Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
Moro
Autona on 9000 CD 2.3 Turbo ja alkaa valtava nykiminen 0.7 bar jälkeen ja ahdot piikkaa tuonne 1.3-1.5 bar tuntumaan vaikka vakio softa yms. Jos kiihdyttää rauhallisesti ja nostaa hallitusti ahdot 0.7 bar asti ei ongelmaa mutta jos siitä kaasu pohjaan niin alkaa nykiminen. Vinkkejä ehdotuksia,tässä hieman omia ajatuksia asiasta :
Epäilyksen kohteita on seuraavasti:
-Di kasetti (on vaihdettu ainakin kerran, autolla ajettu 415tkm eli voi olla vaihdon tarpeessa)
-tulpat (on oikeat, toimivat tosin hyvin omassa aerossani)
-polttoaine pumppu (ei tietoa onko koskaan vaihdettu, suodatin on vaihdettu joskus)
-Magneettiventtiili
Autossa oli lastut muttei saatu pelaamaan millään, ahtojen karkailua oli havaittavissa mutta sain toimimaan rajapaineventtiilillä kohtalaisen hyvin. nyttemmin rajapaineventtiili myyty ja mankkuvena takaisin tilalla sekä lastut on originellit ja virilastut myöskin myyty.
turbo on vaihdettu mitsun td04:seen ja löytyy dumppi bypassin tilalla (ei sammuile eikä mitään).
Mankkuvenaa pitäisi jossain välissä kokeilla omasta aerosta ja di kassukin löytyy yks ylimääräisenä.
Autona on 9000 CD 2.3 Turbo ja alkaa valtava nykiminen 0.7 bar jälkeen ja ahdot piikkaa tuonne 1.3-1.5 bar tuntumaan vaikka vakio softa yms. Jos kiihdyttää rauhallisesti ja nostaa hallitusti ahdot 0.7 bar asti ei ongelmaa mutta jos siitä kaasu pohjaan niin alkaa nykiminen. Vinkkejä ehdotuksia,tässä hieman omia ajatuksia asiasta :
Epäilyksen kohteita on seuraavasti:
-Di kasetti (on vaihdettu ainakin kerran, autolla ajettu 415tkm eli voi olla vaihdon tarpeessa)
-tulpat (on oikeat, toimivat tosin hyvin omassa aerossani)
-polttoaine pumppu (ei tietoa onko koskaan vaihdettu, suodatin on vaihdettu joskus)
-Magneettiventtiili
Autossa oli lastut muttei saatu pelaamaan millään, ahtojen karkailua oli havaittavissa mutta sain toimimaan rajapaineventtiilillä kohtalaisen hyvin. nyttemmin rajapaineventtiili myyty ja mankkuvena takaisin tilalla sekä lastut on originellit ja virilastut myöskin myyty.
turbo on vaihdettu mitsun td04:seen ja löytyy dumppi bypassin tilalla (ei sammuile eikä mitään).
Mankkuvenaa pitäisi jossain välissä kokeilla omasta aerosta ja di kassukin löytyy yks ylimääräisenä.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
Vaihdoin di-kasetin, tulpat ja stage 1 boksin nykyisen nelosen tilalle. Bensapumppua tai -suodatintakin minullekin tarjottiin mahdollisiksi ongelmiksi, mutta kun autolla on ajettu 151 tkm en jaksanut uskoa. Sitten joku ehdotti MAP-anturia, jossa vika sitten olikin. Seokset oli niin rikkaat, että ei tahtonut käydä, nyki vain ja lykkäsi mustaa putkesta. Onneksi oli vanha mappi tallella. Nyt auto toimii hienosti (stage 4).
Mappi, mankkuvena ja di-kasetti on ainakin helppoja kokeilla toisesta autosta.
Mappi, mankkuvena ja di-kasetti on ainakin helppoja kokeilla toisesta autosta.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
DI-ksasettia usein epäillään turhaan, mutta tässä tapauksessa oireet voisivat olla ihan oikeat.
Kyseessähän ei ole vakio auto, joten muutakin mahdollisuutta varmaan on, mutta punainen kassu oireilee juuri noin, kun on laukeamassa. Vielä 0.1bar alle max. ahtojen menee ihan hyvin, mutta jos kaasun runttaa pohjaan niin että ahdot heilahtavat tappiin, alkaa armoton rytyytys.
Kuten sanottu, tuo on ainakin helppo kokeilla. Jos se on kasetti, se voi olla tuossa kunnossa vielä hyvinkin pitkäikäinen, mutta kenellä kestää hermot kokeilla KUINKA kauan sillä mennään? Varmaa on, että lopulliset savut pääsevät sitten huonoimmalla mahdollisella hetkellä Lapin-matkalla tms.
No, nykivästä kasetista saa sitten mukavasti saabistin tuntomerkin: varakasetin takaloosterissa pidettäväksi.. 
Kyseessähän ei ole vakio auto, joten muutakin mahdollisuutta varmaan on, mutta punainen kassu oireilee juuri noin, kun on laukeamassa. Vielä 0.1bar alle max. ahtojen menee ihan hyvin, mutta jos kaasun runttaa pohjaan niin että ahdot heilahtavat tappiin, alkaa armoton rytyytys.
Kuten sanottu, tuo on ainakin helppo kokeilla. Jos se on kasetti, se voi olla tuossa kunnossa vielä hyvinkin pitkäikäinen, mutta kenellä kestää hermot kokeilla KUINKA kauan sillä mennään? Varmaa on, että lopulliset savut pääsevät sitten huonoimmalla mahdollisella hetkellä Lapin-matkalla tms.


Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
Auto on -91 joten ei ole mappia
pitää kokeilla joka tapauksessa noita joita jo listalla on mut hyvä että hieman tukea ajatuksille tuli 


Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
Ei liity tapaukseen mutta aika ihme homma kun toimii MAF vehje dumpin kanssa kunnolla, varmaan ensimmäinen lajissaan
ps. kaverilla ei toimi MAF vehje kunnol edes alumiinisen bypassin kanssa...

ps. kaverilla ei toimi MAF vehje kunnol edes alumiinisen bypassin kanssa...
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
OT: Juu tuo oli ihmetys itsellekin että toimii maffin kanssa dumppi. piti sitä kokeilla, onneksi hyvin tuloksin. En tiedä missä sitte on vikaa kun tuo dumppi toimii eikä tartte ruuvata valtavan kireällekään, aivan löysällä ei tosin tietenkään toimi. Dumppina on pate racingin billetti palanen 

Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
Kiitokset vinkistä, di-kassuhan se siellä oireili
hieman myöhässä vastaus mutta kuitenkin... tulevalla viikolla pääsen itse taas pitkästä aikaa kyseisen auton luo joten näen sitten mitä muita vikoja jäi jäljelle..

Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
Moro!Boiga kirjoitti:Kiitokset vinkistä, di-kassuhan se siellä oireilihieman myöhässä vastaus mutta kuitenkin... tulevalla viikolla pääsen itse taas pitkästä aikaa kyseisen auton luo joten näen sitten mitä muita vikoja jäi jäljelle..
Itselläni on -88 2.0 t tonnari ja tuo samainen nykimisongelma. Rauhallisesti kiihdytellessä ei mitään ongelmaa, mutta annahan kunnolla kenkää, niin melkein heti kuuluu voimakas poksahdus ja välittömästi kone sammuu. Autoon sisälle tulee rikin haju. Pari minuuttia kun lepää, niin taas mennään kuin ennenkin. Siis vaatii pienen breikin. Onko se tuo di-kasetti tässäkin tapauksessa syyllinen. Jo pitkään on ollut tällainen, eikä varakasettia ole takaboxissa ollut mukana.
Rane
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
Onko 1991 2.0t tonnarissa mappia, eli ilmeisesti paineanturia. Ilmeni ahto-ongelmia sen jälkeen kun autosta oli mennyt akku oudosti itsekseen tyhjäksi.
Ahto ensin järkyttäviä määriä, kohta vika muuttui sitten semmoiseksi ettei nään ahda kunnolla ja niinkuin nakuttaisi ja rajoittaisi ahtoja. Nopeahkosti nostaa baariin asti sitten pätkäsee ja rupeaa ahtoja rajottaa.
Vaikuttaako mappi, sekä ahtoihin, että seoksiin?
Ahto ensin järkyttäviä määriä, kohta vika muuttui sitten semmoiseksi ettei nään ahda kunnolla ja niinkuin nakuttaisi ja rajoittaisi ahtoja. Nopeahkosti nostaa baariin asti sitten pätkäsee ja rupeaa ahtoja rajottaa.
Vaikuttaako mappi, sekä ahtoihin, että seoksiin?
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
'91 ei vielä ole Trionicilla eli ei ole MAP-anturia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
No ei varmaan sitte siinä vikaa. Outo juttu nyt taas toimi ihan normaalisti. Yön oli akun kaapeli varmuuden vuoksi irti, kun ei ole päässyt mittailemaan mahdollista akun tyhjenemis ongelmaa. Ennen akun tyhjenemistä olin vaihtanut soittimen, voipi olla siellä vika ja oisko sitten sekoittanu APC-boxia jotenki kun oli akku mennit niin tyhjäksi ettei yksikään valo palanut kojelaudassa.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
Veikkaisin magneettiventtiiliä jos kyseisessä autossa sellainen on.Ahto ensin järkyttäviä määriä, kohta vika muuttui sitten semmoiseksi ettei nään ahda kunnolla ja niinkuin nakuttaisi ja rajoittaisi ahtoja. Nopeahkosti nostaa baariin asti sitten pätkäsee ja rupeaa ahtoja rajottaa.
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
En ole vielä kerennyt noita naputuksia kuunnella, tahi lediä venttiilin johtohin laittanut. Silloin kun vika oli päällä testasin mangeettivenan johdon ja apc boxin sulakkeiden poistoa. Molemmilla (erikseen) koitettuna ahdot laski kiltisti peruspaineille. w-letku irti paineet taasen huiteli 1.5baria. Voisko tuo mankkuvenan jumittaminen sitten aiheuttaa tuommosia yli/aliahto oireita ja toimia silti sen verran normaalisti, että ilman virtaa laskee peruspaineille? Ite voisin kuvitella, että vika on siellä mankkuvenaa ohjaavassa päässä. Kojelaudan takana muuten ilmeisesti painekatkaisin, tai joku muu liitos vuotaa ajoittain yli 0.8bar paineilla, mutta siellä ei ilmeisesti mitään ahtoihin vaikuttavaa ole. Autossa on stage1 ahto lastu, jos sillä mitään merkitystä on.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
Kyllä mankkuvena saattaa jumittaa juuri noin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tonnarin iän ikuinen nykimis kysymys
No pittää koittaa crc:llä vähän tekohengitystä antaa sille, mahtaa vaan olla vikaa enemmänkin siellä keloissa, tarvis varmaan niitä mittailla.
E: Uskaltaako muuten mankkuvenan toimintaa kokeilla antamalla sille virtaa suoraa akulta?
E: Uskaltaako muuten mankkuvenan toimintaa kokeilla antamalla sille virtaa suoraa akulta?
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89