9-5T kirjoitti:Kävin eilen katsastamassa alkuperäisen virityssarjan 9-5:seen. Hinta oli 17euroa ja homma kesti vain 5min. Inssi puheli(entinen virityspajan tyyppi) että ensi vuoden alussa tarvikesarjoilla voi tulla ongelmia kun katsovat 2001 ja uudemmista autoista testerillä diagnoosiportista päästöt ja vikakoodit joita yleensä jää kun lastu vaihdetaan. Lisäksi inssi kertoi että jälkiasennettuna myös alkuperäiset urheilualustat on katsastettava vaikka sen voisi valita jo tehtaalta lisävarusteeksi.
Onneks on vm. 2000 toi pirssi
Mutta joo, siis jos mulla on viri/alkuperäinen boxi ja teen vaihdon katsastukseen niin mitäs sitten? Tai jos on tuo PPC system ja heitän orkkis softan tilalle kun meen katsastukseen.
Onneksi uusissa saapeissa ei vain lastuja vaihdella eli siis kandee pitää oma boxi tallessa.
Muista merkeistä en niin tiedä...
Eli, no problemo Saab pelittää!
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
menee niuhottamiseksi noitten konttorien kanssa. No joku kuitenkin löytää sen konttorin jossa pääsee vähemmällä syynillä ja sitten olemme siellä jonossa kaikki pikku virityksien kanssa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2 Zaino Show Car PolishTrolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Eiks vuoden veihteessa kaikki autot käytetä iskaritesterillä, eli madllusjouset+alkup.iskarit voi olla hylätty, iskarit ei vaimenna tarpeeks?
Itse en kyllä kannata kys. madallusta kehnontuvien ajo-ominaisuuksien vuoksi.
9-5T kirjoitti:Kävin eilen katsastamassa alkuperäisen virityssarjan 9-5:seen. Hinta oli 17euroa ja homma kesti vain 5min. Inssi puheli(entinen virityspajan tyyppi) että ensi vuoden alussa tarvikesarjoilla voi tulla ongelmia kun katsovat 2001 ja uudemmista autoista testerillä diagnoosiportista päästöt ja vikakoodit joita yleensä jää kun lastu vaihdetaan.
No sen mä haluaisin nähdä, että jokainen katsastuskonttori investoi Tech 2:een ja päivittää siihen saatavia Opelin ja Saabin softia aktiivisesti
...ja 2005 vuoden alusta inssi käy ajamassa autolla täysiä radalla ja jos menee yli luvatun huippunopeuden niin heti nalli napsahtaa, ja toisaalta taas jos nopeudesta jäädään käsketään korjata puutteet
9-5T kirjoitti:Niille tulee joku yleinen vehje jolla luetaan vain vikamuisti ja katsotaan päästöt, tämä on pakollinen ominaisuus kaikissa 2001 ja uudemmissa autoissa. Sillä vehkeellä ei päästä Trionicin "mustalle" puolelle (asetukset ja yms.)johon tarvitaan Tech 2. Tämä tulee kaikkiin konttoreihin koska päästöt katsotaan ainoastaan tällä vehkeellä 2001 ja uudemmista.
Kyse on mitä ilmeisemmin OBDII portista. Ominaisuus ollut pakollinen USAan viedyissä autoissa jo jonkin aikaa. Nyt en tarkkaan muista mitä kaikkea tietoa sieltä saa ulos, jos ei ole autoon sopivaa softaa. OBDII portin lukeminen ei vaadi TECH laitetta. Esim VAG-tuotteille on saatavilla VAG-COM softa ja piiri levy sovitin porttiin, jolla voi lukea kaiken mahdollisen OBD portista. Kaikki mahdollinen tarkoittaa tässä yhteydessä ahtopaineet, lambda-arvot, lämpöantureiden näyttämät, MAFin voltit, kierrosnopeuden jne. Ihan kiva jos saman saisi saappaaseen, mutta kun ei saa niin ei saa
9-5T kirjoitti:ensi vuoden alussa tarvikesarjoilla voi tulla ongelmia kun katsovat 2001 ja uudemmista autoista testerillä diagnoosiportista päästöt ja vikakoodit joita yleensä jää kun lastu vaihdetaan. Lisäksi inssi kertoi että jälkiasennettuna myös alkuperäiset urheilualustat on katsastettava vaikka sen voisi valita jo tehtaalta lisävarusteeksi.
Hieman offtopic, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa ( valaiskaapa tyhmää ). Tuleeko viriboxilla varustetuille autoille ongelmia juuri näistä päästöistä vai mistä? Mitataanhan päästöt muutenkin? Mitä tietoa ne muka voi urkkia, että auto ei menisi katsastuksesta läpi? Valtaosassa varmaan tehot jää kuitenkin mallisarjan voimakkain +20% sisään eli esim. 9-3:ssa saa lakien puitteissa olla boforia 276hp ( vrt. Viggen 230hp ) Kaipa tässä pitää kohta muuttaa maasta pois, ensiksi viedään ilo ampua kunnon raketteja, nyt ei saa juoda kepua edes parkkipaikalla, kohta ei saa turvallista ja hyvää autoa läpi katsastuksesta millään, mitähän seuraavaksi....
9-3Tid kirjoitti:
Hieman offtopic, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa ( valaiskaapa tyhmää ). Tuleeko viriboxilla varustetuille autoille ongelmia juuri näistä päästöistä vai mistä? Mitataanhan päästöt muutenkin? Mitä tietoa ne muka voi urkkia, että auto ei menisi katsastuksesta läpi? Valtaosassa varmaan tehot jää kuitenkin mallisarjan voimakkain +20% sisään eli esim. 9-3:ssa saa lakien puitteissa olla boforia 276hp ( vrt. Viggen 230hp ) Kaipa tässä pitää kohta muuttaa maasta pois, ensiksi viedään ilo ampua kunnon raketteja, nyt ei saa juoda kepua edes parkkipaikalla, kohta ei saa turvallista ja hyvää autoa läpi katsastuksesta millään, mitähän seuraavaksi....
Ei taida käydä viggen vertailumoottoriksi, jos muu auto ei vastaa sitä. Jarrut on erilaiset... Ilman jarrupäivitystä täytyy verrata aeroon, jolloin tehoa saa olla 246hp. Myös vetarit taitaa olla mallia "paksummat".
Tosta OBDII-portista vielä sen verran, ettei sen kautta ilman auton omaa softaa saa mitään kummosta tietoa. Jollain sivustolla törmäsin listaan, mutta tähän hätään en muista mistä se löytyy. Olettaisin että luettu info liittyi vain päästöihin, eli lambdan näyttämiiin.
Ihan kiva jos saman saisi saappaaseen, mutta kun ei saa niin ei saa
e-bayn myyjä ilmottelee:
All cars and light trucks** (domestic and foreign) built after January 1, 1996 and originally sold in the United States were required to be OBD II equipped. In general, this means all 1996 and later model year cars and light trucks should be compliant. Two factors will show if your vehicle is definitely OBD II equipped:
1.The connector must be located within three feet of the driver and must not require any tools to be revealed. Look under the dash and behind ashtrays.
2.There will be a note on a sticker or nameplate under the hood: "OBD II compliant".
Luulis, että 9-8 Saabit olis OBD2-sopivia, vai olisko mallit erilaisia USA:ssa?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9-3Tid kirjoitti:esim. 9-3:ssa saa lakien puitteissa olla boforia 276hp ( vrt. Viggen 230hp ) Kaipa tässä pitää kohta muuttaa maasta pois, ensiksi viedään ilo ampua kunnon raketteja, nyt ei saa juoda kepua edes parkkipaikalla, kohta ei saa turvallista ja hyvää autoa läpi katsastuksesta millään, mitähän seuraavaksi....
Lyhyesti: ainoa laillisesti hyväksyttävä keino on käyttää Saabin omia virityssarjoja joihin saa valmistajalta teknisen dokumentin, joka tarvitaan muutoskatsatukseen. Noilla +20% säännöillä ei tee mitään, jos ei tuota dokumenttia ole, koska ilman sitä ei muutoskatsastus onnistu. Ahdettuun koneeseen koskeminen rinnastetaan aina moottorinvaihtoon ja se edellyttää muutoskatsatusta.
9-3Tid kirjoitti:esim. 9-3:ssa saa lakien puitteissa olla boforia 276hp ( vrt. Viggen 230hp ) Kaipa tässä pitää kohta muuttaa maasta pois, ensiksi viedään ilo ampua kunnon raketteja, nyt ei saa juoda kepua edes parkkipaikalla, kohta ei saa turvallista ja hyvää autoa läpi katsastuksesta millään, mitähän seuraavaksi....
Lyhyesti: ainoa laillisesti hyväksyttävä keino on käyttää Saabin omia virityssarjoja joihin saa valmistajalta teknisen dokumentin, joka tarvitaan muutoskatsatukseen. Noilla +20% säännöillä ei tee mitään, jos ei tuota dokumenttia ole, koska ilman sitä ei muutoskatsastus onnistu. Ahdettuun koneeseen koskeminen rinnastetaan aina moottorinvaihtoon ja se edellyttää muutoskatsatusta.
Melkoisen suositeltavaa taitaa olle se että pitää orkkisboxin itsellä.
Tietty jos autoon on vaihdettu cooleri ja jos se katsotaan virittämiseksi niin sitten on mahdollista että siitä jää kiinni.
Misiköhän orkkiscoolerit on mustia ja viricoolerit kirkkaita (siis maalattomia) sillä toi kirkas kyllä loistaa katsastusinssin silmään helposti...
Itse kyllä ehkä ruiskisin mustaa maalia viricooleriin, vai heikentääkö se jäähdytystä, tiedä sitä sitten.
Kyllä nää jotkut asiat on sitte vaikeita täällä Suomessa, ollaan sitte EU: ssa tai ei...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Ihan kiva jos saman saisi saappaaseen, mutta kun ei saa niin ei saa
e-bayn myyjä ilmottelee:
All cars and light trucks** (domestic and foreign) built after January 1, 1996 and originally sold in the United States were required to be OBD II equipped. In general, this means all 1996 and later model year cars and light trucks should be compliant. Two factors will show if your vehicle is definitely OBD II equipped:
1.The connector must be located within three feet of the driver and must not require any tools to be revealed. Look under the dash and behind ashtrays.
2.There will be a note on a sticker or nameplate under the hood: "OBD II compliant".
Luulis, että 9-8 Saabit olis OBD2-sopivia, vai olisko mallit erilaisia USA:ssa?
Eipä ole tietääkseni euro vm 2000 viggen OBDII. Täytyy tarkistaa.
Tosta OBDII-portista vielä sen verran, ettei sen kautta ilman auton omaa softaa saa mitään kummosta tietoa. Jollain sivustolla törmäsin listaan, mutta tähän hätään en muista mistä se löytyy. Olettaisin että luettu info liittyi vain päästöihin, eli lambdan näyttämiiin.
Joo, niin se inssi sanoi että kaikista 2001-> pystytään lukemaan vikakoodit ja päästöt mutta ei päästä valmistajan "mustalle" puolelle.
Luulisi että päästöt voisi mennä läpi viritettynäkin mutta JOS sinne on jäänyt vikakoodi uudesta ohjelmasta silloin vaaditaan muutoskatsastus joka ei taida olla mahdollinen ilman todistuksia, vaikka teho olisi noussut vain 1hv. Muut kiinnostavat vikakoodit taitavat olla turvatyynyihin liittyviä.
Tyhmä kysymys, mutta mitä sellaisia vikakoodeja voi olla että päätellään että on viritetty laite?
Toiseksi, jos vaikka ostaa saabiin/volvoon/volkkari-konsernin autoon tuon PPC-systeemin ja lataa ennen katsastusta sen orkkis ohjelman? Silloinhan sulla on just eikä melkeen auto siinä iskossa kun pitääkin olla, eikö?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.