1.8i:ssä ei tosiaan ole noita tasapainotusakseleita, vaan siinä on hydrauliset moottorityynyt ehkäisemään moottorin tärinöitä ja värinöitä. Moottori kyllä täristää ja väristää kylmänä jonkin verran, mutta "tasaantuu" ihan asialliseksi, kun on lämmennyt.Petter kirjoitti:Olenko käsittänyt oikein?
1,8 i on melko suoraan opelin vastaava kone, mutta 2.0 l turbomoottorit ovat kehitetty opelin 2,2 litraisesta moottorista. 1,8 i:ssä ei mm. ole tasapainoakseleita, mutta 2,0 turboissa on.
Ainoat erot Saabin 1.8i:n ja Opelin vastaavan moottorin välillä ovat moottorinohjausyksikön (Siemens) softa ja se, että Opelin moottorin päällä on muovikotelo, jossa lukee "Opel Ecotec" ja Saabin moottorin päällä on samainen kotelo, jossa lukee "Saab Injection".
GM ei tietenkään mainitse, että nelisylinteristen turbomoottoreiden sylinterilohko on Opel -pohjainen, vaan he puhuvat "universaalista GM -lohkosta" Samoin huvittaa aikanaan Suomen Saabin kotisivuilla ollut "Saabin 1.8i -moottori" -otsikko No eihän auton maahantuoja voi tietenkään suoraan kertoa, että moottori on napattu "saksalaisen autoteollisuuden sylkykupista"