9-5 2,3t -98:iin stage 1

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
RapidoG
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 12:30

9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja RapidoG »

Saab 9-5 2.3t MY98-00 Stage 1 220hv / 330Nm
* Saab 9-5 2.3t 98-00 170hv -> 220hv
* Moottorinohjausyksikkö

Onko kokemuksia tuosta? Vaatiiko muita muutoksia ja mitä syytä ottaa huomioon, jos tuon aikoo hankkia?

trolli.nu:ssa tuo on tonnin luokkaa. Onko normaali hinta tuolle?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Maptuniltakin löytyisi vastaava.

http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=90

Tehoja ja vääntöjä on kohtuullisesti! :wink:

Hinta lienee siellä 800-900 euroa.

Näyttää olevan Nordicin ja Maptunin hinnoissa eroja!? 8O
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja Termos »

juhokare kirjoitti:Maptuniltakin löytyisi vastaava.

http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=90

Tehoja ja vääntöjä on kohtuullisesti! :wink:

Hinta lienee siellä 800-900 euroa.

Näyttää olevan Nordicin ja Maptunin hinnoissa eroja!? 8O
Maptunille ainakin piti antaa vaihtoboksi, onko tuossa syy hintaerolle?
Klubin jäsenet saa alennusta, taisi olla 10% kun omani hommasin keväällä -05. Silloin hintaa tuli +300e listahintaan, jos halusi pitää alkuperäisen boksin.

Tyytyväinen olen ollut :P

Boksin ajonesto pitää yleensä naittaa TECH:illä autoon, eli jos meinaa itse asentaa, niin homma on viisainta tehdä merkkihuollon pihassa. Pikkuhomma, näin itsekin menettelin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Boksin ajonesto pitää yleensä naittaa TECH:illä autoon, eli jos meinaa itse asentaa, niin homma on viisainta tehdä merkkihuollon pihassa. Pikkuhomma, näin itsekin menettelin.
Vaatiiko tuo ajoneston asentamisen silloin, kun on Saabin oma varashälytin. Itselläni ei ole sitä vaan jälkiasennettu Cobra, jonka takia minun ei tarvinnut kuin asentaa itse boksin. :)

Hyvin tuo on kulkenut tähän asti. :P
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja Termos »

juhokare kirjoitti: Vaatiiko tuo ajoneston asentamisen silloin, kun on Saabin oma varashälytin. Itselläni ei ole sitä vaan jälkiasennettu Cobra, jonka takia minun ei tarvinnut kuin asentaa itse boksin. :)

Hyvin tuo on kulkenut tähän asti. :P
Eipä ollut omassa varashälyä silloin, mutta ei silti käynnistynyt Maptunin boksilla ilman ohjelmointia.
Varoittelivatkin tilatessa, että näin voi käydä, vaikka laitoin kaikki mahdolliset tiedot autosta ja vielä kuvat originaaliboksin tarroista.

Lainaus Maptunin mailista:

"Seuraavat tiedot tarvitsen autosta:

-Alustanumero YS3....
-Auton tiedot
-Yhteystiedot

Yleensä ohjainlaite on hyvä käyttää asenettavana Saab jälleenmyyjällä,
silloin ollaan varmoja että ohjainlaite toimii autossa oikein.
Voidaan kyllä tehdä identtinen vanhan kanssa mutta emme anna 100%
toimivuutta suoraan."

Tämä tapahtui siis keväällä 2005.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Vaatiiko T5-koneissa tuota ohjelmointia, jos tarkastellaan stage-1:stä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joissakin tapauksissa vaatii, toisissa taas ei. Riippuu siitä, onko ajoneston koodi sama, kuin edellisessä boksissa. Kahdesti olen omaani vaihtanut boksin, jossa on ollut ajoneston koodi laitettuna valmiiksi omaa autoani varten ja on toiminut ilman ohjelmointia. Toki tämä ei tarkoita sitä, että toimisi välttämättä jokaisessa tapauksessa. Aina siis kannattaa varautua.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
RapidoG
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 12:30

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja RapidoG »

Onkos joku noita BSR:n PPC Stageja hankkinut? Suht halpoja ja helppoja, jos toimivat kuten luvataan:)
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 70_292_365
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

huomioi rahtikulut päälle...

Saab 9-5 2.0t (150 Hk) 98-00

Stage 1 205Hp, 340Nm (Maptun software Saab 9-5) 6396.00
Steg 1+ 225Hk, 340Nm (Maptun software Saab 9-5) 6396.00
Steg 2 230Hk, 350Nm (Maptun software Saab 9-5) 6796.00
Steg 3 245Hk, 360Nm (Maptun software Saab 9-5) 7196.00
Steg 4 270Hk, 370Nm (Maptun software Saab 9-5) 7596.00
Steg 5 280Hk, 400Nm (Maptun software Saab 9-5) 7996.00

hinnat sek ja paikka maptun. ja saa suomesta!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
RapidoG
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 12:30

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja RapidoG »

"Hinta sisältää ainoastaan ohjelmiston. Auton täytyy olla vastaavalla kokoonpanolla varustettu mitä täydellinen virityssarja vaatii. Jos sinun kokoonpano poikkeaa joiltakin osin virityssarjasta, ole ystävällinen ja ota yhteyttä niin mietitään jokin vaihtoehtoinen ratkaisu. Ohjelmisto toimitetaan vaihtoyksikkönä, vakio ohjainlaite on palautettava 3 päivän kuluessa."
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=90

Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Eli alkuperäisinä osina ei voi suoraan tuota päivittää vai mitä tuo "täydellinen" virityssarja meinaa?

Kyse siis tuosta Stage 1:stä.
Onko noilla lisähepoilla ja varsinkin -väännöillä vaikutusta mihinkään alkuperäisiin osiin eli kestääkö hyvin tuon pienen lisäyksen 170Hp->235Hp ja 280Nm->380Nm?

BSR on kait tuohon nähden kätevämpi, jos pelittää kunnolla. Ei tarvi leikkiä noiden boxien kanssa ja saa alkuperäset arvot samalla tavalla sisään, jos niin haluaa.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja pade »

RapidoG kirjoitti:"Hinta sisältää ainoastaan ohjelmiston. Auton täytyy olla vastaavalla kokoonpanolla varustettu mitä täydellinen virityssarja vaatii. Jos sinun kokoonpano poikkeaa joiltakin osin virityssarjasta, ole ystävällinen ja ota yhteyttä niin mietitään jokin vaihtoehtoinen ratkaisu. Ohjelmisto toimitetaan vaihtoyksikkönä, vakio ohjainlaite on palautettava 3 päivän kuluessa."
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=90

Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Eli alkuperäisinä osina ei voi suoraan tuota päivittää vai mitä tuo "täydellinen" virityssarja meinaa?

Kyse siis tuosta Stage 1:stä.
Onko noilla lisähepoilla ja varsinkin -väännöillä vaikutusta mihinkään alkuperäisiin osiin eli kestääkö hyvin tuon pienen lisäyksen 170Hp->235Hp ja 330Nm->380Nm?

BSR on kait tuohon nähden kätevämpi, jos pelittää kunnolla. Ei tarvi leikkiä noiden boxien kanssa ja saa alkuperäset arvot samalla tavalla sisään, jos niin haluaa.
Ymmärtääkseni tuo lainaus koskee noita Stage 2 ja ylöspäin. Siis niitä viri-asteita joissa myös rauta muuttuu. Eli jos virittäjän Stage 3 sisältyy 3" DP kisakatilla, 3" cat-back ja softa ja sinun autossasi on esim. jostain syystä vaikka 3,5 bar bensanpaineen säädin niin tuo normi Stage 3 softa ei pelitä. Eli autossa olevat rautamuutokset pitää olla täysin vastaavat kuin sivulla ilmoitetaan jotta se kyseinen softa toimisi.

Koska Stage 1 on ainoastaan tuo softa niin se on siis tarkoitettu täysin vakio raudalle.

Ja kestävyydestä sen verran, että saa sen vakionkin rikki mutta normaalilla ja ennen kaikkea järkevällä ajamisella nuo lisätehot sekä -vääntö eivät vaikuta kestävyyteen mitenkään merkittävästi.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

RapidoG kirjoitti:"Hinta sisältää ainoastaan ohjelmiston. Auton täytyy olla vastaavalla kokoonpanolla varustettu mitä täydellinen virityssarja vaatii. Jos sinun kokoonpano poikkeaa joiltakin osin virityssarjasta, ole ystävällinen ja ota yhteyttä niin mietitään jokin vaihtoehtoinen ratkaisu. Ohjelmisto toimitetaan vaihtoyksikkönä, vakio ohjainlaite on palautettava 3 päivän kuluessa."
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=90

Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Eli alkuperäisinä osina ei voi suoraan tuota päivittää vai mitä tuo "täydellinen" virityssarja meinaa?

Kyse siis tuosta Stage 1:stä.
Onko noilla lisähepoilla ja varsinkin -väännöillä vaikutusta mihinkään alkuperäisiin osiin eli kestääkö hyvin tuon pienen lisäyksen 170Hp->235Hp ja 280Nm->380Nm?

BSR on kait tuohon nähden kätevämpi, jos pelittää kunnolla. Ei tarvi leikkiä noiden boxien kanssa ja saa alkuperäset arvot samalla tavalla sisään, jos niin haluaa.
Ja eikös se huokuttele, kun tuossakin lisäheppa/vääntö esimerkissä melko varmasti esim. ohitukset hoituu rivakammin nelosella mitä ennen kolmosella?? :mrgreen:
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Yksi keino hankkia "halpoja" hepoja 2,3 pikku t:hen on hommata vakio Aeron boksi,noita saa purkaamoista 200-300€:lla :wink:

Tosin vasta -00 lähtien on pikku t:ssä samat suuttimet kuin Aerossa :oops: erossa
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja Termos »

Frostgrey kirjoitti:Yksi keino hankkia "halpoja" hepoja 2,3 pikku t:hen on hommata vakio Aeron boksi,noita saa purkaamoista 200-300€:lla :wink:

Tosin vasta -00 lähtien on pikku t:ssä samat suuttimet kuin Aerossa :oops: erossa
Tuossa vanhassa ketjussa päädytään siihen lopputulokseen, että vanhemman pikku t:n suuttimien tuotto on kuitenkin sama:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=51082
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2,3t -98:iin stage 1

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Frostgrey kirjoitti:Yksi keino hankkia "halpoja" hepoja 2,3 pikku t:hen on hommata vakio Aeron boksi,noita saa purkaamoista 200-300€:lla :wink:

Tosin vasta -00 lähtien on pikku t:ssä samat suuttimet kuin Aerossa :oops: erossa
Pelittääkö tuo aeron boksi sen pikku turpon kanssa? Tietenki suositeltavaa olis vaihtaa isompi fööni.
Audi A4 2.0TFSIq
Vastaa Viestiin