Alipaineletku irrallaan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sanni
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 20:55
Paikkakunta: Tampere

Alipaineletku irrallaan

Viesti Kirjoittaja sanni »

Hei,

Aamulla tuossa liikennevaloista kiihdytettäessä kolmoselle vaihdetaessa auton (900 -88) kiihtyminen lakkasi lähestulkoon kokonaan, ja tyhjäkäynnillä kone ei suostu enää käymään ilman ryyppyä. Pellin alta vikaa etsiessä käteen sattui kuvassa näkyvä irrallinen alipaineletku:

Kuva

Kun letkun pään tukkii se vaikuttaa koneen käyntiin (positiivisesti), mutta tyhjäkäynnillä ei käy siltikään. En löytänyt sopivaa paikkaa letkulle mistään. Osaisiko joku auttaa?
Viimeksi muokannut sanni, Ti Syys 04, 2007 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko venttiilikopassa tuolle paikka...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tutunnäköinen letku.. tulee kaasarin alle, imuputken tienoille (iso haitariputki). Sieltä pitäisi löytyä sopiva nippa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Missäs kohtaa on lämmönsäätimien alipainesäiliö? Tuo kyllä voisi ylettyä sinne venttiilikoppaankin. Vai olisiko sittenkin tuohon EGR-venttiiliin tai sen ohjausventtiilille?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alipainesäiliö on vänkärin puolen lokasuojan sisällä. Ainakin vaimokkeen 900C:ssä jossa tuo letku oli haljennut niin tuli sinne kaasarin/imuputken alle ja tuosta haaroittimesta toinen menee juuri sinne alipainesäiliölle. Jos ei ala selviämään niin pitää kohta käydä tuossa pihalla katsomassa miten se oikein oli. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sanni
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 20:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja sanni »

Imuputken alla oli tosiaan kaksi nippaa, joista toinen ammotti tyhjänä (Kiitos jacarlsonille tiedosta ja muille arvauksista ;) ). Tökkäsin letkun siihen, mutta ongelma ei kuitenkaan ratkennut. Käy edelleen huonosti tyhjäkäynnillä ja ei kiihdy mihinkään.

Olisikohan kyseessä kaasuttimen viallisuus? Ainakin se musta muoviosa kaasarin ja imusarjan välissä on kovin halkeilleen näköinen...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oisko kyseessä yleisin vika kaasarissa, eli kalvo revennyt. Silloin yleensä oireina totaalinen voimattomuus. Avaamalla kaasarin (päällä näkyy ruuvit) pitäisi käydä nopeasti selväksi onko kunnossa. Muutaman euron kustantaa varaosana, eli ei kallis vika.

Ilmavuodon etsiminen käy näppärästi starttispraylla tmv. herkästi palavalla spraylla jota voi suihkutella epäiltyihin vuotokohtiin, jos käynti muuttuu niin ilmavuotoa on.

Sen lisäksi yleisenä huoltona kannattaa katsoa onko kaasarissa vaimennusöljyä riittävästi. Öljyn määrän voi todeta ja myöskin lisäys tapahtuu avamaalla päällä oleva iso muovikorkki jossa mäntä on kiinni. ATF tai synteettinen moottoriöljy käy, virallista kaasutinöljyäkin löytyy monesta liikkeestä. Täyttömääräksi sen verran, ettei yli asti tule..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

jcarlson kirjoitti: Sen lisäksi yleisenä huoltona kannattaa katsoa onko kaasarissa vaimennusöljyä riittävästi. Öljyn määrän voi todeta ja myöskin lisäys tapahtuu avamaalla päällä oleva iso muovikorkki jossa mäntä on kiinni. ATF tai synteettinen moottoriöljy käy, virallista kaasutinöljyäkin löytyy monesta liikkeestä. Täyttömääräksi sen verran, ettei yli asti tule..
Toinen toimiva sääntö öljynmääräksi tuntuu olevan se, että vaimenninmännässä pitää tuntua vastusta kun sen laittaa paikalleen. Silloin öljyä on ainakin riittävästi toiminnan kannalta.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Kaasuttimesta päältä "korkki" pois ja se muovinen suoja. Haitariputki auki irti ja sormella varovasti nostaa kaasarin mäntää niin ylös että näkee sen luistin "akselin" selvästi kun se nousee. Lorottaa öljyä sen verran että tuohon akseliin jää sentti tyhjää (korjausoppaassa mainittu). Päästää männän eli luistin varovasti alas, muovisuoja päälle ja töpöttäen huljuttaa sen "korkin" jossa "jarrutikku" takaisin paikalleen eli sinne öljyn sekaan. Periaatteessa ei noin tarkkaa ole tuon öljyn kanssa, mutta jos sitä piripintaan laittaa niin ainakin jonkin voi olla esim. tyhjäkäynnin kanssa ongelmaa.

Hyvin on oikeat termit taas hakusessa.....

Mutta enivei, kannattaa tarkistaa että siinä haitariputkessa se alipaineletkun pää tulee klipsin avulla kunnolla kii. Ei pitäis edes rallissa irrota.
#2274
Vastaa Viestiin