"Kekkonenkin ajoi Saabilla! Mulle kans Saappi!
Minä rakastan Saab ysikutosia. Saab ysikutonen on muotokieleltään maailmankaikkeuden kaunein auto. Automaailman Ingrid Bergman. Sweden 12 points.
Ysikutonen on herkkä, runollinen ja kaunis kuin tyttö syksyisessä puolukkametsässä. Ysikutonen. Ysikutonen. Jotakin siinä täytyy olla koska Kekkonenkin siihen ihastui. Naisten mies. Saab on nimittäin nainen.
Silloin kun olin teini meillä oli ysikutonen. Kirsikan värinen. Tupakan hajuinen. Elämän makuinen.
Ysikutonen oli luja ja pitkäikäinen sekä turvallinen. Ainoa auto, joka soveltui Suomen talveen. Kukaan ei halunnut Ladojen tai Datsunien kyytiin. Hyi sanottiin semmosille. Ne mitään autoja ollu! Ysikutosen
talviominaisuudet olivatkin hyvät tehokkaan lämmityslaitteen, etuvedon ja isojen pyörien ansiosta.
Ysikutosen ajo-ominaisuudet olivat kiitettävät, mutta lyhyiden joustovarojen takia meno oli hyppivää. "Semmoset nynnyt jokka ei kestä hyppimistä voivat ostaa itelleen sitikan", sanoi enovainaakin. "Ja painukoot Ranskaan patonkia pureen. Paskeripäät ajaa Peukeotilla. Ojaan. Niissei talvella toimi ohjaus nääs."
Sisätilat olivat ysikutosessa ulkomittoihin verrattuna ahtaat mutta ei sillä ollut niin väliä. Se loi yhteenkuuluvuuden tunnetta. Isompi se
saappi oli kuin esimerkiksi kupla. Vapaakytkimen ansiosta polttoaineenkulutus oli kohtuullinen. Nostalgisuutta lisäsivät rattivaihde ja pienet ikkunat. Sitä paitsi saabisteja pidettiin vauraina. "Rikkaita ihmisiä menee taas ohi", maanteiden Ladoissa kuiskittiin.
Ole ylpeä Saabistasi ja itsestäsi. Saabismi on sairaus.
PS. Yksi Harri (Audimies) kysyi, että mitä toi saabismi on sairaus niinku tarkottaa. Että onko saabismi ihan mielenterveysongelma?
No on se tavallaan. Addiktio. Kerran kun ajat Saabilla, niin muilla ei halua ajaa. Niihin jää koukkuun. Eikä koskaan parane. Että siinä mielessä
sairaus"