti:Katsoin tuon vuosimalli -93 mutta mikä on sinun vuosimallisi taitaa olla ilmeisesti uudempi kuin -95 ?
EDIT: Mulla näyttää kyllä softa 93-> sama vikakoodien luku... Oletkos koittanut tuolla menetelmällä lukea koodit?
En ole vielä koittanut koodeja lukea etten riko mitään.

Näyttää tosiaan hassusta minullakin tietoa että olisi tehty molempia versioita rinnakkain..
Eli Boschin huoltoon vain luetuttamaan vikakoodit... Meillä nyt on 35€/luku, mutta olet vähän kaukana

Matti / BCS
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Kiitoksia avusta. Nämä sitikat ovat minulla ensimmäiset autot, joissa on vikadiagnostiikka. (Eka sähköruisku oli tosin -87 tonnari)
Tammisaaren Bosch-huolto on näköjään samalla Sitikan merkkikorjaamo.
Kyselin noita koodeja aiemmin Veholta.
Tammisaaren Bosch-huolto on näköjään samalla Sitikan merkkikorjaamo.

Kyselin noita koodeja aiemmin Veholta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21