30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Lehdissä on ilmotuksia tyyliin autonromuja noudetaan yms. Maksavat 40-80e/auto.
Hakevat auton ja purkavat pääpaikassaan nesteet yms ja tekevät nättejä kuutioita.
Hakevat auton ja purkavat pääpaikassaan nesteet yms ja tekevät nättejä kuutioita.
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Siinä edellisessä lauseessa mainitsin auton valmistamisesta tulevien päästöjen tutkimisen.Mawerick kirjoitti:Tarkoititko valmistuksesta? Muutenhan tuo argumentti ei ole oikein pätevä...snuggles kirjoitti:Muistaakseni keskimääräisen auton käyttöiän aikana noin 90% päästöistä koitui auton käytöstä.
Ettei sinulle jäisi epäselvyyttä, niin tarkoitin juuri sitä auton valmistamisesta koituvaa ympäristörasitusta vs. autolla ajamisesta koituvaa rasitetta.
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Mitään ei löydä kun oikein kovasti etsii...Juha96 kirjoitti:Jos löydät, voisit vaikka meilata linkin tuolle hesarin toimittajalle.snuggles kirjoitti:Sitä en muista, että millaisesta lähteestä tämä tutkimus oli, yritän kaivaa sen esille.
Aikani romusin vaan löytyipä sittenkin!
"Volvon V70-henkilöauton elinkaaren päästöistä materiaalien louhinta yms. mukaanlaskettuna tuotannosta ja kierrätyksestä syntyy 9 % ja käytön aikana 91 %. Volvo seuraa tarkasti energiankulutustaan. Se ei kuitenkaan tee Volvoista ekologisia autoja, mutta on kuitenkin hienoa, että tuotanto on läpinäkyvää:"
http://www.volvocars.com/corporation/Su ... cators.htm" target="_blank" target="_blank
"The LCAs carried out to date* indicate that
* 89% of the energy is consumed during the useful life phase;
* 89% of the CO2 is emitted during the useful life phase;
* 86% of the nitrogen oxide emissions occur during the useful life phase;
* 67% of the water consumption occurs during the production phase."
Muistin siis väärin, hieman alle 90% mutta kannattaa muistaa, että tässä on nyt kyseessä vain 1 autonvalmistaja.
Esimerkiksi Toyotan ilmoittamat suhteet ovat 80% käytöstä ja 20% valmistuksesta.
Myös kannattaa huomata, että 67% vedenkulutuksesta aiheutuu auton valmistuksesta.
Ilmeisesti tällaisiin tutkimuksiin pohjautuen vanhat autot ovat päättäjien mielestä Saatanasta...
Linkit kaivettu eräästä blogista: http://tuukkasimonen.blogspot.com/
Viimeksi muokannut snuggles, To Syys 27, 2007 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Jatkuva kulutuksen kasvaminen ei voi olla ekologista.Ensin kannamme rahamme kaukoitään ostamalla uusi siellä valmistetut autot, että sikäläisetkin sitten saavat niillä rahoilla ostaa vaikka heille kotimaisen auton. Jonain päivänä Kiinassa voisi olla vaikka sata miljoonaa autoa tyhjäkäynnillä ruuhkissa.
Kun auto viedään 2 -7 vuoden ajan merkkiliikkeeseen huollettavaksi, että takuu pysyisi, ylläpidämme uusien autojen myyntitiloja (lue palatseja) tarpeellisten palveluiden lisäksi. Nerokas liikeidea kun voi myydä katteellisen tuotteen ja asiakas tuo vuosien ajan säännöllisesti muutaman satasen lisää, että tuote pysyisi kunnossa. Jos ei pysy niin Korjaus on jo maksettu huoltojen hinnoissa.
Joka huoltokäynnillä voi tyrkyttää uutta autoa ja hyvittää vanhasta hävyttömän paljon pienemmän summan, mitä sitten eteenpäin myytäessä saadaan. Tietenkin ottaisin itsekin helppoa rahaa, jos joku antaisi. Minut saatetaan vielä joskus ryöstää pimeällä kujalla aseella uhaten, mutta ei merkkiliikkeen kassalla ilmoitusasiana. Valitettavsti kokemusta jälkimmäisestä on minullakin.
Tämä Puputti väittää, että autot joita ei romuteta virallista tietä tyhjennetään nesteistä hiekkakuoppaan vai mitä nyt väittikään. Aivan sama, koska ukko puhuu paskaa ja minulle on aivan sama onko paska kiinteää vai ripulia. Se haisee kuitenkin. Mielummin otan autosta osat talteen varaosakauppiaan kiusaksi ja saan muutama kympin vielä lopusta romumieheltä. Romumiehet muuten tykkäävät vanhoista Saabeista ja Volvoista , koska niissä on niin paljon rautaa.
Ainoa syy miksi voisin ostaa uudemman auton, on turvallisuus. Toisaalta bussi ja juna voisivat olla vielä turvallisempia jos pitää alkaa riskejä minimoimaan.
Kun auto viedään 2 -7 vuoden ajan merkkiliikkeeseen huollettavaksi, että takuu pysyisi, ylläpidämme uusien autojen myyntitiloja (lue palatseja) tarpeellisten palveluiden lisäksi. Nerokas liikeidea kun voi myydä katteellisen tuotteen ja asiakas tuo vuosien ajan säännöllisesti muutaman satasen lisää, että tuote pysyisi kunnossa. Jos ei pysy niin Korjaus on jo maksettu huoltojen hinnoissa.
Joka huoltokäynnillä voi tyrkyttää uutta autoa ja hyvittää vanhasta hävyttömän paljon pienemmän summan, mitä sitten eteenpäin myytäessä saadaan. Tietenkin ottaisin itsekin helppoa rahaa, jos joku antaisi. Minut saatetaan vielä joskus ryöstää pimeällä kujalla aseella uhaten, mutta ei merkkiliikkeen kassalla ilmoitusasiana. Valitettavsti kokemusta jälkimmäisestä on minullakin.
Tämä Puputti väittää, että autot joita ei romuteta virallista tietä tyhjennetään nesteistä hiekkakuoppaan vai mitä nyt väittikään. Aivan sama, koska ukko puhuu paskaa ja minulle on aivan sama onko paska kiinteää vai ripulia. Se haisee kuitenkin. Mielummin otan autosta osat talteen varaosakauppiaan kiusaksi ja saan muutama kympin vielä lopusta romumieheltä. Romumiehet muuten tykkäävät vanhoista Saabeista ja Volvoista , koska niissä on niin paljon rautaa.
Ainoa syy miksi voisin ostaa uudemman auton, on turvallisuus. Toisaalta bussi ja juna voisivat olla vielä turvallisempia jos pitää alkaa riskejä minimoimaan.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Ei kaikkien autojen nesteitä ole laskettu maahan. Ainaskin meikäläisen purkamista autoista on laskettu nesteet astioihin ja toimitettu asianmukaisiin keräyspisteisiin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Niin, mutta Frau puputti on laskenut lähtökohtaisesti asian niin, että jokaisesta autosta joka ei heidän valtuutettuun "kierrätyspisteeseen", eli arvokkaan materiaalin vastaanotto- ja jälleenmyyntipisteeseen ilmesty (mieluiten vielä niin että potentiaalinen ja leimattu ympäristörikollinen, eli vanhan auton omistaja auton itse tuo, tai ainakin maksaa siitä että se huolitaan), on nesteet laskettu hiekkamonttuun... Tätä muutenvain kierrätyspisteisiin tuotua öljy- ja nestemääräähän puppelin laskelmissa ei olla huomioitu ollenkaan.Mertmi kirjoitti:Ei kaikkien autojen nesteitä ole laskettu maahan. Ainaskin meikäläisen purkamista autoista on laskettu nesteet astioihin ja toimitettu asianmukaisiin keräyspisteisiin...
Ja kun tämä "tiedoksianto" on kerran lehteen painettu, niin turhauttavaa kyllä, suurin osa kansasta nielee "tiedon" mukisematta.
Uskomattoman härskiä ratsastamista oikean ympäristöasian luurangolla vain oman bisneksen edesauttamiseksi, lobbauksen tulosta ja laillistettua ryöstöä.
Yrittämällä piiloutua lakipykälien taakse markkina-arvoltaan kalliin materiaalin haltuunsaamiseksi, tehdään siitä laitonta yksityisen omistaa, ja otsaluultaan kirkas kansalainenhan toimittaa vaikka omistamaansa kultaa esivallan kirstuun jos sellainen sääntö keksitään, jo pelkästään leimaantumisen ja ilmiannon pelossa, ja Puheenollen lajista "ilmianto", suomalaisten ollessa lajissa suorastaan MM- tasoa..
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
romu raudan hinta oli ainakin viime viikolla 130€/t, ei viittiny itte ainakaan ilman antaa kun 7autoo+muuta romua lähti kiertoon. romumies olis maksanu kasasta sen 250€, vein sitte itte autot stenalle kun oli mahdollisuus ja kyllähän siittä huomattavasti paremmin tienas vaikka se päivän vei aikaa... ja autoista oli akut ja öljyt otettu pois, akut kelpas yhdelle romujobbarille ja öljyt palaa hakkeen seassa lämpökattilas hienosti, ompa ainaki parempi vaihtoehto kuin maahan päästääMaca kirjoitti:En ole autoja paalautellut niin en tiedä, ilmaiseksiko noita raatoja annetaan pois? Onhan Saabissakin sen verran rautamalmia, että jonkun kympin pitäisi saada?Minuteman kirjoitti:Jaa, ja mikäs se oli se teräksen hinta nykyään...?mikkoimp kirjoitti:juu, eikö se ollut niin että auton saa maksutta palauttaa tuonne viralliseen paikkaan vain jos on täydellinen, jos oli katti otettu pois niin joutuu maksamaan että se sinne otetaan jne.... ?
[offtopic]
Nimittäin on itselle ajankohtaista kun tuossa pihassa on seissyt 5 vuotta, suoraan ajosta seisontaan heitetty 99. Eihän siitä 5 vuoden heitteillä olon jälkeen kalua saa, mutta varaosia kyllä, mutta ketään ei taida länsilapin alueella kiinnostaa(uusi vetonivelkin *vink vink*)
[/offtopic]

#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Oilskohan niin että Volvo on pitkäikäinen auto ja Toyotan esimerkissä on auton elinkaari ehkä vain miljoonan kilometrin luokkaa.snuggles kirjoitti: "Volvon V70-henkilöauton elinkaaren päästöistä materiaalien louhinta yms. mukaanlaskettuna tuotannosta ja kierrätyksestä syntyy 9 % ja käytön aikana 91 %. Volvo seuraa tarkasti energiankulutustaan. Se ei kuitenkaan tee Volvoista ekologisia autoja, mutta on kuitenkin hienoa, että tuotanto on läpinäkyvää:"
clip
Esimerkiksi Toyotan ilmoittamat suhteet ovat 80% käytöstä ja 20% valmistuksesta.
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Voi ne olla aika lyhyelläkin elinkaarella laskettuja nuo.wesku kirjoitti:Oliskohan niin että Volvo on pitkäikäinen auto ja Toyotan esimerkissä on auton elinkaari ehkä vain miljoonan kilometrin luokkaa.
Sitä vain ajattelin, että jos ne laskelmat on tehty muualla, kuin Suomessa?
Ulkomaillahan vaihtavat hiukan usemmin kuin täällä, sattuneista syistä, grrr

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Kyllä meitä ruoskitaan:
http://tinyurl.com/2zyvgt
Lähtipä päivä hyvin käyntiin ku lehen avas...
"Ruotsissa kevyen polttoöljyn vero on ollut yli kolminkertainen Suomeen verrattuna. Ruotsissa on uskallettu tehdä veropäätöksiä, jotka eivät välttämättä ole olleet suosittuja", Tynkkynen sanoo."
Ai kuten poistaa autovero?
http://tinyurl.com/2zyvgt
Lähtipä päivä hyvin käyntiin ku lehen avas...
"Ruotsissa kevyen polttoöljyn vero on ollut yli kolminkertainen Suomeen verrattuna. Ruotsissa on uskallettu tehdä veropäätöksiä, jotka eivät välttämättä ole olleet suosittuja", Tynkkynen sanoo."
Ai kuten poistaa autovero?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Ja:Henkka #2283 kirjoitti:Kyllä meitä ruoskitaan:
http://tinyurl.com/2zyvgt
Lähtipä päivä hyvin käyntiin ku lehen avas...
"Ruotsissa kevyen polttoöljyn vero on ollut yli kolminkertainen Suomeen verrattuna. Ruotsissa on uskallettu tehdä veropäätöksiä, jotka eivät välttämättä ole olleet suosittuja", Tynkkynen sanoo."
Ai kuten poistaa autovero?
"lmastolle parempien vaihtoehtojen käyttöä ei juuri tueta. Tästä johtuen Suomi muun muassa vie pellettituotannostaan noin 70 prosenttia ulkomaille, pääasiassa Ruotsiin. Ruotsissa lämmitykseen käytetään vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia pellettejä, Suomessa 100 000 tonnia."
Ai ympäristölle parempi vaihtoehto jonkin likaisten ja kuvottavien pellettien polttaminen, siitäkö ei sitten synny saastetta??? Kaikki palaminen pilaa ilmakehää ja sillä selvä, ja tuulimyllyt eivät ikinä pysty jauhamaan niin paljon sähköä kuin mitä niiden rakentamiseen menee energiaa, luulen että niitä pitää vielä pyörittää suurimman osan käyttöajastaan sähkömoottoreilla.
Sähkölämmityshän on kaikista ympäristöystävällisin lämmitysmuoto kaikin tavoin, ei ole okt-asujan asia millä tavalla sähköyhtiöt sähkönsä jauhavat, senkun rakentaisivat vielä 20-30 ydinvoimalaa lisää vuosittain niin saataisiin täysin saasteetonta sähköä, eikä tarvitsisi olla koko ajan kiihkoilemassa tuosta ympäristöpiipityksestä, vaan voitaisiin näyttää esimerkkiä muulle EU:lle.
Jeesus kun ottaa päähän tuo lämmitysmuotosekoilu, 5 vuotta sitten kun haettiin rakennuslupaa niin kaikkialla toitotettiin että jokaisen tulee hankkia suora sähkölämmitys ympäristöasioiden vuoksi, ja nyt ollaan taas täysin päinvastaista mieltä.

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Likaisia kuvottavia pellettejä saa likaisesta ja kuvottavasta metsästäng900aero kirjoitti:Ja:Henkka #2283 kirjoitti:Kyllä meitä ruoskitaan:
http://tinyurl.com/2zyvgt
Lähtipä päivä hyvin käyntiin ku lehen avas...
"Ruotsissa kevyen polttoöljyn vero on ollut yli kolminkertainen Suomeen verrattuna. Ruotsissa on uskallettu tehdä veropäätöksiä, jotka eivät välttämättä ole olleet suosittuja", Tynkkynen sanoo."
Ai kuten poistaa autovero?
"lmastolle parempien vaihtoehtojen käyttöä ei juuri tueta. Tästä johtuen Suomi muun muassa vie pellettituotannostaan noin 70 prosenttia ulkomaille, pääasiassa Ruotsiin. Ruotsissa lämmitykseen käytetään vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia pellettejä, Suomessa 100 000 tonnia."
Ai ympäristölle parempi vaihtoehto jonkin likaisten ja kuvottavien pellettien polttaminen, siitäkö ei sitten synny saastetta??? Kaikki palaminen pilaa ilmakehää ja sillä selvä, ja tuulimyllyt eivät ikinä pysty jauhamaan niin paljon sähköä kuin mitä niiden rakentamiseen menee energiaa, luulen että niitä pitää vielä pyörittää suurimman osan käyttöajastaan sähkömoottoreilla.
Sähkölämmityshän on kaikista ympäristöystävällisin lämmitysmuoto kaikin tavoin, ei ole okt-asujan asia millä tavalla sähköyhtiöt sähkönsä jauhavat, senkun rakentaisivat vielä 20-30 ydinvoimalaa lisää vuosittain niin saataisiin täysin saasteetonta sähköä, eikä tarvitsisi olla koko ajan kiihkoilemassa tuosta ympäristöpiipityksestä, vaan voitaisiin näyttää esimerkkiä muulle EU:lle.
Jeesus kun ottaa päähän tuo lämmitysmuotosekoilu, 5 vuotta sitten kun haettiin rakennuslupaa niin kaikkialla toitotettiin että jokaisen tulee hankkia suora sähkölämmitys ympäristöasioiden vuoksi, ja nyt ollaan taas täysin päinvastaista mieltä.

PS. En sitten ole mikään kiihkomielinen viherpiipertäjä, mutta onhan tuo typerää kuskata halpaa(?) pellettiä Ruotsiin ja tuoda kallista öljyä jostakin terroristivaltiosta.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Nonii:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=145563
(Retorisia kysymyksiä) Minkä takia aina Suomessa jonkun hiton yrityksen pitää viimeistään valtion suosiollisella avustuksella hyötyä kuluttajan tappioksi? Mikä siinäkin nyt on, että kuluttaja ei voi hakea autosta hyvällä metallin hinnalla (nykypäivän mantralempisana) markkinahintaa, vaan pitää jonkun hikisen kupongin perässä juosta välttyäkseen "yllättäviltä taloudellisilta seuraamuksilta" ja antaa "valtuutetun" lasipalatsin edustajan kerätä se oikea hinta? Nonii, tässähän kohtaa kuvaan astuvat ties mitkä vihertouhot, "öljyä sinne, akkuhapot tonne kuusen juureen"... joo joo, mutta kun ei edes yritetä ajaa sitä kuluttajan etua.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=145563
(Retorisia kysymyksiä) Minkä takia aina Suomessa jonkun hiton yrityksen pitää viimeistään valtion suosiollisella avustuksella hyötyä kuluttajan tappioksi? Mikä siinäkin nyt on, että kuluttaja ei voi hakea autosta hyvällä metallin hinnalla (nykypäivän mantralempisana) markkinahintaa, vaan pitää jonkun hikisen kupongin perässä juosta välttyäkseen "yllättäviltä taloudellisilta seuraamuksilta" ja antaa "valtuutetun" lasipalatsin edustajan kerätä se oikea hinta? Nonii, tässähän kohtaa kuvaan astuvat ties mitkä vihertouhot, "öljyä sinne, akkuhapot tonne kuusen juureen"... joo joo, mutta kun ei edes yritetä ajaa sitä kuluttajan etua.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Juu, nyt kun on laki ja "Ilmastonmuutos" kilpenä niin hyvähän sen Puputinpaskiaisen on huudella sieltä suomalaisten huonosta omastatunnosta ja "hiekkamontuille päätyvistä nesteistä".
Re: 30 säiliöautollista ongelmajätettä?
Keskipohjanmaa-lehdessä oli taas jotain juttua romuautoista, Puputti koitti päteä.
Verkkolehdessä ei juttua näkynyt.
Aiheeseen liittyvä piristys: http://mms.toimii.net/?directory=/2008- ... 143621.jpg
Verkkolehdessä ei juttua näkynyt.
Aiheeseen liittyvä piristys: http://mms.toimii.net/?directory=/2008- ... 143621.jpg