Mistä jäykemmät venttiilinjouset H-moottoriin?
Mistä jäykemmät venttiilinjouset H-moottoriin?
Oisko kenelläkään jotain tietoa että mistä sais H-moottoriin jäykemmän venttiilinjouset h-moottoriin? passaisko jonkun muun auton venttiilijouset ja ois jäykemmät?
Kyllähän noita jousia saattaa löytää ihan paikallisesta moottorihiomosta tai vastaavasta. Sieltä ainakin löytyy monenmoisia luetteloita mistä katsella. Ota orkkis mukaan niin saa mittailla kokoa ja jousivakiota. En tiiä olisko jollain lautamäki motorsportilla tai vastaavalla mahdollisuus hankkia "saabin" osaa. Hyllyssä niitä ei kyllä saabiin osoitettuna ole kenelläkään.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Siihen jokkisprojektiin niitä jousia ilmeisesti etsit, no enivei varmasti alkaa venttiilit viipyillä, jos saat koneen kiertämään. Kesto jokkiksessa on varmasti alemmassa vaakakupissa. Aika lyhyitä stinttejähän ne on. Onneksi tuo 8v hoo kone on vakiona semmoinen riihimoottori, ettei se kovin halukkaasti ota edes rajoittajalle...
Tuo paininkuppi pointti on ihan hyvä sinällään. Ainakin jos hakkaa menemään korjaamokäsikirjan välysohjeitten ylärajalla. Omaani aion kokeilla kaikkiin 0.3 välyksiä ja katsoa säröileekö kuppien pinta vielä. Suolaventtiileistä luopumistakin olen miettinyt. Tulisi vähemmän lämpökuormaakin yläkertaan.... No nyt menee jo vähän ot:ksi...

Viimeksi muokannut e0000333, Ma Syys 10, 2007 19:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Itsehän laitoin volkkarin 1,6L koneen sisäjouset saabin omien jousten lisäksi, sorvissa pyöräytin ylälautasiin sopivat kolot sisäjousille ja jousten alle tulevat rosterilätkät tulivat jostain toisesta volkkarin moottorista.
Kestävämpiä paininkuppeja saa joistain PSA:n moottoreista, ovat vielä pirusti kevyempiäkin. Ainoa on vaan niiden ohuempi lakipaksuus, eli joko pitää tehdä itse muutaman millin paksummat säätöpalat taikka käyttää pidempiä venttiilejä.
Kestävämpiä paininkuppeja saa joistain PSA:n moottoreista, ovat vielä pirusti kevyempiäkin. Ainoa on vaan niiden ohuempi lakipaksuus, eli joko pitää tehdä itse muutaman millin paksummat säätöpalat taikka käyttää pidempiä venttiilejä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Reilusti yli 7200 rpm kestää mulla ainakin vakiojousilla. Kokeiltiin kerran vastakkain foortin ohc kisajousia niin saab oli huomattavasti jäykempi.
Laita tuplajouset niin jousen värinä ei tapa jousivakiota tietyillä kierroksilla.
Laita tuplajouset niin jousen värinä ei tapa jousivakiota tietyillä kierroksilla.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
No vakionokalla voi tuon yli 7000 kestää. Virinokan kanssa geometria pakottaa siihen, että jousien on oltava monesti jämäkämmät, että saadaan venttiili seuraamaan nokkaa.
Lisäjouset on hyvä idea jos pystyy värkkäämää, kuten Myrkky tuossa jo kertoiin tehneensä. En nyt yhtäkkiä muista minkämuotoiset retainerit saabin koneessa. Kunhan ei liian ohueksi mene, että kestävät jousikuorman ja värinän.
Kannattaa myös aina muistaa testata tuntemattomia jousia ensimmäistä kertaa asennettaessa käsin painamalla, että venttiili painuu enemmän kuin mitä nokassa on nostoa, ettei jouset mene putkeksi.
Lisäjouset on hyvä idea jos pystyy värkkäämää, kuten Myrkky tuossa jo kertoiin tehneensä. En nyt yhtäkkiä muista minkämuotoiset retainerit saabin koneessa. Kunhan ei liian ohueksi mene, että kestävät jousikuorman ja värinän.
Kannattaa myös aina muistaa testata tuntemattomia jousia ensimmäistä kertaa asennettaessa käsin painamalla, että venttiili painuu enemmän kuin mitä nokassa on nostoa, ettei jouset mene putkeksi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Monestihan tuossa jousihommassa käy niin, että luullaan hyvillä mielin että kyllä se venttiili siellä tahdissa pysyy kun ei mitään kerta hajoa.. todellisuudessa vaan jää ne viimeiset 10-30 heposta saamatta kun venttiili ei pysykkään tahdissa tai tiivisty välittömästi sulkeuduttuaan.
Tuo saabin vakionokkahan on aikas omaperäinen ramppimuodoltaan, monesti kevyt virinokkakin on helpompi tapaus venttiilien seuraamisen ja eritoten paininkuppien kestävyyden kannalta.
Tuo saabin vakionokkahan on aikas omaperäinen ramppimuodoltaan, monesti kevyt virinokkakin on helpompi tapaus venttiilien seuraamisen ja eritoten paininkuppien kestävyyden kannalta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
nalleolut kirjoitti:pohdin miksi pitäisi saada jäykemmät jouset?
eikö jäykemmät jouset tarvita vasta ku otetaan huippukierroksia koneesta ulos ja siinä vaiheessa kyllä hookoneen venakupit sanoo sopimuksen irti. kunhan pohdiskelen....
tuosta jousien velttoudestahan tuo kuppi ongelma johtuukin kun jousi ei kerkeä vielä edes kunnolla sulkeutua kun jo tulee uutta tahtia joka kopauttaa kuppiin joka on vielä "kaukana " perus ympyrästä eli niinkuin olisi isot välykset venttiileissä ja antaisi jenkaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Aijaa, et 290/310° on vakionokka..... 340°nokallaki pelaa.... ainoo vaan et mulla on puolta keveemmät teräspaininkupit vakioitten tilalla niin kestää kierrättää... reilut 160 heppaa penkitetty vapari B-kone. 

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Aika lötköjä voi olla nuo vanhat jouset muutenkin. Miunkin piti purkaa kolmesta H-koneen kannesta jouset ja vertailla niitä, ennenkuin sain yhden 8kpl sarjan läjään, jotka oli napakoita...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01