kaasuläpän asentotunnistin
kaasuläpän asentotunnistin
Elikkä saabissa on ollut jo jonkunaikaa nykimistä ja pätkimistä havaittavissa. Tänää sitten nyppäsin kokeilumielessä kaasuläpän asentotunnistimelta piuhan poies ja ristus soikoon, käynti tasoittui välittömästi. Uskaltaako ajella ilman että tuo on kytkettynä kun tuntus toimivan paremmin? Ei siis tarkoitus jättää pysyväksi, mutta jos kehtais huomenna jopa ajella kaupungissa asioilla ilman että auto hyppii ja loikkii. Pystyykö tuolle palikalle mitään tekemään, muuta kuin liittimiä putsailee vai kannattaako suosiolla hommata uusi?
"saapi edestä ja saapi takkaa"
Re: kaasuläpän asentotunnistin
Ei luulisi että kaasuläppäkytkimellä on ajoon noin merkittävä vaikutus, siinähän on vain kaksi sulkeutuvaa kontaktia, toinen tyhjäkäynnnille ja toinen täyskaasuasennolle. Häiriötä ajossa voisi lähinnä kuvitella tulevan jos tyhjäkäyntikontakti menisi kiinni silloinkin kun kaasua painetaan. Johto irti ajaessa tyhjäkäyntimoottoria ei ohjata, tyhjäkäynti on mitä sattuu. Ja täyskaasurikastuskin jää saamatta.
Tyhjäkäyntiasennolle kaasuläppäkytkimen sisällä on mikrokytkin, ja täyskaasuasennolle erilliset kytkentäliuskat.
Oletko kokeillut mitata asentokytkimen toimintaa yleismittarilla? Onko asentokytkin säädetty oikein?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lappakytkin.jpg
Tyhjäkäyntiasennolle kaasuläppäkytkimen sisällä on mikrokytkin, ja täyskaasuasennolle erilliset kytkentäliuskat.
Oletko kokeillut mitata asentokytkimen toimintaa yleismittarilla? Onko asentokytkin säädetty oikein?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lappakytkin.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: kaasuläpän asentotunnistin
En ole mittaillut sitä vielä. Kuinkas sen säätäminen sitten käytännössä tapahtuu? Kokeilin pariin kertaan tyhjäkäynnillä tuota piuha irti ja piuha takas konstia ja kyllä kävi tasasesti ja kesti käynnissä kun piuha oli irti. Kovemmassa ajossa ei huomaa mitään käynnissä, mutta kaupungissa lirutellessa ilman kaasua räkii ja pätkii, valoihin meinaa sammua jne. Minkälaisia vastusarvoja tuosta pitäisi pihalle saada?
"saapi edestä ja saapi takkaa"
Re: kaasuläpän asentotunnistin
Mittaat vaan, että läppäkytkimen keskimmäisestä koskettimesta on tyhjäkäyntiasennossa yhteys (alle 1 ohm) reunimmaiseen koskettimeen ja täyskaasuasennossa keskimmäisestä toiseen reunimmaiseen.
Säätö niin, että tyhjäkäyntiasennon kontakti aukeaa heti kun kaasuläppää raotetaan ja kontakti on kiinni kun läppä on kiinni.
Kaasuläpän perussäätö on syytä olla tehtynä tätä ennen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 84#p331184
Säätö niin, että tyhjäkäyntiasennon kontakti aukeaa heti kun kaasuläppää raotetaan ja kontakti on kiinni kun läppä on kiinni.
Kaasuläpän perussäätö on syytä olla tehtynä tätä ennen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 84#p331184
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: kaasuläpän asentotunnistin
kiitoksia neuvoista. Täytyy huomenna koittaa säädellä tuota, on taas pimeys vallannut maan nii ei kehtoo mennä lampun kaa ropaamaan.
"saapi edestä ja saapi takkaa"
Re: kaasuläpän asentotunnistin
Oliko jossain mainittu auton vuosimallia? Meinaan jos on trionic niin eikös siinä ole "potikka" asentotunnistimena, sehän mittaa läpän asentoa kokoajan.jus kirjoitti:Ei luulisi että kaasuläppäkytkimellä on ajoon noin merkittävä vaikutus, siinähän on vain kaksi sulkeutuvaa kontaktia, toinen tyhjäkäynnnille ja toinen täyskaasuasennolle.
Re: kaasuläpän asentotunnistin
Ei vuosimallia tässä mainittu, mutta kirjoitin vastaukseni olettaen että kyseessä on 87-turbotonttu, kuten muissa nimimerkin kirjoittamissa viesteissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: kaasuläpän asentotunnistin
Aahaa
Minä jo aattelin että meedioko se on


Minä jo aattelin että meedioko se on


Re: kaasuläpän asentotunnistin
kerpeles unohin tosiaan mainita vuosimallin. Pahoittelut. Jus olikin salapoliisin työllä selvittänytkin ihan oikein, eli 87 urpo tonnari. Kävin asentotunnistimen ja kaasuläpän läpi tänään ja nyt tuntuisi käyvän suht normaalisti pikku säätelyn jälkeen. Kiitoksia avusta kovasti.
"saapi edestä ja saapi takkaa"