Kummastuttaa valtakunnallisen sanomalehden Helsingin Sanomien asenteellinen artikkeli autojen kierrätyksestä. "Joka vuosi kateisiin jää noin 30 säiliöautollista ongelmajätettä". Artikkelissa väitetään, että rekisteristä poistetut autot, joita ei ole toimitettu Suomen Autokierrätys oy:n toimipisteisiin, tuottaisivat tuon määrän ongelmajätettä.
"Asiantuntijana" käytetään Suomen Autokierrätys oy:n toimitusjohtajaa Pekka Puputtia, joka on samalla automaahantuojien yhdistys Autotuojat ry:n puheenjohtaja - mutta tästä kaksoisroolista ja sidonnaisuudesta artikkeli ei tietenkään mainitse. Yhdistyksen jäsenten markkinaosuus Suomen uusien autojen markkinoista on yli 98 % - jäseninä on siis kaikki merkittävät maahantuontiyritykset, osa autonvalmistajien (Ford, Toyota, GM ym.) omistamia.
Käsittääkseni yhdistyksen tarkoitus on toimia jäsenyritystensä edunvalvojana ja siis edistää uusien autojen kauppaa sekä merkkivaraosien kysyntää. Ja autonvalmistajien intressinä vaikuttaisi olevan ansaintalogiikan muuttaminen siten, että myyty auto tuottaisi valmistajalleen tuloja yhä pidemmällä aikavälillä ja yhä peitellymmin (esim. 7 v takuut).
Autotuojat ry myös omistaa Suomen Autokierrätys oy:n, sitäkään ei jutussa mainita.
Koska minkään 'toisen osapuolen' näkökantoja ei jutussa kuulla, saa Puputti vapaasti ja lavealla pensselillä haluamansa kaltaista kuvaa.
Mistä sen tietää varmasti? Miksi kukaan kuivaisi autoa hiekkakuopalla? Onhan ongelmajätteen vastaanottopisteitä ainakin täällä Etelä-Suomessa jokaisen autoilijan tavoitettavissa - semmoisiinhan jäteöljytkin viedään! Sitäpaitsi ei jokaista kilvistä poistuvaa autoa 'romuteta' - autoja myös taltioidaan myöhempää käyttöä, kunnostusta ja entisöintiä varten! Ja oikeus tuohon pitäisi mielestäni olla omistajalla, joka on autostaan hankintahinnan ja mittavat verot maksanut."Suurin osa romuautoista menee harmaiden toimijoiden kautta romutettaviksi. Tiedämme varmasti, että nämä autot kuivataan jossakin hiekkakuopalla", Puputti sanoo.
Tuo aikaisemmin mainittu '30 säiliöautollista ongelmajätettä' ilmeisesti perustuu "puolueeton asiantuntija" Puputin oletukseen, että jokaisesta rekisteristäpoistetusta autosta, jota ei hänen firmassaan murskata, valutetaan hiekkakuopalla maahan.
Omaan käsitykseeni ekologiasta kuuluu myös se, ettei toimivan esineen (auto) romuttaminen ja korvaaminen uudella ennen aikojaan voi aina olla järkevää ja ekologista. Ympäristöä säästää myös se, jos rekisteristä poistettavasta autosta otetaan esim. vesipumppu talteen ja käytetään varaosana sen sijaan, että esim. Japanissa valmistettaisiin uusi vesipumppu ja sitten rahdattaisiin se muoviin ja pahviin käärittynä tänne.
Yksi syy, miksei toista osapuolta ole kuultu, voi olla se, ettei toista osapuolta sellaisena kuin Puputti on maalaillut, ole löydetty. Veronkiertäjät, jotka valuttavat jarrunesteet pohjaveteen, elävät toivottavasti vain Puputin propagandapuheissa. Itsekään en edusta tuota jutussa mainittua viholliskuvaa, en ole koskaan purkanut autoani pihalla ja myynyt sitä osina. Jos niin joskus tekisin, ottaisin luonnollisesti vaaralliset nesteet talteen. Ja jos joskus minulla on iso talli, jossa säilöä ja entisöidä aihioita, haluaisin oikeuden poistaa autoaihion rekisteristä pitkän entisöinnin ajaksi ja oikeuden aikanaan palauttaa se kilpiin. Autotuojat arvatenkin haluaisivat käyttömaksun seuraavan autoa totaaliseen romutukseen saakka.
Ympäristörikokset ovat vakavia asioita, siksi myös ihmisten perusteeton leimaaminen ympäristörikollisiksi on vakavan luokan herjaus. Suomen Autotuojien / Suomen Autokierrätyksen lobbaus on härskiä, ja on kumma, että Hesari on voitu vetää mukaan näin yksisilmäiseen toimintaan.