kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
RuF^
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 19:03
Paikkakunta: Kannus

kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja RuF^ »

tämmöstä ois tarjolla, ajettu 284000 km. ja mate in vinland. elikkä mitä kannattaa huomioida ja mitä tyyppivikoja löytyy? auto ei siis ole rek. ja tulisi harrasteautoksi.. hintaa autolla 100 €ukkoa ja päällepäin sen verran sanomista että vänkärin lokarissa ja ovessa iso lommo ja takalokarista löyty ainaki 1 nyrkin mentävä reikä.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos hitsaushommat sujuu ja maistuu ja jos säilytyspaikka autolle löytyy, niin miksipä ei kannattaisi hankkia. Riippuu tietysti siitäkin, mitä tarkoitat 'kannattavuudella' ja mitä tarkoitat 'harrasteautolla'.

90 kuitenkin edustaa mm. moottorinsa osalta varsin selkeää, luotettavaa ja helposti kunnossapidettävää tekniikkaa. Ruoste- ja peltihommat ovat todennäköisesti suurin murhe.

Moottori on yksikaasuttiminen kaksilitrainen 100hv elektronisella sytytyksellä. Sytytys ei vaadi mitään säätöä, kaasutin joskus säädön sekä ehkä keskimäärin kerran kymmenessä vuodessa uuden neulan ja kalvon, joten kyseessä on lähes huoltovapaa kone. 284 tkm ei pitäisi olla tuolle matka eikä mikään.
Vaihteistojen kanssa on ollut enemmän ongelmia, tosin ottaen huomioon moottoritehon ja käytön luonteen, johon ysikympit on yleensä hankittu, ovat vaihteistot luonnollisesti keskimäärin paremmassa kunnossa kuin esim. samanikäisessä 900 turbossa (sama vaihteisto, sama perusmoottori). Noissa on sekä 4- että 5-vaihteisia laatikoita, 4-vaihteisella on kestävämmän maine.
Jarruissa on todennäköisesti ongelmia tuonikäisessä ja pitkään seisoneessa (?) autossa.

Autosi on mallivuotta '85 eli ensimmäistä mallivuotta (tuotanto alkoi jo alkusyksystä 1984 eli siksi rekisteröintivuosi voi olla 1984). Malli on suunniteltu Suomessa, tehty ainoastaan Suomessa ja vain 25 tuhatta kappaletta vuosina 1984-87, joten jo siinä on kosolti syytä taltiointiin, jos vain saat pellit ehjättyä ja auto on muuten siisti.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
RuF^
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 19:03
Paikkakunta: Kannus

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja RuF^ »

no meni nyt hieman ristiin nämä sanat :oops: sitä tarkoitin että saisiko tästä vielä semmosen mukiinmenevän harraste/2käyttisauton? siis kulutuksen puolesta jne. oli kyllä kaikin puolin siisti niitä lommoja lukuun ottamatta, ja romuttamon uhka on suuri :cry: ellen sitte käy pelastamassa.. vaihteisto on 5 vaihteinen ja äkkiseltään ko katoin mittatikusta katoin nii ei paljo lootassa öljyä ollu.. tiiä miten kauan sitte tuolla mallilla ajettu, oli aika nihkeät vaihteet noin paikallaan kokeillessa, ajamaan en vielä päässyt mutta seisomaan se on jäänyt (n.2 vuotta) sen vuoksi koska käyttöä ei ole löytynyt...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, harrastepelin siitä saa varmasti ja nää saabithan on taattua kamaa kakkosautoina. Pääsääntöisesti erittäin luotettavaa tekniikkaa ja talvella lämmintä kyytiä tarjolla riippumatta pakkasista. Harrasteautossa tuo kulutuspuoli tuskin merkkaa mitään, mutta jos käyttöautona ajattelee tommosta noppaa, niin kannattaa kyl laittaa se kaasari vimpan päälle kuntoon tai muuttaa se ruiskuksi. Epäkuntoisella kaasuttimella kulutus voi olla jotakin pahimmillaan käsittämätöntä, tyyliin 20litraa sadalle. Taasen, jos kaikki on kunnossa, niin tip top kuntoisella kaasarikoneellakin päästään jopa 6:lla ja helpostikin 7:llä alkaviin kulutuslukemiin maantieajossa. Nurkka-ajossa tommonen 10litran kulutus on melko normaalia näille tämän aikakauden saabeille.

Vaihteistosta ei saa mitään kuvaa, jos et pääse ajamaan. Ehjässäkin lootassa pykälät pistää hanttiin, jos ei olla liikkeellä. Jos kytkin ei irroita kunnolla, voi ehjäkin vaihteisto tuntua ihan karmealta. Tässä ehkä pahimmat sudenkuopat lootan kanssa.

Muita tipsejä löytyy lueskelemalla tämän saman aihealueen tarinoita. Monet asiat täsmää 99 ja 900 mallien kanssa, niin ruostumisen, kuin tekniikankin osalta, vaikka 90 on eri mallia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä saisi. Varsinkin maantieajossa 90 on mukava ja kokonaisedullinen käyttöpelinä.

Tältä foorumilta löytyy paljon kulutusgalluppeja ja tekniikkatietoja joita voi selata. Yksikaasutin - 900:ssa ja yksikaasutin -99:ssä vm. 82 alkaen on sama moottori, joten niitäkin lukemia voi kuikuilla. Suuri hajonta selittyy erilaisilla välityksillä, erilaisilla säätöarvoilla, eri kaasutinversiolla ja -merkillä, erilaisilla rengastuksilla ja ajotavoilla. Omat kokemukseni aivan samanlaisesta '85 mallivuoden 5-vaihteisesta 90:stä muutaman vuoden takaa olivat luokkaa 7 - 8,5 l / 100km maantieajossa ja 7,5 - 10 l seka-ajossa. Ei pahoja lukemia uusiinkaan kaksilitraisiin verrattuna ja jos otat pääoma-, vakuutus- ja huoltokulut laskelmissa huomioon niin kokonaisedullinen ja järkevä käyttöautohan tuo on. Siis JOS et joudu peltitöistä maksamaan hurjia summia.

Vaikka hintapyyntö on niin pieni, ettet huonoimmassakaan tapauksessa voi pahasti tappiolle joutua (onhan osilla jotain pientä arvoa ja raudalla kilohinta), niin pienennät riskiäsi raahaamalla paikalle ehjän akun ja testaamalla tekniikan toimivuutta. Vaihdekepin heiluttelu auton ollessa paikallaan ei paljoa kerro. Jos kone ei käynnisty, kokeile työntämällä taikka pyörä kerrallaan ylös nostamalla, ovatko jarrut täysin jumissa. Pieni laahaus varmaan kuuluukin asiaan pitkän seisonnan jälkeen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
RuF^
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 19:03
Paikkakunta: Kannus

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja RuF^ »

innostuin asiasta nyt oikein kunnolla ja pirautin auton omistajalle joka sanoi että joku toinen on jo luvannut ostaa sen hirvenpyyntiautoksi :cry: vähän huonolta näyttää mutta lupasi ottaa yhteyttä heti jos ei kauppoja tule, niin se on sitten minun 8)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nuitahan on vielä toistaiseksi kaupan muuallakin. Ei se viimeinen kappale ole. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja lucaf »

noita on vielä niin paljon suomen maassa, että jos yhtenä vaihtoehtona on kilvetön 100 euroa maksava auto missä nyrkin mentävä reikä takalokarissa (= monta muuta reikää siellä täällä), niin minä suosiolla katselisin ehjempiä kilvissä olevia vaihtoehtoja ja investoisin 100-200 euroa lisää. huomaa että rekisteröintikatsastus maksaa toisen sata euroa. reikien paikkaukseen menee ikä ja terveys, tai sitten rahat :). minulle hyvä syy kunnostaa mainitsemasi kuntoinen auto olisi se, että se on ollut jo omassa käytössä vuosia, huoltohistoria ja luotettavuus tarkasti tiedossa.

lisäksi jos auto on seissyt pitkään, niin jarrut varmaan jumissa ja ruosteessa, puhumattakaan kuivuneista stefoista. se vähäinen öljymäärä tikussa ei kuulosta lainkaan hyvältä. ja sitä ruostetta..., ethän usko että se oli ainoa reikä :)

itse ostin vuosi sitten 40 eurolla samanlaisen kilvettömän ysikympin (http://tinyurl.com/2l68pw), päällepäin ok:n näköinen mutta jumalattoman laho pohjasta. ekalla 30km matkalla puski kampiakselin stefasta 2 litraa öljyä pihalle. no, kone säilyi ehjänä ja siirtyi palvelemaan toiseen saabiin ja itse ysikymppi meni purkuun. kuukauden ajon jälkeen vaihtokoneen kytkimen stefat heitti pyyhkeen kehään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Juu Juha tuossa sanoikin että vaihdelaatikka on tyyppillinen vika kun mittari lukema menee yli 200tkm lähinnä ettei vaihteet luista paikoilleen vaan ne pitää laittaa, mutta itselläni löytyy kaksi ysikymppii ja yksinkertaisia ne on tämän takia on pakko kehottaa ostamaan se auto omani ovat Saab 90 vm.85 Ja harvinaisempi ruiskulla varustettu Saab90i vm.87
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Lucah tuossa puhui että ysikymppei näkyy vielä paljon, kun itse on ole kun ehkä muutaman nähnyt loput oli kuuppia ja 900 uudempii malleihin päin mutta itse en ole nähnyt saab 90 juuri ollenkaan, paitsi mökin varastossa ja pihamaalla kaksi komeilee :D
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
hedge
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Elo 01, 2006 13:50
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja hedge »

SB90 kirjoitti:Juu Juha tuossa sanoikin että vaihdelaatikka on tyyppillinen vika kun mittari lukema menee yli 200tkm lähinnä ettei vaihteet luista paikoilleen vaan ne pitää laittaa, mutta itselläni löytyy kaksi ysikymppii ja yksinkertaisia ne on tämän takia on pakko kehottaa ostamaan se auto omani ovat Saab 90 vm.85 Ja harvinaisempi ruiskulla varustettu Saab90i vm.87
Sen verran täytyy korjata SB90:n kommenttia että se sinun vm.87 noppa ei ole ruiskukoneella vaikka siinä takana onkin merkintä 2.0i. Tiedän tämän koska annoin auton sinulle :D . Sitä en tiedä miksi autossa on merkintä 2.0i (onko tehtaan jäljiltä vai onko joku sen jälkikäteen sinne laittanut).
NG900 2.0 1998
NG9-3 SC 2.0t BioPower 2009
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ja vielä täydennyksenä, että tehtaalta noita ei ole 90i- merkillä eikä ruiskutekniikalla lähtenyt. Kaikissa 100 hv yksikaasutinkone.
Tekniikka 90/99/900-mallisarjoissa on kuitenkin pitkälti samaa ja / tai vaihtokelpoista, joten mm. käsistään kätevien saabklubilaisten jäljiltä ysikymppejä löytyy nykyään varustettuina kaksikaasutin-, ruisku-, 16 v. ruisku- ja turbotekniikoilla.

---

Ja jos tuollaisen vielä haluat, ei tarvitse itkeä kaatuneen maidon perään, ainakin hitsaustaitoiselle noita autoja vielä löytyy.

Esim. tässä '85 90: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=61732

Ja tässä '89 900c Juhlamalli samalla perustekniikalla (100 hv 1-kaasutinkone ja viisivaihteinen laatikko), mutta neliovisella korilla, ohjaustehostimella, keskuslukituksella ja matkustamon raitisilmasuotimella varustettuna: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 04#p461404 (tätä olen itse salaa himoinnut, mutta kun ei ole säilytyspaikkaa, aikaa, hitsaustaitoa ym... ja autoja on jo muutenkin liikaa, ei kaikkia ehdi joka vuosi katsastamaan ja talliin ne pitää sovitella kenkälusikan kanssa)

Selailemalla tätä foorumia ja nettiautoa löytyy lisää ja moni enemmänkin pyytävä myyjä on varmasti valmis myös kuuntelemaan asiallisia tarjouksia...
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
RuF^
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 19:03
Paikkakunta: Kannus

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja RuF^ »

kyllä, kyllä. ajattelinkin jotain sellaista joka olisi alle 3 sataa ajettu ja ei mikään mahottoman laho ja tästä keskipohjanmaan seudulta. tuo 90 ois ollu vaan tuossa melko lähellä. pitänee seurailla markkinoita.
RuF^
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 19:03
Paikkakunta: Kannus

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja RuF^ »

tämä on nyt tähän topicciin hieman ot mutta nettiautossa ois tuosa lähellä nätin näkönen 99, siitä mielipiteitä?

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1520384
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: kannattaako hankkia? saab 90 vm 84

Viesti Kirjoittaja tturku »

näyttää ihan siistiltä 100 € autoksi. Se pitää tosissaan huomata, että jos auto ei ole rekisteröity ja katsastettu niin helposti uppoaa vähintään 200€ auton ajokuntoon saattaminen. Varmasti löytyy autosta korjattavaa mutta ei ainakaan kovin pahan näköinen ole tuon hintaiseksi, ja jos vielä tallissa säilytetty niin ei varmaan ihan pommikaan voi olla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin