Saab 9-5 diesel kiikarissa ja vinkkejä kaivattais

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jysky69
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:47
Paikkakunta: TORNIO

Saab 9-5 diesel kiikarissa ja vinkkejä kaivattais

Viesti Kirjoittaja Jysky69 »

Elikkä hieman ois kiva saada tietoa, 2.2 ja 3.0 versioiden dieseleistä... Kokemuksia kyseisistä autoista, Koneen valmistaja "fiat, opel, saab, mitsubishi vaiko joku muu?"
Onko joitain ominaisuuksia sillä tyyppivikojahan ei ole olemassa kuulemma?

Olen laittelemassa 2002-2004 vuosimallin dieseliä ruotsin maalta, sieltä kun tuntuis saavan edullisemmin ja toteutuneista veroista ois kiva saada jotain kautta tietoa kun ei oikein tullin sivuillakaan oo saab edustettuna.

http://www.ottoauto.de :stä oon joskus katellu aikoinaan kylläkin kun bensamalleja kattelin.
#1202 J.Pohjolainen
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Tuoreita kokemuksia 2.2 TiD:n tuonnista. Kyseessä Opelin kone, tyyppivikana on ollut polttoainepuolen paluuletkujen halkeilua (halpa uusia) ja suutinten O-renkaiden uusimistarve (kalliimpi, n. 300e?). Molemmat ilmenevät pidentyneenä kylmästarttina. Muuten pitäisi olla kohtuu kestävä masiina, ja ketjukäyttöinen jakopää on plussaa. Joissain tapauksissa (ainakin 9-3 SS:ssä 125hv versiossa) ilmeisesti ollut ongelmia Boschin pumpun kanssa, jonka uusiminen todella kallista. Muut tyyppiviat ja -ominaisuudet kuten bensakoneisissa.

Käytössä melkoisen kovaääninen, mutta kohtuu vääntävä (280nm). Jos paljon moottoritienopeuksia joutuu ajelemaan, niin tuo koneen ääni voi ruveta rassaamaan, perusmatkavauhdeissa ei niinkään. Kulutus vaihdellut maantien 5,8 lirasta kaupunkiajon 7,3 litraan (wagon). Ruotsin malleissa on eber varmaan vakiona eli sikäli Ruotsi hyvä ostokohde, jos vaan löytyy sopivan vähän ajettu. Verot voit laskea tullin sivuilta:

http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/

Tuo paska järjestelmä kertoo eurolleen (ainakin omassa tapauksessa), miten ylikalliin verotusarvon mukaan joudut veroja maksamaan. Eikä auta omat todistelut auton reaalisesta arvosta, helvetin pässit :evil: Tullin urpot ei auton varustusta paljon mahti-systeemiä käyttäessään syynäile eli kannattaa ehdottomasti tuoda Vector tai Arc, verot on kuitenkin samaa luokkaa. Tuo 2003 tai uudempi, niin verot tulee 28% mukaan. Ennen 2003 rekisteröidyissä 30% mukaan... Tuo verotussysteemi on kyllä nykyään niin syvältä, että Suomesta voit saada samaan hintaan aidon "suomi-auton", jos sellaista arvostat.
net 3.0tid
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:10

Viesti Kirjoittaja net 3.0tid »

Eberistä puheen ollen onko muilla pikkulohko ajajilla ollu lämmittimen käytön jälkeen pakkas aamuna tarttauttanu pitkään? Itselläni ollu välillä kyseistä ongelmaa ilman lämmitintä tuntuu lähtevän paremmin käyntiin. Autossa on kiinteä akkulaturi joten virranvähyys ei luulis vaivaan, muuten auto toiminu koneen osalta hyvin joten voin suisitella 3.0 tid
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Maybe stupid question, mutta mistä tulee 'pikkudiesel'-nimitys 3,0 TiD:lle?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

Viesti Kirjoittaja V6TID »

net 3.0tid kirjoitti:Eberistä puheen ollen onko muilla pikkulohko ajajilla ollu lämmittimen käytön jälkeen pakkas aamuna tarttauttanu pitkään? Itselläni ollu välillä kyseistä ongelmaa ilman lämmitintä tuntuu lähtevän paremmin käyntiin. Autossa on kiinteä akkulaturi joten virranvähyys ei luulis vaivaan, muuten auto toiminu koneen osalta hyvin joten voin suisitella 3.0 tid
Sama oire itsellä aiemmin, Nyky akkujen kestävyys tai sitten paljon virtaa käyttävien laitteiden määra lyhentää akkujen kestoikää huomattavasti. Orig akku kesti 4 vuotta. Eikä auta vaikka miten pitäisit laturissa, varaus kun ei kestä niin ei kestä. Uusi vaan tilalle niin jo vain starttaa iloisesti. Itselläni kokeilussa vartavasten lisälämmittimen käyttöön huomioitu akku.
net 3.0tid
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:10

Viesti Kirjoittaja net 3.0tid »

Akku vaihdettiin viime talvena ei merkittävää muutosta käytökseen tarttaa kyllä hyvin oirehtii aivan ku ois polttoaine karannu putkistosta lähtee käymään verkkaisesti kierroksia nostaen. :?
Hece R
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Touko 31, 2007 08:01

Viesti Kirjoittaja Hece R »

Itsellä alla allekirjoituksen mukainen 2,2 TiD automaatti. Harvoin pääsee alle 7l/100km kulutukseen vaikka ajan likipitäen kaikki ajoni maantiellä.

Oon nyt ajanut autolla toukokuun lopulta tähän asti 15500km ja kerran on jäänyt auto välille, kun ilmamassamittari petti ja autosta hävisivät tehot. Sen lisäksi kerran oikein huonolla kelillä on syttynyt vikavalo, mutta se vaiva hävisi itsestään.

Hyvä auto ajaa ja ohi kerkiää ihan riittävästi. Paremmin jaksaa kulkea kuin syncro TDI passatti powerboxilla (ehkä 130hv) manuaalina.

Eberi on kyllä äly hyvä systeemi. Ei mulla edes ole lohkoa ja en sitä varmaan tarvitsekaan. Ostetaan sitten uusi akku kun vanha sippaa, eihän se ole sen vaikeampaa.
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

Viesti Kirjoittaja V6TID »

Mikä akku?
Omassa on vielä orkkis "Saab" akku.[/quote]

Exide X-Treme 87700
Vastaa Viestiin