99 moottorin äänekkyys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 moottorin äänekkyys

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kun vertailen noita nelivaihteisia b-moottorisia tupliksiani, toinen on hyvin hiljainen, toinen on matka-ajossa kovin meluisa. meluisuus on vain tietyllä kierrosalueella, eli nelosvaihteella se on vauhdissa 90-110.

melu ei tule pyöränlaakereista eikä vaihteistosta, ja se on sellainen "uuuuoooooo" ikäänkuin pakoputki olisi puolet paksumpi, tai äänenvaimentimia vähemmän. kun nopeuden nostaa yli 120, auto muuttuu taas hiljaisemmaksi. mistä ihmeestä tuo voi johtua? alakerran laakerit? pakoputkessa häikkää?

harmillista on se, että melu on juuri siinä yleisimmässä matka-ajo nopeudessa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

minä kyllä veikkaisin kaikesta huolimatta kuvauksesta pyörän laakereita.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

antti.hakamaa kirjoitti:minä kyllä veikkaisin kaikesta huolimatta kuvauksesta pyörän laakereita.
eli siis ulvonta kuuluu vain moottorin kierroksilla. kytkin pohjaan ja hiljaisuus palaa. eikä ole ihan niin voimakas ulvonta kun pyörän laakereista tuleva. ja kolmosvaihteella vastaavasti ulvoo jo alhaisemmissa nopeuksissa, eli on sidoksissa kierroslukuun (autossa ei ole kierroslukumittaria)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm jos ei muuta löydy niin oma veikkaus:

heti etupenkkien alla pitäisi olla etu äänenvaimennin. aika monissa tämä on poistettu. näin omassani tupliksessa tehtiin ja maantie nopeuksissa sisämelu koveni pikkasen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niin, täytyy myöntää että se vähän aikaa mitä auto on minulla ollut, en ole tullut sitä pakoputkea sillä silmällä katsoneeksi että onko siellä se vaimennin vai ei. mysteerio selviää parin viikon päästä kun saan auton kytkinrempasta/hitsauksesta takaisin. sehän olisi aivan unelmapeli kun sen saisi vain hiljaisemmaksi.

hetken nousi pelko ettei kai siellä koneen laakerit huuda, mutta siinä tapauksessa äänen ei kai pitäisi vaimentua kun nopeutta/kierroksia vieläkin nostaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Olisikos sittenkin joku vaihteiston laakeri tai hammaspyörä?
Kytkimen painaminen poistaa kuormituksen ja ääni häviää?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos vaihtoehdot on tässä, niin kallistunee tuohon pakoputkiosastolle, pitää perehtyä siihen. nolottaa jos osoittautuu että se keskikohdan äänenvaimennin puuttuu enkä ole sellaista huomannut.

vaihteistosta se ei tule, sieltä kyllä tulee ihan omat saundit ja nelosvaihteesta harjaantunut korva kuulee vaimean vihellyksen kun veto on päällä.

tämä häiritsevä ulvonta on niin moottorin omaa ulvontaa kun voi olla, eli suurin helpotus on siinä ettei kukaan ole sanonut että moottorin laakerit loppu :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

lucaf kirjoitti:jos vaihtoehdot on tässä, niin kallistunee tuohon pakoputkiosastolle, pitää perehtyä siihen. nolottaa jos osoittautuu että se keskikohdan äänenvaimennin puuttuu enkä ole sellaista huomannut.

vaihteistosta se ei tule, sieltä kyllä tulee ihan omat saundit ja nelosvaihteesta harjaantunut korva kuulee vaimean vihellyksen kun veto on päällä.

tämä häiritsevä ulvonta on niin moottorin omaa ulvontaa kun voi olla, eli suurin helpotus on siinä ettei kukaan ole sanonut että moottorin laakerit loppu :)
Moottorin viallinen liukulaakeri aiheuttaa kolinaa. Viallinen vierintälaakeri kahisee, kohisee, ulvoo jne.
Kuula- tai rullalaakereita on laturissa ja vauhtipyörän silmälaakerina. (Mitenkäs H-moottorin vesipumppu?)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin