9-3 Saab-i?
9-3 Saab-i?
Kertokaapa foorumin 1,8i- kuskit eikös vain tuollakin koneella pärjää ihan hyvin Rahasta tekee katsokaas tietty tiukkaa , ja tuolla t/i- koneiden hinnanerolla rahoittaisi monta muuta herkkua... Mites tuossa riittää erityisesti alakierrosvääntöä, eli sujuuko jokapäiväinen stop-and-go liikennevaloissa sujuvasti? Mites käytännön polttoainetalous taajamaoloissa, osaisko kukaan verrata näitä kahta keskenään?
Ja kuume eikun nousee...
Terv. V-P
Ja kuume eikun nousee...
Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia
toistaiseksi ei Saabia
En ole 1.8i kuski vaan 2.0t kuski. Alla on ensimmäinen turbolla varustettu auto ja kun tuon makuun on tottunut niin luulen, että seuraavat autot ovat myös turbolla varustettuja. Pidän ajatuksesta, että matka-ajossa kulutus on kohtuullinen ja tarvittaessa auton saa liikkeelle räväkästikin (esim. ohitukset). Onhan noita muita merkkejä tullut ajettua 1.8 koneella ja aika tukkoisilta tuntuu turbon jälkeen. Minä säästäisin ennenmmin jostain muusta kuin turbosta. Mutta kukin valitsee tarpeen ja mieltymyksen mukaan. En nyt varmaankaan vastannut millään tavalla alkuperäiseen kysymykseen, mutta toinpa mielipiteeni esiin. Jos ei ole muuta väliä kuin että auto on mukava ja sillä pääsee paikasta A paikkaan B niin samahan se millä koneella on.Kertokaapa foorumin 1,8i- kuskit eikös vain tuollakin koneella pärjää ihan hyvin
...kunhan siinä on turbo!
-Mscrnt-
Re: 9-3 Saab-i?
"Turbosensonic" on ainakin kertoillut 1.8i -mallista kokemuksiansa, haulla löytänee..vppelt68 kirjoitti:Kertokaapa foorumin 1,8i- kuskit eikös vain tuollakin koneella pärjää ihan hyvin Rahasta tekee katsokaas tietty tiukkaa , ja tuolla t/i- koneiden hinnanerolla rahoittaisi monta muuta herkkua... Mites tuossa riittää erityisesti alakierrosvääntöä, eli sujuuko jokapäiväinen stop-and-go liikennevaloissa sujuvasti? Mites käytännön polttoainetalous taajamaoloissa, osaisko kukaan verrata näitä kahta keskenään?
Ja kuume eikun nousee...
Terv. V-P
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Ei vastaa suoraan kysymykseen, mutta oma stoori on yksi näkökulma:
Jahkailin samaa asiaa vuonna 1999, kun olin ostamassa 9-3:a tai V40:stä. Matalapaineturbot olivat tulleet vähän laajemmin ihmisten tietouteen ja turboteknologia vaikutti jo kypsältä.
Päädyin 9-3 matalapaineturboon, koska ajaessa ero oli huomattava ja Saabin turbokone oli Saabin vaparia teknisesti hienompi. Laaja ja tasainen vääntöalue teki todella vaikutuksen tuolloin (Volvolla tämä oli vielä tuntuvampi). Polttoaineen kulutuksessa suorituskykylisästä ei käytännössä joutunut maksamaan.
Nyt uutta 9-3:sta ostaessa ei vapari ollut edes vaihtoehto, vaan halusin turbokoneen em. syistä: V6:n ominaisuuksia, neloskoneen kulutuksella ja painolla. Vaparia ostaessa olisin päätynyt varmaan johonkin muuhun merkkiin.
Se, että kerkiääkö vaparilla. Ajamattakin voi sanoa, että kerkiää ja saa sakot kaikille teillä. Käy ajamassa ja mieti onko hintalisä ahtimen arvoinen.
Jahkailin samaa asiaa vuonna 1999, kun olin ostamassa 9-3:a tai V40:stä. Matalapaineturbot olivat tulleet vähän laajemmin ihmisten tietouteen ja turboteknologia vaikutti jo kypsältä.
Päädyin 9-3 matalapaineturboon, koska ajaessa ero oli huomattava ja Saabin turbokone oli Saabin vaparia teknisesti hienompi. Laaja ja tasainen vääntöalue teki todella vaikutuksen tuolloin (Volvolla tämä oli vielä tuntuvampi). Polttoaineen kulutuksessa suorituskykylisästä ei käytännössä joutunut maksamaan.
Nyt uutta 9-3:sta ostaessa ei vapari ollut edes vaihtoehto, vaan halusin turbokoneen em. syistä: V6:n ominaisuuksia, neloskoneen kulutuksella ja painolla. Vaparia ostaessa olisin päätynyt varmaan johonkin muuhun merkkiin.
Se, että kerkiääkö vaparilla. Ajamattakin voi sanoa, että kerkiää ja saa sakot kaikille teillä. Käy ajamassa ja mieti onko hintalisä ahtimen arvoinen.
Aikalailla samoilla linjoilla KariTammi:n kanssa, eli varmastihan tuolla vaparillakin ehtii. Jos vertaa muiden valmistajien paketteihin, niin ei tarvitse hävetä ollenkaan lukemien valossa. Suorituskyky on kohtalainen ja kulutus vielä ihan reilassaan, eli ei pitäisi olla missään nimessä oikeasti liian pieni kone kyseiseen autoon.
Toisaalta, mikäli tuota harkitsee tosissaan niin kannattanee ottaa huomioon mahdollinen vaihtoarvo tulevaisuudessa. Eli auton haluttavuus on aikalailla pienempi kuin muilla koneilla varustetuissa.
Mutta tuohan on pitkälti asenne juttu. Jos ostaessa päättää että se riittää ja sillä useita vuosia ajetaan (ei ala haikailla tehokkaampien ja parempien perään vuoden-parin päästä) niin silloin säästö on varmaan perusteltua.
Edelleen, itse jos ostaisin niin 1.8t ois valinta. Siinä on kulku ja kulutuspuoli kohdallaan. Ja jos ´08-facelift malleja välttämättä haluaa, niin reilun puolen vuoden odotuksen jälkeen alkaa olla ensimmäisiä, ei esittely autoja, myynnissä. Siihen 1.8i + varusteet hintaan saa sopivia 1.8t koneellisia.
Koska ymmärsin, että uuttahan tässä oltiin ostamassa? 1.8i koneellisia kun ei käytettynä ole juurikaan myynnissä.
Toisaalta, mikäli tuota harkitsee tosissaan niin kannattanee ottaa huomioon mahdollinen vaihtoarvo tulevaisuudessa. Eli auton haluttavuus on aikalailla pienempi kuin muilla koneilla varustetuissa.
Mutta tuohan on pitkälti asenne juttu. Jos ostaessa päättää että se riittää ja sillä useita vuosia ajetaan (ei ala haikailla tehokkaampien ja parempien perään vuoden-parin päästä) niin silloin säästö on varmaan perusteltua.
Edelleen, itse jos ostaisin niin 1.8t ois valinta. Siinä on kulku ja kulutuspuoli kohdallaan. Ja jos ´08-facelift malleja välttämättä haluaa, niin reilun puolen vuoden odotuksen jälkeen alkaa olla ensimmäisiä, ei esittely autoja, myynnissä. Siihen 1.8i + varusteet hintaan saa sopivia 1.8t koneellisia.
Koska ymmärsin, että uuttahan tässä oltiin ostamassa? 1.8i koneellisia kun ei käytettynä ole juurikaan myynnissä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Juu, kiitos pojat vielä vastauksistanne. Eipä ole oikeastaan enää tämä i/t- jossittelu ollut enää ajankohtainen
Katsottiin eilen illalla vaimon kanssa yhtä brittipoliisisarjaa ja siinä joku ajoi mustalla 3d vinokeula(turbo)-OG-satkulla jossa oli helmasarja (oisko voinit olla jopa aero?) ja jopa uskollisen satkumme vaihto vanhaan OG-turbosatkuun sai yllättävää kannustusta
Niin, ja päivällä olin ajellut sata kilsaa suunta katsomaan -07 1,8t SS:ää...
V-P
Katsottiin eilen illalla vaimon kanssa yhtä brittipoliisisarjaa ja siinä joku ajoi mustalla 3d vinokeula(turbo)-OG-satkulla jossa oli helmasarja (oisko voinit olla jopa aero?) ja jopa uskollisen satkumme vaihto vanhaan OG-turbosatkuun sai yllättävää kannustusta
Niin, ja päivällä olin ajellut sata kilsaa suunta katsomaan -07 1,8t SS:ää...
V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia
toistaiseksi ei Saabia