Saab 900c vm.90 syö bensaa yms.
Saab 900c vm.90 syö bensaa yms.
Kyseessä on 1-kaasarinen 900c. Ajokilometrejä on kertynyt 380 tuhatta.
Noin kuusi vuotta olen päässyt tankillisella (~40 litraa) stabiilisti noin 500 kilometriä. Nyt matka on yhtäkkiä pudonnut noin 420 kilometriin. Myös muita vikoja on ollut jo aikaisemmin:
- Viimeisenä kolmena vuotena huhtikuussa katsastuksen pakokaasutesti ei ole mennyt läpi, koska co (vai co2?)-arvo on liian korkea. Auto käy ilmeisesti liian rikkaalla. Tätä olen säädättänyt korjaamolla, ovat kääntäneet kaasarin ilmanottoputken alla olevaa ruuvia ja printanneet juuri ja juuri speksissä olevan todistuksen.
- Autossa on myös ollut noin kolme vuotta jälkikäyntiä kesäisin. Ennen sitä ei ollut. Ehkä tähän on syynä eräs noin 15mm paksu moottorin päälle kiinnittyvä alipaineputki, jonka liitäntä saattaa aavistuksen vuotaa? Olen kyllä yrittänyt hieman tiivistää liitosta. Jälkikäynnissä kyseinen letku aina ponnahtaa pois reiästään. Tällöin auto ei käynnisty, mikäli letkua ei paina takaisin liitoksen pohjaan moottorin kannen alueella.
Mikä mahtaa näihin ongelmiin olla syynä? Etenkin tuo kasvanut kulutus ja pakokaasutestin ainainen läpi menemättömyys harmittaa. Jostain syystä jobbari-korjaajilla sekä vähän paremmillakin korjaamoilla näyttää olevan kammo alkaa huoltaa vanhan Saabin kaasaria, kun olen kysynyt. Joku sanoi joskus, että syy saattaisi olla kulunut kaasarin neula. Mutta voiko tämä olla syynä myös kulutuksen kasvamiseen?
Kiitos.
Noin kuusi vuotta olen päässyt tankillisella (~40 litraa) stabiilisti noin 500 kilometriä. Nyt matka on yhtäkkiä pudonnut noin 420 kilometriin. Myös muita vikoja on ollut jo aikaisemmin:
- Viimeisenä kolmena vuotena huhtikuussa katsastuksen pakokaasutesti ei ole mennyt läpi, koska co (vai co2?)-arvo on liian korkea. Auto käy ilmeisesti liian rikkaalla. Tätä olen säädättänyt korjaamolla, ovat kääntäneet kaasarin ilmanottoputken alla olevaa ruuvia ja printanneet juuri ja juuri speksissä olevan todistuksen.
- Autossa on myös ollut noin kolme vuotta jälkikäyntiä kesäisin. Ennen sitä ei ollut. Ehkä tähän on syynä eräs noin 15mm paksu moottorin päälle kiinnittyvä alipaineputki, jonka liitäntä saattaa aavistuksen vuotaa? Olen kyllä yrittänyt hieman tiivistää liitosta. Jälkikäynnissä kyseinen letku aina ponnahtaa pois reiästään. Tällöin auto ei käynnisty, mikäli letkua ei paina takaisin liitoksen pohjaan moottorin kannen alueella.
Mikä mahtaa näihin ongelmiin olla syynä? Etenkin tuo kasvanut kulutus ja pakokaasutestin ainainen läpi menemättömyys harmittaa. Jostain syystä jobbari-korjaajilla sekä vähän paremmillakin korjaamoilla näyttää olevan kammo alkaa huoltaa vanhan Saabin kaasaria, kun olen kysynyt. Joku sanoi joskus, että syy saattaisi olla kulunut kaasarin neula. Mutta voiko tämä olla syynä myös kulutuksen kasvamiseen?
Kiitos.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24624
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
venakoppaan saa uuden liitoksen esim motonetista tai purkaamolta.
kaasaria säädetty väärin ja sytytysosien kunto saattaa olla mitä sattuu!
kaasaria säädetään sen sisältä tai alta riippuu kaasarimallista! onko kalvo ehjä? onko öljyä kaasarissa? missä päin niin joku saabisti saattaa tulla jopa auttamaan. mie haluaisin välillä ropata kaasaria....
kaasaria säädetty väärin ja sytytysosien kunto saattaa olla mitä sattuu!
kaasaria säädetään sen sisältä tai alta riippuu kaasarimallista! onko kalvo ehjä? onko öljyä kaasarissa? missä päin niin joku saabisti saattaa tulla jopa auttamaan. mie haluaisin välillä ropata kaasaria....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Eikös sähköruisku ole helpompi korjata...nalleolut kirjoitti:venakoppaan saa uuden liitoksen esim motonetista tai purkaamolta.
kaasaria säädetty väärin ja sytytysosien kunto saattaa olla mitä sattuu!
kaasaria säädetään sen sisältä tai alta riippuu kaasarimallista! onko kalvo ehjä? onko öljyä kaasarissa? missä päin niin joku saabisti saattaa tulla jopa auttamaan. mie haluaisin välillä ropata kaasaria....


Lyhyesti vois sanoa, että toimiihan se kaasari huonosti, jos se on rikki. Hakuammuntana voi tietysti vaihtaa neulaa tms. osia arvailujen perusteella, mutta laittaisin ensin kuntoon selvät viat, kuten alipainevuodot. Ne kun pääasiassa tulee kuntoon ohuita letkuja tsekkaamalla & vaihtamalla tarvittaessa.
Nuo paksummat letkuthan kiinnittyy sellaisella kumiholkilla, jotka ajan myötä alkavat vuotaa. Kannattaa varmuudeksi hakea vaikka Saabilta tuohon osat, eivät ole kalliita, ja kestävät selvästi kauemin kuin öljystä&bensasta muutamassa kuukaudessa pehmenevät motonettitarvikkeet.
Yksi vikavaihtoehti nimenomaan yhtäkkiä kasvaneeseen kulutukseen vois olla virranjakajan alipainesäädin. Jos se ei säädä enää sytytyksen ennakkoa oikein, alkaa bensaa palamaan enemmän.
Toinen vaihtoehto vois olla kaasarin etupuolella oleva alipaineella sulkeutuva modulaattoriventtiili (se lyhyt letkunpätkä), tosin jos se jää yhtäkkiä auki kokonaan, niin silloin seos menee todennäköisesti niin rikkaalle, että kone ei edes käy kunnolla.
Nuo paksummat letkuthan kiinnittyy sellaisella kumiholkilla, jotka ajan myötä alkavat vuotaa. Kannattaa varmuudeksi hakea vaikka Saabilta tuohon osat, eivät ole kalliita, ja kestävät selvästi kauemin kuin öljystä&bensasta muutamassa kuukaudessa pehmenevät motonettitarvikkeet.
Yksi vikavaihtoehti nimenomaan yhtäkkiä kasvaneeseen kulutukseen vois olla virranjakajan alipainesäädin. Jos se ei säädä enää sytytyksen ennakkoa oikein, alkaa bensaa palamaan enemmän.
Toinen vaihtoehto vois olla kaasarin etupuolella oleva alipaineella sulkeutuva modulaattoriventtiili (se lyhyt letkunpätkä), tosin jos se jää yhtäkkiä auki kokonaan, niin silloin seos menee todennäköisesti niin rikkaalle, että kone ei edes käy kunnolla.
Huohotinputken venttiilikopan läpivientikumista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9792#89792
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 791#334791
Auttaisiko jälkikäyntiin 98-bensan tankkaaminen? Sytytysennakon ohjearvo on erilainen 95:lle ja 98:lle.
Ryyppyhän on aina syytä olla poiskytkettynä kun moottorin sammuttaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9792#89792
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 791#334791
Auttaisiko jälkikäyntiin 98-bensan tankkaaminen? Sytytysennakon ohjearvo on erilainen 95:lle ja 98:lle.
Ryyppyhän on aina syytä olla poiskytkettynä kun moottorin sammuttaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 900c vm.90 syö bensaa yms.
Mulla on samanlainen -89
900c , siinä on samankaltaisia ongelmia.
Kaasutin säätyy/kuluu rikkaammalle itsestään CO +1/vuosi, olen säätänyt sen laihemmalle kaasuttimen alta, olisko 8mm hylsy. Joka toinen vuosi joutunut säätää kun on ollut pakokaasuanalysaattorissa kiinni.
Säädä CO 2-1.5 väliin.
Sytytyksen virranjakajan alipainesäädin voi olla vikaantunut, tarkista se ja puhdista sytytysosat samalla.
Säädä kaasutin vasta tämän jälkeen.

Kaasutin säätyy/kuluu rikkaammalle itsestään CO +1/vuosi, olen säätänyt sen laihemmalle kaasuttimen alta, olisko 8mm hylsy. Joka toinen vuosi joutunut säätää kun on ollut pakokaasuanalysaattorissa kiinni.
Säädä CO 2-1.5 väliin.
Sytytyksen virranjakajan alipainesäädin voi olla vikaantunut, tarkista se ja puhdista sytytysosat samalla.
Säädä kaasutin vasta tämän jälkeen.

Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 900c vm.90 syö bensaa yms.
kulunut kaasutin, venynyt jakoketju joka aiheuttaa sytytyksen ajoitusseen virheellisen säädön, tietysti kaikki suodattimet ja sytytyksen kulutus osien kunto.
nämä vaikuttavat oleellisesti auton kulutukseen.
tietysti venttiili välyksetkin kannattaa tarkistaa säännöllisesti, vaikka saabissa ne ei vät juurikaan säätöä tarvitse.
nämä vaikuttavat oleellisesti auton kulutukseen.
tietysti venttiili välyksetkin kannattaa tarkistaa säännöllisesti, vaikka saabissa ne ei vät juurikaan säätöä tarvitse.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918