Check engine

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saba71
"Koeajolla"

Check engine

Viesti Kirjoittaja saba71 »

Terveppä terve!!

Minulla on vakavia ongelmia. Omistuksessani on -94 vm. 900NG 2.3i automaattilootainen Saab. Ajettu 140 tkm. Tähän asti ollut pirun hyvä peli ajaa, mutta check engine -valon sytyttyä alkoivatten ongelmat. Vein auton Hyppösen Heikille tutkittavaksi eikä hän saanut siihen mitään tolkkua OBD-testerinkään avulla. Kone valittaa liian suurta tyhjäkäyntiä. Joutokäynti moottori on vaihdettu, Forten ruiskunpuhdistus purkkeja käytetty puolen kymmentä ja valo eikun palaa. Sen voi toki sammuttaa kun ottaa akun kengän irti, mutta se valo syttyy heti kun matka-ajosta pysähtyy vaikka liikennevaloihin. Eihän siinä mitään, palakoon vaikka kaikki varoitusvalot mutta kun se perkele on alkanut syödä aivan tolkuttomasti bensaa. Vein auton merkkihuoltoon eikä ne saaneet siihen rotia sielläkään. Pitäisi kuulemma harjoittaa haulikkoammuntaa ja vaihtaa lambda-anturi (235 euroa) ja moottorin ohjausyksikkö (n. 850 euroa) eikä tilanteen korjaantumisesta ole siltikään takeita. Hyllytavarana noita ei ole ja joutuisin siis lunastamaan koko paskan ja työt siihen päälle. Voi v**tu, onko kellään mitään neuvoa?? Hyppönen sanoi että koneelle pitäisi ajaa uusi ohjelma, mutta kun se on viimeisintä mahdollista lajiketta sekin. Eli nyt kun tämä guru-Hyppönen ja merkkihuolto eivät voi auttaa, niin voinen sanoa että näiden mahtavien polttoainelaskujen kanssa vituttaa armottomasti. Merkkihuollossa sanoivatten että eipä ole ennen kohdalle sattunut.

Lienenköhän piilokamerassa??
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vois kokeilla motonet:

GM-900/9-3 Lambda-anturi jos 3 johdolla ja kierteellä. . . 28-3414 49.90 ???
GM-900/9-3 Lambda-anturi jos 4 johdolla ja kierteellä. . . 28-3422 49.90 ???

tuon jos vaihtaa ja ei toivottua tulosta voi kokeilla muita kujeita....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saba71
"Koeajolla"

Jaa,

Kiitti!! No mikäpä siinä. Täytyy kokeilla. Mistähän tuon tietäis monellako johdolla on?? Merkkihuollossa olivat sitä mieltä että huomattavan korkea polttoaineen kulutus (10-13L/100 km) voisi viitata juuri lambda-anturiin, mutta että satavarmaa vastausta eivät uskaltaneet antaa.

HAS vianetsintä ja Saab WIS-testi ovat osoittaneet laskun mukaan vikoja p0171 ja p1172. Ja sitten annettiin ehdotus korjaukselle lambdatunnistin 235,52 EUR ja moottoriohjainlaite 847,67 EUR ja siihen vielä kaupan päälle notta suattaap olla ettei ehkä vieläkään korjaannu. Kaikista huvittavinta on että olen tunkenut noihin "diagnooseihin" jo rapiat 400 EUR ja auto on samassa kunnossa kun tämä pelleily alkoi.

Matka-ajosta kun pysähtyy (esim. liikennevalot) niin eipä aikaakaan kun moottorista kuuluu "naksahdus" ja se perkeleen check engine alkaa palaa välittömästi ja sen jälkeen tankkiin saakin kaataa saavilla bensaa. Kaikki alipaineletkut ja mahdolliset vuodot on tutkittu ja mekaaniset viat on ymmärtääkseni poissuljettu.

Helevetin perkele sentään. No, Motonettiin sitten. Kassellaan.
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sulla on sentään uusauto.....mulla samanlaisia outoja oireita 91 vuoden ogsatkussa....300e laittanut rahaa kiinni ja ei auta yhtään...elämä on....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ah79
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Itse en ole onnekseni joutunut vielä näiden uudempien Saabien sähköjen kanssa taistelemaan, mutta parissa tuttavapiirissä sattuneessa vastaavassa tapauksessa (ei tosin Saabeja) homma on saatu hallintaan siinä vaiheessa, kun auto on viety hyvälle autosähkökorjaamolle. Useimmilla korjaamoilla homma menee juuri kuvatunkaltaisiksi arpajaisiksi, jollei vikaa voida paikallistaa testerin perusteella, mutta jos löytää pajan, jossa osataan käyttää myös oskilloskooppia ja muita kunnon mittavälineitä, mystisetkin viat selviävät varman päälle varsin nopeasti.
Kupari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla vaihdettu motonetin lambda ja hyvin toimii.
Alkuperäinen oli pitkät piuhat liittimellä ja tämä piuhat lyhyet ja liitettävä johtoihin joten vain pikkuisen pitää näperrellä.
Onneksi mulla on paikka heti turbon jälkeen, sulla kai jossain alempana lähellä kattia, kyllä sen näkee jos lähelle pääset katsomaan monellako piuhalla on, mulla kolmella.
Toivottavasti selviää ettei tartte koko tiliä bensaan laittaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
saba71
"Koeajolla"

Joo,

Kiitokset avusta! Etenkin sen autosähköliike -vihjeen antajalle!!!! Vein Autoelektroniikka Könöselle (Joensuu) ja aikansa mittailtuaan tulivat tulokseen että ilmamassamittari on sökönä. Heijastelee vikoja ruiskun kautta kuulemma "vaikka minne". Mutta 305 EUR ja nyt toimii!! Merkkiliikkeen (Hartikainen, Joensuu) "neuvojen" mukaan olisin saanut pulittaa noin puolitoista tonnia euroina ja mulla olisi em. vika edelleen olemassa.

Eli kaukana ovat ne ajat jolloin merkkiliikkeisiin vielä pystyi luottamaan.
ruotsin rauta
Matalapaineturbo

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Itselläni alkoi tuossa alku syksystä -94nen 2.3nen tekemään tuota samaa.
Aina pidemmän ajon jälkeen, kun pysähtyi ja antoi auton käydä tyhjäkäyntiä syttyi Check Engine valo. Sitten välillä se taas lakkasi palamasta.
Itse kun hyppyjohdolla luin vikakoodin, niin antoi sen ...73sen,
eli oliko se nyt joku adaption short time...
No, sitten tuossa vuoden vaihteessa alkoi bensankulutus nousta.
Ja CheckEnginestä tuli jo matkakaveri autoon.
Näillä 1,50tä euroa hivelevillä bensanhinnoilla ei oikein kiinnostanut ajella
kun Saabi tahtoi jo matka-ajossa 9-11 litraa/100km.
Ja kaupungissa 15-16l/km.
Ilmamäärämittariin/ilmamassamittariin sen ongelman sitten jäljitin.
Alkuperäistä en malttanut ostaa ja purkaamoiden hintataso oli mielestäni täysin metsässä, pyytää nyt puolta alkuperäisen hinnasta.
Suurena tarvikeosien kannattajana :lol: päädyin siis tarvikeosaan.
Hinta oli vielä varsin kohtuullinen 89€.
Taas toimii Saab kuin unelma. Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa 8O
Viimeksi muokannut ruotsin rauta, Su Helmi 03, 2008 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
arttu
"Hirsch"

Re:

Viesti Kirjoittaja arttu »

Mulla oli tuossa GM 2.3i ysisatkussa jokin aika sitten tuon tyhjäkäynnin kans ongelmia.
Jäi huitelemaan siihen 1500 kierroksen tietämille ja Check Engine valo ilmotteli olemassaolostaan. :(

Puhdistin joutokäynti moottorin ja sitä paikalleen laittaessa huomasin kaasuläpältä tulevan (siinä ympärillä olevien) niitä mustia ohuita jotain alipaine letkuja menneen aika heikolle hapelle, kun niitä taivutti niin näkyi halkeamia.

Ostin sopivaa letkua metritavaran yhdestä autovaraosa liikkeestä ja laitoin uudet tilalle.

Tyhjäkäynti 900-1000 kierrosta. En tiedä kumpi operaatio korjas. 8)

edit. vähän muokkausta.
Vastaa Viestiin